Bygget i Bohuslän - Projektlogg

åberg

Aktiv medlem
Den som utför avverkningen har väl lån på maskinerna, driftskostnader, administration, skatt och lön att tänka på (som företagare i allmänhet).

Så ja, avverkningskostnaden stiger rimligen med nedlagd tid och det påverkar nettot för skogsägaren.

Frågan från cyklisten till markägaren om man kan fridlysa stigen under avverkning och eventuell markberedning kan utläsas såhär: "Hej, vi vill leka cykel på din egendom. Det kommer kanske svida lite i din plånbok, hoppas det är ok!"

Vad det sen faktiskt kostar beror nog väldigt mycket på hur trakten ser ut. Ligger stigen exempelvis på den enda markremsan med bra bärighet/framkomlighet mellan två impediment, då kanske man inte ser nåt ekonomiskt gångbart alternativ till att köra just där. Är det tvärtom möjligt att lägga stråken varsomhelst kan det bli nästan gratis att ta hänsyn.

Jag hoppas att det går bra och att spåret blir kvar.

UrTomas

Aktiv medlem
Skogsstyrelsen föreskrifter och allmänna råd till skogsvårdslagen:

"Allmänt nyttjade stigar samt permanenta spår och leder ska lagas och röjas från röjnings-, hyggesrensnings- och avverkningsrester samt planterade plantor."

Eric W

Aktiv medlem
Fint värre! Skogen är inte skördad än alltså. Finns hopp om semestern :-) Nya linjen såg fin ut!

marway

Ny medlem
Jag har fått ett jobb under sommaren som tar massvis av min tid, men skulle fortfarande vilja cykla någon gång.
Har någon planerat att åka bort någon dag snart:)?

marway

Ny medlem
martin_sabel@hotmail.com sa:
Var förbi här idag. Ska ta en försiktig provtur imorgon. Men tyvärr har den drabbats hårt av vintern. Men verkar varit jäkla kul när den var i bra skick :D
Najs! Jag får se om jag rör mig dit bort någon helg. Min DH-cykel är inte ihopmonterad än så jag får avvakta lite! :)

Antex66

Medlem
Shit vilket bygge. Om ni behöver bygghjälp någon helg är det bara att höra av sig :) hade varit grymt kul att se live.

ErikH sa:
Såg ju riktigt gött ut, jag antar att den översta delens virke börjar bli murket?
Vi har bytt ut en del idag så det ser bättre ut, men fortfarande mycket kvar att fixa. Sågade plank i höstas så det finns att bygga av.
Så du är varmt välkommen igen Erik :)

Ursäkta för oönskad spridning av banans plats. Tänkte lite fel där på FB. Respekterar verkligen att ni vill (måste) hålla det lite lokalt utan den folkanstorming som lätt skulle bli om ett sådant jäkla grymt bygge blir känt.

Samt uteblev ju från dagens övningar, svärmor satte mig i arbete med att gräva rabatter i halva trädgården.

Men om jag har vägarna förbi när ni är där igen så hjälper jag gärna till! När jag väl vågar åka på lite så vore det super kul att få åka lite med er o lära sig hur de går till på riktigt!

martin_sabel@hotmail.com sa:
Ursäkta för oönskad spridning av banans plats. Tänkte lite fel där på FB. Respekterar verkligen att ni vill (måste) hålla det lite lokalt utan den folkanstorming som lätt skulle bli om ett sådant jäkla grymt bygge blir känt.

Samt uteblev ju från dagens övningar, svärmor satte mig i arbete med att gräva rabatter i halva trädgården.

Men om jag har vägarna förbi när ni är där igen så hjälper jag gärna till! När jag väl vågar åka på lite så vore det super kul att få åka lite med er o lära sig hur de går till på riktigt!
De e lugnt! Fantastiskt ställe att var på, avkopplande miljö!
Nu är vi ju där lite på övertid eftersom skogen skulle avverkas förra sommaren. Vi får fortsätta efter avverkningen också men blir inte samma känsla då..

PMa om du är där så kanske vi kan hoja lite!

marway

Ny medlem
Får förhoppningsvis utsikt över områdets fina karaktär samt bra solvinkel. Hopp på stubbar och farliga kanter!

Evileas

Medlem
Hade inte möjlighet att hänga på i helgen som var.. Nu när man ser att skogen ff är kvar blir man ju schuuukt sugen!! Någon som planerar att vara där en dag eller två i påskhelgen?

marway

Ny medlem
Evileas sa:
Hade inte möjlighet att hänga på i helgen som var.. Nu när man ser att skogen ff är kvar blir man ju schuuukt sugen!! Någon som planerar att vara där en dag eller två i påskhelgen?
Jag kan tänka mig dra dit idag och checka läget lite. Har du möjlighet kan du komma bort du med!

marway

Ny medlem
När jag cyklade med racern förbi området förut såg jag att de har avverkat en stor del. Jag frågade en arbetare angående banan och de sade att de tagit hänsyn och att hoppen var kvar och att deras arbete ska vara klart om typ 14 dagar.
I början av sep så åker jag iaf dit och kollar hur skicket är. Problemet med kalhygge är att det kan bli mycket tät skog efter några år när de planterat nytt, men vi får som sagt se hur skicket är och om man kan få till banan igen för de som är intresserade.

De e ju tråkigt att skogen försvinner. Vi är några som kommer att återställa banan efter avverkningen! Kanske bygga några nya linjer också :) Det är ok för markägarna att vi fortsätter cykla och bygga!

Banjo

Ny medlem
Detta ser ju skithäftigt ut! Vi är ett gäng från Uddevalla som gärna provar på någon dag om det är okej? :) förutsatt att de inte börjat röja runt i rasket ännu.

Var där igår och kollade. Pratade med gubbarna som avverkat skogen och de var mäkta imponerade av vårt bygge!
En eloge till dem, då de skött avverkning och skotning på ett mycket bra sätt och skadat så lite som möjligt av linjerna.
Samtliga träkonstruktioner är så gott som orörda!

På några ställen har de kört över huvudspåret och det ligger även ganska mycket timmer och ris i övre delen.
För att få det hjälpligt åkbart igen tror jag det håller med att lägga en arbetsdag, förutsatt att vi är 7-8 st som jobbar effektivt.

Skogen som ligger innanför området där banan är skall avverkas nu och timret kommer köras ut över hygget. Detta betyder att det kommer ta c:a 3 veckor innan allt är färdigt. Det bör dock inte hindra oss från att börja återställa de delar av banan som inte berörs av skogsmaskinstrafiken. Förmodligen kommer de ha en väg som de kör på hela tiden och har vi tur så korsar den inte ens våra cykelspår.

Jag föreslår att när vi väl bestämmer oss för att börja fixa, så får vi gå ihop så många som möjligt för att få till det någorlunda snabbt och bra.

En av de positiva sakerna med avverkningen är att det faktiskt är fin utsikt från banan. Kan tänka mig att det från vissa vinklar blir en riktigt fin bakgrund när man fotar.

Några bilder.
B-dal_avverkat2.jpg
B-dal_avverkat1.jpg
B-dal_avverkat3.jpg

Btw, grillplatsen är intakt, så det är ingen ursäkt att man är upptagen med familjen/barnen för att inte kunna bygga. Bara att ta med familjen + korv! :-)

Eric W

Aktiv medlem
Oj, vilken skillnad! Tråkigt att skogen är borta, men kan nog bli rätt häftigt ändå. Kör dom dessutom upp en väg som man kan klättra tillbaka till toppen på hade det ju vart grymt bra. :-)

Skotarspår kommer det finnas och med lite "tur" så blir marken gansk sönderkörd och då kommer de lägga igen spåren med grävmaskin. Om det händer så kommer vi ha en bra väg att gå uppför.

marway

Ny medlem
Jag tänkte väl att det inte skulle bli alltför dåligt! Någon gång i september antar jag att vi drar igång, typ 9-10 eller 16-17. Jag bor ju hyffsat nära så jag kan ha en extra kik så vi vet att de jobbat klart när vi kommer dit. :)

Skotarspår kan var fantastiskt kul att cykla i om man tömmer dem på grenar och annat, "naturligt" berms mm. Man har ju även alternativet att länka de båda spåren med hopp så kan man behålla de bästa sektionerna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer