Byggprojekt - Basso Loto - Modern Italiensk veteran. ////tidigare: (Celestegrön Bianchi) * (Eddy Merckx Corsa Extra)

Stålhäst

Aktiv medlem
Byggprojekt - Basso Loto - Modern Italiensk veteran. ////tidigare: (Celestegrön Bianchi) * (Eddy Merckx Corsa Extra)
Det löper mycket bättre efter infettningen, så det fungerar bra!

Stålhäst

Aktiv medlem
Har varit tyst från den här byggtråden ett tag, anledningen är att jag väntar på styrstammen som ska skickas från USA. Det tar tydligen litet tid. När den kommer är den ganska klar.

Stålhäst

Aktiv medlem
Mitt bakhjul är litet konstigt, jag snurrar litet på det när cykeln hänger, och då vill det åka tillbaka om det går att förstå vad jag menar, som att tyngdpunkten ligger utanför centrum. När cykeln hänger i ställning och jag drar igång maskineriet gungar cykeln upp och ned när bakhjulet snurrar. Vad behöver göras?

Stålhäst

Aktiv medlem
Mitt bakhjul är litet konstigt, jag snurrar litet på det när cykeln hänger, och då vill det åka tillbaka om det går att förstå vad jag menar, som att tyngdpunkten ligger utanför centrum. När cykeln hänger i ställning och jag drar igång maskineriet gungar cykeln upp och ned när bakhjulet snurrar. Vad behöver göras?

velovin

Aktiv medlem
Sannolikt inget du ens märker när du cyklar. Testcykla innan du börjar lösa ett problem som inte finns.

Stålhäst

Aktiv medlem
Detta är en av alla saker som har varit uppe här tidigare, tex det här:
Balansera cykelhjul

Tack, omöjligt att ha koll på ett forum med tusentals inlägg, så snällt att du hänvisar!

Stålhäst

Aktiv medlem
Sannolikt inget du ens märker när du cyklar. Testcykla innan du börjar lösa ett problem som inte finns.
Okej, har ingen erfarenhet av det, så om det inte är ett så stort problem så är det ju bra. Tack!

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Jag körde med blytejplösningen ett tag och fick en nästan vibrationsfri cykel i mekstället. När hjulen konverterades till slanglöst kunde vikterna inte sitta kvar och har inte märkt något vid körning på vägar.

Testa om du får lika obalans med och utan däck. Ofta är däck ojämnare än vad vi tror.

Stålhäst

Aktiv medlem
Jag körde med blytejplösningen ett tag och fick en nästan vibrationsfri cykel i mekstället. När hjulen konverterades till slanglöst kunde vikterna inte sitta kvar och har inte märkt något vid körning på vägar.

Testa om du får lika obalans med och utan däck. Ofta är däck ojämnare än vad vi tror.

Ska prova utan däck någon gång, men skönt att det är ett så pass vanligt och litet problem!

frankfurt

Aktiv medlem
Bytte sadelstag på din gamla Eddy precis. Ville inte förstöra för mycket av lacken så jag lindade in den i gamla blöta trasor, kommer ändå behöva lacka om en del. Jag gillar kintsugi så det kommer bli guld på det utbytta staget och där lacken släppte. Fick göra en enkel slipmall av tejp för att få till passningen mot sadelröret. SLX-stagen är 0,5 mm och muffen uppe vid sadelröret är runt 2, alla ställen som skulle lödas var lite så, massa gods mot 0,5. Nu ska jag bara putsa bort lite jox och lacka.

AB20862E-4A59-4142-8D45-4583C7834DAE.jpeg
823097C1-4BB3-458A-B0FD-9E9A65E7FB50.jpeg

E5B50838-B88B-434D-9AAF-40DD2C3E80AA.jpeg
986F7AFC-FF61-4329-8F59-0A72431541AA.jpeg
9177B1B8-596D-4830-BB6F-4DE404412F44.jpeg

Hasse#7

Aktiv medlem
Bytte sadelstag på din gamla Eddy precis. Ville inte förstöra för mycket av lacken så jag lindade in den i gamla blöta trasor, kommer ändå behöva lacka om en del. Jag gillar kintsugi så det kommer bli guld på det utbytta staget och där lacken släppte. Fick göra en enkel slipmall av tejp för att få till passningen mot sadelröret. SLX-stagen är 0,5 mm och muffen uppe vid sadelröret är runt 2, alla ställen som skulle lödas var lite så, massa gods mot 0,5. Nu ska jag bara putsa bort lite jox och lacka.

Visa bilaga 405601Visa bilaga 405602
Visa bilaga 405603Visa bilaga 405604Visa bilaga 405605
Cooooolt, eller hot? Vad kul att det lagas och återberättas i tråden.

Stålhäst

Aktiv medlem

Visa bilaga 405601Visa bilaga 405602
Visa bilaga 405603Visa bilaga 405604Visa bilaga 405605
Wow! Kul! Låter väldigt fint med guld, och roligt att det gick så bra att laga. Det blir en bra erfarenhet till nuvarande ram i denna tråd också. Ser ett tydligt dräneringshål i det nya staget:)

Har du funderat på vad det ska bli av ramen?

Stålhäst

Aktiv medlem
Och vad gäller mitt bygge är cykeln klar förutom styrstam som fastnat i Kina pga coronavirus. Sen ska den till USA, factory 5, och troligen kommer den väl inte därifrån heller.

Ser att likadan styrstam finns hos Brick lane Bikes i England, tror jag ska be att få mina pengar tillbaka från USAarna och höra om stammen finns på lager hos Engelsmännen.

frankfurt

Aktiv medlem
Wow! Kul! Låter väldigt fint med guld, och roligt att det gick så bra att laga. Det blir en bra erfarenhet till nuvarande ram i denna tråd också. Ser ett tydligt dräneringshål i det nya staget:)

Har du funderat på vad det ska bli av ramen?
Jag bygger nog ihop den med relativt billiga delar.

Tyckte att det var roligt att få laga lite också.

Så här såg staget ut inuti, kanske lite svårt att se men rostigt blandat med mycket gods kvar.
8FF2061E-3898-429C-A448-B6AEB8125FE2.jpeg

Hasse#7

Aktiv medlem

Så här såg staget ut inuti, kanske lite svårt att se men rostigt blandat med mycket gods kvar.
Visa bilaga 405683
Måste ju ha stått med vatten. Kanske hamnat under vatten delvis så att det kommit in i rören utan att kunna komma ut.

Stålhäst

Aktiv medlem

Visa bilaga 405683
Det låter bra. Det där ser inte så roligt ut, men kul att se iallafall:) och ramen kommer nog bli väldigt bra nu! 👍

Stålhäst

Aktiv medlem
Så, då var det dags att komma till någon form av avslut på min kära byggtråd. Fem vintriga månader har gått då jag sysselsatt mig med ett bygge som gått fram och tillbaka. Mycket funderande, långa väntetider och frågor. idag kom den sista delen, styrstammen. Jag jagade ikapp Fedex genom Traneberg eftersom jag missade deras leverans hem till mig, jag mötte upp bilen vid en gata och fick mitt paket! Sen bar det hemåt, jag packade upp styrstammen som jag köpt hos Brick Lane Bikes i England. Med expressleverans tog det 5 dagar att få hit den, den jag beställde från USA kunde jag tack och lov avbeställa. jag fixade med växlar, kablar och styrlinda, så nu är den helt klar. En kort provtur (med mer estetisk än praktiskt drop) visade cykelns kapacitet. Känns följsam och mjuk, styv på samma gång. Vikt ligger ungefär på 8,9kg. ska väga mer exakt sedan. Känns riktigt kul att tillslut ha fått den färdig, en cykel som jag troligen kommer att använda mycket till träning, Vätternrundan säkert också. Blir intressant att ta cykeln på en längre provtur och se vad den kan leverera.

De flesta delar cykeln består av är begagnade, så jag har också bevisat för mig själv att återbruk inte behöver vara att mista något nytt, utan bevara något gammalt och fint och låta det konkurrera med dagens teknik, samtidigt som det ser otroligt fint ut.

Här kommer en sammanfattning på cykeln:

• RAM: Basso Loto, 90 tal?
  • BROMSAR: Ultegra 6800
  • FRAMVÄXEL: Ultegra R8000
  • BAKVÄXEL: 6800
  • REGLAGE: 6800
  • HJUL: Dura Ace C24
  • STYRE: Vicents, Aluminium
  • STYRSTAM: Factory 5, Titan.
  • STYRLAGER: Campagnolo Mirage.
  • VEVPARTI: Ultegra R8000
  • PEDALER: Mavic Race
  • VEVLAGER: Ultegra
  • KASETT: Ultegra R8000
  • FLASKHÅLLARE: kommer inte ihåg:)
  • SADELSTOLPE: Race Face Turbine
  • SADEL: Fizik Arione R5
  • STYRLINDA: Deda
  • BROMSVAJRAJRAR/HÖLJEN: Ultegra
  • VÄXELVAJRAR/HÖLJEN: Dura Ace
  • KEDJA: Ultegra
  • DÄCK: Vittoria Rubino Pro Graphene 2.0

Tack till alla som hjälp till att svara på frågor och hjälpt mig till en färdig cykel!

412A9278-5823-4F4B-8CE7-56C515938DC8.jpeg

IMG_20200319_170413__01.jpg
C51AFFCA-10C5-43E0-9526-5729C815B0F8.jpeg
E1018243-73BE-4803-89CA-E2F2D2E7EF14.jpeg
7F41946F-3A28-4B92-90AA-C3DA0C5B14E4.jpeg
1BB27806-0D09-46E8-AABC-EACFFD660702.jpeg

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Snyggt! Bara ut och köra!
Ser att du har en glipa i styrlindningen. Det finns många instruktionsvideos på youtube, men denna är ganska heltäckande
Jag brukar köra metod 3 som visas i filmen.
Kan också vara värt att justera bromsklossarna lite bättre.

Stålhäst

Aktiv medlem
Tack!
Jovisst, bromsklossarna ser ju inte så bra ut på bilden, hade bråttom ut.

Jag kanske skulle ha virat lindan litet högre upp på handtagen, utan att ha sett videon.

velovin

Aktiv medlem
Kul att du gick i mål, och att resultatet blev så bra!

Vad gäller bromsarna så ska den lilla "flippspaken" vara nedåt, på så sätt är det lättare att öppna upp bromsen när du ska ta ur hjulet.

Stålhäst

Aktiv medlem
Efter en ny idé tar projektet en ny vändning.

Ramen står nu skalad igen, blev Shimanosanerad idag.

Den står och väntar på något hemtrevligt.

Stumpy

Aktiv medlem
Det ser inte så aerodynamiskt ut med stora öppningar i fälgsidan. Svårt att hålla rent också.
Skulle du inte haft italienska däck? :)

velovin

Aktiv medlem
"Italian style and design", ett säljargument som inte funkar på mig i alla fall. Italiensk design brukar antingen landa i överarbetat och snudd på smaklöst, eller minimalistiskt och stilrent.

De där fälgarna landar närmare det förra. Du vill nog inte cykla i regn med dem.

Stålhäst

Aktiv medlem
Tack för kommentarer, ser verkligen fram emot att testa allting!

Italienarna kan sin design, riktigt snyggt enligt mig.

Stålhäst

Aktiv medlem
Hej kära människor! Långfredag idag. Stålramar och jag verkar inte riktigt vilja bli kompisar.

Min drivlina hackade, hoppade och tog emot på kugghjulen, upptäckte att växelörat på Basson har gängpaj, ser även litet böjt ut. Så bakväxeln leder kedjan snett.

En dropout saver löser inte problemet då den inte ser ut att få plats + att den som sagt ser böjd ut.

Ska jag slänga en till ram genom fönstret eller går det att fixa på något sätt?

Bengt-re

Aktiv medlem
Är det bara lite snett så går det ju att rikta. Är gängorna lite stukade borde de gå att rädda med ett gängsnitt. Om en dropout saver inte får plats så borde det gå fila av ytan på insidan av dropouten om det bara är någon 1/10 mm som felas.

Stålhäst

Aktiv medlem
Är det bara lite snett så går det ju att rikta. Är gängorna lite stukade borde de gå att rädda med ett gängsnitt. Om en dropout saver inte får plats så borde det gå fila av ytan på insidan av dropouten om det bara är någon 1/10 mm som felas.
Ja, kanske det. Tack. Jag håller på att se mig om efter alternativ

HåkanC

Aktiv medlem
Är det bara lite snett så går det ju att rikta. Är gängorna lite stukade borde de gå att rädda med ett gängsnitt.
Och då borde du, om du har ett (fram-)hjul med gängad axel, enkelt kunna räta växelörat utan specialverktyg

och

Stålhäst

Aktiv medlem
Visade sig att sätet för hjulaxeln är böjd bakåt också. Vidgat. Inget jag själv vill försöka mig på att fixa, lätt att det spricker tydligen.

Får inte tag på alias frankfurt heller som jag annars kan tänka mig har koll på detta.

Om någon har en fin stålram i storlek 60-62 att sälja, ca 2000 är jag intresserad. (med risk för annonsering i forumet?) Börjar bli så fint väder nu, vill komma ut!

ejma

Aktiv medlem
Fungerade Shimano-grejerna på Basson eller var det också problem?

Stålhäst

Aktiv medlem
Fungerade Shimano-grejerna på Basson eller var det också problem?

Nja, körde ju knappt med dem, så han inte känna efter tror jag. Blev campablind på en gång. Men de kändes inte helt hundra heller, hann inte justera så mycket innan jag tog ut den på en enda kort provtur.

Det här börjar bli en både dyr och lång följetång. Bassoramen är ju så sjukt snygg och det vore grymt synd om den inte går att få funktionell. jag håller tummarna för att du ska hitta en lösning.

Stålhäst

Aktiv medlem
Det här börjar bli en både dyr och lång följetång. Bassoramen är ju så sjukt snygg och det vore grymt synd om den inte går att få funktionell. jag håller tummarna för att du ska hitta en lösning.
Jo men precis. Håller med!

Den är väldigt fin, och kommer bli lagad till slut. Men om det tar för lång tid vill jag nog ha en kompisram att överföra grejorna till så länge.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Exakt vilken storlek på stålram letar du efter?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Kan känna till en Banani W. Allså inte en äkta Banani men såld av Bent.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer