Bygga om spark rc till 110mm i aktern.

hm

Aktiv medlem
Blev lite besviken när 2021 spark RC bara verkar bli höjd i fronten till 110mm . Jag hade gissat på 110mm både bak och fram .
Så fick mig att börja undra om det skulle va möjligt med min gamla rc...
Tänkte först en ny länkagearm med lite annan utväxling som växlade upp rörelsen på bakaxeln med 10% .

Jag tömde ur luften och skruva loss dämparen och utan dämpare fanns det nästan 120mm att hämta . Mätte, räknade och ritade lite och verkar som om man flyttar dämparinfästning ca 4mm i sidled/neråt närmare längkagearmens fäste i ramen får man ut 10mm mer rörelse på bakaxeln. 7mm upp och 3mm längre ner , och med 110mm gaffel skulle bb höjas ca 8mm ...

Om det då bara handlar om 4mm borde man nästan kunna få fram det med en rejäl offsetbussning .

Lär väl inte märka nån skillnad på cykeln men blev sugen på att svarva till en offsett bussingning bara för att .

Hiss eller diss?

20200802_222913.jpg
20200802_191518.jpg
20200802_191204.jpg
20200802_191234.jpg

Bilagor

Jensen

Aktiv medlem
om rörelsen finns i länkaget, är det inte lättare att byta till en dämpare med mer slag? Även om modden inte är lika ball :-) frågan är ju hur en offset bushing påverkar funktionen. De har ju ändå räknat på utväxlingen

oldboy

Medlem
Kör på ! Du kan ju överväga att också offsetta i höjdled några mm för att höja BB och få racigare körställning...

Doominator1

Aktiv medlem
nu kanske jag pajar halva ditt nöje, men det går att byta till länken från en vanlig spark, och därmed få ut 20mm extra fjädringsväg bak. Jag ser däremot inte poängen i att göra en ombyggnation av det slaget då jag aldrig bottnade min spark bak när jag körde den tillräckligt hård för att inte bara svampa runt överallt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer