Brutna revben, ska dom skruvas ihop eller ska jag bara vila mig i form?

Spacekitty

Aktiv medlem
Två veckor sedan skulle jag öva lite på Hovdala inför Snapphaneturen, och drog omkull in i en sten med bröstkorgen före. Värsta smärtan har försvunnit, men det knakar och skrapar mellan benändarna när jag försöker andas djup, så träningen går inte så bra just nu.

Är det nåt som läker ihop med tiden eller måste det skruvas ihop?

staine

Aktiv medlem
Åas skrap och knak kanske ska leda till röntgen i alla fall. Risk för lungpunka, stor, liten, vet ej.
Det finns väl nån läkare här på forumet?

Har du blivit röntgad?

Jag bröt/spräckte tre revben och ett nyckelben för 5 veckor sedan. Nu känner jag lite i revbenen och det blir bättre allt eftersom. Får ont vid vissa rörelser eller om jag hostar/nyser. Jag blev tillsagd att vila 2 månader efter operation av nyckelbenet. Hade det bara varit revben hade jag cyklat för 1-2v sedan.

Rungner

Medlem
Sitter också hemma med brutet nyckelben + några revben.
Revbensfrakturer har ju en tendens att göra mer ont efter tag, så har det varit för mej också.
Gå till din vårdcentral och be dem lyssna på dina lungor, misstänker dem lungpunka skickar dem dej till röntgen
Läk väl.

Tomcaten

Aktiv medlem
Vad väntar du på ring vårdguiden. Att fråga happy om sådant här på kvällstid är att be om forum-troll som Örgelgörgel hoppar fram.

Att bryta revben är fostrande säger jag som har gått igenom fyra stycken i tre olika olyckor.

Gratulerar du kan snart titulera dig som en riktig mtb-cyklist.

enkrumelur

Ny medlem
Om det knakar i revbenen så skulle jag spontant höra av mig till min vårdcentral. Normalt sett får revben självläka.
Var uppmärksam på om du upplever att du blir andfådd eller får det jobbigt att andas. Då är det direkt till akuten med dig.
Revbensfrakturer gör oftast ondast efter ca. 3 dagar.

Läk väl!

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
Jag knäckte de 3 gånger förra året de läker av sig själva även när det låter knak knak. Bara trist att vänta...

kais01

Aktiv medlem
ja det är lungorna som lät anses som det viktiga här, så man inte har lungsäcksbristning eller blödning in i bröstkorgen.

Crocko

Aktiv medlem
Om det pyser och visslar när man andas kan man behöva inta ca 1cl orange seal/kg kroppsvikt och sedan snabbt göra 10st kullerbyttor själva brottanvisningen fixeras bäst med ett par kasserade styrlindor eller innerslangarna som blev över när du konverterade till slanglöst.

Om du får problem med avloppet så rekommenderar jag att du kontaktar en rörfirma och om dina klickande revben håller dig vaken om natten så kan cykelreparatören i vit rock med stetoskop och 500.000 i studielån vara ett vettigt alternativ :)

Aeromiten

Ny medlem
tommykronstal sa:
Om det där sker inför Snapphaneturen börjar jag bli riktigt nervös inför söndag - min långloppspremiär. Hoppas du läker ihop!
Gissar att det var stenkistan på väg ner i en ravin(går det inte en liten bäck igenom också? )
Ta det lugnt där om du är ny :)

Spacekitty

Aktiv medlem
Var exakt det hände kan jag inte svara på, men det var inte ravinen. Jag misstänker att min medresenär lurade in mig på en del som inte hörde till banan.

Men det verkar på senaste svaren här som att jag kan köra lite lugn landsväg ett tag framöver. Slutar det inte knäppa och knacka om nån månad så går jag iväg till doktrinären.

manneblask

Aktiv medlem
Jag bröt revben för ca 2,5 vecka sedan. Värsta smärtan kom efter en vecka för mig, nu är det ganska lugnt. Vissa rörelser och positioner gör dock fortfarande ont, har inte vågat prova mig ut i skogen ännu men kört några landsväg/grus-turer och har funkat hel Ok.

Som många skrivit, så länge du inte har andningssvårigheter, svullnader eller blåa märken som gör svinont så självläker det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer