Bygga om grabbens cykel till singelklinga

ers

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Uakeem

Medlem
Det vevparti du har ser ju tyvärr ut att vara nitat så inget att jobba vidare på. Hur stor är grabben och var cyklar han? tycker det låter som det kan bli tungt i skogen med 38t fram. Kan tyvärr inte svara på om det funkar med Nexus men skulle gissa på att det funkar dåligt.

Bytte på min sons cykel och fick ta tjuren vid hornen och skaffa ett vevparti med möjlighet att sätta N/W klinga på för att inte tappa kedjan så fort det blev lite stökigt. Köpte HUP vevar med 30t N/W klinga från Kidsracing.co.uk (kan inte komma in på sidan för att länka nu) Där kan du även passa på att välja lämplig längd på vevarna efter din sons längd (finns tabeller på sidan)

Både min 11åring och 8åring kör 30t fram på sina skogscyklar.

ers

Aktiv medlem
Hej,

Han är 11år och jag gick på att han alltid använder mitt klingan fram idag men samma vevparti finns även med 33t klinga som kanske passar bättre. Vill som sagt inte byta mer än bara veven men jag skall kolla på länken.

Tack!!

Uakeem

Medlem
Vevlagret behöver du inte byta, enligt spec'n på cykeln i din länk ovan sitter det ett vanligt fyrkantslager på cykeln redan.
Vevarmar, klinga och klingskruv är det du behöver för att få ihop det. Du kommer troligen också behöva en vevarms avdragare, funkar med denna från tveksam leverantör (https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271)
Avseende längd på vevar tror jag det mycket är en smaksak vet barn som är 150cm som kör med både 170/175 vevar. Tittar man på diskussioner här på forumet verkar de flesta överens om att vevar på barn/junior cyklar ofta är för långa och min praktiska erfarenhet är den samma. Avseende storlek på klinga så anser jag att det är viktigare att ha riktigt lätta växlar för att klara stök och klättringar än tunga för platt grusväg. Ser många barn på träningarna som ligger och trycker på aldelse för låg kadens bara för att växlarna finns där och sedan får tvärstopp så fort det trixar till sig.

ers

Aktiv medlem
Vevlagret behöver du inte byta, enligt spec'n på cykeln i din länk ovan sitter det ett vanligt fyrkantslager på cykeln redan.
Vevarmar, klinga och klingskruv är det du behöver för att få ihop det. Du kommer troligen också behöva en vevarms avdragare, funkar med denna från tveksam leverantör (https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/pedalarmsavdragare-2000038271)
Avseende längd på vevar tror jag det mycket är en smaksak vet barn som är 150cm som kör med både 170/175 vevar. Tittar man på diskussioner här på forumet verkar de flesta överens om att vevar på barn/junior cyklar ofta är för långa och min praktiska erfarenhet är den samma. Avseende storlek på klinga så anser jag att det är viktigare att ha riktigt lätta växlar för att klara stök och klättringar än tunga för platt grusväg. Ser många barn på träningarna som ligger och trycker på aldelse för låg kadens bara för att växlarna finns där och sedan får tvärstopp så fort det trixar till sig.
Grymt! Stort tack för det utförliga svaret!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer