Bromsok (fram, fälg) från helvetet

CEHG

Aktiv medlem
Vad är berättelsen gällande dessa missfoster? Har Microsoft gjort konstruktionen? Jag fattar att det är mycket uttrymme uppåt, men varför sitter det på en vardagscykel i så fall?

Vad är grejen med en massa skålade små-specialbrickor som gör brombeläggen till en mardröm att ställa in med tanke på det minimala spelet till fälg?

Är bromsoken av den här typen kompatibla med varandra när det gäller fästen och så? Går det att konvertera till "vanliga" fälg-typen?
helvetet.jpg

CEHG

Aktiv medlem
Skålarna är ju perfekta för att vinkla in beläggen mot fälgen!
Spelet till fälg reglerar man väl med vajern.
Sant, man kunde som tur var reglera spelet lite med vajern, fortfarande är det en väldigt krånglig konstruktion. För att vinkla beläggen mot fälgen ska man ju inte behöva ha en massa brickor i serie som är lätt att tappa.

Tack det hjälpte!
Ska skaffa en Shimano istället för det no-name som finns på cykeln.

staine

Aktiv medlem
Konstruktionen är så enkel så tom jag som är en sopa på att meka tycker den är ok.
Och det är inte tur att man kan reglera spelet med vajern. Det är uttänkt!
(Noname är väl troligen kassare än Shimano, ja!)

Freddie L

Aktiv medlem
Ett litet handhjärta till mänskligheten. Med skivbromsar på pendlare, barncyklar och nu även racerhojar så är fälgbromsar (plötsligt?) nåt man får läsa om hos Sheldon eller fråga andra skäggiga gubbar på forum.

Till TS: Kolla om du kan hitta gamla XTR (typ 950) med parallellogram, och så laxrosa belägg. Bromskraft och modulation deluxe! (Eller så är man bara nostalgisk?)

HåkanC

Aktiv medlem
Kolla om du kan hitta gamla XTR (typ 950) med parallellogram, och så laxrosa belägg. Bromskraft och modulation deluxe! (Eller så är man bara nostalgisk?)
+MASSOR
Även om XTR är de bästa har det funnits fler V-bromsar med parallellogram,
när jag kollade för ett tag sedan hittade jag
LX: BR-M570
XT: BR-M739, BR-M750 och BR-M760
XTR: BR-M950, BR-M951, BR-M960 och BR-M970
De ska ha tillverkats mellan -96 och 2008 (typ)

De laxrosa bromsgummina är (förstås) de laxfärgade Kool Stop-gummina
images

CEHG

Aktiv medlem
Konstruktionen är så enkel så tom jag som är en sopa på att meka tycker den är ok.
Och det är inte tur att man kan reglera spelet med vajern. Det är uttänkt!
(Noname är väl troligen kassare än Shimano, ja!)
När man byter belägg ska man alltså jonglera med allt det där.
Är vi riktigt säkra på att det inte är Microsofts ingenjörer som konstruerat det?
complicated.jpg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jonglera?
Gummiband runt bromshandtaget, två fingrar på belägget och två fingrar på en insexnyckel.

Det är en väldigt enkel konstruktion som man kan, om man försöker riktigt mycket få att bli avancerad och svår att använda.

HåkanC

Aktiv medlem
När du ändå byter uppgraderar du till ett par bromsskor med lösa belägg. Då behöver du bara justera bromsen, inte ta loss alla brickorna. Sen köper du de beläggen HåkanC visade ovan.
Typ sådana här
clarks-v-brake-pads-threaded-with-spare-pads-70mm-1.jpg

Säljs nu för endast 55 SEK hos Bikester

perzzon

Aktiv medlem
+MASSOR
Även om XTR är de bästa har det funnits fler V-bromsar med parallellogram,
när jag kollade för ett tag sedan hittade jag
LX: BR-M570
XT: BR-M739, BR-M750 och BR-M760
XTR: BR-M950, BR-M951, BR-M960 och BR-M970
De ska ha tillverkats mellan -96 och 2008 (typ)

De laxrosa bromsgummina är (förstås) de laxfärgade Kool Stop-gummina
images

As much as I loved Mina BR-M570 skulle jag aldrig köpa ett par begagnade nu (om de nu gick att få tag på). Konstruktionen var toppen tills den glappade och då fick den konstiga vibrationer. Så länge den var fräsch så var de toppen!

HåkanC

Aktiv medlem
Topp