Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

skjivert

Aktiv medlem
Jag har kapitulerat helt och hållet vad försäkring beträffar men går istället bananas på lås. Det grisiga pundarhövve som ska ha min bullitt ska i alla fall få jobba för den.
Kör dubbla lås och betongankare i garaget men nu när hojen skall elektrifieras är jag ändå lite fundersam.

Froste

Aktiv medlem
Om du går i köptankarna för en eBullitt finns nu min nya utlagd på Blocket och köp & sälj. Vi har insett att vi helre vill ha en utan el. My loss your gain.

CaposE

Medlem
Jag går i tankarna om en Bullitt. Vi behöver något som kan frakta omkring ungarna, prylar osv i stan och våran gemensamma priolista lyder typ; Hellre snabb med ok utrymme, än långsam och oceaner av plats.
Tänkte först bygga egen cargobike eftersom jag har en hyfsad maskinpark, men inser att den behöver bli klar och att min tid är begränsad. Får nörda lite och bygga egen låda istället.

Tänkte beställa olackad ram och bygga på den, elassist och kapslade växlar (jag hade gärna haft utanpåliggande, men frun behöver promenadassist för att få upp den för uppfarten till huset och har förstått att de där assistreglagen är "sådär" konstruerade och lätt bränner controllern om de ligger i fel växlar).

Anyway, ni som transporterar två barn i dem. Hur långa var/är barnen när de inte fick plats längre? Är det benutrymme som försvinner först, eller funkar man styret i huvudet på ungarna när man svänger?
Tänkte placera dem så att båda tittar framåt, även om lådan kunnat byggas något smalare om man placerat en framåt och en bakåt.

Blir en projekttråd vad det lider. Slutade jobba i cykelbranschen -05, och massor har hänt sedan dess så jag behöver läsa på mig lite på var man ska sourca delar osv. Kommer projekttråd när ramen är införskaffad :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vår 140+ cm äldste går fortfarande i Bulliten till nöds, men de små knattarna om dryga metern kan sitta med raklånga ben och huvudena går fitt från styre och kablar, det går inte riktigt med den store.

Jag hade kikat lite närmare på den nya, längre varianten och då kanske placerat ryggstödet lite längre fram. Bra med lite lastutrymme bakom ryggstödet också.

Du tänker i mina ögon helt rätt med en Bullit framför en trehjuling med det behovet du ser. Däremot är jag oförtjust i navväxlar men det är nog mer en smaksak.

rad3 kidsbox som det tjatas om tidigare i tråden är en bra inspirationskälla, väldigt praktiskt att kunna ta av sidor och ryggstöd (med bälten) när man vill kunna transportera breda saker ibland.

CaposE

Medlem
Jag är inte heller nåt fan av navväxlar. Men när frun tröttnat och jag får ha hojjen för mig själv, så är det ju möjligt att uppgradera. ;)
Enda fördelen är att det är underhållsfritt iaf.

Hela poängen med att ha en cykel som rymmer mycket är ju att man ska fortsätta kunna vara spontan, och det går ju inte om cykeln är långsam. Dessutom gillar ungarna när det går undan och jag tror fartkänslan kan nog vara bra när man sitter lite lägre. :)

140cm går att knöka ner till nöds alltså. Är det benen som får ont om plats, eller är det huvudet som krockar före? För om det inte är benen så kanske man kan vända ungen bakvänt istället?
Det innebär med nuvarande växttakt knappt 2,5år kvar innan äldsta inte passar i lådan längre. Typ 7ish år gammal då (mmm, lång pappa att brås på) om man fortsätter växa linjärt...
5km in till centrum enkel resa. Kanske man kan planera någon fetare/bekvämare pakethållare då möjligtvis så att man har minsta+packning där fram och största där bak för längre resor (annars borde han ha kondis då att hålla någorlunda tempo själv)
Det är inte ovanligt att vi (eller inte alltid hela familjen, men totala resor per dygn eller nåt) lämnar huset 2-3 gånger per dag på helgerna. Blir väl 1-2 mil cykel totalt över dagen. Vi löser det idag med barnsits och/eller cykelvagn och det funkar OK. Dock är barnsitsen på väg att bli för liten för den största.
Hade hoppats man kunde trycka ner en 8-9åring i den också och dra iväg på nåt som är längre bort än närområdet.
Den där extra långa bullitten må vara en bra lösning, men den ser verkligen freaklång ut. Då köper jag nog hellre en sådan ram när behovet verkligen finns, än att satsa på den idag.

Har sett rad3-lådan. Svetsar gärna aluminium, så tänkte göra nåt med profiler och träskivor för och få det att smälta in med cykeln så gott det går. Enkelt att plocka av sidorna - yes, helt klart viktigt! Och sen någon huvlösning som man fäller framåt som vintertäckning.
Hur stora barn går in i den där dyra originallådan med blixtlås på sidorna egentligen? Misstänker att vår största (116cm) redan börjar bli i största laget för den..

Alternativet är en Nihola, men de lådorna är ju också rätt begränsade i storlek. Och då tappar man den där möjligheten med snabb transport.
Har klurat rätt mycket på olika lösningar eftersom jag kan bygga själv också, men det slutar alltid med att man helst vill ha barnen framför sig, samt att två hjul alltid överträffar tre...

n3wton

Aktiv medlem
Jag skaffade nyligen lastcykel och var inne på ”största möjliga med cykelkänsla kvar”, men det finns i princip inga sådana. Både Bullitt och den Omnium Cargo jag till slut valde är ganska nätta. Två lite större barn är svårt att få med sig.

Min Omnium har fördelen att vara ganska hög så barnen (idag strax under 120 resp 130 cm sitter gränsle som på en häst på flaket om de åker två, och så kommer de kunna sitta länge. Körde polaren på 184 cm på samma vis vid ett tillfälle. Utan att ha provat så tror jag båda dom sakerna är svåra med en Bullitt.

Nackdelarna med Omniumen är förmodligen att vikten hammar högre (inget problem med två-tre barn) samt att det inte går att väderskydda lastytan på vettigt sätt. Man måste pälsa på barnen rejält när de sitter i fartvinden..

Har också funderat på att sätta ett stort barnsäte baktill på pakethållare, men jag tror att det för min del kommer vara svårt att få äldsta barnet som idag är 7 att åka med där frivilligt. Tror att det kommer uppfattas som en aning nedvärderande.. Även om mina barn är väldigt cykelvana så saknar de den där farten som krävs om man effektivt ska transportera sig (mestadels är det huvudet som brister om det blir för mycket uppför exempelvis), så jag ser fortfarande behovet av att smidigt få med sig båda vid längre transporter. Tror det behovet skulle vara svårt att få till med en Bullitt, men hoppas att Omniumen ska klara det..

CaposE

Medlem
Elkonvertera en barncykel till en 7-åring låter som lösningen på alla problem med andra ord. :D

Har också kollat på Omniumen, men jag behöver låda för att flytta omkring andra saker än barn också, och spontant tycker jag den lasten hamnar lite för högt för att det ska kännas OK att cykla med. Samt väderskyddet är också najs. Går iof att lösa.
Annars är ju principen helrätt (långt lastutrymme, ovanför framhjulet).

I klartext: självrannsakar jag mig, så tycker jag nog att Bullitt är coolast av dem alla och försöker få den och passa mina behov, även om det kanske finns bättre och lika snabba alternativ för just barntransport. Det får nog bli till att köpa en ram och börja bygga. Blir billigare än en färdig elbullitt, men verkar ju ändå som att man landar runt 30k för ett elkonverterat bygge med ett rejält kvalitetsbatteri. Å andra sidan är det 10k mer än en begagnad trehjuling. Som iof skall spridas på minst tre år (förhoppningsvis mer, annars får jag väl börja jobba som cykelbud eller nåt) så det får väl vara ok.

Har mailat (för där fanns inget telefonnummer) butiken här i Lund och bett om provcykling. Inget svar än dock...
Om det finns någon Lundensare som hade kunnat tänka sig att låna ut sin cykel i en timme en kväll eller så, så hade det annars varit grymt uppskattat. Behöver inte finnas el eller barnsitslösning på den.

n3wton

Aktiv medlem
Elkonvertera en barncykel till en 7-åring låter som lösningen på alla problem med andra ord. :D

Har också kollat på Omniumen, men jag behöver låda för att flytta omkring andra saker än barn också, och spontant tycker jag den lasten hamnar lite för högt för att det ska kännas OK att cykla med. Samt väderskyddet är också najs. Går iof att lösa.
Annars är ju principen helrätt (långt lastutrymme, ovanför framhjulet).

I klartext: självrannsakar jag mig, så tycker jag nog att Bullitt är coolast av dem alla och försöker få den och passa mina behov, även om det kanske finns bättre och lika snabba alternativ för just barntransport. Det får nog bli till att köpa en ram och börja bygga. Blir billigare än en färdig elbullitt, men verkar ju ändå som att man landar runt 30k för ett elkonverterat bygge med ett rejält kvalitetsbatteri. Å andra sidan är det 10k mer än en begagnad trehjuling. Som iof skall spridas på minst tre år (förhoppningsvis mer, annars får jag väl börja jobba som cykelbud eller nåt) så det får väl vara ok.

Har mailat (för där fanns inget telefonnummer) butiken här i Lund och bett om provcykling. Inget svar än dock...
Om det finns någon Lundensare som hade kunnat tänka sig att låna ut sin cykel i en timme en kväll eller så, så hade det annars varit grymt uppskattat. Behöver inte finnas el eller barnsitslösning på den.
Förstår att du skämtar, men elkonverteringen är ju exakt vad man ska undvika om man vill ha starka och pigga barn - då kommer dom aldrig orka cykla med. Alla de där stackars barnen på elsparkcyklar kommer ha en kämpig tillvaro som vuxna. Fast det gäller ju också alla andra med elcykel, där man först sitter på en kontorsstol en hel dag och sedan inte orkar cykla och hämta barnen på förskolan.. Men det var ju ett sidospår!

Kör på det som känns bäst! Tänkte mest flagga lite för att det finns stor risk att de roliga lastcyklarna gärna blir lite för små lite för fort när det gäller att skjutsa barn. Håll oss uppdaterade om du hittar något sätt att skjutsa baktill eller dylikt!

bjrnn

Medlem
jag har precis byggt klart min bullitt i sitt nya utförande med bock.

den körs dagligen pendling 11km och hämta/lämna på förskolan, bara lyfta upp styret 5cm när barnen ska med sen droppa ned det igen för maximal fartkänsla.
0755C0B7-FEC4-4C88-91F1-EEC6A96D4F18.jpeg

Senast ändrad:

CaposE

Medlem
Bra stuk, Bjrnn!

Kör på det som känns bäst! Tänkte mest flagga lite för att det finns stor risk att de roliga lastcyklarna gärna blir lite för små lite för fort när det gäller att skjutsa barn. Håll oss uppdaterade om du hittar något sätt att skjutsa baktill eller dylikt!
Skippar hälsodiskussionen. Lastcykel i det här fallet är bilersättning, så då tycker jag det är OK med 250W elhjälp. :)

Provcykling bokad till nästa vecka. Känns det OK, så kör vi på en Bullitt tills vidare. Har andra projekt just nu, men om behov av större lastcykel fortfarande finns om 2-3 år, så fixar jag en med längre ram då.

Lite inspiration till barntransport på bilderna nedan. Kör ni alla med tak på vintern, eller har ni öppet? Fartvinden kyler en del kan jag tänka.

Bilagor

• IMG_9627.jpg
    IMG_9627.jpg
    166.6 KB · Besök: 102
  • IMG_9628.jpg
    IMG_9628.jpg
    191.1 KB · Besök: 99
  • IMG_9629.jpg
    IMG_9629.jpg
    142.1 KB · Besök: 101
  • IMG_9616.PNG
    IMG_9616.PNG
    385.7 KB · Besök: 103

juliusjonzon

Aktiv medlem
Bra stuk, Bjrnn!

Skippar hälsodiskussionen. Lastcykel i det här fallet är bilersättning, så då tycker jag det är OK med 250W elhjälp. :)

Provcykling bokad till nästa vecka. Känns det OK, så kör vi på en Bullitt tills vidare. Har andra projekt just nu, men om behov av större lastcykel fortfarande finns om 2-3 år, så fixar jag en med längre ram då.

Lite inspiration till barntransport på bilderna nedan. Kör ni alla med tak på vintern, eller har ni öppet? Fartvinden kyler en del kan jag tänka.
Har sett någonstans att ha 2 barn ansikte mot ansikte på tvären, 90° mot vad cyklisten sitter.

Fördelen kan väll vara att man får smala ben bredvid breda axlar. Om man sätter det större barnet närmast cyklisten så kanske man kan få lite kilformad låda också.

crossbear

Ny medlem
Fråga, tänkte köra nya shimano 105 di2 bakväxel på vårt bygge. Mest för att slippa fula kablar men också för att slippa eventuella frusna kablar i höljen. Någon som byggt med di2 växlar?

ALK

Medlem
Jag måste säga att det blir som natt och dag med dubbdäck fram på Bullitt i vinterväglag. Stark rekommendation som kan upprepas.

Lider inte nämnvärt av det högre rullmotståndet. De hade gärna fått vara lite bredare men verkar omöjligt att få tag på.

Schwalbe
Marathon Winter SmartGuard PLUS 42-406 20″ 168, dubbdäck barncykel
Storlek: 42-406​

perzzon

Aktiv medlem
Plus ett på 20-2.15 I fram. Jag har det på min omnium och älskar det.
Dock sämre grepp än vanlig cykel vid tom cykel pga lågt tryck på framhjulet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, det går mycket stadigare med 40-50 kg barn i lådan på Bullitten! :)

Erkänner att jag varit riktigt mesig med cyklingen den här hösten/vintern. Först blidväder jättelänge och då har jag cyklat, men sen pang skitväder. Har skyllt på att de små barnen blir så kalla när de först får åka till skolan och sen vidare till förskolan efter det..

Barrett

Aktiv medlem
Jag har ett Schwalbe Marathon Winter 20x2.15 fram, det är klart trevligt.

https://www.cykelkraft.se/dubbdack-...plus-smartguard-55-406-20-x-2-15-svart-reflex

Bak har jag motsvarande 2.0, det är verkligen på millimetern att det går in men det funkar bak.

Jag kör samma uppsättning. Min vintercykling med Bullitt är ganska begränsad och jag har inte provat annat däck fram, men har upplevt problem att få ner framhjulet till underlaget vid nysnö. Drog slutsatsen att ett smalare däck fram vore att föredra.

Så som jag använder min blir det ofta utan last i en riktning. Men nysnö o oplogat är det ju så få dagar om året att i praktiken är det knappast ett problem.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Originaldäcket är väl 1.75 bara, dvs ca 45 mm?

Borde slå till på en uppsättning 2.15 fram och 2.0 bak även för sommaren.

Froste

Aktiv medlem
Var glad för 42mm dubbat fram idag. Såhär såg det ut bak efter 17km morgoncykling i blandat före. Ska nog sätta på ett smalare bakdäck tillsvidare, kanske även dubbat. Breda däck är gött men när föret är som detta tar det lätt helt stopp under skärmarna.

På sommaren kör jag Big Apple 2.15!

F4B7C46F-DD1C-4494-ACA0-A947BA6681AE.jpeg

Senast ändrad:
Topp