Bygga mer aerodynamisk lådcykel

Dava

Ny medlem
Har alltid drömt om en velomobil men har varken utrymme eller ekonomiskt utrymme för en sådan. Dessutom har jag visst transportbehov och gillar att sitta upprätt.

Så jag funderar på om jag skulle kunna bygga om lådcykeln till något mer aerodynamiskt och väderskyddat.. har en Long-john-inspirerad cykel som ändå ska få en ny låda..

Så tanken är i princip att bygga in framhjulet och sedan låta den smalna av och kanske få längre sidor som gör att jag sitter i lä. Ingen el assist så det får ju inte bli tyngre än dagens låda..
Tankar på det?

velovin

Aktiv medlem
Har alltid drömt om en velomobil men har varken utrymme eller ekonomiskt utrymme för en sådan. Dessutom har jag visst transportbehov och gillar att sitta upprätt.

Så jag funderar på om jag skulle kunna bygga om lådcykeln till något mer aerodynamiskt och väderskyddat.. har en Long-john-inspirerad cykel som ändå ska få en ny låda..

Så tanken är i princip att bygga in framhjulet och sedan låta den smalna av och kanske få längre sidor som gör att jag sitter i lä. Ingen el assist så det får ju inte bli tyngre än dagens låda..
Tankar på det?
Kul med kreativa lösningar på lådcyklar. Vinsten med aerobyggen kommer väl dock först i rätt höga hastigheter, något som enligt min erfarenhet är svårt att nå på en muskeldriven lastcykel.

Dava

Ny medlem
Sant. Kanske är mest en utseende grej. Men tanken är väl att den ska vara mer väderskyddad för barnen och prylar än den är idag.. men då kanske jag helt ska släppa tanken på att låta den skydda mina egna ben från sidan och att låta den gå fram över framhjulet.

Redan idag går den fram en bit framför framhjulet men det finns ingen anledning att bygga in det helt...

Annars cyklar jag mycket i motvind, så viss aerodynamik skulle inte skada..

Barrett

Aktiv medlem
Kör själv en muskeldriven Bullitt.

De gånger jag kör till jobbet och hamnar med andra pendlare så upplever jag inga problem att hålla jämna steg på platten och utför, men får bita i ordentligt när det går uppför.

Med det känner jag mig ganska säker på att det största straffet är vikt, inte aerodynamik.

Sen tror jag det är svårt att få till ett effektivt väder skydd som samtidigt är aerodynamiskt. Alla lösningar jag sett blir helt enkelt för stora.

hm

Aktiv medlem
Allt jag har att tillägga är det kan gå fort vid kantvind

Bilagor

• Screenshot_20230318_094445_YouTube.jpg
    Screenshot_20230318_094445_YouTube.jpg
    75.3 KB · Besök: 40

Dava

Ny medlem
Med det känner jag mig ganska säker på att det största straffet är vikt, inte aerodynamik.

Det känner jag också till viss del. Lådan nu är byggd av 12mm plywood med vissa detaljer i kartong. Genom att bygga den nya i 4mm plywood istället skulle jag kunna bibehålla vikten trots en större omslutande area.

Screenshot_20230318_093715_Gallery.jpg

Bottenarean är bara 40x60 och lådan är 90x65 i "toppen" så redan idag går den över 2/3 av framhjulet. Det var därför jag började fundera på att låta lådan omsluta hjulet helt.

Så tanken har vandrat mot att göra en velomobilliknande låda (mer omslutande) men inte göra den så mycket större än idag, men kanske med vindruta och liten suflett för barn.

Batavus

Aktiv medlem
Svårt att göra med såg, men elliptiska former ger ett skönt, modernt intryck och har bra volym/omkrets-förhållande - få bortslösade hörn och så.
Edit: Rättare är det inte svårare med såg, men mer tidskrävande.

Cyklat

Medlem
Det känner jag också till viss del. Lådan nu är byggd av 12mm plywood med vissa detaljer i kartong. Genom att bygga den nya i 4mm plywood istället skulle jag kunna bibehålla vikten trots en större omslutande area.

Visa bilaga 614171

Bottenarean är bara 40x60 och lådan är 90x65 i "toppen" så redan idag går den över 2/3 av framhjulet. Det var därför jag började fundera på att låta lådan omsluta hjulet helt.

Så tanken har vandrat mot att göra en velomobilliknande låda (mer omslutande) men inte göra den så mycket större än idag, men kanske med vindruta och liten suflett för barn.
För inspiration: https://www.lightningbikes.com/f40/index.html

Jag tycker absolut att du ska undersöka förbättring av aerodynamiken. Själv har jag en nihola trike med kapell och elmotor. Jag tycker det blir rätt stor skillnad med kapellet nerdraget än när jag kör med det uppe. Men som några av gubbarna redan skrivit i tråden är nog vikten den stora faktorn i de hastigheter du kör, speciellt om det är mycket upp och ner, start-stop. Så det gäller att finna en snygg lösning där du sänker vikten och ökar aerodynamiken.

Bygg nu något riktigt coolt

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Min köpta Rad3-låda till Bullit är gjord i 9mm plywood fram/bak/botten och 6mm på sidorna, där förstärkt med en aluminiumprofil på toppen. Det drar fort iväg i vikt om man bygger i 12mm!

Och det går säkerligen att spara rätt mycket vikt med moderna honeycomb-material och liknande. Hittade dock inget som var lätt att få tag i när jag funderade på att bygga själv.

kais01

Aktiv medlem
om den blir påtagligt aerodynamisk längs sidoväggarna kommer den mer villigt att följa vinden inklusive kastvindar t ex runt större bilar.

det kan därför vara bra att det finns ett släpp t ex i form av en kant i främre delen, så sidovindarna inte får så bra tag i ekipaget.

fjädring är värt, om du nu är på uppgraderingshumör.

Sarvi

Aktiv medlem

Dava

Ny medlem
Svårt att göra med såg, men elliptiska former ger ett skönt, modernt intryck och har bra volym/omkrets-förhållande - få bortslösade hörn och så.
Edit: Rättare är det inte svårare med såg, men mer tidskrävande.

Precis :)
Tanken är att bygga som en båt med tunn plywood och tunnt (i princip genomskinligt) epoxi/glasfiber lager.
Något i stil med sidovagnen nedan.
db5d27a2e6db425a79c880640c454d78.jpg

Eller som cykelbilen här:
949fdfcbddbfd013c11f7251b9a5d1d1.jpg

I den senaste versionen av lådan har jag försökt skapa så låg tyngdpunkt som möjligt. Barnen sitter direkt på "golvet" och kan sträcka ut benen. Den tidigare lådan hade en bänk och jag upplever att den sänkta tyngdpunkten gör stor skillnad för hur fort jag kan cykla. Sen cyklar jag sällan superfort utan det är väl snarare motvinden när det blåser jag vill minimera..

Här är ytterligare två bra exempel på hur man kan kröka plywood:
80f1d0ec33f3f75e4e299b7ffabc3d22.jpg
fcdacda9d8419b7a387b7acf9b1565b9.jpg

kais01

Aktiv medlem
hoppas du inte tycker jag är för neggig med mina inpass, men ytterligare en faktor att beakta är buller.

alltså man riskerar en herrans resonans i dessa basfiollådor. den går inte utan vidare att dämpa bort, men risken minskar om ytorna är välvda, ingen av dem är parallella med någon annan, och om det finns generöst med öppningar.

Dava

Ny medlem
alltså man riskerar en herrans resonans i dessa basfiollådor. den går inte utan vidare att dämpa bort, men risken minskar om ytorna är välvda, ingen av dem är parallella med någon annan, och om det finns generöst med öppningar.
Det är inte något jag tänkt på. Men jag tänker nog att alla ytor ska vara ordentligt välvda om det ska bli en låda som är lite mer omslutande. Öppningen uppåt kommer vara ganska generös. Det är ju trots allt främst en lastcykel, sen kanske öppningen kan täckas tillfälligt av tyg på något sätt.. en vindruta får ta bort regn i ansiktet på ungarna.

Här var ett exempel på hur det kunnat se ut om den skulle gå förbi styret och "skydda" benen. Tanken här var egentligen bara att man skulle stänga luftströmmen.
25e552eb120fd30ee6c1651f450c023d.jpg

kais01

Aktiv medlem
cool retrokänsla och sannolikt både hyggligt luftmotstånd och liten sidvindskänslighet.

men gör inte sidorna i trä om du vill undvika buller. gör du det ändå; vidga den uppåt.

jag hade funderat på ram i limträ eller alu, klädd med presenning även på sidorna.

Batavus

Aktiv medlem
Jag har aldrig byggt något slikt, men tänker att du behöver bygga liksom en jolle/"snäcka", med utsågad för och akter i stabila material. Mellan dem längsgående bräder eller skivor, med någon böjbarhet. För att stadga dem, lattor eller vad det heter. Köl tror jag inte funkar så jättebra om den ska fästas på en framgaffel eller ha självbärande hjul.

Topp