Bygghjälp!

Lellebagarn

Ny medlem
Bygghjälp!
Halloj.
Jag är i tankarna på att bygga en hoj men är rätt grön på området.
Har mekat en del själv med min fixed och känner nu att jag vill bli med växlar.

Min tanke är att bygga en racer men som kan hantera pendling, packning, lättare grusäventyr och en och annan långtur,
Typ touring/randonneur på en klassisk stål ram utav räsigare karaktär.

Är det smidigaste och hitta en fin gammal stålracer med clearing för bredare hjul och skärmar för ett ombygge?
Eller, köpa en passande ram och bygga från scratch? Vad kostar det i runda slängar med komponenter till en sånt projekt?

Tacksam för tankar, tips och vägledning !

erolwi

Aktiv medlem
Bygghjälp!
Tror inte det går att hitta en gammal racer som klarar breda däck, skärmar och packning.

Ska du köpa in allt nytt så är det generellt alltid billigare att köpa komplett hoj än att köpa delar. Men har man redan lite delar eller vill bygga själv så man också får den precis som man vill, så är det ju såklart en helt rimlig anledning.

Märken att kolla på är exempelvis Surly, Salsa och Kona; alla rimligt dyra och säljer både kompletta och lösa ramar. Sen finns det ju ett oändligt utbud av både stora och små nischade märken.

Lycka till!

erolwi

Aktiv medlem
Bygghjälp!
Två förslag som finns i lager i några storlekar: https://www.justpedal.nl/en/off-roa...et-700c-chlorine-dream.html#/77-frame_size-58

Lellebagarn

Ny medlem
Bygghjälp!
Tror inte det går att hitta en gammal racer som klarar breda däck, skärmar och packning.

Ska du köpa in allt nytt så är det generellt alltid billigare att köpa komplett hoj än att köpa delar. Men har man redan lite delar eller vill bygga själv så man också får den precis som man vill, så är det ju såklart en helt rimlig anledning.

Märken att kolla på är exempelvis Surly, Salsa och Kona; alla rimligt dyra och säljer både kompletta och lösa ramar. Sen finns det ju ett oändligt utbud av både stora och små nischade märken.

Lycka till!
Njaa, det stämmer att det är klurigt att hitta en fin gammal ram med utrymme för däck, skärmar och annat gott.

Lote inne på en ram som finns till salu här på sidan, en Thorn Brevet.
Tror den hade kunnat funka fint.

Också förälskat mig i Cinellis Gazetta de la strada. Dock är deras senaste modell inte alls i min smak. Diggar inte den bruna färgen och vill ha bockstyre.

Surly midnight har jag klurat på med. Den e tjusig.

Tror väl kanske att dem gamla räsrarna och komponenterna till dessa är i min mening bra mycket vackrare än det nya som kommer nu.

L.and

Aktiv medlem
Bygghjälp!
Gillar verkligen utseende och fästpunkter på Thorn brevet och tänker att det skulle kunna bli riktigt stiliga. Har dock inte cyklat på en själv så vågar inte uttala mig i övrigt, men gissar att de kanske är mer åt komfort än superkvick, men det kanske är det ts söker å andra sidan?
Har varit sugen på båda de som ligger på k&s utan att ha något som helst användningsområde för dem...

Octagon

Aktiv medlem
Bygghjälp!
Ett billigt budgetalternativ är kanske att hitta en gammal cyclocross. Vissa är helt race-inriktade och har inte ens hål för flaskhållare, men det varierar. Min egen gamla Kona Jake som jag har till pendling har fästen för skärmar och 2 flaskor och pakethållare. Man får i vinterdäcken utan problem, lite trångt att ha både feta däck och skärmar, men det går. Dock inga skivbromsar och ramen är alu. Innan Gravel blev populärt kom det en hel del Cyclocross som var mer åt äventyrshållet med både massa fästen, rymlig ram och skivbroms.

Liknande trådar

Topp