Bromsreglage problem shimano XT (m8000)

CHs

Medlem
Frambromsen har blivit stenhård och fjädrar inte tillbaka, bromsar dock bra, testat att Bleeda, men fortsatt hård, vad är standard felen som kan vara här?

manneblask

Aktiv medlem
Frambromsen har blivit stenhård och fjädrar inte tillbaka, bromsar dock bra, testat att Bleeda, men fortsatt hård, vad är standard felen som kan vara här?

Är det handtaget som inte fjädrar tillbaka? Det är inte så att handtaget och annat reglage (typ dropper) ligger mot varandra för tajt?

Kolven har kärvat inuti handtaget. Tror det är ett vanligt fel på de bromsarna. Jag hade samma problem med mina. Det hjälpte ett tag att plocka isär och polera kolven med fint sandpapper, men problemet kom tillbaka efter ett par månader. Smidigaste lösningen är nog att köpa nytt handtag och kasta det gamla.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Jag kanske är helt fel ute, men går det verkligen trögt då? Det är inte så enkelt som att du råkat justera ner reach, så att handtaget stannar närmare styret?

Tycker det ser ut att vara mycket närmare styret i ursprungsläget, men det skulle förstås kunna vara en följd av att det kärvar.

CHs

Medlem
Kolven har kärvat inuti handtaget. Tror det är ett vanligt fel på de bromsarna. Jag hade samma problem med mina. Det hjälpte ett tag att plocka isär och polera kolven med fint sandpapper, men problemet kom tillbaka efter ett par månader. Smidigaste lösningen är nog att köpa nytt handtag och kasta det gamla.
Har du hittat nån bra film som beskriver hur man gör detta?

CHs

Medlem
Hela bromsen hängde sig sista dagen i åre, så fick monteras av helt, blödde om den och rengjorde kolvarna och arbetade kolvarna in och ut några gånger så var nog brist på rengöring som gjort att diverse slutat fungera, nu verkar handtaget bättre åka tillbaka

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer