Butiken har skadat cykeln innan leverans

tomeo

Medlem
Köpte en Trek X-Caliber 9 online. Fick ge 14 995. Cykeln skulle fraktas från en butik till en butik i min stad och under transporten har cykeln fått en lackskada.

Butiken vill kompensera mig med 500 kr rengöringsprodukter. Med tanke på deras marginaler lär det vara max 250 kr i ren kostnad för dem. Är det verkligen rimligt? Jag tycker det låter som att de försöker blåsa mig. Borde inte kompensationen rimligen täcka kostnaden för att återställa lacken?

Jag vet inte vad jag ska göra för det är ju inte jättelätt att hitta en annan cykel just nu. Men jag vill ogärna betala i stort sett fullpris för en skadad cykel.

Överdriver jag? Bild bifogad.

Bilagor

• IMG_4101.jpg
    IMG_4101.jpg
    259.6 KB · Besök: 773

ajdå

Medlem
Cykeln är ny,då borde den väl se ut som ny. Sen hur många skador den har efter första turen är väl ointressant. Men köper du den inte tar någon annan den. Vad skadan är värt att pruta på vet bara du.

AndersJB

Aktiv medlem
Tråkigt när man köper ny hoj...
Men du har troligtvis en ide/känsla om hur du vill bli kompenserad,eller hur?
Då är det bara ge butiken det förslaget,eller ultimatumet....ge mej xxxx i kompensation eller varor i detta värde.
Nappar dom...fine,livet rullar vidare.
Ger dom dej ett lägre motbud och vägrar ge det du vill ha är det upp till dej....ta det budet och ha en fortfarande ny cykel på direkten,eller säga nej och leta efter en annan!

Surt javisst,men ibland går det inte som man vill med vissa saker,och finns bara två vägar här....nå en kompromiss som kanske inte är helt 100 men ha kvar hojen,eller hoppa av affären och leta nytt....simple as that.

Lycka till och hoppas du får behålla hojen och ha kul på den!!(y)

tomeo

Medlem
Tråkigt när man köper ny hoj...
Men du har troligtvis en ide/känsla om hur du vill bli kompenserad,eller hur?
Då är det bara ge butiken det förslaget,eller ultimatumet....ge mej xxxx i kompensation eller varor i detta värde.
Nappar dom...fine,livet rullar vidare.
Ger dom dej ett lägre motbud och vägrar ge det du vill ha är det upp till dej....ta det budet och ha en fortfarande ny cykel på direkten,eller säga nej och leta efter en annan!

Surt javisst,men ibland går det inte som man vill med vissa saker,och finns bara två vägar här....nå en kompromiss som kanske inte är helt 100 men ha kvar hojen,eller hoppa av affären och leta nytt....simple as that.

Lycka till och hoppas du får behålla hojen och ha kul på den!!(y)
Min första cykel så har inte så bra koll. När jag googlat verkar 10% rimligt men ville höra vad folk som kan tyckte. Tack för din input!

aribr

Aktiv medlem
Trist, men med tanke på nuvarande situation så spelar det ingen roll för butiken om du inte tar den, den kommer säljas för närmast nypris.

Jag hade bett om 1000 (eller kanske enklare om du ber om en uppsättning nya däck typ) och lämnat glad med en ny cykel om de säger ok. Som andra säger, den kommer ju se värre ut efter första turen.

Varning: Personangrepp
Herregud, att du försöker vända på skadan till din nytta är ganska självklart här. Dick move 100%. Ja det blir mer såna “skador” på den inom kort. Ta 500kr och sluta snacka skit. Tur att det är inte USA, då blandar du inte en jurist i detta. Heter du inte Karen förresten?

borano20

Aktiv medlem
Herregud, att du försöker vända på skadan till din nytta är ganska självklart här. Dick move 100%. Ja det blir mer såna “skador” på den inom kort. Ta 500kr och sluta snacka skit. Tur att det är inte USA, då blandar du inte en jurist i detta. Heter du inte Karen förresten?
Hej.. Tack för ditt inlägg. Fredag kväll och alkoholen flödar... mvh borano20

Batavus

Aktiv medlem
Om det är första riktiga cykeln vill man väl ha det så rätt det kan bli. Annars tror inte jag den kommer att kännas som "min-nya-cykel". Den där fläcken kommer att lysa, även om det säkert blir många egengjorda repor så småningom.
Om du vill ha hem cykeln ändå: Fråga en billackerare vad de skulle ta för att fixa bort fläcken och repan, och hör sedan med butiken om de går med på det avdraget.

glitch

Aktiv medlem
Köper du den inte kommer någon annan ta den. Du säger att det är din första riktiga cykel - då behöver du garanterat en massa saker rätt omgående som pedaler, bra cykelkläder, hjälm, pump, saker för att sköta om cykeln osv.
Jag hade bett om rabatt på dessa prylar istället. Merförsäljning för butiken, mer besparing för dig på saker du kommer behöva. Skadan är trist och på ett ställe där den syns, men efter 2 veckor har du slutat tänka på den.
Kommer du använda butiken för service framöver finns det en poäng med att inte bete sig hur som helst heller.

10% kontant tror jag ingen butik skulle ge på en så llten skada på en relativt billig cykel. Hade det varit en 60k hoj som de behöver få bort ur lagret hade det sett annorlunda ut.

tomeo

Medlem
Jag tyckte det kändes fel och frågade på ett forum innan jag tog det med butiken. Tycker det känns ganska rimligt och att din attityd är ganska tråkig.

jonte987

Aktiv medlem
100 euro har folk fått på Wiggle. Känns rätt lite om det är en fin cykel men annars får man lämna tillbaka den då.

Passar det inte säljaren kan de skita i att paja lacken.

Å andra sidan, har man köpt en cykel med snållack kommer det att chippa direkt.

Å tredje sidan är det ont om cyklar så det är väl bara att bita ihop.

patten

Aktiv medlem
En annan aspekt att tänka på. Kommer du nyttja butiken mer i framtiden? Tänker du låta butiken serva din cykel, intresserad av deras service i andra sammanhang, köpa mer prylar etc? Kan då vara värt att värna om relationen och inte gå ut för hårt i förhandlade av skada på cykeln. Dumt att skapa dålig stämning i en butik man tänkt nyttja vid fler tillfällen, redan vid start. Dock ska allt kännas rätt, men som tidigare nämnts, högt tryck på cyklar nu.

tomeo

Medlem
En annan aspekt att tänka på. Kommer du nyttja butiken mer i framtiden? Tänker du låta butiken serva din cykel, intresserad av deras service i andra sammanhang, köpa mer prylar etc? Kan då vara värt att värna om relationen och inte gå ut för hårt i förhandlade av skada på cykeln. Dumt att skapa dålig stämning i en butik man tänkt nyttja vid fler tillfällen, redan vid start. Dock ska allt kännas rätt, men som tidigare nämnts, högt tryck på cyklar nu.
Tack. Det är ju just för att inte behöva ta diskussionen med butiken jag frågar här :)

Kid1000

Aktiv medlem
Jag kan bara bidra med mitt perspektiv på hur mkt det kan kosta.
Såna där färgskiftningar går inte att bara lacka över hursomhelst. Kostar en del, typ ett par tusen kr plus reproduktion av ev dekaler och du kan säga hej då till ramgarantin också. Mitt tips är att måla över med lackstift eller modellfärg och cykla.

tomeo

Medlem
Såna där färgskiftningar går inte att bara lacka över hursomhelst. Kostar en del, typ ett par tusen kr plus reproduktion av ev dekaler och du kan säga hej då till ramgarantin också. Mitt tips är att måla över med lackstift eller modellfärg och cykla.
Låter rimligt! Tack för din input.

Valhalla_

Aktiv medlem
Modellfärg är nog rätt bra faktiskt. Man kan ju stövla in i godtycklig hobbyaffär med hojen och leta upp en passande humbrol enamel burk och en liten liten pensel. De finns i femtielva nyanser och ger en rätt tålig yta och de går också att måla hyfsat tjockt med. Iofs är väl lackstift rätt bra det med, torkar mycket snabbare om inte annat.

Zebb

Medlem
Modellfärg är nog rätt bra faktiskt. Man kan ju stövla in i godtycklig hobbyaffär med hojen och leta upp en passande humbrol enamel burk och en liten liten pensel. De finns i femtielva nyanser och ger en rätt tålig yta och de går också att måla hyfsat tjockt med. Iofs är väl lackstift rätt bra det med, torkar mycket snabbare om inte annat.
Håller med. Det har jag gjort på flera cyklar med bra resultat. Hittar du inte rätt nyans så köp två burkar och blanda. Kommer inte synas om man verkligen inte letar eller vet om skadan.

Valhalla_

Aktiv medlem
Håller med. Det har jag gjort på flera cyklar med bra resultat. Hittar du inte rätt nyans så köp två burkar och blanda. Kommer inte synas om man verkligen inte letar eller vet om skadan.
Jag har med framgång blandat svart och vitt för att dutta på en grå ram. Syntes knappt alls när jag var klar.

jonte987

Aktiv medlem
Om man kan fixa detta själv vill man inte ha gratis service?
Problemet med rabatt på varor å andra sidan är väl att det ändå är dyrare än tysken.

DD88

Medlem
Jag hade personligen inte haft några problem att laga en mindre lackskada, men hade samtidigt aldrig tänkt tanken att öppna dämpare för service. Så det beror ju lite på vad man är bekväm att göra själv.

Men jag tror definitivt att man ”får mer för pengarna” om man får kompensation i tid än prylar. Risken är samtidigt att prylarna säljs för halva priset online, så redan där är kompensationen bortblåst.

glitch

Aktiv medlem
Om man kan fixa detta själv vill man inte ha gratis service?
Problemet med rabatt på varor å andra sidan är väl att det ändå är dyrare än tysken.

Om TS hade jagat bästa priset på nätet och mekat själv hade hen nog inte köpt cykeln hos lbs från början. Så rätt irrelevant vad tysken säljer grejerna för.

jolov

Aktiv medlem
Det är ett litet lacksläpp.
Det är pandemi.
Det är brist på cyklar, speciellt instegscyklar i 10-15kkr klassen om jag förstått det rätt.

Bestäm vilken kompensation du skulle vara nöjd med. Föreslå den för butiken (minst 10% är optimistiskt imo).
Antingen nappar dom och du har en cykel. Annars får du gå därifrån och fortsätta leta efter någon som har cykeln på lager :)
Köper du den inte så kommer den där bli såld till någon som är helt okej med att få 500kr i rengöringsgrejer.

GustafH

Aktiv medlem
Trist med lackskador och jag tycker det är rätt att fråga här först innan du börjar bråka med butiken. Jag hade personligen varit nöjd med en 500-ing som kompensation men kanske försökt be om nåt annat än rengöringsprodukter (ett par pedaler t.ex. eller ett par schyssta glasögon hade jag blivit glad för). Men det hela är egentligen upp till dig. Jag tror säkert att en schysst butik kan sträcka sig till 1000-1500 kr i ersättning men det är ju också, som nån sa, lite beroende på hur bra relation man vill ha med sin butik och också hur gärna man vill cykla.

När jag köpte min senaste mtb välte jag på en gärdesgård inom tre km på första turen och fick lackskador mycket värre än den där. Då mådde jag sådär. En stund. Sen insåg jag att det är ju lite det här hojen är till för och jag tycker det är roligare att vara ute och cykla än att ha en repfri hoj. Jag funderade på att fixa det men det är snart fem år sen och den är fortfarande repig...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer