Bromskonvertering, montera ok åt "fel" håll?

Roos

Medlem
Har en tillämpning där jag vill konvertera v-bromsar till hydrauliska skivbromsar, då cykeln är en trehjulig lådcykel måste man antingen köpa ett specialkit där ena oket är spegelvänt eller montera ett ok åt fel håll (på vänster framhjul där oket får sitta på höger sida). Finns det någon funktionsmässig nackdel att oket får bromsa åt fel håll eller spelar det ingen roll?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Borde inte vara några större problem med att felvända ett ok, även om dom är gjorda för att kraften ska gå åt andra hållet. Tänker att en trehjuling inte körs i höga hastigheter så bör ju inte bli enorma påfrestningar.

Roos

Medlem
Tjena!

Jag tänker att du sätter den på insidan av högerhjulet. För jag antar att det är lådcykeln du tog bild på i snön?
Yes, det är den cykeln. Jag kanske missförstår dig nu men högersidan är inget problem, där blir det ju som vanligt med oket till vänster om hjulet. Det är vänstersidan som blir det annorlunda, ska kombinera ihop ett Magura HS33 handtag som har ca dubbla kolvarean mot ett vanligt broms handtag och via en förgrening driva två ok med det, ett för varje hjul :)

Kneecap

Aktiv medlem
Yes, det är den cykeln. Jag kanske missförstår dig nu men högersidan är inget problem, där blir det ju som vanligt med oket till vänster om hjulet. Det är vänstersidan som blir det annorlunda, ska kombinera ihop ett Magura HS33 handtag som har ca dubbla kolvarean mot ett vanligt broms handtag och via en förgrening driva två ok med det, ett för varje hjul :)
Tjena!

Aha, tog för givet att skivorna satt på utsidan. Borde väl gå att svetsa fast ett fäste på ramen som går runt hjulet tänker jag då.

Roos

Medlem
Ja hela konceptet är inte klart, funderar på att kapa bort bågarna runt hjulen och göra allt enkelsidesupphängt som många lådcyklar har. Om jag skippar det konceptet och har kvar befintliga bågar runt hjulen finns det ju möjlighet att ha båda oken till vänster, ett på insidan och ett på utsidan och då är det ju ett ickeproblem. Ursprungliga frågan var för att det kanske inte ens var möjligt att montera ok baklänges p.g.a. nån funktion skulle gå förlorad. Men jag kan inte komma på nån

dabac

Aktiv medlem
Cotic hade en hoj med oket på framgaffelns framsida. Jag kopierade det när jag skivbromskonverterade förra pendlarhojen. Funkade fint med det oket, Avid BB5.

Roos

Medlem
Cotic hade en hoj med oket på framgaffelns framsida. Jag kopierade det när jag skivbromskonverterade förra pendlarhojen. Funkade fint med det oket, Avid BB5.
Fint, jag tror inte det ska vara något problem men ibland tänker jag inte på allt och sen står jag där med massa delar som inte går att få ihop/ fungerar :)

dabac

Aktiv medlem
Fint, jag tror inte det ska vara något problem men ibland tänker jag inte på allt och sen står jag där med massa delar som inte går att få ihop/ fungerar :)
Länk till äldre tråd med bilder:https://happyride.se/forum/threads/framhjul-som-lossnar-hjulmutter-som-skruvar-ut-sig.3188267/page-4#post-3190260

Är förstås inte omöjligt att göra ett ok som bara fungerar åt ett håll. Men av vad jag sett och gjort hittills så verkar det fungera bra även när skivan snurrar åt motsatt håll genom oket.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Inte för att det var det som var ditt problem just nu, men det finns någon trp broms som har två ok kopplade till ett handtag redan från fabrik.

Roos

Medlem
Inte för att det var det som var ditt problem just nu, men det finns någon trp broms som har två ok kopplade till ett handtag redan från fabrik.
Jo, tektro auriga twin, det är min "go to" om det inte blir bra att montera ett ok baklänges, dock tre gånger dyrare än att pussla ihop några delar själv :)

kais01

Aktiv medlem
på min kiffy trike sitter det spegelvända bengal postmount bromsok höger resp vänster. de manövreras med hydraulik och en t-koppling.

men en del vanliga ok bygger inte så mycket på utsidan, och man bör kunna använda samma ok för båda sidor.

det är viktigt med jämn och doserbar bromsverkan mellan hjulet, annars självstyr cykeln vid inbromsning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer