[Bygg/renovering] Miyata Quickcross görs om till trainer/crosscykel

Pastis

Aktiv medlem
Min gamla Miyata Quickcross från 1991 har jag alltid gillat och jag pendlade 4 mil per dag med den när det var aktuellt. Nu har jag äntligen tagit mig tid och börja renovera den, då ramen både är snygg och tillräckligt bra för dess tänkta användning. Jag tänkte ha den som crosscykel på grusvägar och som trainercykel på vintern. Har en begagnad Ultegra 6703-grupp som nu ska flyttas över till Miyatan.

20131222b-004.jpg

Så här såg den ut i originalskick med 21 vxl (3x7) Shimano EXAGE 500LX.

20140108b-008.jpg

Jag började med att riva allt och göra rent ramen. Vevlager och vevar satt som attan, men till slut lossnade det. Här ligger "brötet"...

20140108b-009.jpg

"Kostade på" ett nytt Ultegra 6700 vevlager.

20140108b-007.jpg

Inskaffade ny styrstång, bockstyre och en röd Selle Italia C2 Flow sadel eftersom jag har samma sadel på mina andra cyklar (fast andra färger). Sedan tidigare hade jag en Ritche styrstam liggande så den kom väl till användning! Naturligvis blir det matchande röd styrlinda vad det lider! Riktigt "pimpigt" om man jämför med min svart/vita Canyon racer... ;) Sedan hade jag ett hjulset från rosebikes över eftersom min racer byggs om till 11-delat.

20140108b-010.jpg

Den gamla kombinerade styrtången/stammen hade inbyggt stopp för bromshöljet, så jag fick skaffa mig en "problem solver" som jag tror kommer att fungera bra till bromsarna.

Fortsättning följer när fler prylar ska monteras!

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Lite sent nu kanske, men iom att du hade internt vevlager (för 4-kantsaxel) innan, såg du till att vevlagerhylsans ytor var plana mot varandra innan du monterade det nya externa vevlagret? Annars är det risk att vevaxeln går snett i lagret och det sliter onödigt mycket. Mest som ett tips.

I övrigt älskar jag återbruksprojekt som detta, fortsätt bygga & posta bilder! :-)

42Hz

Aktiv medlem
Bra pris på den där styrstångsadaptern på Rose!

Rullar en och annan Miata från 90-talet fortfarande, vet inte om det beror på ägarna eller på kvaltén? ;)

Bra projekt!

Pastis

Aktiv medlem
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite sent nu kanske, men iom att du hade internt
> vevlager (för 4-kantsaxel) innan, såg du till
> att vevlagerhylsans ytor var plana mot varandra
> innan du monterade det nya externa vevlagret?
> Annars är det risk att vevaxeln går snett i
> lagret och det sliter onödigt mycket. Mest som
> ett tips.
>
> I övrigt älskar jag återbruksprojekt som detta,
> fortsätt bygga & posta bilder! :-)

Medveten om det och bara skruvat dit den med handkraft för syns skull. Ska låna en BFS-1 och plana ytorna.

svpe

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> Bra pris på den där styrstångsadaptern på
> Rose!
>
> Rullar en och annan Miata från 90-talet
> fortfarande, vet inte om det beror på ägarna
> eller på kvaltén? ;)
>
> Bra projekt!

En Miyata har minst nio liv. Deras ramar är för bra för att skrotas. Lödda eller limmade med muffar, alltid raka och utan spänningar och den där härliga känslan som bara fina ramar har. Att de dessutom var väldigt prisvärda i början av 90-talet bidrog till att det såldes väldigt många.

AndreasVH

Medlem
svpe skrev:
> En Miyata har minst nio liv. Deras ramar är för bra för att skrotas...

^^ What he said.

Jag sålde tyvärr en precis, men har förstås två kvar. Har faktiskt tänkt leta upp en Quickcross och göra något med framöver, men just nu har jag så det räcker. Lycka till, den kommer säkert bli bra!

NLC

Aktiv medlem
Pastis skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Lite sent nu kanske, men iom att du hade [...]
> >
> Medveten om det och bara skruvat dit den med
> handkraft för syns skull. Ska låna en BFS-1 och
> plana ytorna.

Gott :-)

Pastis

Aktiv medlem
Nu är min färgglada trainer/crosscykel färdigbyggd. Här kommer en sunkig bild då jag hade bråttom att testköra den på trainern. Allt verkar funka fint och i kväll ska jag hårdtesta den med ett pass med Traineroad.

20140125b-001.jpg

Efter ombyggnad med en begagnad Ultegra 6703-grupp samt lite nya delar.

20131222b-004.jpg

Så här såg den ut i originalskick med 21 vxl (3x7) Shimano EXAGE 500LX.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nu blev jag sugen

Har en svart Triplecross som gått som lokal commuter men som är i akut behov av renovering. Får gå på en yardsale och leta pryttlar till den.

Håller med om känslan i ramen.

Kul bygge!

Pastis

Aktiv medlem
Jag får fixa en blå dress! ;) Valde 32mm Continental GatorHardshell som mina "standarddäck" på grus/asfalt. Skaffade även ett RS11 bakhjul som blir tranerhjul och med ett snabbt kassettbyte kan jag använda det hjulet på trainern även med min 11-delade Canyon Ultimte CF racer när den blir klar och ombyggd.

Senast ändrad:
Kul ombygge, och inspirerande.

Har en gammal ValleyRunner från 89 som har samlat damm de senaste 15åren och borde vara i rätt ok skick, i alla fall ramen. Hade vart kul att bygga något liknande som vinterpendalre kanske.

Om du minns vad det är du bytt och satt på din så hade jag gärna tagit del av det, är inte så hemma på olika delar, men har inget emot lite skruvande bara man har rätt delar :-)

Hej,

Kul renovering. Tänkte damma av en gammal ValleyRunnder från 89. Vad för grupp har du bak? 6703-gruppen där med? Hade vart kul med en lista på de olika "nya" delarna som då satt på.

Mvh
Henrik

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer