Bygge av DH cykel

Mr-bike

Ny medlem
Bygge av DH cykel
Hallå!
Fått tillbaka intresset för cyklingen igen och inskaffat en specialized stumpjumper Comp alloy för att ha i fem närmsta skogarna, och en av få cyklar inne i butik.
Har beslutat mig för att satsa på ett bygge som skall vara klart våren 2022, och tar tacksamt emot erfarenhet och kunskap av dem bästa ramar, gafflar, dämpare, däck, komponenter mm
Man vill såklart ha en lätt cykel men viktigast av allt är kvalitet!
Budget - hög
längd och vikt på mig 181 cm , 90 kg

Skall bli trevligt att ta del av detta forum :)
Hälsningar Daniel

jonte987

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Det blir väl två olika cyklar hoppas jag.
Men det är väl bara att köpa en dh ram och skruva på grejor.
Kan vara smart att räkna på att utgå ifrån helcykel också

Mr-bike

Ny medlem
Bygge av DH cykel
Jag förstod det.

Jag menar att det kan bli billigare att köpa en hel cykel och byta delar.
Då förstår jag hur du menar :)

jag är med på att mycket hänger på körstil, hur du är som åkare osv men någonstans tänker jag ändå att det finns delar/komponenter/ramar osv som är kända för sin kvalitet och hållbarhet :)

Mr-bike

Ny medlem
Bygge av DH cykel
Den här cykeln vann väl både VM och världscupen 2020 så det är väl en sån du skall ha om du vill ha den "bästa"
Kanske uttryck mig lite fel känner jag, många åkare upplever olika cyklar som ”bäst” men jag tänker mer som jag svarade tidigare att jag är ute efter delar som är kände för kvalitet och hållbarhet :)

etnica

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Dessa är kända för bra hållbarhet.

Bilagor

• full_Bender_Bike_212218.jpg
    full_Bender_Bike_212218.jpg
    82 KB · Besök: 48

Valhalla_

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
I stort sett alla moderna hojar från de stora märkena är av bra kvalitet och hållbarhet, men vi pratar dh hoj nu, de slits och går sönder förr eller senare om de används som tänkt, för påfrestningarna är stora, eller så kraschar man och något brakar. Jag tycker du ska satsa på en ram du gillar och inte en som är känd för just kvalitet och hållbarhet (om nu någon sådan som sticker ut ur mängden egentligen finns).

Har du kört dh förr? Är du ny på det så skulle jag rekommendera att köpa begagnat som första hoj (såg t.ex en scott gambler för ca 7-8k på köp och sälj), köra den en säsong eller två, därefter slå på stort. Köper man fingrejerna på en gång är risken stor att man lägger massor av pengar på något som man i slutändan inte gillar. För det finns inget specifikt som är "bästa grejerna", det finns en uppsjö av grejer som är "bäst", frågan är vilken nivå av bäst du är ute efter och vilka egenskaper du söker. Vet du inte hur man ställer in dämparna t.ex, då kanske bäst för dig är prylar med så få vred som möjligt.

Jag tror du behöver förklara närmare vad du söker. Vilken nivå är du på som åkare, vad gillar du för märken, var tänker du köra och vilken typ av leder. Osv osv.

Mr-bike

Ny medlem
Bygge av DH cykel
I stort sett alla moderna hojar från de stora märkena är av bra kvalitet och hållbarhet, men vi pratar dh hoj nu, de slits och går sönder förr eller senare om de används som tänkt, för påfrestningarna är stora, eller så kraschar man och något brakar. Jag tycker du ska satsa på en ram du gillar och inte en som är känd för just kvalitet och hållbarhet (om nu någon sådan som sticker ut ur mängden egentligen finns).

Har du kört dh förr? Är du ny på det så skulle jag rekommendera att köpa begagnat som första hoj (såg t.ex en scott gambler för ca 7-8k på köp och sälj), köra den en säsong eller två, därefter slå på stort. Köper man fingrejerna på en gång är risken stor att man lägger massor av pengar på något som man i slutändan inte gillar. För det finns inget specifikt som är "bästa grejerna", det finns en uppsjö av grejer som är "bäst", frågan är vilken nivå av bäst du är ute efter och vilka egenskaper du söker. Vet du inte hur man ställer in dämparna t.ex, då kanske bäst för dig är prylar med så få vred som möjligt.

Jag tror du behöver förklara närmare vad du söker. Vilken nivå är du på som åkare, vad gillar du för märken, var tänker du köra och vilken typ av leder. Osv osv.
Har cyklat en hel del innan, haft en scott voltage som ”nybörjar hoj” så helt färsk är jag inte.
Gillar när det går fort ner så en snabb och smidig cykel, platserna i Sverige jag kommer besöka är vallåsen och sälen :)

jonte987

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Då blir det säkerligen bra med en demo som länkas ovan.

Själv hade jag varit sugen att kolla på en nukeproof giga men det ingen riktig DH.

Fundadores

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Nya Trek Session som ram. Öhlins nya DH-gaffel fick ju pris som årets produkt på Pinkbike och då kan du ju lika gärna langa på en Öhlinsdämpare i bak. Burgtec, Oneup, Chromag, e*Thirteen gör ju alla kvalitetskomponenter för DH.

jonte987

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Har kikat lite på den faktiskt, försökt hitta bara ramen men verkar inte finnas någonstans :/
Det finns nog inte så mycket alls att välja så du får nog börja i den ändan tror jag. Gäller generellt, har inte kollat specifikt vilka DH ramar som finns i lager.
men är du intresserade av den typen av parkhojar, eller vad det nu är för nåt, så finns det några som byggd av enduro ramar och optimerat för park antingen med dubbelkrona eller andra saker efter tycke.
(Fanns en Giga i XXL i lager tror jag. Hel cykel)

etnica

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Svårt att hitta ramar rent allmänt.

V10 finns i lager från UK i storlek medium + moms/tull etc..

Doctor C

Medlem
Bygge av DH cykel
Commencal Supreme DH 29 finns både som ram och komplett cykel i L, vilket borde passa dig. Bygga själv är kul men har man inte en massa delar liggandes så brukar det i regel inte bli billigare. Dessutom verkar tillgången på vissa komponenter vara rätt begränsad just nu.

Valhalla_

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
Om du är beredd att köpa en del prylar beg också så kan det underlätta en del (här på happy kan man finna riktigt fina grejer ibland), då covid orsakat att tillgång på delar är skitdålig. Jag tycker ffa att det är brist på bakdämpare av någon anledning. Ett tag var shimanos vänstra bromshandtag slut över allt. Weird...

yonsson

Aktiv medlem
Bygge av DH cykel
En fördel med långslagig Enduro/AM hoj (exempelvis en Propain Spindrift) jämfört med DH, är att det brukar samma standarder som till vanliga trail-hojar, kan vara en fördel om något körs sönder på parkcykeln. DH har ju i princip alltid andra mått på vevar och hjul.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer