Bygget i Bohuslän - Projektlogg

viggen

Medlem
Så gött att det här bygget fortfarande lever och frodas!

Om jag drar mig neråt sommarstugan/Orust nästa vår/sommar under någon halvlång period drar jag iväg ett PM och kånkar mer än gärna lite plank/hinkar lite jord i utbyte mot några svängar.

viggen sa:
Så gött att det här bygget fortfarande lever och frodas!

Om jag drar mig neråt sommarstugan/Orust nästa vår/sommar under någon halvlång period drar jag iväg ett PM och kånkar mer än gärna lite plank/hinkar lite jord i utbyte mot några svängar.
Tummen upp på de!! :)

marway

Ny medlem
Jag tog en runda till backen och kollade in skicket på den. Det är fortfarande mycket spår, ojämnheter och grenar efter avverkningen, men mestadels av banan är i samma skick som innan.
En sak jag märkte var bergets potential. Det finns väldigt mycket plats för att göra andra banor med bra fart och cykeltid. Lite spade och händer kommer behövas för att få tbx den gamla banan, men efter det kan man nästan göra oändligt med projekt.

Bilagor

Lars.E

Aktiv medlem
Härligt att se.
Hoppas att ni hittar något bra sätt att hålla sly borta så att spåret inte äts upp av ungskog närmaste åren.
Denna tråd är helt klart med på min topplista.

Byggdag på söndag! Troligen hammare, spik och motorsåg som gäller då det är fruset i gruset :)
Någon i Happyskaran som är sugna att bygga? Skicka PM isåfall!

EST

Aktiv medlem
Näää jag vet :) Själv har jag bara fått åka längd i helgen men imorgon kväll ska vi till grustag genom skogen :)

Perp

Medlem
Ja tyvärr kommer det bli jäkligt svårt med allt som växer upp när storskogen försvinner :(
Vet bara med endurospår som körs hårt hela vintern, på sommaren syns det knappt att det är ett spår.
Men fortfarande avis på myllan ni har i backen. Här finns inget liknande.

FelixenTrixen

Ny medlem
Hej! Bygger ni fortfarande? Är nybörjare på MTB men skulle gärna vilja delta och lära mig bygga och åka bättre. Bor ju nämligen i Uddevallaområdet.

Efter en lång vinter så är vi igång och cyklar igen! Stora delar är körbara, men återstår en del att fixa efter avverkningen. Konstig känsla första åken utan träden, referenser som saknades, så man kom lite fel i början :) Och vacker utsikt har vi fått!

Lite av flowet hamnade på film :)

Någon som är intresserad av att fixa lite med detta härliga ställe och framförallt cykla?
Har inte varit så mycket fart på dessa stigarna det senaste, men de är fortfarande grymt sjyssta!

MarkusD

Ny medlem
Daniel_grebba

Absolut! Tråkigt om detta fina område ska försvinna helt och hållet! Sällsynt med bra utför i Bohuslän!

Är bonden fortfarande game med att området används?

Vet inte, har inte pratat med honom, men det går förstås att kolla.
Vi borde dra ihop lite folk och åka dit.
Någon som är sugen att cykla någon av dagarna fre-lö-söndag?

MarkusD

Ny medlem
Vet inte, har inte pratat med honom, men det går förstås att kolla.
Vi borde dra ihop lite folk och åka dit.
Någon som är sugen att cykla någon av dagarna fre-lö-söndag?
Jag är sugen på att cykla alla dagar, men står mitt i en renovering. Kan behöva ett break i början av juni. Ska se med gänget härifrån (uddevalla) och se om vi kan hitta ett datum att dra dit och gå över bygget och cykla lite 😎

Om du renoverar hus/lgh, så kan du behöva ett break före juni... ;-) Har byggt några hus, så vet hur det kan vara.
Men visst, hör av dig när d passar. Ska oavsett försöka dra dit under långhelgen. (Har ny cykel som inte provats där än!)

Någon som är sugen att haka på? Skriv här, så kanske vi kan njuta av härlig utförsåkning till helgen. :-)

Om du renoverar hus/lgh, så kan du behöva ett break före juni... ;-) Har byggt några hus, så vet hur det kan vara.
Men visst, hör av dig när d passar. Ska oavsett försöka dra dit under långhelgen. (Har ny cykel som inte provats där än!)

Någon som är sugen att haka på? Skriv här, så kanske vi kan njuta av härlig utförsåkning till helgen. :-)
Med risk för att jag trampar ngn på tårna, sorry isf, men när jag var uppe med där för några år sedan med en av personerna bakom det hela så rådde "no dig - no ride" vet inte hur det är nu, men det kanske vore värt att kolla?! för det är verkligen något unikt som tagit många timmars svett och engagemang i anspråk för att få till.

Peace!
/C

Med all rätt och respekt, no dig -no ride.

All heder åt trådskaparen & co som drog igång detta. Det är ett GRYMT bygge och det har gått åt mycket blod svett och tårar för att få det till vad det är idag.
Jag är mycket glad över att ha varit med och byggt och cyklat från ett tidigt skede.

Under de senaste åren när jag varit där har jag varit uteslutande själv och även insett att spåren inte slits av särskilt många åkare... tyvärr.
Kan vi samlas för att cykla OCH bygga är det såklart kanon, men även enbart cykling kommer hjälpa till att hålla undan gräs som börjat växa i spåren.

Leffe

Aktiv medlem
Med all rätt och respekt, no dig -no ride.

All heder åt trådskaparen & co som drog igång detta. Det är ett GRYMT bygge och det har gått åt mycket blod svett och tårar för att få det till vad det är idag.
Jag är mycket glad över att ha varit med och byggt och cyklat från ett tidigt skede.

Under de senaste åren när jag varit där har jag varit uteslutande själv och även insett att spåren inte slits av särskilt många åkare... tyvärr.
Kan vi samlas för att cykla OCH bygga är det såklart kanon, men även enbart cykling kommer hjälpa till att hålla undan gräs som börjat växa i spåren.
Om det inte är nödvändigt att hålla det hemligt längre så blir det ju mer använt. (Det jag egentligen vill göra är att cykla själv på hoppen utan att skämmas)

Jamen kom å cykla då! :-) Du kanske iaf rensar lite ogräs när du kör hårt och kraschar ibland... ;-) ;-) ;-)
Det är ungefär så min kompetens ser ut... ha ha.
Nåvål, och lite skämt åsido... Det behöver renoveras en del, så med ganska enkla medel och inte så mycket tid investerad kan man få till bättre åkning på vissa delar av banan som behöver fixas. En halvtimmes byggande kan t.ex göra underverk.

mtb565

Aktiv medlem
Jamen kom å cykla då! :-) Du kanske iaf rensar lite ogräs när du kör hårt och kraschar ibland... ;-) ;-) ;-)
Det är ungefär så min kompetens ser ut... ha ha.
Nåvål, och lite skämt åsido... Det behöver renoveras en del, så med ganska enkla medel och inte så mycket tid investerad kan man få till bättre åkning på vissa delar av banan som behöver fixas. En halvtimmes byggande kan t.ex göra underverk.
Är du en av ursprungsbyggarna eller har dom övergett stället?

Förstår att ställe är hemligt men kan man få en någorlunda riktpunkt att navigera efter så jag ser hur långt det är att åka? Bohuslän är ganska ospecifikt och jag har säkert minst 2 timmar dit, men jag bygger gärna så det kan la va värt och lägga en dagstripp på :).

Det är inte jag som startat det, men har varit med från ett tidigt skede.
Ursprungsbyggarna (trådskaparen & co) får svara för sig själva, men ingen har väl varit där jättefrekvent de senaste åren tyvärr.

Riktmärke är Dingle. Kul, åkare/byggare är hjärtligt välkomna! :-)

MarkusD

Ny medlem
Ni som ska dit nu kan väl göra en liten inventering och meddela så om man ska dit kanske man kan fläcka med sig lite plank eller spadar beroende på vad som behövs! Har ett jättefint nytt ryobi kit jag gärna använder 😎

För övrigt är det så hemligt att det numera syns på Google Maps satellitbild! Man brukar säga att kinesiska muren är så enorm att den syns från rymden.. Well, nu syns bygget också 😁

Men hemlighetsgraden. Om man vet vart det är och hjälper till att bygga/underhålla är det väl ok att cykla och bjuda in folk att deltaga? Att hålla det hemligt är väl mer lika med att inte lägga upp på strava/trailforks/forum med exakt placering för allmänheten?

Senast ändrad:
Det var bättre förr... När skogen fanns... ;-) Då syntes inget...
Och vi cyklade på 26" och någon hade 24"...
Allt var kanske inte bättre förr... ;-)

Nu är inte jag allsmäktig att besluta om hemlighetsgraden, men att hålla det borta från strava/trailforks/forum osv tycker jag låter bra, någonstans har det varit en "regel".
Men cyklande vänner som bidrar på något sätt är såklart välkomna! Men bra om vännerna informeras om det bastanta regelverket... ;-)

Inventering ska bli!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer