Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

ipkis

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Tjo!
Står i valet och kvalet när det kommer till bromsar. Kikar på Hopetech och funderar på om jag ska köpa V4 eller X2....
Kommer köra 180mm skivor men frågan är om V4 blir overkill eller inte.

Ska sitta på en fatbike som jag kör stökig XC/trail med och även lite trial (lek o bus)
Det är mest pga trialcyklingen jag vill ha bra nyp i bromsarna.

Och nej, jag vill inte köpa en trialhoj specifikt för ändamålet. Löser inte att köra så längre, men kul att leka lite ibland.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Jag vet inte hur det är med Hope men för Shimano är skillnaden klart märkbar. Motsvarande steget från bara broms till pinne i hjulet. Men det är först vid utförscykling längre sträckor det egentligen spelar roll imo.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
V4 är runt 20% starkare än X2.
Om du väljer dom klenaste, kan du alltid byta till större skivor i efterhand
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Beror på broms. Xt 2-kolvsok är tex kraftigare än sram guide 4-kolvsok.
 

sdx

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Glöm inte den saken som producerar kraften.
 

glitch

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
glitch sa:
Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.
 
Senast ändrad:

ipkis

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Det är hope bromsar som gäller för mig. Inga andra alternativ.
Frågan är bara om X2 räcker eller ej.

Om jag hoppar från punkt A till punkt B (gap på säg en meter) och landar på bakhjulet och vill att bromsen ska "låsa" så jag inte rullar iväg utan kan stå kvar på bakhjulet UTAN att behöva nypa åt bromshandtaget så det smakar bajs i munnen. Behöver man gå på V4:an då eller funkar X2:an med 180mm skivor?

Det är frågan

Tack för svar och input hittills 😊👍
 

ipkis

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Det lutar btw åt att jag köper V4 settet.
 

glitch

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Rattnalle sa:
glitch sa:
Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.
Det står så bara under 4-kolvsversionen. Under 2-kolvsversionen står inget om ökad bromskraft. Det är så pressen har skrivit också i artiklarna från launch eventet.
Sen är det väl i mångt och mycket en fråga om belägg och skivor.
Läste en tråd på MTBR där någon redogjorde för de olika kombinationerna av belägg osv. mellan Shimanos olika bromssystem med utgångspunkten att oken i princip var samma över modellprogrammet.

Helt klart är det inte helt lätt att få en bra bild av Shimanobromsarnas faktiska bromsverkan.
Tar du Enduromags bromsstest är ju Zee mycket "svagare" än Saint, och där var det som jag förstod det endast en fråga om belägg.
I deras tester gav ju också Trickstuff belägg t.ex. +20% i kraft gentemot OEM.
Hög tid att någon gör en "tear-down" på alla Shimanobromsar :)
 

WSB

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Jag har kört trial med Hope X2 samt mono trial, numera kör jag med Shimano SLX 2-kolvs ok.. så skulle säga att det fungerar med tvåkolvs!

För stigcykling, fatbike, enduro väljer jag alltid E4 fram och X2 bak, med 203 respektive 180 skivor. Toppenbra kombination för allt, även utför.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.
Det står så bara under 4-kolvsversionen. Under 2-kolvsversionen står inget om ökad bromskraft. Det är så pressen har skrivit också i artiklarna från launch eventet.
Sen är det väl i mångt och mycket en fråga om belägg och skivor.
Läste en tråd på MTBR där någon redogjorde för de olika kombinationerna av belägg osv. mellan Shimanos olika bromssystem med utgångspunkten att oken i princip var samma över modellprogrammet.

Helt klart är det inte helt lätt att få en bra bild av Shimanobromsarnas faktiska bromsverkan.
Tar du Enduromags bromsstest är ju Zee mycket "svagare" än Saint, och där var det som jag förstod det endast en fråga om belägg.
I deras tester gav ju också Trickstuff belägg t.ex. +20% i kraft gentemot OEM.
Hög tid att någon gör en "tear-down" på alla Shimanobromsar :)
Jag hänger inte riktigt med allt ovan men XT 4 kolv har väll samma material på beläggen som XT 2 kolv och det som orsakar skillnaden i kraft är bara att 4 kolv har större yta vid oket: 2 gånger 17 mm i diameter + 2 gånger 15 mm vs 2 gånger 22 mm i diameter för M8000. Handtaget har samma diameter på master cylinder oavsett om det är 2 eller 4 kolv på oket
 

Lars.E

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Att tänka på är att fatbikehjul ger ganska bra vridmoment som ska övervinnas, så... Ta de starkare alternativet.
 

jonte987

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Jag kommer att byta M8000 till M9120 i veckan så det ska bli spännande.
Självklart funderade jag på Saint och kunde inte hitta någon jämförelse så lite av en chansning.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.
Det står så bara under 4-kolvsversionen. Under 2-kolvsversionen står inget om ökad bromskraft. Det är så pressen har skrivit också i artiklarna från launch eventet.
Sen är det väl i mångt och mycket en fråga om belägg och skivor.
Läste en tråd på MTBR där någon redogjorde för de olika kombinationerna av belägg osv. mellan Shimanos olika bromssystem med utgångspunkten att oken i princip var samma över modellprogrammet.

Helt klart är det inte helt lätt att få en bra bild av Shimanobromsarnas faktiska bromsverkan.
Tar du Enduromags bromsstest är ju Zee mycket "svagare" än Saint, och där var det som jag förstod det endast en fråga om belägg.
I deras tester gav ju också Trickstuff belägg t.ex. +20% i kraft gentemot OEM.
Hög tid att någon gör en "tear-down" på alla Shimanobromsar :)
Jag tänker mer att Saint/Zee är jämförbart. De är avsevärt mycket mer än 10% kraftigare än XT tvåkolv. Så antingen är XT fyrkolv väldigt klena jämfört med Saint/Zee, eftersom de bara är 10% kraftigare, eller så syftar jämförelsen på föregående generation XT fyrkolv. Det kan vara så att de inte gjort motsvarande förbättring av tvåkolvsbromsarna t ex.
 
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Jag tänker att man vill ha så mycket bromskraft som möjligt. Ju mindre hårt du behöver trycka för att bromsa ju mindre ont i händerna / armpump får du, och så har du alltid lite i reserv. Och alla moderna bromsar har tillräckligt bra "modulation" och blir inte okontrollbara vid mer bromskraft. Mer överdimensionerade hanterar värme bättre också.

Vikt och pengar är ju det som begränsar men 200mm(+) skivor om det inte är en ren xc är alltid värt det eftersom det är en liten kostnad med nya skivor och adapter.

(PS hope har fuck all bromskraft, kör shimano/sram/formula/trickstuff/TRP/osv)
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
jonte987 sa:
Jag kommer att byta M8000 till M9120 i veckan så det ska bli spännande.
Självklart funderade jag på Saint och kunde inte hitta någon jämförelse så lite av en chansning.
Ingen egen erfarenhet men dom som åker world cup hade xtr 4 kolv i år och saint förra året
 

sdx

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Marcus TSD sa:
Jag tänker att man vill ha så mycket bromskraft som möjligt. Ju mindre hårt du behöver trycka för att bromsa ju mindre ont i händerna / armpump får du, och så har du alltid lite i reserv. Och alla moderna bromsar har tillräckligt bra "modulation" och blir inte okontrollbara vid mer bromskraft. Mer överdimensionerade hanterar värme bättre också.

Vikt och pengar är ju det som begränsar men 200mm(+) skivor om det inte är en ren xc är alltid värt det eftersom det är en liten kostnad med nya skivor och adapter.

(PS hope har fuck all bromskraft, kör shimano/sram/formula/trickstuff/TRP/osv)
Hur bromshandtagets kolv och dimensionering är det som på verkar okets kolvar hur hårt tryck man kan använda
Börjar man tänka i banorna hydraulik så är det lättare att förstå små kolvar kräver mera kraft i från handtaget stora kolvar kräver mindre kraft.
Så det är bara inte oken det handlar om sen finns bromsslangen hur mycket flexar den.
 

Earlslick

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
sdx sa:
Marcus TSD sa:
Jag tänker att man vill ha så mycket bromskraft som möjligt. Ju mindre hårt du behöver trycka för att bromsa ju mindre ont i händerna / armpump får du, och så har du alltid lite i reserv. Och alla moderna bromsar har tillräckligt bra "modulation" och blir inte okontrollbara vid mer bromskraft. Mer överdimensionerade hanterar värme bättre också.

Vikt och pengar är ju det som begränsar men 200mm(+) skivor om det inte är en ren xc är alltid värt det eftersom det är en liten kostnad med nya skivor och adapter.

(PS hope har fuck all bromskraft, kör shimano/sram/formula/trickstuff/TRP/osv)
Hur bromshandtagets kolv och dimensionering är det som på verkar okets kolvar hur hårt tryck man kan använda
Börjar man tänka i banorna hydraulik så är det lättare att förstå små kolvar kräver mera kraft i från handtaget stora kolvar kräver mindre kraft.
Så det är bara inte oken det handlar om sen finns bromsslangen hur mycket flexar den.
Feltänk.
 
Senast ändrad:

ipkis

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Har kört hope V4 innan med 180 skivor och är nöjd med dem. Tänkte bara om det kanske kunde räcka med X2: orna men det får bli V4:orna.
Gillar hopes bromsar som fan.
Har även kört XT och SRAM guide men gillar hope mest
 

yonsson

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

Jag bytte först från 180/60mm till 203/180mm. Det blev helt klart skillnad. Sedan bytte jag från 2-kolvs till Zee. Jäklar vilket tryck det är nu! Löjlig skillnad mot 2-kolvs ok. Det tog någon runda att vänja sig och baktill kan jag fortfarande låsa däcket ofrivilligt ibland. Brist på bromskraft är det definitivt inte nu, snarare riktigt bitigt och då väger jag 100kg.

Har förstått att SRAM har bättre modulering, men jag har vant mig vid dessa nu och luftning och kortning är busenkelt.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
En broms är bara en typ av hydralisk press. Antal kolvar säger inget om hur mycket bromskraft du får. Formula Cura har tvåkolvsok och jättemycket bromskraft. Bland det som finns på marknaden finns det säkert ett samband där fyrkolvsoken är oavsedda för nedförscykling och har mer bromskraft. Den ingenjörsmässiga fördelen man kan få ut genom fler kolvar är bättre modulation om jag har förstått mitt ingenjörsskap rätt. Det och fler grejer som läcker och fastnar.
 

yonsson

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
jofahjalm sa:
En broms är bara en typ av hydralisk press. Antal kolvar säger inget om hur mycket bromskraft du får. Formula Cura har tvåkolvsok och jättemycket bromskraft. Bland det som finns på marknaden finns det säkert ett samband där fyrkolvsoken är oavsedda för nedförscykling och har mer bromskraft. Den ingenjörsmässiga fördelen man kan få ut genom fler kolvar är bättre modulation om jag har förstått mitt ingenjörsskap rätt. Det och fler grejer som läcker och fastnar.
Fast när det gäller cykling så handlar det ju om att 4-kolvs har större kontaktyta. Motsvarande 2-kolvsok skulle ju bli apstora. Så jo, 4>2 även här.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
me.I.am sa:
Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)
Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Raggamuffin sa:
me.I.am sa:
Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)
Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.
Kan kan göra ovala kolvar då?
 

slimm

Medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

skier

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

yonsson

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
jofahjalm sa:
Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
Tryck= Kraft/Yta.

Större yta kräver mindre kraft för samma effekt.
Så fler kolvar/större anläggningsyta har möjlighet att leverera mer kraft. Men visst, givetvis krävs det att hela systemet klarar av en ökad kraft. Har du en olja som inte kan leverera tillräckligt högt tryck så blir ju effekten bara att du inte behöver ta i lika mycket vid styret för att nå maxkraft.

Men generellt kan man absolut säga att större anläggningsyta möjliggör bättre bromsverkan.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
skier sa:
Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:
me.I.am sa:
Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)
Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.
Kan kan göra ovala kolvar då?
Formula hade det förr i tiden, vet inte om de slutat med det.
Aha. För rent teoretiskt borde det ju vara en bra lösning. Kanske lite svårt att tillverka, men ändå.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
yonsson sa:
jofahjalm sa:
Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
Tryck= Kraft/Yta.

Större yta kräver mindre kraft för samma effekt.
Så fler kolvar/större anläggningsyta har möjlighet att leverera mer kraft. Men visst, givetvis krävs det att hela systemet klarar av en ökad kraft. Har du en olja som inte kan leverera tillräckligt högt tryck så blir ju effekten bara att du inte behöver ta i lika mycket vid styret för att nå maxkraft.

Men generellt kan man absolut säga att större anläggningsyta möjliggör bättre bromsverkan.
Man ska också tänka på hur mycket, hur långt, man ska behöva pressa handtaget för att det ska börja bromsa! Fler kolvar som bidrar med mer yta gör att man behöver en större oljevolym för att flytta alla kolvar lika mycket... ändrar man till en större master cylinder i handtaget så har man inte vunnit nånting. Inte heller om man reducerar den mekaniska hävarm som handtaget har mot master cylindern.
 

Acura

Medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
happymtb.fr sa:
yonsson sa:
jofahjalm sa:
Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
Tryck= Kraft/Yta.

Större yta kräver mindre kraft för samma effekt.
Så fler kolvar/större anläggningsyta har möjlighet att leverera mer kraft. Men visst, givetvis krävs det att hela systemet klarar av en ökad kraft. Har du en olja som inte kan leverera tillräckligt högt tryck så blir ju effekten bara att du inte behöver ta i lika mycket vid styret för att nå maxkraft.

Men generellt kan man absolut säga att större anläggningsyta möjliggör bättre bromsverkan.
Man ska också tänka på hur mycket, hur långt, man ska behöva pressa handtaget för att det ska börja bromsa! Fler kolvar som bidrar med mer yta gör att man behöver en större oljevolym för att flytta alla kolvar lika mycket... ändrar man till en större master cylinder i handtaget så har man inte vunnit nånting. Inte heller om man reducerar den mekaniska hävarm som handtaget har mot master cylindern.
Ja precis, är väl därför de trixas med swinglink och servowave på dyrare bromsar, för att få både slaglängd och kraft med given area.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Raggamuffin sa:
Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.
Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
Och ännu mindre prova.

Stalle
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Kung Stalle sa:
Raggamuffin sa:
Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.
Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
Och ännu mindre prova.

Stalle
Frambroms = stanna.
Bakbroms = roder.

Men givetvis använder jag ändå båda och släpar broms och grejar. Länge sen det kokade dock. Givetvis samma broms men har faktiskt inte 200-skiva bak utan bara 180. Hade nog egentligen gott kunnat ha 180 båda två.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Kung Stalle sa:
Raggamuffin sa:
Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.
Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
Och ännu mindre prova.

Stalle

Du får inte alls den vikten på bakskivan som framskivan så behovet är inte alls så stort. Det krävs mycket mindre kraft att låsa bak än fram. Och som Nalle skriver att det är fram man bromsar med, även utanför roadracing-världen.
Jag kommer alltid köra ett steg mindre skiva bak för att få bättre balans på vad som händer när man drar in handtagen lika mycket.
Att man väljer så litet som möjligt är för att hålla nere vikten på ekipaget. Jag blev inspirerad av Maguras tänk där det verkar fungera bra. Med Shimano är jag övertygad om att jag klarat mig med en 2 kolvs slx på bakhjulet egentligen.

Ska man släpbromsa ner för alperna kan det vara till glädje att ha en stor skiva bak.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
Raggamuffin sa:
Kung Stalle sa:
Raggamuffin sa:
Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.
Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
Och ännu mindre prova.

Stalle

Du får inte alls den vikten på bakskivan som framskivan så behovet är inte alls så stort. Det krävs mycket mindre kraft att låsa bak än fram. Och som Nalle skriver att det är fram man bromsar med, även utanför roadracing-världen.
Jag kommer alltid köra ett steg mindre skiva bak för att få bättre balans på vad som händer när man drar in handtagen lika mycket.
Att man väljer så litet som möjligt är för att hålla nere vikten på ekipaget. Jag blev inspirerad av Maguras tänk där det verkar fungera bra. Med Shimano är jag övertygad om att jag klarat mig med en 2 kolvs slx på bakhjulet egentligen.

Ska man släpbromsa ner för alperna kan det vara till glädje att ha en stor skiva bak.
Tvåkolvs bak hade jag absolut inte velat ha så dra inte in mig i det ;-)
Jag vill ha lika kraft och känsla. Så kan jag använda dem olika om jag vill.
 

D i U

Aktiv medlem
Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?
ipkis sa:
Det är hope bromsar som gäller för mig. Inga andra alternativ.
Frågan är bara om X2 räcker eller ej.

Om jag hoppar från punkt A till punkt B (gap på säg en meter) och landar på bakhjulet och vill att bromsen ska "låsa" så jag inte rullar iväg utan kan stå kvar på bakhjulet UTAN att behöva nypa åt bromshandtaget så det smakar bajs i munnen. Behöver man gå på V4:an då eller funkar X2:an med 180mm skivor?

Det är frågan

Tack för svar och input hittills 😊👍
Jag har kört E4 i drygt ett år och tycker hope har bra känsla i bromsarna och att det inte är några problem med att bromspunkten ändras ens utför större berg men särskilt starka tycker jag inte dom är.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer