Buckla på 52 mm fälg, behöver jag åtgärda detta?

Atakua

Aktiv medlem
Hej,

Jag har haft en märklig buckla på mitt 27.5+ bakhjul:

IMG_20200921_161606.jpg

Fälgen är av aluminium och har 52 mm i bredd. Nu har jag även fler mindre bucklor på både bak- och framhjulet men den som på bilden är verkligen den mest synliga.
Själva bakhjulet känns fortfarande som rakt, och jag har faktiskt åkt som vanligt med bulan i flera månader.

Nu kommer frågor.

1. Behöver jag ens göra något med bucklan? Eller går det bara att köra på som vanligt?
2. Om jag behöver fixa den, hur då? Ska jag banka med hammaren, eller med träklubban? Ska jag klämma den med skiftnyckel (finns det sådana med 52 mm i räckvidd?) eller med skruvstäd? Ska jag värma fälgen vid bucklan före riktningen eller inte?

Inspirationsvideo:

Tack!

AX3L

Aktiv medlem
Imho, så länge det håller tätt för tubeless så skulle jag inte oroa mig. Böja tillbaka den kommer bara försvaga metallen ytterligare.

AX3L

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis, men troligtvis. Aja, kör du med slang skulle jag säga att anledningen att böja tillbaka och fixa är ännu mindre. Risken för att däcket skulle burpa av helt pga det ser jag spontant som ganska låg.

qma

Aktiv medlem
Givet att du justerat ekerspänningen för att ta upp slacket där och nipplarna inte bottnat, och det inte t.ex. skumpar illa eller vränger av däck så är det väl bäst att bara köra vidare så länge det går. :)

AX3L

Aktiv medlem
Givet att du justerat ekerspänningen för att ta upp slacket där och nipplarna inte bottnat, och det inte t.ex. skumpar illa eller vränger av däck så är det väl bäst att bara köra vidare så länge det går. :)

Jag har också haft en 45-fälg med en liknande buckla (det händer extremt lätt på så breda fälgar) och faktiskt påverkades inte ekerspänningen eller rundheten nämnvärt av det som det nästan alltid gör på smalare dito. Men ja, självklart kan ju en buckla göra att fälgen blir skrot.

Atakua

Aktiv medlem
och faktiskt påverkades inte ekerspänningen eller rundheten nämnvärt av det som det nästan alltid gör på smalare dito.

Jo, jag har samma intryck. Nu har jag inte något verktyg för att mäta ekerspänningen, men med händerna kan jag inte känna någon skillnad mellan ekrar vid bucklan och ekrar på andra håll.

Atakua

Aktiv medlem
Idag bytte jag till vinterhjul och bestämde mig att byta sommarhjulets däck och samtidigt inspektera bakfälgen. Då visade det sig att det inte blev bara en buckla utan en spricka på inre sidan:

IMG_20201026_173545.jpg

Som tur är kan jag fortsätta stigscykla med mitt andra hjulpar. Samtidigt bör jag lösa ett par problem.

1. Hitta och köpa en ny fälg som passar till 27.5+ däck. Någon alu fälg som är mellan 40 och 50 mm bredd vore bra. Tyvärr verkar Stan's Notubes Hugo 52 fälgar vara helt slutsålda över hela världen, så att jag kommer förmodligen tvingas skaffa en något smalare fälg.

2. En vettig hjulbyggare i Storstockholm som kan bygga om hjulet. Baknavet är fortfarande i gott skick så att jag inte vill slänga det ännu.

Det verkar även att 650B-fälgar bredare än 35 mm (men smalare än 80 mm, d.v.s. inte "true fatbike") är svårt att hitta till salu. Plusdäck-trenden är verkligen död.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
är det inte 584 som är dött?? och så här i slutet av säsongen brukar det mesta av skall vi säga speciell sort vara slut. sen kommer det lanseringar till våren:) coronaepidemin har väl också påverkat både produktion och distribution?

med 622 har det tillkommit stort sortiment av halvbreda fälgar uppåt 35i. avtar väl sedan, men det var väl aldrig jättegott om 40-50i.

har iaf en reservfälg till mina två 622 40i hjulpar. och en liten buckla att räta ut vid något kommande däckbyte.

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
584 som är dött?? med 922
622

Förlåt, de här numren är alldeles kryptiska för mig. Jag gissar väl att de motsvarar till någon tillverkares modellnummer?

EDIT: jag har nu en hypotes: »584« betyder »27.5″-hjul«, »922« är felstavat »622« och »622« betyder »29″-hjul«.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja det var felstavat.

27,5+ har tror jag påtagligt hämmats av tilltaget att förse 29-tummare med dessa hjul och sedan tro att liknande ytterdiameter på en mtb har med effektiv rullomkrets i stök att göra. den är i själva verket i det läget betydligt mindre på ett plusdäck.

resultatet blev ideliga pedalislag. och onödigt vanrykte.

har en plussifierad 26a med 40i. den går finfint med sitt tillräckligt höga vevparti.

Berk

Aktiv medlem
Hej,

Jag har haft en märklig buckla på mitt 27.5+ bakhjul:

Visa bilaga 443603

Fälgen är av aluminium och har 52 mm i bredd. Nu har jag även fler mindre bucklor på både bak- och framhjulet men den som på bilden är verkligen den mest synliga.
Själva bakhjulet känns fortfarande som rakt, och jag har faktiskt åkt som vanligt med bulan i flera månader.

Nu kommer frågor.

1. Behöver jag ens göra något med bucklan? Eller går det bara att köra på som vanligt?
2. Om jag behöver fixa den, hur då? Ska jag banka med hammaren, eller med träklubban? Ska jag klämma den med skiftnyckel (finns det sådana med 52 mm i räckvidd?) eller med skruvstäd? Ska jag värma fälgen vid bucklan före riktningen eller inte?

Inspirationsvideo:

Tack!

bike-components och r2-bike har många 40 mm breda fälgar på lager. r2-bike har en 42.5 mm fälg, med rabatt:

Har du nu Stan's Hugo? Vet ingenting om den, men Stan's fälgar brukar vara mjukost, som du ser.

Atakua

Aktiv medlem
bike-components och r2-bike har många 40 mm breda fälgar på lager. r2-bike har en 42.5 mm fälg, med rabatt:

Wow, 70 € är verkligen bra deal! Tack för tipsen! Hoppas bara att de dekaler på fälgen går att skrapa av.

Har du nu Stan's Hugo? Vet ingenting om den, men Stan's fälgar brukar vara mjukost, som du ser.
Kanske, men bakfälgen räckte till två år stigcykling med väldigt lågt lufttryck (oftast för lågt måste jag erkänna…) innan den gav upp.

Berk

Aktiv medlem
Wow, 70 € är verkligen bra deal! Tack för tipsen! Hoppas bara att de dekaler på fälgen går att skrapa av.

Haha, du läste inte tillräckligt noggrann:
Note: The decals on the rim are removable without residue

EDIT: dekalarna är så fula att den mening behövs för att sälja fälgarna.

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
27,5+ har tror jag påtagligt hämmats av tilltaget att förse 29-tummare med dessa hjul och sedan tro att liknande ytterdiameter på en mtb har med effektiv rullomkrets i stök att göra.

Mina befintliga 26"+ och 27.5"+ hjul har samma rullomkrets (±5 mm) enligt mina egna mätningar. Eventuella pedalslag kan jag ingen annan att skylla på än mig själv.

Eventuellt kan jag skaffa ett par 29"+ hjul en dag, tack vare att cykelns tillverkare tillåter upp till 29"×3" däck, men sedan misstänker jag att de blir något högre.

kais01

Aktiv medlem
yttre rullomkrets är alltså mindre intressant i stök. där gäller hur långt t ex en stenkant komprimerar sig in i däcket, och vilken frigång vevpartiet har i denna specifika men vanligt förekommande situation.

ska man plussifiera en 29a är det därför betydligt bättre satsa på 29+ än 27,5+. du har ju chansen när du nu ändå skall byta fälg:)

Kör med dessa på min 29+ och de har fungerat utmärkt! (De finns både i 27,5 och 29) Finns även i 45 variant tror jag

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer