[Bygge] Nödfallshoj i väntan på ny ram

MangeO

Ny medlem
Dags för en rapport som sammanfattar läget. Så här (se nedan) ser min ram ut:

DSC00047.JPG ht=544

Spricka. Usch.

Jo, den har börjat spricka mellan infästningen till bakdämparlänkaget och vevpartiet. Tog kontakt med Poison-bikes, som kort och gott svarade att det bara var att skicka tillbaka den så skickar de en ny.

Detta innebär dock att jag står utan cykel för en tid. Jag vet av erfarenhet att det finns en del mer eller mindre överflödiga delar på alla cyklar, som man kan plocka bort utan att göra cykeln obrukbar. Dessvärre hör inte ramen till dessa delar. Så jag beslutade mig för att göra en djupdykning i skrotlådan och kolla runt i förrådet, för att se om jag hade delar till att bygga en ny cykel. I förrådet hittade jag en gammal hoppstyltegaffel, en heldämpad ram (från Biltema), ett par hjul och en delvis komplett drivlina.

För att undvika att ta allt för mycket av delarna som hör till fultysken blev det till att besöka Biltema och Cykloteket. Där inhandlades bl a följande grejer:

- Ringklocka
- Bromshandtag
- Bromskabel
- Cykelkedja
- Sadelstolpe
- Cykelhandtag
- Cykelstyre
- Insexskruvar
- Bromsbelägg
- Växelwiresats
- Barends
- Sadelstolpsklämma

Grejerna förevigades på bild när jag packat upp dem efter hemkomsten:

DSC00061.JPG ht=544

Proppmätt väska

DSC00062.JPG ht=544

OK, det var inte enbart cykelprylar som inhandlades

DSC00063.JPG ht=544

Cykelpryttlarna utsorterade

DSC00064.JPG ht=544

Hade lyckligtvis en uppsättning hjul, som tidigare suttit på enpetaren

DSC00066.JPG ht=544

Ramkit som jag skruvade ihop tidigare i veckan

Sådär, all sett och det var bara att sätta igång med byggandet. Jag flyttade över vevlager, vevparti och styrlager från fultysken, eftersom dessa grejer ändå måste bort, och jag tänkte dessutom investera i nya grejer när jag får tillbaka ramen. Ett SLX-vevparti ligger högt upp på önskelistan, och styrlager kan man ju byta utan att behöva en ursäkt för det.

DSC00067.JPG ht=544

Börjar med styret - avsett för "mbt"??? Jaja, är det Biltema så är det, 49 spänn kostade det

DSC00070.JPG ht=544

Passade på styrstammen gjorde det också.

DSC00071.JPG ht=544

Bromshandtag från Biltema, för 2,5 finger. Rejäl hävstång. Inte sköna. Men billiga.

DSC00073.JPG ht=544

Biltemas billiga handtag, är nöjd med de som sitter på enpetaren.

DSC00074.JPG ht=544

Fast dessa kommer från Cykloteket. Finns inte en chans att jag skulle använda Biltemas barends.

Att få ihop styret med bromshandtag, växelreglage, barends och handtag gick ganska smidigt. Och ändå är det en ganska stor del av cykelbyggandet, det är gott om prylar som ska sitta på just styret. Sadelstolpen och sadeln åkte också på, och när det väl är gjort så blir det helt plötsligt mycket lättare att arbeta med cykeln, när den går att ställa upponer.

DSC00075.JPG ht=544

Nu börjar det ju se mer och mer ut som en cykel.

DSC00076.JPG ht=544

På med hjulen också. Suddig jävla bild, kameran ville inte fokusera på någonting så fult.

Det var ungefär nu som strulet började. Med allt på plats var det bara kabeldragningen kvar. "Bara" kabeldragningen? Nej, precis. Den skarpsynte har kanske noterat att det i bak på denna cykel sitter en Acera-växel. Hin Håles gåva till cykelfolket. Jag har på senare år aldrig varit med om någon växelförare som är så hopplöst oprecis och omöjlig att justera in.

DSC00077.JPG ht=544

Oavsett hur bra den fungerar när den står så här så rappar den så fort den belastas en aning.

Nu upptäckte jag även att det saknades en sådan här nudel till v-bromsen som skulle sitta i bak. Den fanns inte i skrotlådan. Så jag bestämde mig för att avsluta jobbet för kvällen, och istället duscha min nymfparakit. Han blev ren, men han blev inte glad över behandlingen, vilket kanske syns på bilden nedan.

DSC00048.JPG ht=544

Mycket temperament för sin storlek.

Sedan var det dags att sova. Inte lätt i den här värmen. Återupptog meckandet imorse, och kollade vad det var som saknades. Endast en nudel saknades, men jag bestämde mig för att investera i en helt ny bakbroms i vilket fall som helst. Jojo, ibland slår man på stort. Dessutom verkar den gamla vara så dålig att den inte är värd att bygga vidare på.

Jag grenslade min trogna stålspringare och trampade iväg till Cykloteket. Där inhandlades en v-broms från Shimano (en alivio, snikbyggen är snikbyggen). Jag fick även en låda till den trasiga ramen, det tackar vi för. Lådan var dock ganska stor, och att vika ihop den och "få ner" den i timbuk2-väskan var inte helt lätt. Men det gick, det blev dock till att anpassa vägvalet efter min breda last. Tog en bild för att föreviga härligheten:

DSC00081.JPG ht=725

Med härligheten menar jag alltså lådan, och inte mig själv.

Efter en mellanlandning hemma, där lådan lastades ur, följde en vända till Willys i Sickla för att inhandla lite mek-tilltugg. Väl hemma igen satte jag igång med det återstående byggjobbet. Monterade på bromsen, justerade in den. Sedan var det dags för en provtur. Jag cyklade bort till infarten till en av stigarna i Årstaskogen (Scand och Perj vet nog vilken det gäller), och stannade där för att göra den första injusteringen.

DSC00082.JPG ht=544

Ful som stryk, tung, och allmänt opålitlig?

Det blev en ganska kort provtur, för den här cykeln går fan inte att cykla i uppförsbacke. Den uppförde sig ungefär som väntat. Framgaffeln är lite av en hoppstylta (men funkar ändå ganska bra på rötter och småsten), x-fusiondämparen i bak får cykeln att gå riktigt mjukt, kedjan rappar ständigt och vet inte vilket drev den ska lägga sig på, och bromsarna tar ganska dåligt. Himmel och helvete, alltså.

Men det är faktiskt en ganska användbar cykel. Om vi bortser från problemen med bakväxeln (som kommer att bytas så snart ekonomin tillåter) så funkar den här cykeln ganska OK i skogen. Den är ganska tung, och det är ett minus. Men den rullar bra, dämpningen fungerar utan anmärkning (gaffeln kostade 800:- som ny, säger väl en del?) och den känns ganska robust. Den blir nog bra som vintercykel. Angående den tveksamma bromsverkan jag upplevde kan det nog handla om bromshandtagen. Jag får prova att byta, och se om det blir bättre då.

Hur som helst, jag har en skogscykel igen, och det är det viktigaste. :-)

Senast redigerad av en moderator:

cerberos

Aktiv medlem
Intressant budgetbygge :) Aceraväxeln är riktigt rutten som du beskriver har du väl bytt den kan det ju bli helt ok.... jag har justerat några sådana åt småkillarna på gatan.... och är innerligt glad att jag aldrig ägrt någon själv. Känner igen Nymfparakiten har haft några sådana... de kan bli väldigt tama men har ett rätthetsigt temperament i alla fall hanarna...... :)

MangeO

Ny medlem
Jo, det gör ont i mig bara jag tittar på den där jäkla acera-växeln. Just nu sitter jag i valet och kvalet mellan att byta växelföraren (till deore, typ), eller göra någonting så radikalt som att singlespeedifiera skrället. Det blir troligtvis det senare, eftersom baksvingen är ju i stål och har fast växelöra - inte så kul att fastna med växelföraren i någonting, alltså.

To be continued...

JojjeM

Aktiv medlem
Bra byggrapport även om resultatet såg lite sådär ut :)
Hade missat att din Curare spruckit. Bra att tyskarna verkar sköta sig utan strul.
Måste kolla min, har tyckt att den knakar lite ibland.

/Johan

nenja

Ny medlem
Tråkigt på ramen samtidigt som det är skönt med företag som tar sitt ansvar.

Jag tycker du skall vara riktigt nöjd med ditt bygge också! Ratbikes är fina, Morfum hade freeridat den i delar. ;D

MangeO

Ny medlem
Dags för en uppdatering: Nu har jag äntligen fått nödfallshojen klar (i någon form av körbart skick alltså), och den är numera någonting så ovanligt som en heldämpad SS.

Från CRC köpte jag ett SS-kit och en "Doofer" kedjespännare, båda tillverkade av On One. Tanken är att kedjespännaren, som trycker nedåt ungefär som en normal bakväxel, ska hålla kedjan spänd även när bakdämpen jobbar. Som bonus är cykeln inte längre livsfarlig för genitalierna, och dessutom en aning lättare. Och den ser dessutom lite mera clean ut än tidigare:

DSC00094.JPG ht=544

Notera att det är fast växelöra - hela baksvingen är dock i stål...

SS-konveteringen genomfördes igår kväll, lagom till mörkrets inbrott. Så det blev ingen omedelbar provtur. Men eftersom jag har omkring 3 veckors skogscyklingsabstinens i kroppen kände jag att jag bara var tvungen att komma ut och provköra så snart som möjligt. Så jag satte klockan på ringning, och kröp till kojs i hyfsad tid, vilket för mig innebär runt 2-3 på natten...

... Och låg sedan och läste "Det" av Stephen King tills klockan var ungefär halv fem. Vilket ledde till att jag låg och trynade fram till halv ett. Jättebra. Så jag hoppade upp, kastade i mig en ganska så engelsk frukost (kaffe, juice, ägg, bacon, fast utan konstiga korvar), varpå jag sedan fastnade framför TVn, eftersom Discovery visade ett program om cyklar.

Nåja, jag kom i alla fall iväg vid fyra-snåret. Då hade regnet nästan hunnit sätta igång. Men det avskräckte inte mig, så jag trampade iväg ut i Årstaskogen och slirade ner till Årstaviken. Kedjespännaren gjorde ett bra jobb, inga problem med hopp eller så. Eftersom vädret var som det var bestämde jag mig för att skippa Sicklaskiftet, och istället köra en lite mer urban runda, svetto style. Ut på Djurgården, alltså. Där finns det en del trevliga stigar, och även en del backar.

Att cykla SS i skogen är visserligen inte helt nytt för mig, men att göra det med en någorlunda väl fungerande fullgungare var lite av en aha-upplevelse. Först och främst så är utväxlingen allt annat än optimal, med 32x16. Det är lite för högt för att fungera smidigt i de branta motluten, men å andra sidan ger det hyfsad fart där det är lite mera plan mark.

Jag rundade Hundudden och djurkyrkogården i Kaknässkogen, och drog mig sedan upp mot Kaknästornet. Här såg jag gott om spår efter gårdagens 08-firande (eller vad det nu kan ha varit), i form av trasiga ballonger och annat skräp som låg överallt på stigarna. Såg även en del barnkläder ligga här och var. Gav vissa Stephen King-vibbar, med tanke på att jag ju tragglat mig igenom större delen av "Det". Och precis hade passerat stadens egen djurkyrkogård. Här tog jag paus, eftersom regnet börjat ösa ner för knug o fostervatten, och för att ansträngningen i benen börjat kännas. Och här tog jag dagens enda bild:

DSC00096.JPG ht=544

SS Fultema style

Här började jag även reflektera över hur cykeln hittills varit under dagens tur. Och jag måste erkänna att bortsett från vikten är den ganska OK. Jo, bromsarna är väl inte mycket att hurra för, men jag tror nog att jag blivit ganska bortskämd av Juicy 5:orna som satt på salig Fritz (fultysken). Men utöver det så funkar den bra även där det blir lite stökigt, kedjan har inte rappat en enda gång, och den visade sig vara oväntat trampeffektiv i motluten. Bara att ställa sig upp och bryta, och så sticker den iväg som en raket. Eller som en hal tvål i alla fall. Någon gång i framtiden (dvs innan vintern) ska jag uppgradera med nya och lättare hjul (det är där en stor del av vikten sitter), och jag tror jag ska byta ut bromsarna mot en uppsättning BB5:or. Det kan nog bli en ganska trevlig vinterhoj av det här gamla monstret. Enkel, och ganska så robust = inte så mycket som kan krångla.

Nåja, efter en stund i regnet fick jag nog av vätan och trampade hem. Blött som fan var det, och jag har duktigt ont i benen nu. Men jag är väldigt nöjd med dagens cykling. Dels för att cykeln känns som ett lyckat experiment (heldämpad SS), dels för att jag äntligen kunnat råda bot på min långvariga stigcyklingsabstinens.

Topp