Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

VanGarg

Aktiv medlem
Distanser o infästning av botten är fortsatt kvar att fixa, men har fått till två papp-mallar för ryggstöd o fotstöd.
20210221_143943.jpg

ALK

Medlem
Hej!
Nu har jag haft min Bullitt i 4 år. Ett av de bästa köpen jag har gjort. Den används nästan dagligen till jobbpendling, hämta och lämna på dagis, storhandla, utflykter etc etc. Den har gått många hundra mil utan några problem alls.

Men! Barnen börjar bli tyngre och större, det ska jag inte förneka. Det börjar bli jobbigt ibland på de längre utflykterna både med orken och platsen. 15 km hem i motvind och uppför kan vara en kamp. Ja tänker bygger en större box men jag och också sugen för första gången på att konvertera till el.

Jag skulle vilja konvertera med ett 20" paket för framhjulet så man kan köra utan el i närområdet och om man typ ska på långutflykt sätter man på framhjulet och kopplar i batteri.. Är det någon som har gjort det nyligen och kan tipsa om ett paket? Funderar på boxbikes Bafang system. Tack för tips!

VanGarg

Aktiv medlem
Hej!
Nu har jag haft min Bullitt i 4 år. Ett av de bästa köpen jag har gjort. Den används nästan dagligen till jobbpendling, hämta och lämna på dagis, storhandla, utflykter etc etc. Den har gått många hundra mil utan några problem alls.

Men! Barnen börjar bli tyngre och större, det ska jag inte förneka. Det börjar bli jobbigt ibland på de längre utflykterna både med orken och platsen. 15 km hem i motvind och uppför kan vara en kamp. Ja tänker bygger en större box men jag och också sugen för första gången på att konvertera till el.

Jag skulle vilja konvertera med ett 20" paket för framhjulet så man kan köra utan el i närområdet och om man typ ska på långutflykt sätter man på framhjulet och kopplar i batteri.. Är det någon som har gjort det nyligen och kan tipsa om ett paket? Funderar på boxbikes Bafang system. Tack för tips!
Inte gjort det än, men planerar att skaffa mid drive bafang eller Tong sheng så småningom.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Efter att bara ha cyklat Bullit i nästan två månader körde jag lite mountainbike förra veckan. Sjukt vingligt, något hade programmerats om brutalt i min hjärna. Det tog en bra stund innan det funkade hyggligt. Läskigt med framhjulet så nära också!

Har också fattat beslutet att sälja min gamla vardagshoj, en Surly Cross-check som jag aldrig trodde jag skulle göra mig av med.. men den har ingen plats i mitt cykelstall längre :)

NLC

Aktiv medlem
Efter att bara ha cyklat Bullit i nästan två månader körde jag lite mountainbike förra veckan. Sjukt vingligt, något hade programmerats om brutalt i min hjärna. Det tog en bra stund innan det funkade hyggligt. Läskigt med framhjulet så nära också!

Har också fattat beslutet att sälja min gamla vardagshoj, en Surly Cross-check som jag aldrig trodde jag skulle göra mig av med.. men den har ingen plats i mitt cykelstall längre :)

Känner igen den känslan, särskilt om man sätter sig på en 90-tals MTB med härligt brant gaffelvinkel + lång styrstam. Men inte ska du sälja den Cross-Check, nej nej nej.

emilh

Aktiv medlem
Ni som delar er Bullitt med någon längre eller kortare än er; hur har ni löst justeringen av sadelhöjd? Vanlig snabbkoppling och välsmord stolpe eller något mer avancerat?
En gammal Hite Rite kanske vore något? :)

NLC

Aktiv medlem
Ni som delar er Bullitt med någon längre eller kortare än er; hur har ni löst justeringen av sadelhöjd? Vanlig snabbkoppling och välsmord stolpe eller något mer avancerat?
En gammal Hite Rite kanske vore något? :)

Sadelklämma med insex och duktigt med fett på en stolpe med längdmarkering (på baksidan). Har funderat på sänkstolpe men tänker att då vågar man verkligen inte ställa ifrån sig "lådan" vilket gör den betydligt mindre användbar.

köpte fel sänkstolpe till en av de andra hojarna = den fick hamna på Bullitten....funkar sjukt bra.....Lämnar tyvärr inte Cykeln allt för långt från mina ögon oavsett stolpe eller inte.......

juliusjonzon

Aktiv medlem

Stämmer även på mig. Helskumt att byta tillbaka till "vanlig" cykel efter bullit inlärningen. Konstigt nog va det mindre vingligt att göra tvärtom.

Rolig hjärngymnastik:)

NLC

Aktiv medlem
Blev tvungen att gå ut i regnet och mäta, stolpen på familjens Bullitt är 36 cm. I botten funkar det för personer av typ 153 cm i kroppslängd och med 16 cm nedstick mina ben som passar i jeans med 32" innersömslängd.

skjivert

Aktiv medlem
Har nyligen blivit ägare till en bullitt med alfine8. Då den är lite skrapig har jag beställt shimanos special verktyg för att plocka ner den och olja om. Blev samtidigt lite sugen på att byta bakre kuggen för att få lite bättre utväxling. I nuläget använder jag väldigt sällan de två högsta växlarna. Är det någon här som gjort det innan och kommit fram till en lagom storlek? :)

LWB

Aktiv medlem
Har nyligen blivit ägare till en bullitt med alfine8. Då den är lite skrapig har jag beställt shimanos special verktyg för att plocka ner den och olja om. Blev samtidigt lite sugen på att byta bakre kuggen för att få lite bättre utväxling. I nuläget använder jag väldigt sällan de två högsta växlarna. Är det någon här som gjort det innan och kommit fram till en lagom storlek? :)
Grattis till nya Bullen!

Jag har i ärlighetens namn dålig koll på interna växlar men jag blev lite nyfiken och började räkna. Men om du ger oss hur många tänder bakre kransen har idag och hur många tänder du har fram så ska jag försöka damma av 1900-talsmatematiken.

Edit: Bak räcker egentligen, men en variant är ju att byta till en mindre klinga fram istället.

skjivert

Aktiv medlem
Grattis till nya Bullen!

Jag har i ärlighetens namn dålig koll på interna växlar men jag blev lite nyfiken och började räkna. Men om du ger oss hur många tänder bakre kransen har idag och hur många tänder du har fram så ska jag försöka damma av 1900-talsmatematiken.

Edit: Bak räcker egentligen, men en variant är ju att byta till en mindre klinga fram istället.
Hej!

Skall ta mig en titt ikväll och räkna lite själv också. Tanken slog mig men latheten tog över och tänkte att någon här kanske redan har lösningen ;)

//B

perzzon

Aktiv medlem
Finns det inte också begränsningar kring vad man "får" ha för drev på shimanos interna växlar för att vridet inte skall bli för stort?

skjivert

Aktiv medlem
Finns det inte också begränsningar kring vad man "får" ha för drev på shimanos interna växlar för att vridet inte skall bli för stort?
Det handlar mer om att @skjivert måste hålla igen och inte släppa lös sin fulla benstyrka. :)
Finns vissa begränsningar, tror max man får ha bak är 23T. Sedan vet jag inte om det beror på vridmoment eller något annat. Fram är det 39T som minst tror jag. Men man ska nog inte vara allt för orolig. Läst om flera som elkonverterat fatbikes med alfine8 och blåst runt med 2kw+

leimi

Ny medlem
Finns vissa begränsningar, tror max man får ha bak är 23T. Sedan vet jag inte om det beror på vridmoment eller något annat. Fram är det 39T som minst tror jag. Men man ska nog inte vara allt för orolig. Läst om flera som elkonverterat fatbikes med alfine8 och blåst runt med 2kw+
Alfine8 fanns original med dem första Steps6000, kom dock inte ihåg hur många kuggar det var

Magnus Wikander

Ny medlem
Hej, jag behöver växelråd! Jag har bestämt mig för att köpa en Bullitt utan el. Bor i GBG och cyklar mycket men mest kortare sträckor, ca 5km + 5km per dag.
GBG vädret gör ju att Alfine 11 med Gates låter som ett bra val, men magkänsla säger utanpåliggande XT eller SLX.
är det någon här som har preferenser eller tips på hur man ska tänka.
Tack för en bra tråd!
/Magnus

LWB

Aktiv medlem
Hej, jag behöver växelråd! Jag har bestämt mig för att köpa en Bullitt utan el. Bor i GBG och cyklar mycket men mest kortare sträckor, ca 5km + 5km per dag.
GBG vädret gör ju att Alfine 11 med Gates låter som ett bra val, men magkänsla säger utanpåliggande XT eller SLX.
är det någon här som har preferenser eller tips på hur man ska tänka.
Tack för en bra tråd!
/Magnus
Gates är ju fint som snus, men jag har kört utanpåliggande XT i Gbg i snart 10 år, året runt, och är hur nöjd som helst.

Edit/PS: Utan el. Se bara till att ha tillräckligt låg lägstaväxel om du de facto ska köra tungt med cykel. Jag kan kolla vid tillfälle vad jag har på min, jag bytte till lägre etta jämfört med originalet när jag bytte kassett.

Magnus Wikander

Ny medlem
Gates är ju fint som snus, men jag har kört utanpåliggande XT i Gbg i snart 10 år, året runt, och är hur nöjd som helst.

Edit/PS: Utan el. Se bara till att ha tillräckligt låg lägstaväxel om du de facto ska köra tungt med cykel. Jag kan kolla vid tillfälle vad jag har på min, jag bytte till lägre etta jämfört med originalet när jag bytte kassett.
Tack! Det låter ju bra. Just valmöjligheter och att man kan fixa själv väger tungt. Vore ju väldigt snällt om du orkar kolla hur många kugg du har på minsta.

LWB

Aktiv medlem
Tack! Det låter ju bra. Just valmöjligheter och att man kan fixa själv väger tungt. Vore ju väldigt snällt om du orkar kolla hur många kugg du har på minsta.
Har kollat och jag har 24t minsta krans fram och 34t största på kassetten. Det är bra j-a lågt men skönt att ha när man kör tungt och det går uppåt i tillvaron.

Original satt det nån lvg-kassett bak som väl inte hade mycket större än dryga 20t, max 26t skulle jag gissa. Fullt tillräckligt till vardags, men med riktig last och allra helst också med barn+kärra på sugande nysladdad grusväg så var det tungt i backarna.

emilh

Aktiv medlem
Jag har äntligen en Bullitt på gång och undrar nu om någon har erfarenhet av Fahrers ”Hood” som komplement till HCB?
Någon tusenlapp billigare än BBX Side Panels och lämnar öppet för bred last.

Chapter 2

Aktiv medlem
Tyvärr inte någon erfarenhet, men kul att det blir en bullitt.
Vilken har ni valt?

Själv har jag börjat använda min mer och mer. Har en jättetung plywood låda till min och skulle önska något lättare.
20210713_105035.jpg

emilh

Aktiv medlem
Tyvärr inte någon erfarenhet, men kul att det blir en bullitt.
Vilken har ni valt?

Själv har jag börjat använda min mer och mer. Har en jättetung plywood låda till min och skulle önska något lättare.

Ser ju bra ut det där :)

Vikten är dock ett mindre problem för oss, vi fuskar och kör på E6100-motor och Alfine-nav.
Då tanken är att den ska låta oss klara oss utan bil så länge som möjligt så kändes det vettigt med el-assistansen.

Färgen blev Moondog, kanske mest för att det var vad som fanns tillgängligt.

Chapter 2

Aktiv medlem
^Plus ett på den. Använder den till mycket även jag. Vår plywoodlåda är löstagbar och tas bort om jag inte kör barnet.
Mina olika setupper jag kör med är: Biltema murarbalja, duffelbag, endast golv eller plywoodlådan.

Murarbalja
Duffelbag

LFE

Aktiv medlem
Ang. tips på utväxling så bytte jag precis drivlina på min från 3x9 till 1x11. Har varit svårt att hitta komponenter i dessa tider, men lyckades till slut para ihop ett par Zee-vevar med Deore-bakväxel och kassett av mer oklart ursprung. Utväxlingen är 36/11-46 och det funkar riktigt fint i Stockholmsterrängen med två barn utan elassistans. Har glädje av alla växlar utom möjligen den högsta, men skönt att veta att man aldrig kommer trampa ur.

Lledaw

Ny medlem
Jag vill ha en Bullit och vill ha den så fort som möjligt. Men jag har svårt att hitta någon återförsäljare.
Några tips? Vill ha utan el.

mzi

Aktiv medlem
När jag cyklade in till stan i förrgår så såg jag en Larry vs Harry-skylt vid Danska ambasaden. Ska de öppna något där? Det finns inget på deras hemsa.

LWB

Aktiv medlem
Skänkes:
Barnstol till lastcykel-balja.
Grannens coola hemgjorda barnstol med trepunktsbälte och snabbläste från hänga-TV-på-väggen. Jag har inte själv använt stolen men de körde i olika omgångar sina två barn i stolen. Passar upp till ca 2,5 år skulle jag gissa.
EF784557-DC94-474C-84A1-7EDC9BF74733.jpeg
9F32A6F7-3CFF-4080-B821-69B93EA613E6.jpeg
B6771C50-5FE5-43F1-B20A-D499DA73087E.jpeg

Skänkes mot avhämtning i Jönköping eller Göteborg (Kungsladugård) samt valfri slant till ex. Suicide Zero till minne av Iohan Gueorguiev eller annan vällovlig organisation.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer