Bryton 40 eller Garmin 500? Vilken ska man ha?

Miro

Ny medlem

Någon med erfarenhet?

Senast ändrad:

Rumpel

Ny medlem
Jag har en bryton 40 och jag är nöjd med den. Deras egen sida är inte så bra tycker jag, seg och buggig, men man kan ju spara filerna som gpx (eller ett gäng andra) och öppna med något annat program, typ strava eller sportstracker etc.

emilh

Aktiv medlem
Har en 500 och skulle säga att dess kart/spår-funktion är näst intill värdelös. Skulle inte skaffa en med den funktionen i åtanke i alla fall.
Har ibland använt den på landsvägslopp för att få lite ledtrådar om hur vägen framöver ser ut med tanke på vind och backar, men den är hopplöst seg i kartläget och är inte särskilt lättläst.

Ska du använda karta så köp en 800/810 direkt.

Är du främst intresserad av att ha ut siffror och ha koll på puls/effekt/hastighet etc så är 500 ett utmärkt val.

Fliken

Ny medlem
Vad gäller Garmin så är det främst tre grejjer som stör.

1 - Garmin som ftg är som Kafka på crack ... försök tala med deras kundtjänst och njut av deras policies.

2 - Märkligt nog är navigationen i 800 helt värdelös, trots att Garmin gör just navigationsutrustning

3 - dataconnectivity är väl sisådär

Har ej testat Bryton.

I övrigt är det en underbar liten manick den där 800.

I senaste nya cykeltidningen Svenska Cycling Plus testades 10 gps i nr 1 2013. Det verkar vara jämt skägg men 50T slår 800 knappt och 500 slår 40T knappt. 500 är lite dyrare och lite bättre absolut sett, men Bryton verkar vinna relativvärdematchen. Båda märken verkar vara bättre än andra lternativ och i det närmaste varandras likar.

HåkanC

Aktiv medlem
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> 2 - Märkligt nog är navigationen i 800 helt
> värdelös, trots att Garmin gör just
> navigationsutrustning

Har du lust att utveckla närmare varför du tycker det?

/Håkan

Fliken

Ny medlem
HåkanC skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2 - Märkligt nog är navigationen i 800 helt
> > värdelös, trots att Garmin gör just
> > navigationsutrustning
>
> Har du lust att utveckla närmare varför du
> tycker det?
>
>
> /Håkan

Gärna. Baserat på dina tidigare svar på detta forum så tar jag din fråga seriöst och läser inte in ngt negativt i den.

Empiriskt så fungerar den helt enkelt inte. Jag har testat alla olika inställningar för vägtyper och liknande men den envisas mig att skicka mig på fyrtiomilasvängar när jag har en eller ett par mil hem. Med andra ord inte så att den inte hittar adresserna. Snarare att den inte kan beräkna bra vägar mellan två punkter.

Detta gäller inte enbart i stockholm med lite trixiga kombon av cykelvägar och vanliga vägar. Jag var på Gran Canaria häromveckan. Och, snabbaste väg hem föreslås som direkta omvägar på flera mil. Och på GC cyklar man enbart vägar så det är ju inte så svårt precis.

Hoppas detta svar var förklarande nog?

Edit. Kanske skall addera att min karta är den där europakartan man köpte till extra på SIMkort om det bidrar till bakgrundsbilden.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Fliken, tack för svaret.
Vilka kartor har du provat med?
För efter vad jag förstås så finns en hel del av 'navigeringsintelligensen' i kartan.

Jag har, precis som du dåliga erfarenheter, av att navigera i min Edge 705 och Garmins City Navigator-karta i Sthlm. Detta pga av det inte finns cykelbanor i City Navigator.

I mindre orter, och på mer renodlad landsbygd, tycker jag däremot att det funkar bättre.

Jag har även använt den OSM-baserade Velomap http://www.velomap.org, den innehåller cykelbanor och de skall vara ruttbara, men inte heller den fungerar klockrent i Sthlm.
Men bättre än City Navigator.

Den allra störst fördel är att planera rutten vid datorn (eller tanka hem den) och sedan följa den GPSen.

Men den som helt struntar i kartor och blint följer sin GPS riskerar att inte enbart bli besviken.

/Håkan

Fliken

Ny medlem
HåkanC skrev:
> Fliken, tack för svaret.
> Vilka kartor har du provat med?
> För efter vad jag förstås så finns en hel del
> av 'navigeringsintelligensen' i kartan.
>
> Jag har, precis som du dåliga erfarenheter, av
> att navigera i min Edge 705 och Garmins City
> Navigator-karta i Sthlm. Detta pga av det inte
> finns cykelbanor i City Navigator.
>
> I mindre orter, och på mer renodlad landsbygd,
> tycker jag däremot att det funkar bättre.
>
>
> Jag har även använt den OSM-baserade Velomap
> http://www.velomap.org, den innehåller cykelbanor
> och de skall vara ruttbara, men inte heller den
> fungerar klockrent i Sthlm.
> Men bättre än City Navigator.
>
> Den allra störst fördel är att planera rutten
> vid datorn (eller tanka hem den) och sedan följa
> den GPSen.
>
> Men den som helt struntar i kartor och blint
> följer sin GPS riskerar att inte enbart bli
> besviken.
>
>
> /Håkan

Man riskerar även att bli överraskad?

I alla fall. Min karta heter CNnEurope NT 2011.40 och den är aktiverad också ;-)

Vilken cykel/Löpning/GPS-dator kan vara passande för att visa distan, höjd, karta var man cyklat, kaloriförbrukning, jag har iiiingen aning, men vill ha en när jag hojar ute å vägarna i vår & i skogen.

edit: & vilka har den bästa sidan att föra in data på? typ runkeeper, endomondo m.m.?

Senast ändrad:

kave

Aktiv medlem
Använd gärna namnet på kartprodukten, "Europakarta" kan ju vara vad som helst, ex baskartan och den är helt kass.
Mig veterligen innehåller inte produkten City Navigator cykelbanor så jag förstår att det går fortare att kör efter eget huvud.
Som Håkan var inne på, samtlig intelligens finns i kartorna.
Fördelen med just garmin är att det finns mycket olika kartor och erfarenhet kring dem. Kör man mtb så är friluftskartan perfekt. Förmodligen existerar den inte ens till Bryton då de är väldigt nya på marknaden och sverige i synnerhet.
Man köper som jag ser det hela konceptet när man köper gps, inte bara enheten.
Vidare är det bättre att köpa kartorna på dvd, då kan man ha dem i datorn, det ingår uppdateringar etc. Jag fick med ett minneskort som innehöll kartor som var 1.5 år gammalt med min Edge, inget att göra.

Surkärring

Ny medlem
Lånar tråden och undrar vad jag ska ha för karta till 705:an som mitt skjutgalna köpfinger nyss har beställt? Så vilken? Var fixa? Och hur? (Jaja, RTFM, men mitt tekniska handlag är ungefär lika dysfunktionellt som mitt lokalsinne...)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer