Froste
Aktiv medlem
[Byggtråd] 1995 Parkpre Team 925, från XC räcer till pendlarhoj?
Jaha, är det dags för mig att starta en byggtråd? Möjligtvis, beroende på input och feeling för projektet.
Får några månader sedan köpte jag en 1995 Parkpre Team 925 i storlek 22" som jag tänkt använda som pendlare. Sedan kom jag på andra tankar och hittade en hoj hos en familjemedlem som jag numera rullar 17km enkel till jobbet på. Parkpren blev stående. Den fick förvisso nya däck, bromsklossar och ett annat styre. Just nu är det min "promenadcykel" som jag glider runt och övar wheelies på tillsammans med min son. Nu i snöovädret som vi haft i Stockholm valde jag ändå att cykla på Parkpren för att undvika snöpackning under skärmar och för sina mönstrade däck. Med dom nya däcken och styret kändes cykeln mycket bättre än tidigare. Turerna gjorde att jag började fundera på att eventuellt bygga om den till pendlare, då med bockstyre, och kanske sälja den andra pendlaren.
Till saken hör den att jag har byggt om en snarlik hoj till min fru för några år sedan. En 1995 Marin Team Edition i samma gunmetal/titanfärg. Hennes cykel kom med 7-delad XTR grupp. Där gick jag all in med Rene Herse, Honjo, Soma, Simworks, Nitto etc. Det finns alltså stark potential att bygga en cykel som lirar med hennes.
Så nu står jag inför valet och kvalet med Parkpren, om jag ska anamma den fullt ut och bygga om den till men allt-i-allo cykel och pendlare. Det skulle betyda att cykeln får bockstyre. Jag tror att jag hade kunnat hitta en riktigt skön position på cykeln och få mycket glädje av den men känner mig osäker på om det är värt det? Jag är inte i samma ekonomiska situation som när jag slängde pengar på fruns Marin så den här gången blir det lite mer av ett budgetbygge.
Bygger jag om cykeln kommer den inte längre ha samma lekfulla karaktär och bli ytterligare en hoj med skärmar i stallet.
Hur hade ni resonerat?
His & Hers?
Får några månader sedan köpte jag en 1995 Parkpre Team 925 i storlek 22" som jag tänkt använda som pendlare. Sedan kom jag på andra tankar och hittade en hoj hos en familjemedlem som jag numera rullar 17km enkel till jobbet på. Parkpren blev stående. Den fick förvisso nya däck, bromsklossar och ett annat styre. Just nu är det min "promenadcykel" som jag glider runt och övar wheelies på tillsammans med min son. Nu i snöovädret som vi haft i Stockholm valde jag ändå att cykla på Parkpren för att undvika snöpackning under skärmar och för sina mönstrade däck. Med dom nya däcken och styret kändes cykeln mycket bättre än tidigare. Turerna gjorde att jag började fundera på att eventuellt bygga om den till pendlare, då med bockstyre, och kanske sälja den andra pendlaren.
Till saken hör den att jag har byggt om en snarlik hoj till min fru för några år sedan. En 1995 Marin Team Edition i samma gunmetal/titanfärg. Hennes cykel kom med 7-delad XTR grupp. Där gick jag all in med Rene Herse, Honjo, Soma, Simworks, Nitto etc. Det finns alltså stark potential att bygga en cykel som lirar med hennes.
Så nu står jag inför valet och kvalet med Parkpren, om jag ska anamma den fullt ut och bygga om den till men allt-i-allo cykel och pendlare. Det skulle betyda att cykeln får bockstyre. Jag tror att jag hade kunnat hitta en riktigt skön position på cykeln och få mycket glädje av den men känner mig osäker på om det är värt det? Jag är inte i samma ekonomiska situation som när jag slängde pengar på fruns Marin så den här gången blir det lite mer av ett budgetbygge.
Bygger jag om cykeln kommer den inte längre ha samma lekfulla karaktär och bli ytterligare en hoj med skärmar i stallet.
Hur hade ni resonerat?
His & Hers?
Senast ändrad: