Budgetprojekt: Flaskhållare/Cage

Rut-66

Medlem
Kikade på min lilla pulversläckare som jag köpte på rea på Jula ?
Grejen är att man kan köpa väggfästet separat för 30 spänn...

Ser ut så här:
diycage.jpg

Tvivel:
Plastmaterialet okänt, så hur hållbar och temperaturtålig den är vet jag inte ännu. Det är inte hårdplast i alla fall och går att böja och vrida litegrann.
Enda markeringen jag hittar är på det mjukare spännbandet (LDPE). Det går för övrigt att plocka bort enkelt eller vända, så man drar upp åt antingen höger eller vänster.

Övrigt:
Fästhålens CC-mått är ca 122-127mm då övre hålet är ovalt.
Jämförde mot de tre skruvarna på min Salsa Firestarter-gaffel och det är nästan så den passar rakt av mot ytterskruvarna.
Min våg visar 54 gram och full brandsläckare väger ca 1,7 kilo, men det är ju betydligt lugnare tillvaro på en vägg inomhus...
Flaskdiameter 90mm och har fått för mig att 80mm är vanligare på termosar och vattenflaskor (?)
Botten sticker ut ca 105mm, så troligen kommer jag vilja kapa bort lite utstick och då måste man nog staga upp på nåt vis, vi får se...
Har haft fäste/släckare monterat mot lastgallret i en studsig Suzuki SJ413, ingen terrängkörning, utan mer ojämna grusvägar och det höll för det.

Förhoppning:
Att detta kommer funka för mig och mina små behov. Jag kommer inte vara ute i veckor i minus 25, inte heller cykla igenom ett fält med vildhallon jagad av ett gäng vildsvin, utan cykla runt lite i fint väder, som den gubbe jag är ha ha ?
Jag vill kunna ta med lite bränsle och vatten/vätska + ett extra fäste för en mindre packpåse vid behov.
Fortsättning följer...

ja, just det... jag börjar med så lite modifiering, som möjligt och ändrar efter hand.

Senast ändrad:

Rut-66

Medlem
Ha ha ja BigF, helt rätt ?

Får du plats med en sån här Miracle ?
20190414.jpg

Bara nåt att se lite av storleken, lite tåligare flaska vill jag ha bränslet i, men den passar riktigt bra om man byter till en mer justerbar rem.

jolov

Aktiv medlem
Jag skrev ut en sån liten rackare. Utan något stopp i bottenläget just nu för lite mångsidighet, men kanske lägger till ett senare.

Bilagor

• 5wxneg5mmur21.jpg
    5wxneg5mmur21.jpg
    81.3 KB · Besök: 65

Leek123

Ny medlem
Har du hunnit testa något mer? Jag är också på jakt efter hållare till gaffel, något billigt för att testa. Har inget problem med att modifiera/bygga. Funkar brandsläckarhållare med små drybags om man byter rem?

Något annat tips på lösning för drybags på gaffel?

Rut-66

Medlem
Har tyvärr inte kommit längre med detta, mitt flaskfäste på ramen sitter fel pga min ramväska och nuvarande gaffel saknar fästen helt.

Rut-66

Medlem
Då jag fått hem 2 Blackburn Outpost Cage för mina drybags, så kommer släckarfästet bli hållare till bränsleflaska.

Namnls5.jpg

Ropade in en dansk vodkaflaska för 29 spänn...
... inte perfekt, men rymmer 1 liter.

Rut-66

Medlem
Testrundan på skumpig, sandig skogsstig gick bra.
Kom till utegymmet, som jag cyklade förbi ?

20190615_1.jpg

Varmt idag, så idag var flaskan dryckbehållare.

Inte så mycket mer att skriva om budgetfästet... jag tror det kommer funka för mina behov eftersom jag inte är nån hard core terräng-nisse.
"Riktiga" flaskhållaren kommer fästas med liknande band på toppröret framför sadelstolpen, så jag når den flaskan när jag cyklar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer