Bygga shigura, vilka komponenter??

soderblom

Aktiv medlem
Har kört Magura sedan 2010 och tycker väl att jag aldrig haft några egentliga problem. Louise Carbon, MT6, MT7, MT Trail. Dock tycker jag att upplevda känslan i handtaget och dess slaglängd alltid varit som bäst med Maguras tjockare skivor. Inte trivts lika bra med skivor från Shimano och SRAM i kombination med Maguras ok.

Vad gäller belägg tycker jag att original vid leverans har motsvarat mina förväntningar men ibland krävt viss inkörning.

Gille.

Medlem
Blev xt Shimano handtag och mt5 ok. Fortsätter på mina Shimano skivor och byter över till magura eller ev galfer. 👍☺️Jag
Jag körde med Shimano XT Ice Tech-skivor i tre år till mina MT5 på min förra hoj. Funkade perfekt!
På nya cykeln blir det Shigura, XT / MT5. Men jag är fundersam på vilken ”barb” jag ska använda. Har läst på en del och många verkar använda Maguras.
Vad säger Happys expertis?

JohanRR4

Aktiv medlem

Bra rea på mt5 om det är någon som är intresserad

Berk

Aktiv medlem

Bra rea på mt5 om det är någon som är intresserad

Den har dock otrevlig stora handtag. Jag tycker mycket om Magura HC handtag, men inte om dom. Jag köpte MT4 med HC, med den finns inte längre.
Men om man vill köra Shigura är rean bra: hela set är mycket billigare än två MT5 ok!

Berk

Aktiv medlem
Testade du trickstuffs belägg?

Ja. Minns inte exakt vad problemet var där, men har för mig att de slets ut på nolltid.

Du minns rätt!

För mig är Trickstuff perfekta: hög bromskraft, tyst och behöver nästan ingen inbromsning. I tysk test slets dom inte mycket, men his folk här på happy sliter som snabbt. Jag bromsar inte mycket, jag har ännu inte sett signifikant slitage.

Fick dock en bra tips av Valhalla_ på BBB DiscStop HP. Dom kostar hälften av Trickstuff, bromsar bra, om inte så stark som Trickstuff, och verkat hålla långt.

Gille.

Medlem
Nu är Shigurorna monterade. Tyvärr är jag lite stukad så jag kan inte testa ordentligt…
646CC285-B01B-45BE-A191-E6A86E510B25.jpeg
8D8DEE2C-6A5B-4BD2-916B-C7745635E638.jpeg
638FF68C-A8DB-4DB4-AC74-0E4F5B4E440D.jpeg

Gille.

Medlem
Men din spontana reaktion är? :)
Spontant så känns dom trevliga. Det satt MT5 på min förra cykel (Radon Slide Trail) och när jag bytte till HC levers så gillade jag dom skarpt. Känslan är inte helt olik.
I våras bytte hoj till en Trek Slash med Code R-bromsar, dom kom jag inte riktigt överens med. Hade ett MT5-ok liggandes, så då behövdes det ”bara” köpas två handtag och ett ok till 😀

Pqz

Aktiv medlem
Bra att veta vad som funkar ihop om man plockar i bra-att-ha-lådan, men att särskilt köpa grejer för att blanda och ge är ju bara märkligt...

Tobbe H

Aktiv medlem
Helt klart kraftiga bromsar. Än sålänge inte någon vandrande bitpunkt ☺️ känslan i spaken är annorlunda jämfört med tidigt. Lite mjukare känsla i spaken. Men kraftiga bromsok är det helt klart ☺️👍

LDG

Aktiv medlem
Om Maguras levers går sönder lätt och Shimanos har vandrade bitpunkt ofta varför gå denna väg?
Vad missar jag?
Eller är Maguras bra men håller dåligt för ihärdigt slit som bikepark?
Eller är Shimanos bitpunktproblem också bara bikepark?

LDG

Aktiv medlem
Är vandrande bitpunkten inte alltid en följd av expanderande olja pga värme? Det måste börja vid oken.
Det är väl en teori som låter trolig men inte vet jag. Verkar som att fokl inte bara har problem vid långa utförsbitar i alperna så borde ligga något mer bakom.
Föredrar själv SRAM Code RSC men är nörd så vill veta mer o mkt =)

manneblask

Aktiv medlem
Jag trodde problemet var i handtagen? (i alla fall vad jag läst andras spekulationer och sett tredjeparts-lösningar). Jag har kört med SLX 7120, två olika set på två olika hojar under en 3års period utan vandrande bitpunkt. Senaste i helgen körde jag en 2km downhill-led i Norge utan att tappa något där heller. Poängen med Shigura är väl just att Magura-handtagen är piss men ok:en är prima.

JBogevik

Aktiv medlem
Det är väl en teori som låter trolig men inte vet jag. Verkar som att fokl inte bara har problem vid långa utförsbitar i alperna så borde ligga något mer bakom.
Föredrar själv SRAM Code RSC men är nörd så vill veta mer o mkt =)

Jag har kört tre olika uppsättningar av Shimano XT, det är bara den sista uppsättningen som jag har problem med, det krävs inte många inbromsningar innan problemet uppstår.

Berk

Aktiv medlem
Jag trodde problemet var i handtagen? (i alla fall vad jag läst andras spekulationer och sett tredjeparts-lösningar). Jag har kört med SLX 7120, två olika set på två olika hojar under en 3års period utan vandrande bitpunkt. Senaste i helgen körde jag en 2km downhill-led i Norge utan att tappa något där heller. Poängen med Shigura är väl just att Magura-handtagen är piss men ok:en är prima.

Det låter osannolikt att problemet är i Shimano handtag om många överväger Shigura där man kör Shimano handtag med Magura ok.

Jag har aldrig hört om vandrande bitpunkt hos Magura. Folk vill köra Shigura för att dom inte tycker om ergonomi av Magura handtag eller/och plasten, eller?
(jag tycker om ergonomin och har ingen problem med plast)

manneblask

Aktiv medlem
Det låter osannolikt att problemet är i Shimano handtag om många överväger Shigura där man kör Shimano handtag med Magura ok.

Jag har aldrig hört om vandrande bitpunkt hos Magura. Folk vill köra Shigura för att dom inte tycker om ergonomi av Magura handtag eller/och plasten, eller?
(jag tycker om ergonomin och har ingen problem med plast)

Jomen exakt, ergonomin och kvalitén på Magura-handtagen är främsta anledningen till Shigura.
Orsaken till vandrande bitpunkt låter jag vara osagd i alla fall. Kan säkert va som du säger.

Valhalla_

Aktiv medlem
funkar det att köra omvänt? Magura mt5 handtag med shimano m8100? Då använda magura stift och oliv såklart
Jag har gjort det och det funkade väl helt ok, förutom att handtagen är helt knäppa, så det är ju en nedgradering. Använde magura-oliv och stift. Gjorde det för att jag hade grejerna över efter att ha byggt normala shigura. Men finns ju ingen anledning att göra det annars...?!

Moshi

Ny medlem
Jag har gjort det och det funkade väl helt ok, förutom att handtagen är helt knäppa, så det är ju en nedgradering. Använde magura-oliv och stift. Gjorde det för att jag hade grejerna över efter att ha byggt normala shigura. Men finns ju ingen anledning att göra det annars...?!
Samma här, har lite fel komponenter, magura hantag går ju att flippa för båda sidorna med det gör inte shimano. Men slangen blir fel längd annars. Men då vet jag att det går, tack så mycket

Köp & Sälj

Topp