Bult/mutter borttappad från svingen - var köpa?

7thSon

Ny medlem
Jag har haft oturen att tappa en bult som håller ihop svingen på min hoj.
Nu behöver jag hjälp att hitta tag i en ersättare till denna, hojen är från Bulls och från svensk ÅF/Bulls är priset hejdundrande 1500kr, vilket känns helt orimligt för en simpel bult med mutter.

Cykeln är från Bulls och jag undrar om bulten/muttern är specialtillverkade för dom, eller om någon känner igen denna som en standardkomponent? Samma bult som sitter kvar på andra sidan om bakhjulet är märkt "11Nm" och muttern är slot-formad. (Ska ta loss och fota den ikväll så det blir lättare att hitta rätt)

Om det inte går att hitta igen denna i handeln, skulle det vara rimligt att låta en mekanisk verkstad tillverka delarna? Jag kan ju ge dom den som sitter kvar och låta dom kopiera den, är det någon som vet om toleranserna mot lagret som sitter innanför gaffelkopplingen där bulten sitter är väldigt känsliga?

Bilder (sista bilden är från vänstra sidan där bulten sitter kvar):
IMG_20190916_164656.jpg

IMG_20190916_164733.jpg

IMG_20190916_164705.jpg

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Kolla måtten på den befintliga från andra sidan. Kanske är det ett standardmått. Gängtolk är en bra grej också så du ser om det är 1 eller 1.25 stigning. En mekanisk verkstad borde absolut kunna svara ihop en till dig, enda eventuella problemet är om gängorna är special så de inte har verktyg eller kan ställa in svarven rätt.

SvenC

Aktiv medlem
Det är ingen simpel bult och mutter. Får du en verkstad att tillverka dem för 1 500:- har du tur.

7thSon

Ny medlem
SvenC sa:
Det är ingen simpel bult och mutter. Får du en verkstad att tillverka dem för 1 500:- har du tur.

Vad är det du menar är så komplext med dom här delarna? Det är ju en genomgående bult med en slot-formad mutter på andra sidan. Det enda som är lite udda är ju mutterns form, bulten kan väl knappast bli mycket simplare?

Valhalla_

Aktiv medlem
Det lär väl vara vanlig M fingänga. Jag tillverkade nya sådana till min lapierre spicy i stål när jag lyckades dra sönder den ena trots momentnyckel..

SvenC

Aktiv medlem
7thSon sa:
SvenC sa:

Vad är det du menar är så komplext med dom här delarna? Det är ju en genomgående bult med en slot-formad mutter på andra sidan. Det enda som är lite udda är ju mutterns form, bulten kan väl knappast bli mycket simplare?

Det går ju inte att se hur bult och mutter ser ut på dina bilder så jag utgick från min erfarenhet hur det brukar se ut. Skruva bort bult och mutter och lägg upp bilder så får du nog bättre svar.

7thSon

Ny medlem
Så här ser delarna ut. Bulten är 10mm i diameter och gängan ser ut som en standard M10.
Det var ju två brickor innanför också, varav ena saknas på sidan där bulten är försvunnen.
Tror att allt är aluminium av vikten att döma.

Har man lite vana med en metallsvarv så kan ju inte dessa ta särskilt länge att göra, det är ju bara formen på muttern som strular till det lite, och att man måste brotscha upp passningen för sexkantsnyckel i bulten.

IMG_20190925_173058.jpg

WSB

Aktiv medlem
Har du kontaktat Bulls direkt? De kanske kan skicka billigare än via svensk ÅF.

Ska du få det där tillverkat skulle jag inte försöka få exakta kopior utan förenkla där det går. Till exempel kan det vara att köra M6S istället för en insex osv

Topp