Bygga om till enkelklinga?

Pall1

Ny medlem
Hej! Jag måste be om hjälp, jag har sådan ångest. Jag äger en Specialized Crave som jag tänker att jag behöver byta kedja och drev på i vinter. Lockas då av tanken att bygga om till enkelklinga fram ( varför inte ovalklinga när man ändå ska byta) och byta till 11 delad kassett bak. Idag har jag 36 tänder fram på stora drevet och 11 på lilla drevet på min kasset med 10 drev, skulle kanske vilja ändra till lite högre utväxling när man håller på. Har ingen tanke på antal tänder på blivande största klingan bak.
Tankar om detta, kommer det bli för dyrt om det ens går? Ska jag sälja och köpa nytt istället?
Hälsningar Patrik

jonte987

Aktiv medlem
Högre växel än 36 vet jag inte om du får in med singelklinga än mindre oval. Så börja med att ta reda på det. Nog bättre att ha det som det är skulle jag tro.

SocialGimp

Aktiv medlem
Testa att bara byta till oval fram. T o m 36 låter mkt, med oval får du den extra utväxling (placebo?) du behöver. Kostar inte mkt.
Om du vill kan du byta till fler växlar där bak senare men chansen är stor att 10 väl är fullt tillräckligt. Har 9 vxl (och oval) på en hoj jag har i Spanien, har inga som helst tankar på att skaffa fler växlar.

jonte987

Aktiv medlem
Finns dessutom 10 delat med 46 och 48 bak numera. Men det låter som det är grusräser och då är det väl bra att behålla linan som den är.

Bengt-re

Aktiv medlem
Finns dessutom 10 delat med 46 och 48 bak numera. Men det låter som det är grusräser och då är det väl bra att behålla linan som den är.

Betyder då nog byte av vakväxel och gör man det ligger det väl närmare till hands med att byta till 11-delat om man ändå behöver ny kassett, kedja och bakväxel? Så dyrt är inte ett växelreglage för 11-delat.

Behöver man inte jätterange är det lika bra att stanna kvar på 10-delat.

jonte987

Aktiv medlem
Betyder då nog byte av vakväxel och gör man det ligger det väl närmare till hands med att byta till 11-delat om man ändå behöver ny kassett, kedja och bakväxel? Så dyrt är inte ett växelreglage för 11-delat.

Behöver man inte jätterange är det lika bra att stanna kvar på 10-delat.
Nä precis och nu verkar TS ha motsatt problem och 11-42 med oval 38 låter inte som nåt för alla. Går det in i ramen så är det fritt fram så klart.
Kräver dock plats för 40T rund.

Se till att växeln har clutch och kör vidare?

Edit.
Annars gör nog den här jobbet på både 10&11s

Har inte testat själv men verkar poppis

Senast ändrad:

Pall1

Ny medlem
Hm, jag tar till mig tanken att oval 38 klinga fram kanske inte får plats. Jag kan tänka mig vara kvar vid 36 tänder men vill gärna prova på oval klinga. Då gäller det att hitta en 36 oval N/W med 104 bcd då. Är det sedan den som bestämmer fabrikat på kedja, kasset och bakväxel samt växelväljare?

Topp