mamme1 sa:Ja det var ett reko pris!Stålhäst sa:Efter att jag hämtade den tog jag den till min lokala cykelmekare för att be honom att skruva loss vevlagret. När det var klart tog han 250(!) kr för det!
Har en gång tvingats lämna in för slangbyte (skadad hand, så ja, jag är ursäktad) Det bellade 415 pix, förvisso med ny slang. Helt ok enligt mig, jag kunde ju ha valt att vänt några veckor tills dess att kardan var frisk nog att använda.
Kontentan av detta?
Gört schälv eller betala vad det kostar.
HåkanC sa:Grattis. Hoppas att du blir nöjd med den.Stålhäst sa:Har nu varit och hämtat ramen, fin patina! Är riktigt nöjd. Eddy Merckx Corsa Extra heter den.
Vilken strl är det?
/Håkan
NickPick sa:Gråta över 250 spänn.
Då får vi hoppas att det bara är etiketten som är SLX och att rören är de mkt styvare SPX.Stålhäst sa:Tror att det är 61. Det passar mig perfekt.
HåkanC sa:Då får vi hoppas att det bara är etiketten som är SLX och att rören är de mkt styvare SPX.Stålhäst sa:Tror att det är 61. Det passar mig perfekt.
Efter vad jag förstår så rekommenderade Columbus själva SL/SLX för max 58cm ramar,
till större ramar rekommenderade de SP/SPX, de flesta(?) tillverkare följde deras rekommendation
men använde inte alltid den matchande etiketten.
Nackdelen med SP/SPX jmf med SL/SLX är lite högre vikt, men fördelarna, särskilt med en stor ram, överväger.
/Håkan
Det skulle även jag göra i ditt läge.Stålhäst sa:Jag får lita på att EM kunde sin sak när ramen byggdes:)
+1frankfurt sa:Skulle vilja påstå att ytterdiameter påverkar vridstyvheten mer än väggtjocklek
Om jag kommer ihåg rätt så medför det extra materialet i SLX/SPX jmf med SL/SP en viktökning på endast ~35g!frankfurt sa:invändig spiral i diagonalröret eller Nivacrom VS Cyclex.
Det kommer funka. Var den klen hade den nog sagt upp sig för flera år sen. EM är fina. Jag har en stor MX Leader, en ljusblå med jubileumslack. Har dock ingen bild just nu.Stålhäst sa:Ojoj, mycket som jag inte riktigt hänger med på, jag är glad för att ha en fin ram att bygga på!
Men allt det där låter väl bra:)
Hasse#7 sa:Det kommer funka. Var den klen hade den nog sagt upp sig för flera år sen. EM är fina. Jag har en stor MX Leader, en ljusblå med jubileumslack. Har dock ingen bild just nu.Stålhäst sa:Ojoj, mycket som jag inte riktigt hänger med på, jag är glad för att ha en fin ram att bygga på!
Men allt det där låter väl bra:)
Skall se om jag kan ta en bild någon dag. Den har 9-delad drivlina och Lookgaffel. Hopplock skulle jag säga. Jag köpte den komplett för 5000kr 2009 och cyklade VR utan träning och utan justering. Den var för lång för en klen f*tbollsspelare. Sen blev det väldigt mycket cyklar i mitt liv så den har blivit stående ganska mycket. Har för mig att den är skickad till fabriken för att få jubileumslacken. Men när jag använt den är det många som tittar på den istället för på nya fina kolfiberhojar.båtbensbudet sa:Jag är oxå intresserad av att se bild på denna mxl. Ljusblå jubileumslack låter nice. Trodde de jubileumslackerna var antingen blå/vit lr helvit och lite senare svarta (20års?).
En snabb googling säger att det med allra största sannolikhet är italiensk gänga ja, men kolla gärna upp ramnumret så att du inte sabbar gängorna i onödan.Stålhäst sa:Nu när jag testar vevlagret vill det inte riktigt gå i....
Det är italiensk gänga väl? Och dimensionen känns rätt, men ändå stannar det efter ett par varv och blir trögt och färgskav.
Vad kan det bero på tro?
Utan att använda våld kan du ju bara testa om bägge är gängade åt samma håll, om så är fallet ITA om de är gängade åt olika håll BSA.Stålhäst sa:Nu när jag testar vevlagret vill det inte riktigt gå i....
Det är italiensk gänga väl? Och dimensionen känns rätt, men ändå stannar det efter ett par varv och blir trögt och färgskav.
Vad kan det bero på tro?
Gamla gängan är din gängtolk. Dels vet du att den går att gänga in och lägger du ny och gammal gänga i varandra skall de knappt komma ljus emellan när de passas ihop.Stålhäst sa:Vevlagret fick jag av tmalm, det såg fint ut!
Kan komma till verkstad och mäta osv.. men det är ju litet bökigt.
crownraceStålhäst sa:Hej, lägger in en liten bild här för att visa traderaköpare. Någon som vet vad denna typ av infästning heter?
Vänliga hälsningar
Edit, näh, så fel. Tog bort.Stålhäst sa:Gängorna ser ju fina ut...
Kan vara värt att visa bild på gamla vevlagret kom jag på... det enda är vad f:et står för.
Tack!Crocko sa:crownraceStålhäst sa:Hej, lägger in en liten bild här för att visa traderaköpare. Någon som vet vad denna typ av infästning heter?
Vänliga hälsningar