Bygga shigura, vilka komponenter??

Tobbe H

Aktiv medlem
Tänker bygga shigura bromsar till cykeln. Funderar på vilka komponenter jag skall köpa?
Vilken skillnad är det mellan mt5/mt7 oken? Raceline ok hade varit kul att ha.
Har idag slx bromsar, bör man gå upp till xt/xtr ?
Någon speciell bromsvätska, eller köra på maguras egna?

Valhalla_

Aktiv medlem
Mt5 och mt7 är same same i olika färger. (Edit: Nästan i alla fall..)
Du kan gott köra vilka servo wave handtag du vill.
Använd shimanos oliver och shimanos mässingsstift.
Bromsvätska kvittar om du kör shimano eller magura. Själv kör jag chf styrservoolja i mina. Ibland pentosin och ibland biltema. Beror på vilken som står närmast.

Senast ändrad:

Tobbe H

Aktiv medlem
Mt5 och mt7 är same same i olika färger.
Du kan gott köra vilka servo wave handtag du vill.
Använd shimanos oliver och shimanos mässingsstift.
Bromsvätska kvittar om du kör shimano eller magura. Själv kör jag chf styrservoolja i mina. Ibland pentosin och ibland biltema. Beror på vilken som står närmast.
Okay så de är alltså ingen skillnad på mt5/mt7 trotts att dem skrivit olika om den på maguras hemsida? Bör man satsa på magura skivor ? Har Shimano xtr skivor, maguras är ju lite tjockare. Gissar att du kör shigura? Slipper du vandrande bitpunkt ?

Valhalla_

Aktiv medlem
Jo, visst är det lite skillnad på MT5 o 7. Minns inte detaljerna men skillnader finns. Det är väl bara att googla.
Det är väl bara beläggen som skiljer? Och inga av dem är något vidare.

Nu pratar vi oken alltså eftersom TS ska göra shigurabromsar. MT7 handtagen är definitivt inte samma lika, men de ska ju inte användas i detta fall och så återstår oken.

Valhalla_

Aktiv medlem
Från källan, se nedan. Så det är vissa skillnader ändå.

FAQ - ARE THE MT5 AND MT7 BRAKE CALIPERS REALLY DIFFERENT? HOW ARE THEY DIFFERENT?​

The difference between the MT5 and the MT7 lies in the detail. As well as a different brake transmission ratio, the details of the brake calipers differ.
Upon close inspection the MT5 has a noticably larger airspace between the rotor and the brake pads. The reason for this is a greater piston retraction space as a result of different contruction on the inside of the caliper. Overall this means that the MT5 is easier to set up without grinding and has a bitepoint that feels less direct than the MT7.
With a higher transmission ratio, the MT7 offers overall more braking power und a more direct braking sensation. The bite point however feels slightly softer that the MT5.
Note: The described diffrences also apply to the MT Trail Sport (using the MT5 brake caliper on the front wheel and MT5 brake lever) and the MT Trail SL (using the MT7 brake caliper on the front wheel and the MT7 break lever).
Important: We recommend not to switch parts of the MT5 and MT7 because they have been individually adapted to each other. Due to the individual differences of both models we do not recommend nor approve combinations of the two.

Valhalla_

Aktiv medlem
Okay så de är alltså ingen skillnad på mt5/mt7 trotts att dem skrivit olika om den på maguras hemsida? Bör man satsa på magura skivor ? Har Shimano xtr skivor, maguras är ju lite tjockare. Gissar att du kör shigura? Slipper du vandrande bitpunkt ?
Jo det var visst vissa skillnader, men ingen aning om vad det ger i slutändan. Jag kör själv mt5 pga priset och är jättenöjd. Noll fade och bra kraft.

Jag kör shigura på två hojar. Kört med några olika skivor, däribland maguras. Tycker det är bra bett i maguras hc skivor av någon anledning men andra funkar också. Bikesters billigaste red skivor har jag goda erfarenheter av också, kör dem på 2 hojar. På freeridehojen har jag 220 mm ashimaskivor men funtar på att byta för det väsnas rätt mycket, tror det har med hålmönstret och beläggens bredd att göra.
Vad gäller bite point skulle jag säga att det inte är några problem när man kör med maguraoken, men vet inte hur det hade funkat med shimanook eftersom jag kastat mig på shiguralösningen direkt..

calmbay

Aktiv medlem
Varför vill man använda Shigura idag?
Jag provade nyligen (deore servo wave + mt5). Shimano skivor.
Funkade skitdåligt. Otydlig bite point och ingen kraft.
Jag misstänker att servo wave ställde till det eller så har standarden på bromsar generellt ökats så mkt att detta gamla "knep" är obetydligt idag. Det var väll ett sätt att ge shimanobromsar mer modulation från början?

Valhalla_

Aktiv medlem
Varför vill man använda Shigura idag?
Jag provade nyligen (deore servo wave + mt5). Shimano skivor.
Funkade skitdåligt. Otydlig bite point och ingen kraft.
Jag misstänker att servo wave ställde till det eller så har standarden på bromsar generellt ökats så mkt att detta gamla "knep" är obetydligt idag. Det var väll ett sätt att ge shimanobromsar mer modulation från början?
Jag kör det för att det funkar bra och ger en ruskigt bra bromskraft, och ingen fade. Och för att oken är assnygga om man tar bort färg-ringarna. Och för att det är kul.
Men visst, det finns massor av bra bromsar i dagsläget.

Tobbe H

Aktiv medlem
Alltid kul att testa något nytt. Gillar känslan i Shimanos handtag så vill behålla det. Men hört mkt positivt om shigura så alltid kul att testa ☺️ hade härnat testa Saint om de hade uppgraderat dem till nya fästerna på styret...

calmbay

Aktiv medlem
Jag kör det för att det funkar bra och ger en ruskigt bra bromskraft, och ingen fade. Och för att oken är assnygga om man tar bort färg-ringarna. Och för att det är kul.
Men visst, det finns massor av bra bromsar i dagsläget.
Vilken modell på bromshandtag har du? Jag fick som sagt inte min setup att funka. Det var liksom inte mer kraft än det 2kolvs deore-ok jag ersatte. Jag hade m6000 handtag.

Berk

Aktiv medlem
Jo det var visst vissa skillnader, men ingen aning om vad det ger i slutändan. Jag kör själv mt5 pga priset och är jättenöjd. Noll fade och bra kraft.

Min slutsats från texten ovan är att MT7 har lite större diameter på cilindrarna i öket. Det ger större kraft, lite mindre klar bytepoint och mindre utrymme mellan ök och skivan. Det är dock oklart om cilindern i handtaget skiljer sig mellan MT5 och MT7 för att kompensera eller om dom är samma för att generera större kraft på MT7.

Frågan är då hur diametern av cilindrarna är hos Shimano handtag jämfört med Magura. Kanske kan man köra MT7 ok tillsammans med Servo wave handtag för mer kraft. Max avståndet mellan ök och skivan är dock troligtvis fast, så MT7 ok verkar kräva lite mer noggrann justering.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vilken modell på bromshandtag har du? Jag fick som sagt inte min setup att funka. Det var liksom inte mer kraft än det 2kolvs deore-ok jag ersatte. Jag hade m6000 handtag.
Kört med M7000, M7100 och M6100 handtag.

Min slutsats från texten ovan är att MT7 har lite större diameter på cilindrarna i öket. Det ger större kraft, lite mindre klar bytepoint och mindre utrymme mellan ök och skivan. Det är dock oklart om cilindern i handtaget skiljer sig mellan MT5 och MT7 för att kompensera eller om dom är samma för att generera större kraft på MT7.

Frågan är då hur diametern av cilindrarna är hos Shimano handtag jämfört med Magura. Kanske kan man köra MT7 ok tillsammans med Servo wave handtag för mer kraft. Max avståndet mellan ök och skivan är dock troligtvis fast, så MT7 ok verkar kräva lite mer noggrann justering.
Vad jag kunnat googla mig till så är diametern på kolvarna hos både mt5 och mt7 17 mm. Dvs exakt samma. Jämför man med saint, som folk pratar varmt om, att de har sån djävulsk kraft, så är diametern 15 och 17 mm. Maguraoken har alltså större area, dvs kraften som beläggen klämmer mot skivan är högre, dvs med identiskt beläggmaterial blir bromskraften större. (Edit: blir ca 12% skillnad i kolvarea mot saint)

Kanske en av skillnaderna då är att tätningarna hos mt7 ger mindre tillbakagång av kolvarna.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Vad jag kunnat googla mig till så är diametern på kolvarna hos både mt5 och mt7 17 mm. Dvs exakt samma.

Kanske en av skillnaderna då är att tätningarna hos mt7 ger mindre tillbakagång av kolvarna.

Men för att Magura skriver om annorlunda transmission ratio gissar jag att diametern av cilindern i MT7 handtag är mindre än i MT5.

Berk

Aktiv medlem
Lirar inte mt7-ok bäst med mt7-handtag? Inte för att jag vet, det kanske funkar jättebra med mt5-ok oxå men varför chansa?

Ja, men denna tråd handlar om Shigura. Så det är viktigt att veta om Magura ok skiljer sig. MT7 verkar "bara" har mindre utrymme för kolven att åka bakåt. Det skulle kunna vara problematiskt med t.ex. servo wave där kanske större mängd av olja går till oket innan transmission ratio ändrar sig. Om det är fallet har jag ingen aning om.

Tobbe H

Aktiv medlem
Det verkar som de som använt både mt5 och mt7 inte kännt någon större skillnad mellan oken? Dock skiljer det ändå en del i pris på dem. Skulle jag få tag i ett par mt7 raceline är det nog enda andledning till att jag skulle gå på mt7.

Hur är upplevelsen mellan Shimano XT/xtr handtag? Tanken är att gå mot xt för jag gillar mer det svarta. Går ju att byta till kolfiber handtag om man vill. Men är känslan de samma i dem?

SocialGimp

Aktiv medlem
Det verkar som de som använt både mt5 och mt7 inte kännt någon större skillnad mellan oken? Dock skiljer det ändå en del i pris på dem. Skulle jag få tag i ett par mt7 raceline är det nog enda andledning till att jag skulle gå på mt7.
Som sagt så skulle jag tro att mt7-oken är anpassade efter mt7-handtagen men om andra handtag används så gissar jag att det inte spelar så stor roll om du kör med mt5 eller mt7 vad gäller bromskraft? mt5 kanske t o m är att föredra eftersom de har större toleranser och därmed är lättare att ställa in?

OBS. Jag sitter bara o internetspekulerar här och har inte själv några praktiska erfarenheter av Shigura. Är bara lite intresserad.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ja, men denna tråd handlar om Shigura. Så det är viktigt att veta om Magura ok skiljer sig. MT7 verkar "bara" har mindre utrymme för kolven att åka bakåt. Det skulle kunna vara problematiskt med t.ex. servo wave där kanske större mängd av olja går till oket innan transmission ratio ändrar sig. Om det är fallet har jag ingen aning om.

Jag har hittat att folk precis har problemet jag nämnde ovan:

Så MT5 ok verkar vara bästa valet. Billigare också.

skjivert

Aktiv medlem
Har cyklar med både mt7 och mt5 och upplever mest mt7 som jobbiga då de är mindre toleranta för snea skivor o dyl. Upplever inte att de är så mycket bitigare eller lättare att modulera.

Valhalla_

Aktiv medlem
Lirar inte mt7-ok bäst med mt7-handtag? Inte för att jag vet, det kanske funkar jättebra med mt5-ok oxå men varför chansa?
Säger inte att man ska kombinera utan det jag sade var att mt7 handtag med mt5 ok ger nog samma bromskraft men troligen mer lever throw.

Apropå bite point problem hos shimano, från tråden @Berk länkade till. Någon påstår där att det är de keramiska kolvarna som är problemet. Jag har bara haft bitepoint bekymmer med shimanobromsar som haft keramiska kolvar. Om det är därför vet jag ej. Men mina shigurabromsar har i alla fall lirat som de ska.. När jag körde SLX bromsar på min polygon så hade jag lite skiftande bitepoint i vintras. Nu har jag maguraok med samma slx handtag, ska bli intressant att se i vinter om det funkar bättre eller ej.
IMG_20220816_100514.jpg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Säger inte att man ska olmbinera utan det jag sade var att mt7 handtag med mt5 ok ger nog samma bromskraft men mer troligen lever throw.

Apropå bite point problem hos shimano, från tråden @Berk länkade till. Någon påstår där att det är de keramiska kolvarna som är problemet. Jag har bara haft bitepoint bekymmer med shimanobromsar som haft keramiska kolvar. Om det är därför vet jag ej. Men mina shigurabromsar har i alla fall lirat som de ska.. När jag körde SLX bromsar på min polygon så hade jag lite skiftande bitepoint i vintras. Nu har jag maguraok med samma slx handtag, ska bli intressant att se i vinter om det funkar bättre eller ej.
Visa bilaga 574537

Men kör du MT5 eller MT7 ök?

Berk

Aktiv medlem
Ni som har magura ok, misstänker att ni kör med 2mm skivor? Har idag Shimano xtr skivor idag.

tjockleken av skivor är inte kopplat till öket, förutom att kolvarna måste åka lite mer bakåt med tjockare skivan.

I min familj har vi kört Magura olika med flera olika skivor mellan 1,8 och 2,0 mm tjocklek (ny). Allt har funkat. 2,0 mm är bra när man kör sina skivor mot sten för att 1,8 mm böjer sig snabbare (ingen problem för de flesta, men de har hänt min då 6-åriga som gillar stök).

Funderar själv på att köra på Shimano+Magura, XT handtag och MT7 ok, detta pga att min XT-broms vägrar fungera.

Men en helt annan fråga, är det lika mycket krångel med Shimano Saint som det är med Shimano XT?

implor

Aktiv medlem
Funderar själv på att köra på Shimano+Magura, XT handtag och MT7 ok, detta pga att min XT-broms vägrar fungera.

Men en helt annan fråga, är det lika mycket krångel med Shimano Saint som det är med Shimano XT?
skulle säga min erfarenhet är tvärt om. Jäkla massa strul med MT7. Kör nu både nya XT och Saint bromsar och de fungerar fint.

Saint har annat fäst system om du vill ha växlarna på samma klämma. Kommer kräva en adapter.

Men är det ok eller handtag som strular på MT7?

Orkar inte gå in på det igen men jag och många fler har problem med oket på XT och det har fått mig att tröttna, därav funderar jag på Shimano+Magura. Alternativet hade kanske varit Saint men de känns lite väl "bulkiga".

Berk

Aktiv medlem

Orkar inte gå in på det igen men jag och många fler har problem med oket på XT och det har fått mig att tröttna, därav funderar jag på Shimano+Magura. Alternativet hade kanske varit Saint men de känns lite väl "bulkiga".

Som jag skrev ovan verkar det vara bättre att satsa på MT5 ok än på MT7 vid Shigura.

implor

Aktiv medlem

OK för mig på MT7. Det är super tight mellan skivan och beläggen (0.3mm) så det är ett helvete att justera in dom. Drar man åt skruvarna så flyttas sig OK också och sabbar alignment.
iofs så hade jag problem med handtagen också trots minst 10 luftningar. Mängden rörelse lever som krävdes innan man låste hjulet var enorm.

jonte987

Aktiv medlem
OK för mig på MT7. Det är super tight mellan skivan och beläggen (0.3mm) så det är ett helvete att justera in dom. Drar man åt skruvarna så flyttas sig OK också och sabbar alignment.
iofs så hade jag problem med handtagen också trots minst 10 luftningar. Mängden rörelse lever som krävdes innan man låste hjulet var enorm.
Jag hade det problemet en gång och löste det genom att halvspänna och sen rulla runt cykeln med handtaget fortsatt intryckt och spänna åt försiktigt. Trixet är att veta hur halvspännt
Nån annan hade filat upp hålen lite.

Berk

Aktiv medlem

Med MT7 handtag?

Jag har aldrig haft problem med luftning på de flera MT4 som vi har (haft) i familjen, men jag har fått min MT8 Pro att få er liknande hård tryckpunkt som på alla MT4.

manneblask

Aktiv medlem

Du har också alternativet Shimano Zee om du vill ha mindre "bulkigare" bromsar än Saint.

Makten

Aktiv medlem
Säger inte att man ska kombinera utan det jag sade var att mt7 handtag med mt5 ok ger nog samma bromskraft men troligen mer lever throw.

Visa bilaga 574537
Jag har upplevt samma problem med vandrande ingreppspunkt med Deore-ok, så det är nog inte där felet ligger.

-------

Edit: Själv har jag gått från Magura till Shigura till Shimano, eftersom jag inte kunde hitta några vettiga belägg till Magura. Antingen tog de slut på nolltid, eller tog inte alls, eller klapprade för att tredjepartstillverkarna inte lyckas få till ordentlig magnetkraft mot kolvarna.

Jag har upplevt samma problem med vandrande ingreppspunkt med Deore-ok, så det är nog inte där felet ligger.

-------

Edit: Själv har jag gått från Magura till Shigura till Shimano, eftersom jag inte kunde hitta några vettiga belägg till Magura. Antingen tog de slut på nolltid, eller tog inte alls, eller klapprade för att tredjepartstillverkarna inte lyckas få till ordentlig magnetkraft mot kolvarna.

Testade du trickstuffs belägg?

Topp