Bygget i Bohuslän - Projektlogg

mtb565

Aktiv medlem
Det är inte jag som startat det, men har varit med från ett tidigt skede.
Ursprungsbyggarna (trådskaparen & co) får svara för sig själva, men ingen har väl varit där jättefrekvent de senaste åren tyvärr.

Riktmärke är Dingle. Kul, åkare/byggare är hjärtligt välkomna! :-)

Då håller jag mig inom reserestriktionen på 2 timmar 😄. Om utsocknes folk är välkomna vill säga?

Jobbar denna helgen och bortrest nästa men om ni som bygger vill ha med fler folk kan ni väl posta här så har man koll?

En skön, men kort dag i spåret. Bra kört och fixat ni som var där både före och efter oss :-)
Steg 1 i fixandet med spåret är att beväpna sig med spade och gräva bort lite gräs som vuxit upp på diverse ställen.
Det går fint att köra nu, men kan bli ännu bättre.

kaj a

Aktiv medlem
Tack för ett fint spår! Utvecklande för sonen och kul för mig. Blev inte så många åk men tillräckligt för oss två.

Relativt välhållet, vi reste nått stöd som rasat vid ett hopp, i övrigt ett halvtamt försök att hålla stigarna öppna :-)

De stora ramperna behöver väl renoveras, naturen tar tillbaka träet snabbt. Tyvärr är en semesterdag dåligt lämpad förr byggande.

Gran är för övrigt mer fuktkänsligt än tall/furu har nån sagt, kan vara ett tips till framtida stigbyggare.
20200708_105107.jpg

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Gran är för övrigt mer fuktkänsligt än tall/furu har nån sagt, kan vara ett tips till framtida stigbyggare.

Tvärt om! Gran är mer tåligt utomhus än furu (dvs tall), om man inte talar om kärnfura (vilket man sällan gör). Som exempel görs fasaden på ett hus ofta i gran, men inredningen i furu. Obehandlat trä utomhus i både gran och furu är dock ganska hopplöst om man talar om byggvaruhus-virke..

Nicander

Aktiv medlem
Vi har mest fokuserat på huvudspåret i år och byggt om en del för ökat flow och låtit dom stora ramperna vara då dom kräver för mycket underhåll nu när solen torkar sönder dom..

Nästa gång vi är där kommer fokus vara på att bygga om området på bilden, det är nästan bara den biten kvar av nuvarande plan för huvudspåret

Rampen på bilden kommer på något sätt byggas om för att komma åt rampen på baksidan (den är cykelbar nu men något rank :-) )

kaj a

Aktiv medlem
Tvärt om! Gran är mer tåligt utomhus än furu (dvs tall), om man inte talar om kärnfura (vilket man sällan gör). Som exempel görs fasaden på ett hus ofta i gran, men inredningen i furu. Obehandlat trä utomhus i både gran och furu är dock ganska hopplöst om man talar om byggvaruhus-virke..
Å fan, då hade jag helt fel. Men alltid lär man sig nått.

Å andra sidan, för den som bygger ute, är gran eller furu tåligast? Om det går att välja?

kaj a

Aktiv medlem
Vi har mest fokuserat på huvudspåret i år och byggt om en del för ökat flow och låtit dom stora ramperna vara då dom kräver för mycket underhåll nu när solen torkar sönder dom..

Nästa gång vi är där kommer fokus vara på att bygga om området på bilden, det är nästan bara den biten kvar av nuvarande plan för huvudspåret

Rampen på bilden kommer på något sätt byggas om för att komma åt rampen på baksidan (den är cykelbar nu men något rank :-) )
Ja banan var verkligen fint flowig! Ramperna kan jag förstå är krävande, men så trevlig resten är så är de närapå överflödiga.

Nu var läget så att när allt byggdes så användes torrakor och vad som gick att hitta i skogen av torkat och fallet virke.
Och det var uteslutande gran som växte där.
Men hade vi fått välja där det växte tryckimpregnerade råsågade reglar, så hade vi tagit det.. ;-)
Skämt åsido...
Ska vi, alla som vill, göra slag i saken och ta en rampbygg och cykeldag?
Vore sjukt kul att få fart på bl.a älgfallet m.fl ramper igen.

kaj a

Aktiv medlem
Haha javisst vill vi alla bada i pengar och köpa tryckt virke till alla projekt ;-)
Det är väl diverse man brukar bygga av och det blir ju bra ändå.

cubefritzz

Aktiv medlem
Häftig bana. Ser ut att vara Dingle området och inte så långt från klätterklubben. Jag misstänker att det nya området är där bonden/tomtägaren avverkat mängder av träd som syns från bilvägen(inte motorvägen). Trodde de skulle bygga bostäder där men det blev en cool MTB bana istället. Snyggt område. När kan man hjälpa till att bygga, filma och kanske våga köra? :-)

Då ser vi till att arrangera en dag, inte svårare än så :-)
Semester nu, så är allergisk mot att boka tider... ;-) Och så påverkar vädret lite såklart... Men drar dit en sväng imorgon på fm och kör/fixar lite.
Sedan kan vi absolut ladda för någon/några dagar nästa vecka.

twingate

Aktiv medlem
Bygget still going strong! Kul som fan att se efter alla år, och med en stor portion ödmjukhet inför att så många har bidragit så mycket och haft roligt. Har själv av olika anledningar inte haft så mycket tid att engagera mig: Jobb, småbarnsfamilj. etc.

Ang fortsatt hemlighet: Det var egentligen aldrig tänkt (från min sida) att det skulle vara helt hemligt, mera att vi ville bjuda in och välkomna folk personligen in i no dig no ride principen och att vi ville bygga en gemenskap. Numera är det mest @cross micke @Nicander och @Daniel_Grebba som står för det. All heder till er!

twingate

Aktiv medlem
För övrigt är det kul att se hur värt det har varit att bygga alla grejer på rätt sätt från början. Träkonstruktioner ruttnar såklart men det viktiga är allt jobb som är gjort på slitlagret: Att gräva bort torvlager och ersätta med mer slittåligt material samt att tänka på hur vatten och bromsning påverkar. Tar mer tid att bygga så men håller 10 gånger längre.

@twingate Det du drog igång är otroligt bra och väl genomtänkt. Är mycket glad att få ha varit med från ett tidigt skede och bygga. Spåren är mycket välbyggda och har under åren faktiskt inte krävt särskilt mycket underhåll på grund av att jobbet är ordentligt gjort från början. Bra tänkt, bra jobbat och bra att ha motiverat och inspirerat så många att bygga och cykla!
Stort TACK!

Ernststavro

Ny medlem
Hamnade på den här tråden av en slump, är det nån som kan tala om för mig var det ligger. Har stuga i hovenäset och förstår att det är i närheten lr?

Hej, måste tyvärr erkänna att jag inte varit förbi på ett bra tag, så vet inte status på spåren. Någon som kan uppdatera?

I vilket fall som helst, så är jag på att cykla och fixa.
Ju fler vi är, desto bättre!

Ska försöka dra förbi under veckan och kolla läget.

Jaujje

Ny medlem
Okej! Tänkte åka och ta en kik i helgen och se jag med, kanske rensa undan i spåret om det behövs.
Aldrig varit där men ser riktigt spännande ut!

cubefritzz

Aktiv medlem
Väldigt fin och vacker bana, bra jobbat. Banan hittar man rätt lätt faktiskt. De röda husen och bilvägen i slutet av filmen som går nedanför banan är en ledtråd =). Kör bil där rätt ofta om sommaren =). Har dock inte testat banan än.

Topp