Bromsskivor sitter inte riktigt stumt...

Estman

Medlem
Hola!

Fick hem min helt nya cykel i fredags och har nu upptäckt att båda bromsskivorna glappar eller sitter löst på något sätt... Nyper jag bromsarna så skivan står helt stilla och rör hojen fram och tillbaka så ser jag att hjulen rör sig några grader medan skivan fortfarande står stilla.
Eftersom hojen är både dyr och ny så tänkte jag inte direkt börja skruva med den själv, utan det får de som sålt den ordna.
Men jag tänker så här, borde inte bromsskiva sitta helt stumt i rotationsriktningen även om centerlock-muttern inte är ordentligt åtdragen?
Avvaktar med att skriva ut vilket märke och vart jag köpt den beroende på vilket svar jag får från dem 😁

marr

Moderator
Forumvärd
Är det inte något med att CL rör sig? Tycker jag läst om det förr. Har det inte själv dock.

Estman

Medlem
Nä skivan är helt stum och hjulet rör sig ändå så det kan inte vara belägger som åker med skivan en bit.

jonte987

Aktiv medlem
Dotterns helstela med cl är helt stum om man klämmer hårt. Lägger man bara an så rör det sig lite i oket. Kan säkert kännas olika beroende på ok och nav....

jonte987

Aktiv medlem
Jag som precis började tänka att cl kanske är bra skit i alla fall. Speciellt på hjul som funkar med intern låsring både fram i bak. Får väl tänka lite till.

LWB

Aktiv medlem
Har samma på dyraste och nyaste prylarna man kan önska sig. Bara att lipa och glömma. Sen lipa lite mer när man inte lyckas glömma.

Estman

Medlem
Jag som precis började tänka att cl kanske är bra skit i alla fall. Speciellt på hjul som funkar med intern låsring både fram i bak. Får väl tänka lite till.
Tänker man efter så borde det inte vara någon fara med tanke på att skivan bara ska bromsas åt ett håll (vid normal körning :-) )
Men att det ska glappa känns ändå kasst.

Estman

Medlem
Har samma på dyraste och nyaste prylarna man kan önska sig. Bara att lipa och glömma. Sen lipa lite mer när man inte lyckas glömma.
Haha, jag tar nog efter den inställningen. Här åtminstone påpekat det till butiken så om något pajar så kommer jag grina åt mig nya 😁

Nub

Medlem
Haft samma grej, med CL, drog åt, inge mer glapp.
Inget fel i att skruva på ny hoj, är ju inte alltid allting sitter helt åtdraget så man får dra åt saker de missat.

Estman

Medlem
Haft samma grej, med CL, drog åt, inge mer glapp.
Inget fel i att skruva på ny hoj, är ju inte alltid allting sitter helt åtdraget så man får dra åt saker de missat.
Nä ingreppet i sig är enkelt och jag har verktygen hemma och redo. Däremot anser jag att cykeln ska vara helt körklar och korrekt ihopsatt när jag får den. Hur vet jag mer vad de har missat att dra åt? 😁

marr

Moderator
Forumvärd
Nä ingreppet i sig är enkelt och jag har verktygen hemma och redo. Däremot anser jag att cykeln ska vara helt körklar och korrekt ihopsatt när jag får den. Hur vet jag mer vad de har missat att dra åt? 😁
Det är bara att känna över... Hade aldrig litat på någon handlare ändå.

Nub

Medlem
Haha ja det håller jag med om, helt.
Sen är det lite oklart om den som monterar cykeln har samma inställning, jag har de gånger jag köpt nytt gått igenom i princip hela cykeln och sett till att allt är åtdraget med rätt NM samt sitter som det ska.

Man kan bara lita på sig själv.:rolleyes::sneaky:

ibland sitter tex. ram pivots för löst, inge kul att tappa en sån i fel tillfälle, eller handtag som glider av osv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer