Byggprojekt -Modern Italiensk veteran. Neo-retro. Bland annat, Basso, Celestegrön Bianchi, Eddy Merckx Corsa Extra

Stålhäst

Aktiv medlem
Byggprojekt -Modern Italiensk veteran. Neo-retro. Bland annat, Basso, Celestegrön Bianchi, Eddy Merckx Corsa Extra
Stålhäst sa:
bellasoda sa:
Det behöver inte vara svårt alls. Men när du visar en bild på en sån italiensk skönhet så blir det många forumrävar som kryper ut ur sina hålor och börjar drömma sig bort... ;-)

Denna är väl en av de billigast som kan anses vara ”hyfsat bra” och passar:

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=137504;menu=1000,4,26;mid[931]=1;sort=price_asc

De skulle nog bli bra! Jag ser längre upp i tråden att en skriver att campagnolo också bygger på 24 mm axel, en annan skriver att campagnolo bygger på 25mm axel, vad ska man tro där?
Vilken tur att det inte är så svårt då:) det ska bli väldigt roligt att få ihop den, kanske cykla vätternrundan på den också!

Stålhäst

Aktiv medlem
Det kanske är något att ha!

Jag funderar också på lacken på cykeln, hur jag ska bevara den. Bör jag vaxa eller klarlacka? för att hindra rost och dylikt.

Crocko

Aktiv medlem
Vill bara ge lite perspektiv från mitt pågående bygge vad en 4kants vev kan erbjuda, nu är det helt olika cyklar, men trots att allt annat på denna cykel kommer direkt från olika onlinebutiker så valde jag en klassiskt vev uppdaterad med moderna kedjehjul för utseendets skull.

Bilagor

Stålhäst

Aktiv medlem
Det ser jättebra ut! Jo, det är lätt att man kör in i ett hörn och sedan tycker att allt annat är dåligt, kul att se att man kan använda fyrkant också!

janolle

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Det ser jättebra ut! Jo, det är lätt att man kör in i ett hörn och sedan tycker att allt annat är dåligt, kul att se att man kan använda fyrkant också!
Fyrkant alla dagar i veckan. Kör campa 4 kant även på MTB med Shimanovevar.

Stålhäst

Aktiv medlem
Dagens fynd till Bianchin:)

Döpte om tråden litet, nu handlar det ju inte bara om vevlager längre!

Ena bromsen vägrar att släppa ut växelvajern, den klickar inte runt den lilla saken inuti handtaget, (kan ej slänga med begrepp tyvärr)

Är den trasig, eller är det en justeringssak tro?

Bilagor

velovin

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Ena bromsen vägrar att släppa ut växelvajern, den klickar inte runt den lilla saken inuti handtaget, (kan ej slänga med begrepp tyvärr)

Är den trasig, eller är det en justeringssak tro?
Är det vänster (framväxel) eller höger reglage som trasslar? Prova om den beter sig bättre om du trär i en växelwire och drar lite samtidigt som du klickar i/ur växlar.

tmalm

Aktiv medlem
Rengör och smörj, brukar lösa alla problem om det inte faktiskt är sönder.

/T

Stålhäst

Aktiv medlem
Det är framväxeln, jag klippte av växelvajern såhär för att sedan ta loss vajern, men när jag försöker klicka växeln till ett läge så att jag kommer åt att ta ur den vill den inte röra på sig...

Jag kanske gjorde helt fel när jag klippte av den?

Bilagor

velovin

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Det är framväxeln, jag klippte av växelvajern såhär för att sedan ta loss vajern, men när jag försöker klicka växeln till ett läge så att jag kommer åt att ta ur den vill den inte röra på sig...

Jag kanske gjorde helt fel när jag klippte av den?
Helt fel är väl för mycket sagt, men det kommer inte underlätta i alla fall :)

Som tmalm säger så brukar smörj göra underverk. Undvik att plocka isär för mycket, det blir många små delar som kan bli svåra att återmontera.

Stålhäst

Aktiv medlem
Ja, jag får göra det och hålla tummarna, annars för jag väl köpa ett annat! tack så mycket för hjälp!

velovin

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Efter litet slipande kom några gömda svettsjobb fram... Man kan inte ha flyt hela tiden
Ah, det där ser lite tråkigt ut. Strax under sadelstagen eller? Svårt att se på bilden.

Crocko

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Efter litet slipande kom några gömda svettsjobb fram... Man kan inte ha flyt hela tiden
Det var minst sagt en udda skada, och inte speciellt logiskt ställe, kanske en sadelstolpe som fastnat och för mycket våld använts för att lossa den annars har jag ingen aning vad som orsakar en dylik åverkan.

Stålhäst

Aktiv medlem
Precis under sadelstagen, ja, det var litet konstigt, fint och slipat hål som täckts över med nån slags hård massa. Som tur är har jag tillgång till svets! :)

iionasson

Medlem
Kul projekt Stålhäst!

Jag har en likadan ram jag tänkte bygga mig ngt liknande av.

Tyvärr kört fast efter att jag lämnade in ramen till LBS då jag försökte vara ekonomisk då jag saknade avdragar verktyg för vev och lager till denna. Jag gjorde de varse om gängorna, men lik förbannat våldade och skändade de, så nu sitter allt fast.
Denna läsning var precis vad jag behövde för att få ny energi och inspiration till denna goa ram!

Bilagor

Stålhäst

Aktiv medlem
Vad trevligt! Jag hade tur med denna cykel, det gick att få av vevlagret hyfsat enkelt med klubba och verktyg.

Hoppas cykeln blir fin! :) min får växa fram i lagom takt under vintern, funderar litet på vilka hjul man ska ha... Finns lagom dyra, silvriga högprofilshjul tro? Det skulle nog bli fint till ramen!

Här också en annan cykel som vevlagret sitter hopplöst fast på... Svårt också när jag inte vet vilket håll den är gängad åt. Det är en gammal miyata stål-carbon-aluminiumram:)

tmalm

Aktiv medlem
Är det vanlig brittisk gänga på vevlagret så skruvar man av åt samma håll som vevarna går när man trampar framåt, låter bakvänt men så är det, gäller fö pedaler oxå.

Har man fyrkantslager och får loss ena koppen kan man bonka ut lager och axel ur det trilskande koppen och sedan såga av den mha bågfilsblad, då kan man bända loss koppen med tång.

/T

iionasson

Medlem
Har blundat för dessa alternativen och envetet hoppats att tålamodet vinner.
Tack!

Stålhäst

Aktiv medlem
tmalm sa:
Är det vanlig brittisk gänga på vevlagret så skruvar man av åt samma håll som vevarna går när man trampar framåt, låter bakvänt men så är det, gäller fö pedaler oxå.

Har man fyrkantslager och får loss ena koppen kan man bonka ut lager och axel ur det trilskande koppen och sedan såga av den mha bågfilsblad, då kan man bända loss koppen med tång.

/T

Tack för tips! Det ska jag prova!

bellasoda

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Funderar på att skaffa dessa hjul till cykeln:

https://www.wiggle.se/prime-rr-50-v2-hjulset-kolfiber-kanttrad/

Tror ni på dessa?
Eller är det någon som vet ett bättre alternativ i denna prisklass? Även begagnat kanske?
Kolfiberhjul på en vintage racer är ju ett lite speciellt val. Men många gillar det så jag ska inte klaga. Men tänk på detta:

1. Om du väljer begagnat så har du inga garantier.
2. Om du köper ”kina-hjul” så har du inga garantier och låga krav på kvalitetskontroll.
3. Om du köper ”märkes-hjul” så blir det självklart dyrare.
4. Om du köper begagnade märkeshjul så har hjulen åtminstone någon form av kvalitetskontroll, men fortfarande inga garantier.

De hjulen du länkat är både nya i butik = garanti finns, samt har ett märke = någon form av kvalitetskontroll. Det är alltså mindre troligt att framhjulet imploderar i en nedförsbacke i 60km/h. Och skulle en eker gå av i förtid så kan du skicka tillbaka och få ett nytt. Det är alltså detta du betalar extra för och för 5000kr är det ett riktigt bra pris.

Men det finns både billigare och lättare hjul, t ex begagnat eller eBay, men då utan garanti/kvalitetskontroll.

Stålhäst

Aktiv medlem
bellasoda sa:
Stålhäst sa:
Funderar på att skaffa dessa hjul till cykeln:

https://www.wiggle.se/prime-rr-50-v2-hjulset-kolfiber-kanttrad/

Tror ni på dessa?
Eller är det någon som vet ett bättre alternativ i denna prisklass? Även begagnat kanske?
Kolfiberhjul på en vintage racer är ju ett lite speciellt val. Men många gillar det så jag ska inte klaga. Men tänk på detta:

1. Om du väljer begagnat så har du inga garantier.
2. Om du köper ”kina-hjul” så har du inga garantier och låga krav på kvalitetskontroll.
3. Om du köper ”märkes-hjul” så blir det självklart dyrare.
4. Om du köper begagnade märkeshjul så har hjulen åtminstone någon form av kvalitetskontroll, men fortfarande inga garantier.

De hjulen du länkat är både nya i butik = garanti finns, samt har ett märke = någon form av kvalitetskontroll. Det är alltså mindre troligt att framhjulet imploderar i en nedförsbacke i 60km/h. Och skulle en eker gå av i förtid så kan du skicka tillbaka och få ett nytt. Det är alltså detta du betalar extra för och för 5000kr är det ett riktigt bra pris.

Men det finns både billigare och lättare hjul, t ex begagnat eller eBay, men då utan garanti/kvalitetskontroll.

Tack för ett så beskrivande svar! Jo, jag tillhör dem som tycker att det ser fränt ut iallafall;)

Det handlar kanske litet om hur modig man är då?

Garantier är ju trevligt, men samtidigt vill man ju få så mycket pang för pengarna som möjligt. Får ta en funderare över det.

Stålhäst

Aktiv medlem
Om jag tänker mig att jag vill köpa begagnade carbonhjul, vilket märke och modell ska man leta efter i prisklassen upp till ca 6000kr?

Finns någon fin modell som stagnerat mycket i pris eller liknade? Något där man får mycket för pengarna?

Tack på förhand! :)

(Är inte tillräckligt insatt själv för att se vad som är bra och inte)

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Om jag tänker mig att jag vill köpa begagnade carbonhjul, vilket märke och modell ska man leta efter i prisklassen upp till ca 6000kr?

Finns någon fin modell som stagnerat mycket i pris eller liknade? Något där man får mycket för pengarna?

Tack på förhand! :)

(Är inte tillräckligt insatt själv för att se vad som är bra och inte)
Det finns väl många märken som är bra, men i vissa fall betalar man mycket för märket. Så länge bromsytorna är ok och hjulen är byggda för rätt antal växlar så funkar väl det mesta.

Annars är ju hjul med högre profil mer aerodynamiska och hjul med lägre profil lättare. Så av de hjul du hittar så är det bra att jämföra vikt och profilhöjd. Det gäller att googla så man vet vad man får för pengarna.

50mm är väl en rimlig höjd på en cykel till Vätternrundan t ex och 1500g för ett helt hjulset är ok. Under 1200g är riktigt lätt, och kanske lite ouppnåeligt med en rimlig kostnad.

FFWD brukar kunna gå hyfsat billigt, det finns även en version med celeste färginslag för övrigt.

bellasoda

Aktiv medlem
En liten fråga bara, funderar du på allvar att svetslaga hålet i ramen och sen köpa hjul, växlar och övrigt till cykeln för långt över 10 000kr?

Bianchi är ju iofs ett märke med anor, men det blir ju lite som att sminka en gris.

Stålhäst

Aktiv medlem
bellasoda sa:
En liten fråga bara, funderar du på allvar att svetslaga hålet i ramen och sen köpa hjul, växlar och övrigt till cykeln för långt över 10 000kr?

Bianchi är ju iofs ett märke med anor, men det blir ju lite som att sminka en gris.

Ja precis, jag skrev ju det:)

bellasoda

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
bellasoda sa:

Det finns ju många fina gamla ramar att bygga på tänkte jag.

Stålhäst

Aktiv medlem

Doominator1

Aktiv medlem
Har du fått tag på någon lämplig vev än? Jag har en Ultegra 6700 vev i gott skick med Dura ace 53-39 klingor på som du kan få mot fraktkostnad om det passar ihop med resten. Blank silver, förstås.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Spinergyhjul kan du troligtvis få billigt.

Stålhäst

Aktiv medlem
Doominator1 sa:
Har du fått tag på någon lämplig vev än? Jag har en Ultegra 6700 vev i gott skick med Dura ace 53-39 klingor på som du kan få mot fraktkostnad om det passar ihop med resten. Blank silver, förstås.

Oj tack! Det låter väldigt intressant!!
Har skickat pm om det:)

bellasoda

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
bellasoda sa:
Stålhäst sa:
bellasoda sa:

Det finns ju många fina gamla ramar att bygga på tänkte jag.
Gör det?
När det kommer till gamla cykeldelar så är eBay din vän:

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_...l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xvintage+road+frame.TRS0

Stålhäst

Aktiv medlem
Fina ramar!

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Stort tack till Doominator1 för ultegra vevpartiet med Dura ace-klingor på, kommer bli jättefint till cykeln!

Har påbörjat svetsarbete...

Bilagor

Willie

Aktiv medlem
Stiligt, kul att du lagar den. Hur gör du på insidan av ramen för att kunna slipa rent för sadelstolpen?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer