Jag är inte heller nåt fan av navväxlar. Men när frun tröttnat och jag får ha hojjen för mig själv, så är det ju möjligt att uppgradera. ;)
Enda fördelen är att det är underhållsfritt iaf.
Hela poängen med att ha en cykel som rymmer mycket är ju att man ska fortsätta kunna vara spontan, och det går ju inte om cykeln är långsam. Dessutom gillar ungarna när det går undan och jag tror fartkänslan kan nog vara bra när man sitter lite lägre. :)
140cm går att knöka ner till nöds alltså. Är det benen som får ont om plats, eller är det huvudet som krockar före? För om det inte är benen så kanske man kan vända ungen bakvänt istället?
Det innebär med nuvarande växttakt knappt 2,5år kvar innan äldsta inte passar i lådan längre. Typ 7ish år gammal då (mmm, lång pappa att brås på) om man fortsätter växa linjärt...
5km in till centrum enkel resa. Kanske man kan planera någon fetare/bekvämare pakethållare då möjligtvis så att man har minsta+packning där fram och största där bak för längre resor (annars borde han ha kondis då att hålla någorlunda tempo själv)
Det är inte ovanligt att vi (eller inte alltid hela familjen, men totala resor per dygn eller nåt) lämnar huset 2-3 gånger per dag på helgerna. Blir väl 1-2 mil cykel totalt över dagen. Vi löser det idag med barnsits och/eller cykelvagn och det funkar OK. Dock är barnsitsen på väg att bli för liten för den största.
Hade hoppats man kunde trycka ner en 8-9åring i den också och dra iväg på nåt som är längre bort än närområdet.
Den där extra långa bullitten må vara en bra lösning, men den ser verkligen freaklång ut. Då köper jag nog hellre en sådan ram när behovet verkligen finns, än att satsa på den idag.
Har sett rad3-lådan. Svetsar gärna aluminium, så tänkte göra nåt med profiler och träskivor för och få det att smälta in med cykeln så gott det går. Enkelt att plocka av sidorna - yes, helt klart viktigt! Och sen någon huvlösning som man fäller framåt som vintertäckning.
Hur stora barn går in i den där dyra originallådan med blixtlås på sidorna egentligen? Misstänker att vår största (116cm) redan börjar bli i största laget för den..
Alternativet är en Nihola, men de lådorna är ju också rätt begränsade i storlek. Och då tappar man den där möjligheten med snabb transport.
Har klurat rätt mycket på olika lösningar eftersom jag kan bygga själv också, men det slutar alltid med att man helst vill ha barnen framför sig, samt att två hjul alltid överträffar tre...