[Bygge] Nödfallshoj i väntan på ny ram
Dags för en rapport som sammanfattar läget. Så här (se nedan) ser min ram ut:
Spricka. Usch.
Jo, den har börjat spricka mellan infästningen till bakdämparlänkaget och vevpartiet. Tog kontakt med Poison-bikes, som kort och gott svarade att det bara var att skicka tillbaka den så skickar de en ny.
Detta innebär dock att jag står utan cykel för en tid. Jag vet av erfarenhet att det finns en del mer eller mindre överflödiga delar på alla cyklar, som man kan plocka bort utan att göra cykeln obrukbar. Dessvärre hör inte ramen till dessa delar. Så jag beslutade mig för att göra en djupdykning i skrotlådan och kolla runt i förrådet, för att se om jag hade delar till att bygga en ny cykel. I förrådet hittade jag en gammal hoppstyltegaffel, en heldämpad ram (från Biltema), ett par hjul och en delvis komplett drivlina.
För att undvika att ta allt för mycket av delarna som hör till fultysken blev det till att besöka Biltema och Cykloteket. Där inhandlades bl a följande grejer:
- Ringklocka
- Bromshandtag
- Bromskabel
- Cykelkedja
- Sadelstolpe
- Cykelhandtag
- Cykelstyre
- Insexskruvar
- Bromsbelägg
- Växelwiresats
- Barends
- Sadelstolpsklämma
Grejerna förevigades på bild när jag packat upp dem efter hemkomsten:
Proppmätt väska
OK, det var inte enbart cykelprylar som inhandlades
Cykelpryttlarna utsorterade
Hade lyckligtvis en uppsättning hjul, som tidigare suttit på enpetaren
Ramkit som jag skruvade ihop tidigare i veckan
Sådär, all sett och det var bara att sätta igång med byggandet. Jag flyttade över vevlager, vevparti och styrlager från fultysken, eftersom dessa grejer ändå måste bort, och jag tänkte dessutom investera i nya grejer när jag får tillbaka ramen. Ett SLX-vevparti ligger högt upp på önskelistan, och styrlager kan man ju byta utan att behöva en ursäkt för det.
Börjar med styret - avsett för "mbt"??? Jaja, är det Biltema så är det, 49 spänn kostade det
Passade på styrstammen gjorde det också.
Bromshandtag från Biltema, för 2,5 finger. Rejäl hävstång. Inte sköna. Men billiga.
Biltemas billiga handtag, är nöjd med de som sitter på enpetaren.
Fast dessa kommer från Cykloteket. Finns inte en chans att jag skulle använda Biltemas barends.
Att få ihop styret med bromshandtag, växelreglage, barends och handtag gick ganska smidigt. Och ändå är det en ganska stor del av cykelbyggandet, det är gott om prylar som ska sitta på just styret. Sadelstolpen och sadeln åkte också på, och när det väl är gjort så blir det helt plötsligt mycket lättare att arbeta med cykeln, när den går att ställa upponer.
Nu börjar det ju se mer och mer ut som en cykel.
På med hjulen också. Suddig jävla bild, kameran ville inte fokusera på någonting så fult.
Det var ungefär nu som strulet började. Med allt på plats var det bara kabeldragningen kvar. "Bara" kabeldragningen? Nej, precis. Den skarpsynte har kanske noterat att det i bak på denna cykel sitter en Acera-växel. Hin Håles gåva till cykelfolket. Jag har på senare år aldrig varit med om någon växelförare som är så hopplöst oprecis och omöjlig att justera in.
Oavsett hur bra den fungerar när den står så här så rappar den så fort den belastas en aning.
Nu upptäckte jag även att det saknades en sådan här nudel till v-bromsen som skulle sitta i bak. Den fanns inte i skrotlådan. Så jag bestämde mig för att avsluta jobbet för kvällen, och istället duscha min nymfparakit. Han blev ren, men han blev inte glad över behandlingen, vilket kanske syns på bilden nedan.
Mycket temperament för sin storlek.
Sedan var det dags att sova. Inte lätt i den här värmen. Återupptog meckandet imorse, och kollade vad det var som saknades. Endast en nudel saknades, men jag bestämde mig för att investera i en helt ny bakbroms i vilket fall som helst. Jojo, ibland slår man på stort. Dessutom verkar den gamla vara så dålig att den inte är värd att bygga vidare på.
Jag grenslade min trogna stålspringare och trampade iväg till Cykloteket. Där inhandlades en v-broms från Shimano (en alivio, snikbyggen är snikbyggen). Jag fick även en låda till den trasiga ramen, det tackar vi för. Lådan var dock ganska stor, och att vika ihop den och "få ner" den i timbuk2-väskan var inte helt lätt. Men det gick, det blev dock till att anpassa vägvalet efter min breda last. Tog en bild för att föreviga härligheten:
Med härligheten menar jag alltså lådan, och inte mig själv.
Efter en mellanlandning hemma, där lådan lastades ur, följde en vända till Willys i Sickla för att inhandla lite mek-tilltugg. Väl hemma igen satte jag igång med det återstående byggjobbet. Monterade på bromsen, justerade in den. Sedan var det dags för en provtur. Jag cyklade bort till infarten till en av stigarna i Årstaskogen (Scand och Perj vet nog vilken det gäller), och stannade där för att göra den första injusteringen.
Ful som stryk, tung, och allmänt opålitlig?
Det blev en ganska kort provtur, för den här cykeln går fan inte att cykla i uppförsbacke. Den uppförde sig ungefär som väntat. Framgaffeln är lite av en hoppstylta (men funkar ändå ganska bra på rötter och småsten), x-fusiondämparen i bak får cykeln att gå riktigt mjukt, kedjan rappar ständigt och vet inte vilket drev den ska lägga sig på, och bromsarna tar ganska dåligt. Himmel och helvete, alltså.
Men det är faktiskt en ganska användbar cykel. Om vi bortser från problemen med bakväxeln (som kommer att bytas så snart ekonomin tillåter) så funkar den här cykeln ganska OK i skogen. Den är ganska tung, och det är ett minus. Men den rullar bra, dämpningen fungerar utan anmärkning (gaffeln kostade 800:- som ny, säger väl en del?) och den känns ganska robust. Den blir nog bra som vintercykel. Angående den tveksamma bromsverkan jag upplevde kan det nog handla om bromshandtagen. Jag får prova att byta, och se om det blir bättre då.
Hur som helst, jag har en skogscykel igen, och det är det viktigaste. :-)
Spricka. Usch.
Jo, den har börjat spricka mellan infästningen till bakdämparlänkaget och vevpartiet. Tog kontakt med Poison-bikes, som kort och gott svarade att det bara var att skicka tillbaka den så skickar de en ny.
Detta innebär dock att jag står utan cykel för en tid. Jag vet av erfarenhet att det finns en del mer eller mindre överflödiga delar på alla cyklar, som man kan plocka bort utan att göra cykeln obrukbar. Dessvärre hör inte ramen till dessa delar. Så jag beslutade mig för att göra en djupdykning i skrotlådan och kolla runt i förrådet, för att se om jag hade delar till att bygga en ny cykel. I förrådet hittade jag en gammal hoppstyltegaffel, en heldämpad ram (från Biltema), ett par hjul och en delvis komplett drivlina.
För att undvika att ta allt för mycket av delarna som hör till fultysken blev det till att besöka Biltema och Cykloteket. Där inhandlades bl a följande grejer:
- Ringklocka
- Bromshandtag
- Bromskabel
- Cykelkedja
- Sadelstolpe
- Cykelhandtag
- Cykelstyre
- Insexskruvar
- Bromsbelägg
- Växelwiresats
- Barends
- Sadelstolpsklämma
Grejerna förevigades på bild när jag packat upp dem efter hemkomsten:
Proppmätt väska
OK, det var inte enbart cykelprylar som inhandlades
Cykelpryttlarna utsorterade
Hade lyckligtvis en uppsättning hjul, som tidigare suttit på enpetaren
Ramkit som jag skruvade ihop tidigare i veckan
Sådär, all sett och det var bara att sätta igång med byggandet. Jag flyttade över vevlager, vevparti och styrlager från fultysken, eftersom dessa grejer ändå måste bort, och jag tänkte dessutom investera i nya grejer när jag får tillbaka ramen. Ett SLX-vevparti ligger högt upp på önskelistan, och styrlager kan man ju byta utan att behöva en ursäkt för det.
Börjar med styret - avsett för "mbt"??? Jaja, är det Biltema så är det, 49 spänn kostade det
Passade på styrstammen gjorde det också.
Bromshandtag från Biltema, för 2,5 finger. Rejäl hävstång. Inte sköna. Men billiga.
Biltemas billiga handtag, är nöjd med de som sitter på enpetaren.
Fast dessa kommer från Cykloteket. Finns inte en chans att jag skulle använda Biltemas barends.
Att få ihop styret med bromshandtag, växelreglage, barends och handtag gick ganska smidigt. Och ändå är det en ganska stor del av cykelbyggandet, det är gott om prylar som ska sitta på just styret. Sadelstolpen och sadeln åkte också på, och när det väl är gjort så blir det helt plötsligt mycket lättare att arbeta med cykeln, när den går att ställa upponer.
Nu börjar det ju se mer och mer ut som en cykel.
På med hjulen också. Suddig jävla bild, kameran ville inte fokusera på någonting så fult.
Det var ungefär nu som strulet började. Med allt på plats var det bara kabeldragningen kvar. "Bara" kabeldragningen? Nej, precis. Den skarpsynte har kanske noterat att det i bak på denna cykel sitter en Acera-växel. Hin Håles gåva till cykelfolket. Jag har på senare år aldrig varit med om någon växelförare som är så hopplöst oprecis och omöjlig att justera in.
Oavsett hur bra den fungerar när den står så här så rappar den så fort den belastas en aning.
Nu upptäckte jag även att det saknades en sådan här nudel till v-bromsen som skulle sitta i bak. Den fanns inte i skrotlådan. Så jag bestämde mig för att avsluta jobbet för kvällen, och istället duscha min nymfparakit. Han blev ren, men han blev inte glad över behandlingen, vilket kanske syns på bilden nedan.
Mycket temperament för sin storlek.
Sedan var det dags att sova. Inte lätt i den här värmen. Återupptog meckandet imorse, och kollade vad det var som saknades. Endast en nudel saknades, men jag bestämde mig för att investera i en helt ny bakbroms i vilket fall som helst. Jojo, ibland slår man på stort. Dessutom verkar den gamla vara så dålig att den inte är värd att bygga vidare på.
Jag grenslade min trogna stålspringare och trampade iväg till Cykloteket. Där inhandlades en v-broms från Shimano (en alivio, snikbyggen är snikbyggen). Jag fick även en låda till den trasiga ramen, det tackar vi för. Lådan var dock ganska stor, och att vika ihop den och "få ner" den i timbuk2-väskan var inte helt lätt. Men det gick, det blev dock till att anpassa vägvalet efter min breda last. Tog en bild för att föreviga härligheten:
Med härligheten menar jag alltså lådan, och inte mig själv.
Efter en mellanlandning hemma, där lådan lastades ur, följde en vända till Willys i Sickla för att inhandla lite mek-tilltugg. Väl hemma igen satte jag igång med det återstående byggjobbet. Monterade på bromsen, justerade in den. Sedan var det dags för en provtur. Jag cyklade bort till infarten till en av stigarna i Årstaskogen (Scand och Perj vet nog vilken det gäller), och stannade där för att göra den första injusteringen.
Ful som stryk, tung, och allmänt opålitlig?
Det blev en ganska kort provtur, för den här cykeln går fan inte att cykla i uppförsbacke. Den uppförde sig ungefär som väntat. Framgaffeln är lite av en hoppstylta (men funkar ändå ganska bra på rötter och småsten), x-fusiondämparen i bak får cykeln att gå riktigt mjukt, kedjan rappar ständigt och vet inte vilket drev den ska lägga sig på, och bromsarna tar ganska dåligt. Himmel och helvete, alltså.
Men det är faktiskt en ganska användbar cykel. Om vi bortser från problemen med bakväxeln (som kommer att bytas så snart ekonomin tillåter) så funkar den här cykeln ganska OK i skogen. Den är ganska tung, och det är ett minus. Men den rullar bra, dämpningen fungerar utan anmärkning (gaffeln kostade 800:- som ny, säger väl en del?) och den känns ganska robust. Den blir nog bra som vintercykel. Angående den tveksamma bromsverkan jag upplevde kan det nog handla om bromshandtagen. Jag får prova att byta, och se om det blir bättre då.
Hur som helst, jag har en skogscykel igen, och det är det viktigaste. :-)
Senast redigerad av en moderator: