Byggprojekt -Modern Italiensk veteran. Neo-retro. Bland annat, Basso, Celestegrön Bianchi, Eddy Merckx Corsa Extra

Stålhäst

Aktiv medlem
Byggprojekt -Modern Italiensk veteran. Neo-retro. Bland annat, Basso, Celestegrön Bianchi, Eddy Merckx Corsa Extra
mamme1 sa:
Stålhäst sa:
Efter att jag hämtade den tog jag den till min lokala cykelmekare för att be honom att skruva loss vevlagret. När det var klart tog han 250(!) kr för det!
Ja det var ett reko pris!
Har en gång tvingats lämna in för slangbyte (skadad hand, så ja, jag är ursäktad) Det bellade 415 pix, förvisso med ny slang. Helt ok enligt mig, jag kunde ju ha valt att vänt några veckor tills dess att kardan var frisk nog att använda.

Kontentan av detta?
Gört schälv eller betala vad det kostar.

Javisst, det är nog så, de tar betalt när de kan. (om jag hade vetat hade jag nog köpt ett verktyg istället)

HåkanC

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Tror att det är 61. Det passar mig perfekt.
Då får vi hoppas att det bara är etiketten som är SLX och att rören är de mkt styvare SPX.
Efter vad jag förstår så rekommenderade Columbus själva SL/SLX för max 58cm ramar,
till större ramar rekommenderade de SP/SPX, de flesta(?) tillverkare följde deras rekommendation
men använde inte alltid den matchande etiketten.

Nackdelen med SP/SPX jmf med SL/SLX är lite högre vikt, men fördelarna, särskilt med en stor ram, överväger.

/Håkan

Stålhäst

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Stålhäst sa:
Tror att det är 61. Det passar mig perfekt.
Då får vi hoppas att det bara är etiketten som är SLX och att rören är de mkt styvare SPX.
Efter vad jag förstår så rekommenderade Columbus själva SL/SLX för max 58cm ramar,
till större ramar rekommenderade de SP/SPX, de flesta(?) tillverkare följde deras rekommendation
men använde inte alltid den matchande etiketten.

Nackdelen med SP/SPX jmf med SL/SLX är lite högre vikt, men fördelarna, särskilt med en stor ram, överväger.

/Håkan

Aha, intressant! Jag får lita på att EM kunde sin sak när ramen byggdes:)

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tur att Bent visste hur man byggde styva Bananiramar till sprinters.
Han hade sålt ramar till halva startfältet på proffsens 6-dagars 1983.

matt1as

Medlem
Jag har en -92 Corsa Extra i stl 58 med slx- rör (enl etikett), det är den styvaste stålisen jag har ( i inte så hård konkurrens av två 531sl), jag skulle inte vara orolig

Stålhäst

Aktiv medlem
När jag skakar och vänder ramen rasslar det inuti bakstagen.

Det är som smått metallgrus inuti som smattrar ut litet på golvet, vet dock inte varifrån.

Är det normalt?

frankfurt

Aktiv medlem
Snygg Eddy! Skicka ett PM om du tröttnar :)

Jag har en gammal racer med moderna komponenter i strl 60 med GLX-rör (Lemond byggd av Billato-bröderna) har för mig att det är jämförbart med TSX från Columbus (fast Excell) upplever inte det som en flexig ram.
Det är 28.6 dt och st med 25.4 tt.

Skulle vilja påstå att ytterdiameter påverkar vridstyvheten mer än väggtjocklek, en invändig spiral i diagonalröret eller Nivacrom VS Cyclex.

Stervelo

Aktiv medlem
Hmm, jag har en vicini runt 90 tal, med spx, 58 ram, och den känns som en magic carpet, men jag tror det är hjulen, klassiska hjul med tub.

HåkanC

Aktiv medlem
frankfurt sa:
Skulle vilja påstå att ytterdiameter påverkar vridstyvheten mer än väggtjocklek
+1
Om jag kommer ihåg rätt är styvheten hos ett rör med samma diameter linjärt proportionerlig mot vikten
Men proportionellt mot diametern i kub!
Dvs ett dubbelt så tungt rör med samma diameter är dubbelt så styvt
Men ett rör med samma vikt men med dubbla diametern är 8ggr styvare (men onödigt tunn godstjocklek i rören kan ge problem)

OBS
Subjektivt upplevd "trampstyvhet" och/eller komfort beror på många andra faktorer än ramens stabilitet och eller rörens diameter eller godstjocklek.

frankfurt sa:
invändig spiral i diagonalröret eller Nivacrom VS Cyclex.
Om jag kommer ihåg rätt så medför det extra materialet i SLX/SPX jmf med SL/SP en viktökning på endast ~35g!
Men viktökningen med att gå från SL => SP är ~200g

OBS 2
Även jag har haft en 62cm ram med Columbus SP rör (med SL etiketter) jag upplevde den inte som vare sig särskilt (tramp-)styv, okomfortabel eller instabil. Men det var inge lättviktsram!

/Håkan

Stålhäst

Aktiv medlem
Ojoj, mycket som jag inte riktigt hänger med på, jag är glad för att ha en fin ram att bygga på!
Men allt det där låter väl bra:)

Hasse#7

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Ojoj, mycket som jag inte riktigt hänger med på, jag är glad för att ha en fin ram att bygga på!
Det kommer funka. Var den klen hade den nog sagt upp sig för flera år sen. EM är fina. Jag har en stor MX Leader, en ljusblå med jubileumslack. Har dock ingen bild just nu.

Stålhäst

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Stålhäst sa:
Det kommer funka. Var den klen hade den nog sagt upp sig för flera år sen. EM är fina. Jag har en stor MX Leader, en ljusblå med jubileumslack. Har dock ingen bild just nu.

Ja, de är fina! Om du hittar en bild får du gärna visa! :)

Jag undrar vilket år ramen är ifrån?
Kan det vara en mitten 80-tal kanske?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag är oxå intresserad av att se bild på denna mxl. Ljusblå jubileumslack låter nice. Trodde de jubileumslackerna var antingen blå/vit lr helvit och lite senare svarta (20års?).

Hasse#7

Aktiv medlem
båtbensbudet sa:
Jag är oxå intresserad av att se bild på denna mxl. Ljusblå jubileumslack låter nice. Trodde de jubileumslackerna var antingen blå/vit lr helvit och lite senare svarta (20års?).
Skall se om jag kan ta en bild någon dag. Den har 9-delad drivlina och Lookgaffel. Hopplock skulle jag säga. Jag köpte den komplett för 5000kr 2009 och cyklade VR utan träning och utan justering. Den var för lång för en klen f*tbollsspelare. Sen blev det väldigt mycket cyklar i mitt liv så den har blivit stående ganska mycket. Har för mig att den är skickad till fabriken för att få jubileumslacken. Men när jag använt den är det många som tittar på den istället för på nya fina kolfiberhojar.

Stålhäst

Aktiv medlem
Nu när jag testar vevlagret vill det inte riktigt gå i....

Det är italiensk gänga väl? Och dimensionen känns rätt, men ändå stannar det efter ett par varv och blir trögt och färgskav.
Vad kan det bero på tro?

velovin

Aktiv medlem
Stålhäst sa:

Det är italiensk gänga väl? Och dimensionen känns rätt, men ändå stannar det efter ett par varv och blir trögt och färgskav.
Vad kan det bero på tro?
En snabb googling säger att det med allra största sannolikhet är italiensk gänga ja, men kolla gärna upp ramnumret så att du inte sabbar gängorna i onödan.

Inte helt ovanligt att det blir svårare att skruva efter några varv, hårfin gräns mellan svårare och för svårt. Rengör gängorna ordentligt, på med fett och se till att vevlagret går in rätt från början.

Tänk efter flera varv, lätt att tappa bort sig med vilket håll som är rätt om du börjar vända ramen upp och ner och liknande.

tmalm

Aktiv medlem
Fördelen med italiensk gänga är att det är "vanlig" gänga på båda sidor (om jag förstått det rätt) så man slipper tänka så mkt.

/T

Stålhäst

Aktiv medlem
jo, tack för de tipsen, men det känns verkligen som att gängorna är fel, det tar tvärstopp och när jag skruvar ut lagret har gängor blivit skavda och slitna. kan det vara fel gängbredd eller höjd? finns det olika? italienskt är lagret iallafall, 36 ggr 24 som det står att det ska vara också.

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Är det samma problem på båda sidorna?
Testat båda kopparna?

/T

frankfurt

Aktiv medlem
Enklast är väl att mäta bredden? Eller kolla med ögonen om båda sidor är högergängade.

Crocko

Aktiv medlem
Stålhäst sa:

Vad kan det bero på tro?
Utan att använda våld kan du ju bara testa om bägge är gängade åt samma håll, om så är fallet ITA om de är gängade åt olika håll BSA.
Annars är det dags att leta någon hjälpsam medlem eller LBS som har en gängrensare.

Kalle med K

Aktiv medlem
Det kan vara lämpligt att rensa gängorna och plana vevlagerhylsa . EM brukar vara It-gängor 70 mm bredd. BSA är 68 mm.
Nästan inga cyklar levereras korrekta vevlagerhylsor ( Hambini hade nyligen ett exempel) som varken är parallella eller centrerade. Finns verktyg för detta men dom är ganska dyra, en bättre LBS borde klara av detta .

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Aha... jag skrev ju längre upp om järnspånet inuti ramen... det är sådana pyttesmå flisor som ligger i gängorna! Det är nog troligen det som är problemet, ska försöka ta bort dom. Dammsugaren blir nog bra:)

Stålhäst

Aktiv medlem
Det var inte det heller... gängor ser fina ut tycker jag, och vevlagret är Ita 70mm

gängrensning kanske tyvärr är nödvändigt då.

Konstigt bara, för lbs tog ju nyss bort den gamla fyrkanten, och den satt ju i...

Bilagor

tmalm

Aktiv medlem
Gängorna ser ju rena och fina ut.
Jättekonstigt att de inte passar!

Prova att smörja? SKULLE kunna vara där det det felar.

/T

weldion

Aktiv medlem
Har du ingen gängtolk?

bellasoda

Aktiv medlem
Om du är helt säker på att de matchar varandra, använd smörjning och ta i ordentligt. Funkar det inte då så är det inte meningen att ske.

Stålhäst

Aktiv medlem
testade med smörja, lika tvärstopp ändå. Finns det olika höjd eller bredd på gängor i olika vevlager? Har ingen gängtolk...

får klura vidare någon annan dag.

Hasse#7

Aktiv medlem
Är det inte gänglåsning på vevlagerkopparna? En blå hinna prick eller sträng för att de skall sitta stilla efter montage?

molleben

Aktiv medlem
http://www.cadre.org/Merckx/

Användbar sida för att identifiera Merckx. Svarar inte på frågan vilken gänga du har men när jag byggde ihop men Merckx Corsa Extra googlade jag grundligt och hittade inga tecken på att det finns något annat än italiensk gänga på Merckx Corsa Extra. Är vevlagerkopparna nya eller kan dom ha varit gängade felaktigt i någon annan ram? En gängtolk finns nog att låna hos någon cykelverkstad. Vart bor du?

Stålhäst

Aktiv medlem
Vevlagret fick jag av tmalm, det såg fint ut!

Kan komma till verkstad och mäta osv.. men det är ju litet bökigt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Vevlagret fick jag av tmalm, det såg fint ut!

Kan komma till verkstad och mäta osv.. men det är ju litet bökigt.
Gamla gängan är din gängtolk. Dels vet du att den går att gänga in och lägger du ny och gammal gänga i varandra skall de knappt komma ljus emellan när de passas ihop.

Edit: Gänga inte hänga.

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Hej, lägger in en liten bild här för att visa traderaköpare. Någon som vet vad denna typ av infästning heter?

Vänliga hälsningar

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Hej, lägger in en liten bild här för att visa traderaköpare. Någon som vet vad denna typ av infästning heter?

Vänliga hälsningar
crownrace

Pfaff

Aktiv medlem
Stålhäst sa:
Gängorna ser ju fina ut...

Kan vara värt att visa bild på gamla vevlagret kom jag på... det enda är vad f:et står för.
Edit, näh, så fel. Tog bort.
Antagligen står det för Fine. I motsats till C (Coarse, grovgängat, alltså)
Måtten är italiensk gänga.

Senast ändrad:

Stålhäst

Aktiv medlem
Gammalt lager går i hur fint som helst...

Måste vara fel gängning då?

Mats65

Aktiv medlem
Är det nya lagret Shimano?

Såg det här på denna sidan :https://www.bikeraceinfo.com/tech/bottom-brackets.html

”Shimano defines an Italian bottom bracket with a slightly larger diameter than the Italians do. If a bike has been tapped with taps made in Italy, an Asian bottom bracket may not go in. Running Park Tool taps through the BB will make it compatible with Shimano and other Asian company's products.”

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer