Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi hade en trehjulig cargobike med navväxlar innan. Utan el. Ville ha elassistans varje dag och hatade navväxlarna.

Bytte till Bullit med riktiga växlar, planen var att elkonvertera med ett mittmotorkit men jag känner inte längre att det behövs. Vi har en rejäl backe på väg till förskolan. Ca 40 höjdmeter på 500 meter, beroende på hur man tacklar den.

velovin

Aktiv medlem
Jag är otroligt sugen på att skaffa en lastcykel, men behöver lite råd. På hemvägen har jag en backe på ca 1,5 km med i genomsnitt 6% lutning, dvs 90 höjdmeter. De eldrivna är fruktansvärt dyra, men å andra sidan har man ingen nytta av hojen om man inte orkar använda den.. Hur hade ni tänkt?

Hur ser möjligheterna ut att köpa en klassisk hoj med utanpåliggande växlar först och sedan vid behov elkonvertera? XT ser ut att ha betydligt lägre utväxlning än deore-varianten. Om man konverterar - är man bara hänvisad till tveksamma eftermarknads-kit då?

Om du med lastcykel menar just en Bullit eller motsvarande tvåhjulig lastcykel tror jag att du kan klara dig bra utan el. Om du landar i en trehjulig hoj med låda i fram skulle jag starkt rekommendera el, med den konstruktionen går det inte att stå och trycka på i backarna.

LWB

Aktiv medlem
Nä. Trehjuling går jag inte igång på 😜
Viktigast kanske är den krassa funktionaliteten, men man ska inte underskatta magkänslan (även kallat ”gå igång på-kvoten”). En cykel som får dig att känna dig oövervinnerlig kommer du att använda så mycket hellre och så mycket mer än en aldrig så praktisk hunk of junk som får dig att känna dig som din gamla träslöjdslärare från mellanstadiet.

(Klart grabben ska ha en Bullitt!)

GG-

Medlem
Jag slog till och är nöjd. Det blir riktigt långt med thule-vagnen och har man veckohandningen med sig så är man glad att den är lågt utväxlad.
IMG_20211202_161137.jpg

GG-

Medlem
Stiligt :) Vad blev det för växlar och utväxling? Hur fungerade det med leveranstid?
Jag köpte den omonterad precis innan Corona av Bullit South i Lund, och då var det inga leveransproblem :)
Det sitter xt22 på den (Shimano Deore XT crank with 38 / 28 teeth chainrings / 11-42 teeth cassette) som verkar blivit ersatt hos L.vs.H. med XT12.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kör också med kärra ibland och det blir ett rejält långt ekipage som väcker munterhet på stan :-)

Ungar fram och last i kärran brukar det bli.

LWB

Aktiv medlem
Ett tips i vintertid till alla fellow Bulliteers att ta det vackert med greppet på framhjulet. De gånger som jag har vurpat med min har det varit pga släpp på framhjulet och utan last. En gång slätt däck på blöta löv, andra gången dubbat på slätt betonggolv i P-hus.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, jag borde verkligen byta till vinterdäck nu. Har faktiskt fuskat oroväckande mycket med bil senaste dagarna..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fuskat med bil, så du har alltså kört bil när du kunde ha kört Bullitt? Inte bra…

Känns lite taskigt mot de minsta barnen att åka cykel i 25 minuter i -7 innan de kommer till förskolan och ska vara ute till lunch. Har inget vindskydd för dem i cykeln.

Har en ide om hur jag kan göra ett superenkel och funktionell vindruta/regnskydd, borde rita lite och få lite feedback av er.

LWB

Aktiv medlem
Känns lite taskigt mot de minsta barnen att åka cykel i 25 minuter i -7 innan de kommer till förskolan och ska vara ute till lunch. Har inget vindskydd för dem i cykeln.

Har en ide om hur jag kan göra ett superenkel och funktionell vindruta/regnskydd, borde rita lite och få lite feedback av er.
Spännande, hit me!

Eapea

Aktiv medlem

KP Cyclery har ju skapat en relativt enkel variant till sin Nighthawk (förövrigt en ytterst läcker Bullitt-utmanare från Estland/Danmark). Den kanske kan ge inspiration :)

Skärmavbild 2021-12-03 kl. 13.19.21.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
OK, jag är antagligen inget vidare på skissandet, men here goes:

Jag har ju en Rad3-låda och min ide funkar nog på de flesta lådor. Tänk en "vanlig" låda med ett tyglock som man kan rulla upp från bakkant så att barnen kan sticka upp.

Strax framför "tygrullen" som blir, på lådans sidor, behövs två små hållare. En platta med ett rör - det måste finnas något lämpligt t.ex. för båtkapell.

I dessa ska det sitta böjbara rör, typ tältpinnar eller något annat ännu mer flexibelt.

En enkel bit kapellfönster med tygband runtom, banden på sidorna är dubbla så att böjpara rören kan träs in. I bakkant/överkant tygband med tryckknappar som kan snäppas fast där locket annar snäpps fast på lådans bakkant.

Skulle bara väga några hundra gram och lätt kunna tas av och rullas ihop när det inte behövs!

Funderar mest på vilka hållare och rör som skulle fungera. Rören behöver vara ganska flexibla. Ev behövs även ett rör i överkant/bakkant på fönstret också för att hålla isär det hela. Går ju att utveckla med fönster på sidorna och bak också om man vill vara avancerad men det tror jag inte att jag vill.

Scanned_20211203-1325.gif

jomper

Forumpappa
Forumvärd
KP Cyclery har ju skapat en relativt enkel variant till sin Nighthawk (förövrigt en ytterst läcker Bullitt-utmanare från Estland/Danmark). Den kanske kan ge inspiration :)

Min ide är inte fullt så robust. Rad3-lådan är rätt transformerbar med löstagbara sidor osv också, då är det trevligt att inte skruva fast något i den.

Det finns ritningar till snarlika lådor om någon vill bygga själv!

LFE

Aktiv medlem
Mitt regn/snö/vindskydd väntar ännu på sitt canvastak, men väldigt enkel och ful ram av planhyvlade lister monterade i sidosargerna och förbundna med ett par längsgående remsor 7 mm plywood och på tvären rundstavar. Fram- och sidorutor i akrylplast. Taket är tänkt att fästas med kardborreband runt främre rundstaven och någon sorts knapp/ögla runt den bakre. Tänkte också sy in några gamla tältpinnar på tvären så att det inte hänger ner sig…

Bilagor

• 4C8B7920-A21D-4922-B80C-A58E85C1ADF8.jpeg
    4C8B7920-A21D-4922-B80C-A58E85C1ADF8.jpeg
    832.3 KB · Besök: 26

Chapter 2

Aktiv medlem
Mitt regn/snö/vindskydd väntar ännu på sitt canvastak, men väldigt enkel och ful ram av planhyvlade lister monterade i sidosargerna och förbundna med ett par längsgående remsor 7 mm plywood och på tvären rundstavar. Fram- och sidorutor i akrylplast. Taket är tänkt att fästas med kardborreband runt främre rundstaven och någon sorts knapp/ögla runt den bakre. Tänkte också sy in några gamla tältpinnar på tvären så att det inte hänger ner sig…

Blir det inte läskiga skärvor om akrylplasten skulle spricka?

Själv har jag funderat på att bara dra över ett sånt där plastöverdrag som man har till en ligg/sittvagn.
Eller typ nått sånt här:
north-13.5-roadster-_-raincover-2108_1.jpeg

Hittade bara denna bild på geometrin vilken ser ut att vara för den gamla ramen men samtidigt är stack och reach inte av samma betydelse då styret inte sitter på gaffelröret.

bullit-cargo-bike-dimensions1.jpg

Hmm varför har det då inte samma betydelse?
Utifrån din skiss och min gamla avdankade gymnasiematte får jag fram stack på 638mm och reach på endast 294 mm. Kan det stämma? Mindre aggressivt än vad jag hade gissat..?

NLC

Aktiv medlem
Reachen verkar vara 10 cm fel jämfört med måtten på min ram - den är snarare runt 42 cm (och stack beror ju på om man räknar med hylsan/easy up eller inte)

En längre/kortare styrstam påverkar inte viktfördelningen på samma sätt eftersom framhjulet (ändå) är en meter längre fram och styrningen sköts genom en arm med varierbar utväxling och inte direkt av styrutslag.

Hmm.. Nån som kan hjälpa till med matten? Uppenbarligen räknar jag fel.!

Edit: nämenvänta. Jag har ju gjort en tankevurpa när jag räknade. Då får jag reachen till 418 mm istället.
Det lät väl rimligare?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer