Bygga gravel eller invänta höstrea?

vsen

Medlem
Sålde landsvägshojen ifjol till förmån för mtb. Känner dock lite väl trögpendlat de 1,7 milen jag har till jobbet. Hade gärna cykelpendlat mer med tanke på drivmedelspriser etc.. Tankarna har då börjat glida mot ett bockstyra igen men kanske mer gravel inriktat då asfaltsmilen blir få på ett år och grusvägar finns det gott om i närheten.

Har en cykel (härke) byggd på delar som blivit över tidigare som bara står idag tiagra 2x10 4600 grupp rakt styre, hydrauliska skivbromsar och ett par helt okej hjul dock klena QR axlar. Problemet med den cykeln är att ramen väger bly,
Frågan är då om det går att hitta en ram, bockstyre och växelreglage (tiagra 4720?) Som funkar med växlarna och hydrauliska bromsar för en rimlig peng eller om man skall hoppas på höstrean och köpa exempelvis en White gx kring 11'? Längden är förövrigt 179 brukat cykla på medium (54 cm) när det kommer till lvg.

Eftersom jag inte hängt med i gravel svängen, varför ska alla gravelcyklar ha genomgående 12mm axlar? Funkar inte QR i längden med skivbromsar och grusväg?
Funkar reglage typ tiagra 4720 och grx 400 med äldre växelförare typ mina tiagra 4600?

d_anders

Aktiv medlem
Köper du en ny cykel så undvik skivbromsar + qr (135 mm) av den enkla anledningen att det är krångligare att få tag i hjul om du vill byta.

BJS

Aktiv medlem
Köper du en ny cykel så undvik skivbromsar + qr (135 mm) av den enkla anledningen att det är krångligare att få tag i hjul om du vill byta.
Jag har det på min pendlarcross som gått ett varv runt jorden i mil räknat, så visst fungerar det, men börjar bli ovanligare. Det gör även framgaffel för rakt styrrör.... cykeln håller längre än standarderna....

DarkMatter

Aktiv medlem
Funkar reglage typ tiagra 4720 och grx 400 med äldre växelförare typ mina tiagra 4600?
Nej. På nya Tiagra 4700 och GRX har Shimano bytt till samma actuation ratio som de moderna 11-delade grupperna. Det gör att just de två inte fungerar med något annat (Shimano) 10-delat.

Däremot fungerar dem ihop med exempelvis 105 R7000 bakväxel och andra 11-delade växlar (så länge kassetten är 10-delad).

kais01

Aktiv medlem
även dagens standarder kommer att bli krångligare få tag i vad det lider. det är sas inbyggt i cykelindustrin.

om man bygger hjul själv är man i stort sett immun mot problemet.

BJS

Aktiv medlem
även dagens standarder kommer att bli krångligare få tag i vad det lider. det är sas inbyggt i cykelindustrin.

om man bygger hjul själv är man i stort sett immun mot problemet.
Jag har en bekant som har en cykel med 130mm OLD, QR, skivbromsat. Lätt att hitta hjul till.... NOT

Fredrik Å

Aktiv medlem
Läste någonstans att risken finns att hjulet släpper pga den högre bromskraften hos skivbromsar.
Med axeln genom ramen är det "problemet" eliminerat.
Oklart om det är ett stort problem för medelcyklisten....

BJS

Aktiv medlem
Läste någonstans att risken finns att hjulet släpper pga den högra bromskraften hos skivbromsar.
Med axeln genom ramen är det "problemet" eliminerat.
Oklart om det är ett stort problem för medelcyklisten....
Det är inget problem så länge folk gör rätt och har bra QR. Problemet är att folk gör fel och använder usla QR axlar. Då är det dåligt. Men i slutändan spelar det ingen roll. Man får köpa det som för tillfället gäller. Allt som säljs och har sålts har ju fungerat, men blir det ersatt med nyare standareder är det bara att följa med om man vill ha en behaglig resa. Gillar man att pilla finns de gamla grejorna ofta kvar för den som orkar och vill.

vsen

Medlem
Nej. På nya Tiagra 4700 och GRX har Shimano bytt till samma actuation ratio som de moderna 11-delade grupperna. Det gör att just de två inte fungerar med något annat (Shimano) 10-delat.

Däremot fungerar dem ihop med exempelvis 105 R7000 bakväxel och andra 11-delade växlar (så länge kassetten är 10-delad).
Se där, så då blir kalkylen att få ihop ett bygge än svårare eftersom nya reglage med kravet hydrauliskt innebär nya växelförare också.

Jonatan F

Aktiv medlem
Ett alternativ är surly corner bar eller annat "bockstyre" som passar mtb reglage.

Men jag hade köpt nytt om jag inte gillat att krångla till det. Kommer ta tid, strula och sannolikt är du inte klar förrän du bytt jobb (hände mig) ;)

vsen

Medlem
Ett alternativ är surly corner bar eller annat "bockstyre" som passar mtb reglage.

Men jag hade köpt nytt om jag inte gillat att krångla till det. Kommer ta tid, strula och sannolikt är du inte klar förrän du bytt jobb (hände mig) ;)
Det hade jag missat får titta närmare på det, tack!

Topp