[brr] Tour d'Ötzi XL den 2-3 december

kitzblitz

Aktiv medlem
Det drar ihop sig :-)

Inbjudan_2011.jpg

Förra året blev det en episk resa: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1526805/1526805#msg-1526805

Alltså: kl 20.30 den 2/12 rullar vi från Lilla Barkarby runt hela Mälaren (ca 32 mil) med avslut och afterbike på Lilla Barkarby igen någon gång på lördag em den 3/12. Vi kör efter gps-spåret från förra året; vi försöker pricka några öppna ställen där man kan värma sig. I stora drag: Södertälje - Strängnäs - Eskilstuna - Köping - Västerås - Enköping - Bålsta - Barkarby.

Det blir ingen hetsrunda - tempot får bli vad det blir. Inte heller blir det panikpauser: jag siktar på två riktiga mat(?)stops i McDonalds Eskilstuna och Max Västerås. Dessutom möjligheter till fika/toa i Södertälje, Köping och Bålsta. I Köping har det anrika caféet Klingas Konditori sagt att de är beredda på att vi knacka på från 06.30 och då skulle de öppna för oss. Det borde vi ta vara på!

Vi får anpassa oss lite så att vi inte kommer till Lilla Barkarby innan de öppnar kl 14.

Som vädret ser ut är det dubbat som gäller. Utöver klädsel - och däckval efter vädret behövs: bra lampor fram och bak (kanske ett extra batteri) och reflexväst, dessutom är en större sadelväska ingen dumm idé: det blir kanske inte många öppna ställen i början och då kan det vara bra att ha med lite mat, tom en liten kaffé, extra plagg, extra batteri till lampan, Jägermeister osv.

Gruppen kommer hålla ihop hela vägen. Ingen ska lämnas ensam åt sitt Ötzi-öde. Det verkar vara många som kommer; kul! Bra om alla har åtminstone ett mobil nummer av en annan deltagare i fall någon blir bortappad (ja - det kan hända med en stor grupp). Ni får gärna spara mitt mobilnummer från profilen.

Välkomna!

Senast ändrad:

72

Aktiv medlem
Ha det så kul. Jag kör bara 40 minuter och två varv och i och med att 64 mil är i det längsta laget med tanke på årstiden måste jag anmäla mitt icke-deltagande.

Tille

Aktiv medlem
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Funkar en ergometer-cykel på denna rundan?

Då borde du vinna.

geologen

Aktiv medlem
72 skrev:
> Ser ut att bli varmt enligt långtidsprognosen

Långtidsprognos sju veckor fram? Njaeee....

mmmrrrr

Aktiv medlem
Är det en bra idé att vilja ge sig på det här när min tidigare längsta cykling var den senaste 20mila breveten häromveckan? Är det inte s.k. "smartare" att vänta ett år, köra lite mer breveter och en Vätternrunda innan man ger sig på något sådant här?

Å andra sidan så känner jag mig i godkänd form. Körde inte breveten i snabbaste gruppen men hade inget problem att ta mig runt... och tar jag bort pakethållarna på min touringcykel så blir det väl en hyfsat väl lämpad cykel för något sådant här detta. Hmmm.

Mr Orange

Aktiv medlem
Oj, jag som egentligen slutat cykla för i år och så kommer den här tråden upp...

Följde denna tur förra året och kommer ihåg hur tuffa dom som genomförde hela rundan var, och hur fjolliga jag tyckte dom som hoppade av var. Min tanke var då: "Nästa år är det jag som ska visa var skåpet ska stå".

Tille

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att höstbreveter och Vätternrundan ger måttligt för det här om det blir som förra året. Det är vintercykling delux med snö, kyla och mörker som största problem. Knappast tempot. Om snön kommer i november hinner man ju med ett par testrundor innan.

"Smartare" - ja kanske, men inte nödvändigtvis roligare :-)

Senast ändrad:

mmmrrrr

Aktiv medlem
Tille skrev:
> Jag skulle vilja påstå att höstbreveter och
> Vätternrundan ger måttligt för det här om det
> blir som förra året. Det är vintercykling delux
> med snö, kyla och mörker som största problem.
> Knappast tempot. Om snön kommer i november hinner
> man ju med ett par testrundor innan.
>
> "Smartare" - ja kanske, men inte nödvändigtvis
> roligare :-)

Nu var jag och fiskade efter argument som skulle avråda mig från att angripa detta, inte tvärtom.

Tille

Aktiv medlem
Förlåt!
Glömde jag nämna att det inte går att cykla så långt? Se bara hur det gick för mig. Jag var ju, med Mr Oranges ord, så "fjollig" att jag gav upp i redan i Södertälje.

@halford: tempot är inte det stora problemet.

DT

Aktiv medlem
Cykla 32 mil genom en midvinternatt med mörker, iskyla och vinterväglag. Hur kan man komma på något så dumt?

Jag anmäler mig.

Ivar

Aktiv medlem
Tille skrev:
> @halford: tempot är inte det stora problemet.

= tempot är den stora möjligheten!

F-n!!!! Jag skrev i tråden!

Rock

Aktiv medlem
eftersom det tydligen är fjolligt att cykla på pavéis med ett halvtrasigt nyckelben för att upptäcka att det inte var en så bra ide(bara korkat) så ska jag med för att se hur tuff Mr Orange är.

Tille

Aktiv medlem
Tempot är helt beroende på väglaget. Förra året var det ju hyfsat med snö och ner mot -15. Vid samma förhållanden skulle jag gissa att rullsnittet blir 23-25 beroende på plogningen :-)

Tille

Aktiv medlem
@Toni: Det borde väl vara snö och minus 10 för den här rundan? Annars utgår jag från att rundan flyttas tills det är kallt och snöigt nog.

kitzblitz

Aktiv medlem
Redan 16 som har skrivit i tråden och anmäld sig. Härligt!!!!

Tille skrev:
> @Toni: Det borde väl vara snö och minus 10 för
> den här rundan? Annars utgår jag från att
> rundan flyttas tills det är kallt och snöigt
> nog.

Det tål att funderas på. Faktiskt. Mycket hellre förra årets väder än +2 och regn.

Här finns 2010 rundan som gpx: Visa bilaga MälarenRuntOetzi2010.GPX

Christer

Aktiv medlem
Lite snabbanalys...
GPS-filens första loggning:
2010-12-03T20:04:16Z

GPS-filens sista loggning;
2010-12-04T15:57:51Z

Dvs. ca en 20h-tur, spännande. Tempohjälm nån?

Edit: jag cyklar hellre än räknar...

Senast ändrad:

kitzblitz

Aktiv medlem
Kunde ni verkligen öppna filen? :-) Jag får själv bara en massa textbabbel när jag försöker öppna den inklistrade fil.

Och nej, det var ingen 20h-tur. Den tog bara 19:53 timmar :-)

Mr Orange

Aktiv medlem
Kanske inte så smart att dissa förra årets deltagare när ens egna "rekord" i vinterscykling består av 10 mil i -10. Skulle det nu bli -35 och snöstorm under denna tur så ger det mig två alternativ:

1. Cykla & dö.
2. Bryta och bli evigt hånad samt tvingas avregga mig från Happy.

Tur att jag slutat cykla för i år. Oj, nu ser jag i kalendern att det är julfest på jobbet + frugan bortrest den 2/12.

kitzblitz

Aktiv medlem
evo skrev:
> No excuses Mr Orange. Du skrev i tråden. Och det
> gjorde jag med. Smart där.

Ingen fara Stelios; du och 15 andra :-)

DT

Aktiv medlem
Rock skrev:
> Det blir visst en stor klunga

Vi får väl se hur stor den blir i slutändan. :-)

jonas-ni

Aktiv medlem
DT skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det blir visst en stor klunga
>
> Vi får väl se hur stor den blir i slutändan.
> :-)

Du tror att afterbiken blir hård alltså.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer