Brusten eker, carbonfälg krokig...

c-oma

Ny medlem
En eker i framjulet small av på mina 20 mil gamla Roval Traverse Fattie SL igår. Hade precis styrfart & svängde skarpt åt ena hållet när det small till & däcket punka. Trodde först bara ja punka däcket men tyckte de verka konstigt för det small typ som en däckexposion & all luft var ur på ett ögonblick. Iomed ja cykla så sjukt sakta när de hände satte ja ner foten direkt. Bockar mig ner för att kolla så ser jag att en eker gått av. Ekern small inne i navet & har skjutit som ett skott rakt in i fälgen där den tryckt ur tätningspluggen i fälgbanan. Kunde även konstatera att hjulet blivit rejält skevt & det var precis det rulla fritt från gaffeln... Misär & gå hem! När jag kommer hem så plockar ja av däcket & kan konstatera att min teori stämmer samt tätningspluggen ligger inne i däcket & skvalpar i stansen. Plockar ur den trasiga ekern & ser då att skallen på nippeln är helt sabbad/runddragen. Känns ju sådär förtroendeingivande på så dyra prylar...

Så lite frågor/funderingar... Har googlat lite men hittar inte riktigt de ja vill ha svar på.

- När en eker utan anledning smäller av på detta vis, vad brukar det bero på? Har på känn med tanke på att nipplen är sabbad att man spänt ekern åt HE för hårt...?

- Iomed att hjulet var så pass skevt som de var så tänkte jag att de vore nog bra att släppa spänningen på de andra ekrarna för att avlasta fälgen. Men jag upplever fortf fälgen krokig... Detta med carbon har jag inte några erfarenheter av innan så är det någon som kan svara på hur känslig en fälg är för denna typ av skevhet? Eller det är lugnt & man kan sluta nojja?

- Vet att det brukar vara si & så med garantier på hjul men i detta läge känns det som att detta kan bero på en tillverkningsmiss med tanke på nipplen... Eller vad tycker panelen?

Film på hjulet innan ja släppt på ekerspänningen.

Skrmavbild2015-02-04kl.13.49.13.png

Skrmavbild2015-02-04kl.13.48.46.png

Skrmavbild2015-02-04kl.13.48.01.png

JT

Ny medlem
Det spelar ingen roll vad någon säger här, det är ändå bara butiken/tillverkaren som kan ge dig svar. Om det bara gått 20 mil och du inte tycker du gjort något knasigt så är det bara att gå tillbaka med grejerna.

BjornR

Aktiv medlem
Finns alltid defekter i tillverkningen, du hade bara nitlotten. Mina DT Swisshjul var visserligen raka och ganska runda men ekerspänningen var i det ojämnaste laget, närmare 40-50kg skillnad på ena sidan. Titta eller lyssna på ekerspänningen på det andra hjulet och bedöm deras hjulbygge.

Kolfiber är styvt men påverkas fortfarande av ekerspänning. Av egen erfarenhet så påverkar en eker sina 2st närliggande ekrar på vardera sida medans på alu så är det mer lokalt. Svårt att förklara. Alla fälgar ser nästan ut sådär när man börjar bygga upp hjulet, inget att nojja över.

Senast ändrad:

janolle

Aktiv medlem
Du ska absolut ha ett nytt hjul. Min teori är att hålen i navet är felslipade.
Men dyrt är inte bättre änn billigt,snarare tvärtom.

Hej c-oma. Ta med fälgen till Lasse på mc-center. Fälgar är han duktig på. Han kan se på fälgen vad som varit fel med den.

dabac

Aktiv medlem
Oftast när ekrar går av utan någon föregående incident så är det utmattningsbrott det handlar om. Men 20 mil är löjligt kort för det att inträffa även om hjulet varit byggt av en bakfull chimpans.

Att dra av ekern genom att spänna den är som regel knepigt. Tror en oreducerad eker tål sådär 300 kg innan det blir spännande.

Men den där nippeln såg inte kul ut. Hade jag inte väntat mig på ett fabriksbyggt nytt hjul. Snällaste tolkningen jag kan tänka mig är att den är maskindragen, och att verktyget inte hann greppa riktigt innan maskinen gick igång.

Kolfiberfälgar ska vara tåligare än alu på det sättet att de inte förväntas bli permanent deformerade av en utböjning som alu kan bli.

ÅAS så är hjul inte särskilt starka i sidled. Och just om du säger att du körde sakta och svängde skarpt så hamnar ju hjulet rätt mycket på tvären. Hjulet kan inte "rulla undan" utan all kraft går rakt in på tvären. Sånt KAN dra av ekrar.
Så snart man rullar på lite bättre så lutar ju cykeln samtidigt som den svänger och då blir det inte så mycket sidolaster kvar.

c-oma

Ny medlem
Att dyra lättviktsprylar kanske inte håller lika bra som billigare tyngre bombsäkra grejer har jag full förståelse för. Har vart lite smått skeptisk till hjulens hållbarhet hela tiden men man måste ju chansa lite ibland. Hade dom pajat i värsta brötiga dh-köttet så hade jag accepterat läget fullt ut. Men just detta är ju löjligt. Förhoppningsvis beror det på en dålig eker & kanske en sopa till montör.

Lyssnade lite på bakhjulet & det skiljer sig en hel del i ljud mellan ekrarna... Nog läge att få det kollat också.

rikard

Aktiv medlem
Det är lite svårt att se på bilderna, men det låter ju väldigt sannolikt att det är en tillverkningsdefekt. Förmodligen har det blivit en spricka i ekern när de pressade till ekerskallen men det kan också vara ett torsionsbrott, dvs att man vridit ekern för mycket mot ekerskallen när man spänt upp hjulet. Det är lätt hänt med raka ekrar om man gör fel när man bygger, vilket slitaget på nippeln indikerar. Eller så är det en kombination, eller något helt annat.

Torsionsbrott brukar ge en väldigt säregen klack på brottytan som nästan brukar se ut som den på bilden.

c-oma

Ny medlem
Tackar för lite förklaringar i ärendet!

Självklart ska det lämnas för åberopande av garanti! Men ville ha lite koll på ämnet i förebyggande.

Rompa

Aktiv medlem
Kan du ens åberopa garanti nu när du släppt på spänningen på de övriga?

Visst , du kan kanske få en ny eker o en ny nippel, tror jag.

c-oma

Ny medlem
Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du ens åberopa garanti nu när du släppt på
> spänningen på de övriga?
>
> Visst , du kan kanske få en ny eker o en ny
> nippel, tror jag.

Jag förankrade förfarandet med en anställd hos lbs innan ja rörde prylarna. Och min tanke var väl att OM, man bara får en ny eker så vill ja inte att fälgen ska ligga i krokighet flera dagar innan ja kan lämna in de.

Bara att analysera brottytan, lättare sagt en gjort kanske, men 20 mil låter ju lite väl lite för utmattningsbrott. Men samtidigt kan väl inneslutningar eller annan anvisning ha initierat en spricka som propagerat och lett till ett sprött brott, den spröda brottytan ser ju väldigt liten ut

Synd man är ringrostig...

Henrik83

Aktiv medlem
c-oma skrev:
> Nytt komplett hjul på väg. Mycket nöjd med
> Specialized & lbs garantihantering.
>
> Case Closed

Vad sa de om bakhjulet då?

c-oma

Ny medlem
Henrik83 skrev:
> c-oma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nytt komplett hjul på väg. Mycket nöjd med
> > Specialized & lbs garantihantering.
> >
> > Case Closed
>
>
> Vad sa de om bakhjulet då?

Dom ska kolla över ekerspänningen & rikta. Det har blivit ovalt på typ 1-1,5mm & kanske 1mm skevt.

cerro

Aktiv medlem
c-oma skrev:
> Nytt komplett hjul på väg. Mycket nöjd med
> Specialized & lbs garantihantering.
>
> Case Closed

Varför komplett hjul?

En kolfiberfälg kan aldrig bli skev, då är den spräckt. Bonusfeature med kolfiber. En alufälg kan böjas och bucklas.

c-oma

Ny medlem
cerro skrev:
> c-oma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nytt komplett hjul på väg. Mycket nöjd med
> > Specialized & lbs garantihantering.
> >
> > Case Closed
>
> Varför komplett hjul?
>
> En kolfiberfälg kan aldrig bli skev, då är den
> spräckt. Bonusfeature med kolfiber. En alufälg
> kan böjas och bucklas.

Ja vet inte... Och jag ifrågasätter inte det. Kan kanske vara i deras intresse att kolla vad som gått fel i tillverkningen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer