[Bygggtråd] Cinelli Tutto 2020

heffe

Aktiv medlem
Fyllde år nyss, fick presentkort på en Cinelli Tutto, grattis mig!
Det kommer att ta tid att få den färdigbyggd och i nuläget handlar det mest om fönstershoppande på internet, men jag har i alla fall beställt ett styre och börjat komma underfund vad jag vill ha för grejer på den i övrigt. Jag tror att jag vill bygga egna hjul till den, men har aldrig gjort det innan. Kan ju inte bli mer än vint, amirite? Tanken är det ska bli en färgglad finväders pendlare med så lite svart som möjligt.

Mitt största huvudbry i nuläget är om jag ska beställa årets ram, eller vänta tills 2021 års variant presenteras? Förra årets färgsättning var ju snyggare än årets, och den snyggaste var ju den första de gjorde i samarbetet med Mash SF. Sen är jag inte helt nöjd med att de har ett växelöra och monteringspunkter för växelvajrar på årets.
Nu har jag mest snöat in på att försöka färgmatcha olika delar, för det är ju kul om det är lite piffigt.

Det blir mitt första bygge från scratch, vilket bara det är väldigt roligt, och det blir också min första SS. Har ingen aning om utväxling eller kedjeline osv. Kommer inte att bygga den fixie, men ev med flip/flop för att kunna testa. Mycket i bygglistan är lite drömgrejer, får se vad ekonomin tillåter när det blir på riktigt.

Förslag på alternativ, grejer och glada tillrop uppskattas :D
Listan uppdateras allt eftersom.

+--- BYGGLISTA ---+
Ram:
....Cinelli Tutto 2020 [X]
Hjul:
...... Nav: Miche Pista/Strada, silver (Drömmen om ett par polerade Paul nav är fortsatt en dröm)
...... Fälgar: H+Son Archetype 32h
...... Ekrar/Nipplar: TBD
...... Däck: Simworks by Panaracer The Homage Green/Tan 700x43 eller Panaracer Gravelking SS Svart/Brun
Drivlina:
......... Vevlager: TBD, har sneglat på Factor 5 Lattice
......... Vevparti: TBD
......... Pedaler: Självlysande eBay fynd [X]
......... Kedja: TBD
......... Frihjul: Halo Clickster 18t [X]
Cockpit:
....... Handtag: ODI eller Cult x Vans ELLER Esi grips custom 3 color gul/grön/blå
....... Headset: TBD, kanske Wolftooth Performance
....... Sadel: Cinelli Unicantor CMX, blå. [X]
....... Sadelstolpe: TBD
....... Styre. Nitto Bullmoose B901RX, silver [X]
....... Bromsar: V-bromsar av något slag
....... Bromshandtag: TBD
Övrigt:
Wisecracker spacer [X]
Färgglada kabelhöljen

Cinelli Tutto Plus 2020

Cinelli Tutto 2019

Cinelli / Mash Work 2015

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Blir nog bra! Behöver du så mycket eker i framhjulet? Radialekrat fram är ju alltid snyggt!

Det finns ju andra nav också.....

heffe

Aktiv medlem
Tackar! Hoppas det i alla fall.

Antal ekrar har jag ingen koll på eg. Kan klara mig med 28 i fram. Väger något kilo under tre-siffrigt så man vill ju ändå vara säker på att det håller.
Är inte så förtjust i radialekrat faktiskt, mest för att det stör symmetrin på något vis.

Phils grejjer är ju sjukt fina, men det är också lite högre prisnivå än jag klarar av just nu. Åtminstone om jag vill ha andra saker på cykeln än bara ram och nav...

Bengt-re

Aktiv medlem
Tackar! Hoppas det i alla fall.

Antal ekrar har jag ingen koll på eg. Kan klara mig med 28 i fram. Väger något kilo under tre-siffrigt så man vill ju ändå vara säker på att det håller.
Är inte så förtjust i radialekrat faktiskt, mest för att det stör symmetrin på något vis.

Phils grejjer är ju sjukt fina, men det är också lite högre prisnivå än jag klarar av just nu. Åtminstone om jag vill ha andra saker på cykeln än bara ram och nav...
Då skall du inte ha radialekrat. Jag tycker att det är snyggt, men gillar man det inte är ju 32 är ju klassiskt och blir bra!

Nä, phil och paul gör ju lite dyra grejor tyvärr, men snyggt är det! Ville du ha silvrigt eller svart vevparti?

HåkanC

Aktiv medlem
Jag väger också 90+ och har utan problem använt hjul med 24 radialekrade ekrar fram och 28 bak.
Men det var (fälgbromsade-)hjul som jag byggde själv och med, åtminstone för sin tid, hyfsat styva fälgar.

heffe

Aktiv medlem
Det här kommer att vara fälgbromsat och förhoppningsvis hemmabyggt.

Jag vet att jag sett någon sorts uträkningsmanick för vad som rekommenderas för en viss vikt. Får leta reda på det och sen läsa igenom hjulbyggartråden.

gnorf

Medlem
Heads up för att nya Tutto har 130mm dropout för växelnav bak och inte 120mm SS/fix som dom äldre. Miche naven är prisvärda, och av trevlig simpel konstruktion men kräver trix (spacers 2x5mm) om du ska få till det med 130mm.

mvh
g

heffe

Aktiv medlem
Här om dagen dök första paketet upp innehållandes ett styre. Funderar på att polera upp det så det blir riktigt blankt, någon som har några tips? Stålull och aluminiumfolie?

20200728_180157_001.jpg

20200728_180544.jpg

heffe

Aktiv medlem
Paket på väg:
Pedaler
Sadel
Ram & Frihjul

Jag funderar på vad för sadelstolpe man ska ha.Har fastnat för Miche Supertype.

Är lite fundersam om den är för kort dock? Från minsta insättning till sadelfästet är det 220 mm.
Har försökt räkna ut hur mycket sadelstolpe jag behöver med "1.09 metoden" enligt:
(Innerbenslängd * 1,09) - Sadelrör - Vevarm = Mängd sadelstolpe
vilket ger ungefär
(880 * 1,09) - 560 -170 = 229

Ska man vara riktigt petig så tillkommer ju själva höjden av sadeln, men också halva höjden av pedalerna och skosulan.

Anywho, hur mycket ska man noja över 9mm för kort sadel på en pendlare?

pabo78

Ny medlem
Supertype är kända för att knäckas så du borde hitta nån annan stolpe. Kalloy SP-248 är en kopia på campa c-record och finns i alla tänkbara storlekar.

Crocko

Aktiv medlem
Paket på väg:
Pedaler
Sadel
Ram & Frihjul

Jag funderar på vad för sadelstolpe man ska ha.Har fastnat för Miche Supertype.

Är lite fundersam om den är för kort dock? Från minsta insättning till sadelfästet är det 220 mm.
Har försökt räkna ut hur mycket sadelstolpe jag behöver med "1.09 metoden" enligt:
(Innerbenslängd * 1,09) - Sadelrör - Vevarm = Mängd sadelstolpe
vilket ger ungefär
(880 * 1,09) - 560 -170 = 229

Ska man vara riktigt petig så tillkommer ju själva höjden av sadeln, men också halva höjden av pedalerna och skosulan.

Anywho, hur mycket ska man noja över 9mm för kort sadel på en pendlare?
PX brukar ibland ha bra priser på Nitto stolpar, nu vet jag inte hur lång den behöver vara men denna använde jag på mitt senaste stålbygge:

vill man ha lite modernare konstruktion men fortfarande med klassisk look har jag använt mig av dessa:

Kul bygge skall bli spännande att se hur det går,

jolov

Aktiv medlem
Tänkte bara lägga in kommentaren att varje gång jag är tvungen att justera en sadelstolpe som bara har en skruv så blir jag upprörd över hur dålig design det är.

Tvåskruvars är så otroligt mycket trevligare

Crocko

Aktiv medlem
Tänkte bara lägga in kommentaren att varje gång jag är tvungen att justera en sadelstolpe som bara har en skruv så blir jag upprörd över hur dålig design det är.

Tvåskruvars är så otroligt mycket trevligare
Helt sant, men även i vår värld av cyklar så segrar design över förnuft ibland:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer