Byggprojekt -Modern Italiensk veteran. Neo-retro. Bland annat, Basso, Celestegrön Bianchi, Eddy Merckx Corsa Extra

Stålhäst

Aktiv medlem
Byggprojekt -Modern Italiensk veteran. Neo-retro. Bland annat, Basso, Celestegrön Bianchi, Eddy Merckx Corsa Extra
Slutet på tråden är här! Efter många misslyckade försök har jag äntligen fått ihop något som jag tror blir slutresultatet. Allt känns rätt, inget böjt. Känns otroligt bra. Men kan ju inte vara säker innan en längre provtur!

Screenshot_20200327-234443__01.jpg

För ett tag sedan lade jag ut denna bild på cykeln. Jag trodde det var min färdiga cykel, men blev inte riktigt så.

Sedan denna bild har jag bytt bromsvajrar och höljen, även växelvajrar. Apropå växlar och bromsar är även dem bytta, även vevparti och styre. Även styrlager och vevlager är bytt. Passade faktiskt också på att byta växelreglage, och då också styret.

Även styrlinda, styrstam och gaffel är bytt kom jag på.

Och sist men inte minst ska jag inte glömma bort att säga att hjul och däck är bytta. (Även ramen)

Annars är inget bytt.

Imorgon blir det ut på Ekerö!!!

IMG_20200525_172432.jpg

Earlslick

Aktiv medlem
Slutet på tråden är här! Efter många misslyckade försök har jag äntligen fått ihop något som jag tror blir slutresultatet. Allt känns rätt, inget böjt. Känns otroligt bra. Men kan ju inte vara säker innan en längre provtur!

Visa bilaga 419397
För ett tag sedan lade jag ut denna bild på cykeln. Jag trodde det var min färdiga cykel, men blev inte riktigt så.

Sedan denna bild har jag bytt bromsvajrar och höljen, även växelvajrar. Apropå växlar och bromsar är även dem bytta, även vevparti och styre. Även styrlager och vevlager är bytt. Passade faktiskt också på att byta växelreglage, och då också styret.

Även styrlinda, styrstam och gaffel är bytt kom jag på.

Och sist men inte minst ska jag inte glömma bort att säga att hjul och däck är bytta. (Även ramen)

Annars är inget bytt.

Imorgon blir det ut på Ekerö!!!

Visa bilaga 419398
Så det är i princip flaskhållare och pedaler som är kvar. 😁

Freddie L

Aktiv medlem
Välkommen till cykelhobbyn! :-) It’s not about the bike...

frankfurt

Aktiv medlem
Ahh en Daccordi Proffesional! Ser ut att vara byggd av Luigi Daccordi eller åtminstone under hans överinseende. Men ser ut som du byggt med svart gaffel? Tror den har krom orginal?

Snyggt!

Stålhäst

Aktiv medlem
Ahh en Daccordi Proffesional! Ser ut att vara byggd av Luigi Daccordi eller åtminstone under hans överinseende. Men ser ut som du byggt med svart gaffel? Tror den har krom orginal?

Snyggt!
Kul att du nämner en modell! Har inte lyckats hitta själv. Vet du vilket år ramen är ifrån ungefär också? Tidig 90-talare gissar jag.

Ja, gaffeln blev svart, kolfiber. Jag tyckte det passade bra till! Ska kapas sedan.

Screenshot_20200525-180418.jpg

aki

Aktiv medlem
Snyggt, det bästa av två världar liksom! Vad hamnade vikten på?

Stålhäst

Aktiv medlem
Snyggt, det bästa av två världar liksom! Vad hamnade vikten på?
Har inte tillgång till en bra våg just nu, men en grov vägning säger 8,5-8,8 med pedaler. Ska bli kul att se vad den väger med en bra våg sedan.

Stålhäst

Aktiv medlem
Rätt roligt att jag började i höstas med att hitta denna ram på cykelköket för några hundralappar, väldigt begränsad kunskap och ville bara få ihop den till en bra cykel.
IMG_20191205_125858.jpg

Och slutade med denna för en stor bunt tusenlappar😁

IMG_20200525_172249.jpg
IMG_20200525_172407.jpg
IMG_20200525_172338.jpg
IMG_20200525_172327.jpg
IMG_20200525_172317.jpg
IMG_20200525_172245.jpg

Jag river av plåstret och säger att hela processen har kostat drygt 20 000 i pengar och ännu mer i tid.
Men en fin cykel finns nu i mitt liv, hoppas att den ska bli ett flitigt använt redskap!

velovin

Aktiv medlem
Stor eloge för att du inte bara gav upp och köpte en hoj på XXL efter Bianchin. Nu har du bergis lärt dig massor på kuppen, pengarna gör sig bättre i form av snygga TSX-rör.

Stålhäst

Aktiv medlem
Har idag varit ute på en inställningsrunda. Växlarna fungerar inte riktigt som jag vill, får kolla vidare på det. Försöker få till en bra längd på sadelstolpe, lutning på sadel och hur långt fram. Även klossarna under skorna. Ska nog ta ytterligare några inställningsrundor.

Men mycket är nog vanesak också. Ryggen och muskler bakom skuldror ska nog vänja sig. Händerna ville dra sig tillbaka från reglagen bak på styret, kände mig också litet okomfortabel i tighta cykelkläder😬

Vanesak, vanesak.

ejma

Aktiv medlem
Skall bromsklossarna sitta så långt ner på fälgen? Vanligtvis skall de sitta ca 3 mm innanför ytterkanten.

Drosa

Aktiv medlem
Är det någon som ser vart spindeln sitter?

aki

Aktiv medlem
Händerna ville dra sig tillbaka från reglagen bak på styret...
Finns mycket att göra kring styret tror jag, för att få det belvämare. Montera upp/bak reglagen lite, brukar göra stor skillnad. Flytta upp styret nån spacer. Lite kortare styrstam (du kan alltid byta tillbaka till den långa senare). Ev. styre med kortare reach.

Stålhäst

Aktiv medlem
Finns mycket att göra kring styret tror jag, för att få det belvämare. Montera upp/bak reglagen lite, brukar göra stor skillnad. Flytta upp styret nån spacer. Lite kortare styrstam (du kan alltid byta tillbaka till den långa senare). Ev. styre med kortare reach.
Ja, det ska jag titta på om det inte blir bättre. Men först ska jag köra ett tag för att vänja mig mer vid positionen och sedan kanske ändra saker.

Stålhäst

Aktiv medlem
Synd att jag inte fick använda min svindyra styrstam, men samtidigt är det bättre med ahead med att enkelt kunna byta stam. Ser litet modernare ut också, men ska se till att det inte ser fläskigt ut med smalare styrstam sedan.

wukkaN

Aktiv medlem
Fasiken vad vackert!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer