[Byggtråd] 1995 Parkpre Team 925, från XC räcer till pendlarhoj?

Froste

Aktiv medlem
Jaha, är det dags för mig att starta en byggtråd? Möjligtvis, beroende på input och feeling för projektet.

Får några månader sedan köpte jag en 1995 Parkpre Team 925 i storlek 22" som jag tänkt använda som pendlare. Sedan kom jag på andra tankar och hittade en hoj hos en familjemedlem som jag numera rullar 17km enkel till jobbet på. Parkpren blev stående. Den fick förvisso nya däck, bromsklossar och ett annat styre. Just nu är det min "promenadcykel" som jag glider runt och övar wheelies på tillsammans med min son. Nu i snöovädret som vi haft i Stockholm valde jag ändå att cykla på Parkpren för att undvika snöpackning under skärmar och för sina mönstrade däck. Med dom nya däcken och styret kändes cykeln mycket bättre än tidigare. Turerna gjorde att jag började fundera på att eventuellt bygga om den till pendlare, då med bockstyre, och kanske sälja den andra pendlaren.
AF846216-048A-407B-82A0-521E94D59FC5.jpeg

Till saken hör den att jag har byggt om en snarlik hoj till min fru för några år sedan. En 1995 Marin Team Edition i samma gunmetal/titanfärg. Hennes cykel kom med 7-delad XTR grupp. Där gick jag all in med Rene Herse, Honjo, Soma, Simworks, Nitto etc. Det finns alltså stark potential att bygga en cykel som lirar med hennes.
5093AAD5-2603-4CC9-8CF1-451BF3369415.jpeg

Så nu står jag inför valet och kvalet med Parkpren, om jag ska anamma den fullt ut och bygga om den till men allt-i-allo cykel och pendlare. Det skulle betyda att cykeln får bockstyre. Jag tror att jag hade kunnat hitta en riktigt skön position på cykeln och få mycket glädje av den men känner mig osäker på om det är värt det? Jag är inte i samma ekonomiska situation som när jag slängde pengar på fruns Marin så den här gången blir det lite mer av ett budgetbygge.

Bygger jag om cykeln kommer den inte längre ha samma lekfulla karaktär och bli ytterligare en hoj med skärmar i stallet.

Hur hade ni resonerat?

His & Hers?

4D5DABB4-C165-418B-B154-8125ADC83A7A.jpeg

Senast ändrad:
Jaha, är det dags för mig att starta en byggtråd? Möjligtvis, beroende på input och feeling för projektet.

Får några månader sedan köpte jag en 1994 Parkpre Team 925 i storlek 22" som jag tänkt använda som pendlare. Sedan kom jag på andra tankar och hittade en hoj hos en familjemedlem som jag numera rullar 17km enkel till jobbet på. Parkpren blev stående. Den fick förvisso nya däck, bromsklossar och ett annat styre. Just nu är det min "promenadcykel" som jag glider runt och övar wheelies på tillsammans med min son. Nu i snöovädret som vi haft i Stockholm valde jag ändå att cykla på Parkpren för att undvika snöpackning under skärmar och för sina mönstrade däck. Med dom nya däcken och styret kändes cykeln mycket bättre än tidigare. Turerna gjorde att jag började fundera på att eventuellt bygga om den till pendlare, då med bockstyre, och kanske sälja den andra pendlaren.
Visa bilaga 612490
Till saken hör den att jag har byggt om en snarlik hoj till min fru för några år sedan. En (möjligtvis 1994) Marin Team edition i samma gunmetal/titanfärg. Hennes cykel kom med 7-delad XTR grupp. Där gick jag all in med Rene Herse, Honjo, Soma, Simworks, Nitto etc. Det finns alltså stark potential för oss att ha två väldigt lika cyklar vilket kunde bli kul.
Visa bilaga 612492
Så nu står jag inför valet och kvalet med Parkpren, om jag ska anamma den fullt ut och bygga om den till men allt-i-allo cykel och pendlare. Det skulle betyda att cykeln får bockstyre. Jag tror att jag hade kunnat hitta en riktigt skön position på cykeln och få mycket glädje av den men känner mig osäker på om det är värt det? Jag är inte i samma ekonomiska situation som när jag slängde pengar på fruns Marin så den här gången blir det lite mer av ett budgetbygge.

Bygger jag om cykeln kommer den inte längre ha samma lekfulla karaktär och bli ytterligare en hoj med skärmar i stallet.

Hur hade ni resonerat?

His & Hers?
Visa bilaga 612491
Jag hade nog satsat på att behålla rakstyre och hänga på rack och ev korg i fram för att få den att skilja sig mer från pendlarcykeln och göra den mer till en potentiell utflykts-och ärendecykel. Men det är ju å andra sidan baserat på mina egna cykelbehov i ganska stor utsträckning.

Jag hade nog satsat på att behålla rakstyre och hänga på rack och ev korg i fram för att få den att skilja sig mer från pendlarcykeln och göra den mer till en potentiell utflykts-och ärendecykel. Men det är ju å andra sidan baserat på mina egna cykelbehov i ganska stor utsträckning.

Ja det utförandet var faktiskt första tanken när jag köpte den för att gå som pendlare. Att utrusta den med skärmar, litet flak och dynamo. Men sen upplvde jag den som obekväm för den dagliga 1,5h pendling. Insåg att jag vill sitta lite mer utsträckt då, likt hur jag sitter på min all-road hoj.

Man vill ju liksom att en ny cykel ska passa in bland övriga. Just nu ser det ut såhär:

Lådcykel - Bullitt, rakstyre
All-roadcykel - Slug custom, bock
Pendlarcykel - Fahrrad Manufaktur SS, On-one Mary styre
Promenadcykel - Parkpre Team 952
Låsavidbussencykel - Postkodlotteriet

Alltså bara all-roaden som har krullstyre.

Alltså det beror kanske på. Går man och köper två likadana cyklar och matchande kit och hänger dom bakpå sin volvo, framför sin vita villa med fasadspottar så kanske det känns lite trist.

Men som alltid finns det nyanser.

https://www.chapmancycles.com/2020/03/laila-and-steves-matching-bikes/

https://theradavist.com/morgan-and-stephanies-soma-wolverine-dirt-tourers-morgan-taylor/

Men kanske är trådtiteln missvisande. Huvusyftet med projektet är att JAG ska ha en cykel som jag trivs med. Att jag får en cykel som liknar hennes är en bonus till projektet. Och att vi har kommit över två "team" cyklar från samma delstat, från samma år, i samma färg är faktiskt bara en slump.

En kul sådan tycker iaf jag.

Senast ändrad:
Stiliga cyklar!

Varför inte köra typ samma stuk som på din frus cykel fast budget? Det måste ju vara billigare än att sätta bock på cykeln och så får du en mer bekväm och mindre utsträckt sittposition. Dessutom blir det lite som att ni köpt samma jacka på rea, vilket jag tycker är rätt gulligt!

två lika cyklar för ett gift par är verkligen inte kul. som att man köpt likadana jackor på rea.

Sån par heter "ANWB-stel" på nederländska. ANWB stöd orginalt för algemene Nederlandse wielrijders bond, förbundet för hjulridare (cyklister), men det står numera för ingenting för att dom är en bilistklub. Men man kan köpa kläder och andra saker där relativt billigt. En ANWB-stel cyklar på samma cykel, men dam och herr modell, och har samma kläder, men hon har röd med blå accenter och han blå med röd accenter (eller var det nu tvärtom?).

Jo men det är just den mer utsträckta sittpositionen jag är ute efter. Om jag nu ska cyka lite längre på den än bara runt i krokarna där jag bor.

Hur har andra upplevt sina bockkonverterade 90-tals 26tummare?

Tror mig se att exempelvis @n3wton har en sådan. Har du skrivit om det projektet någonstans?
Såg även att @rezorex hade en riktigt het sådan i pendlartråden. Hur gillar du den?

Jo men det är just den mer utsträckta sittpositionen jag är ute efter. Om jag nu ska cyka lite längre på den än bara runt i krokarna där jag bor.

Tror mig se att exempelvis @n3wton har en sådan. Har du skrivit om det projektet någonstans?
Såg även att @rezorex hade en riktigt het sådan i pendlartråden. Hur gillar du den?
Jag har upplevt att det är svårt att få till en vettig position och få det att se snyggt ut. Jag byggde om min Cannondale M500 från 95 till monstercross med ett on-one midge och fick det aldrig till att funka på ett tillfredsställande sätt. Då var jag iofs inte ute efter en räcer-geometri utan ville ha en mer upprätt sittposition. Och att då få till höjden utan att cockpiten blev för lång var svårt och det såg ändå rätt dumt ut i slutändan. Jag vill minnas att jag provade med något annat styre innan jag la ner projektet och efter mycket om och men slängde på ett biltema "komfortstyre" och är nu hur nöjd som helst! Cykeln funkar även till längre turer men vid långa sträckor i motvind önskar jag att jag skulle kunna komma ner lite mer.

Du får ursäkta! Jag missade att du ville sitta mer utsträckt, i min hjärna vart det tvärt om, haha! Men jag tänker ändå att du kan få till en sittställning och cockpit som ger dig ungefär samma fördelar som med ett bockstyre fast utan att krångla med en bock-konvertering.

Men, det är ju kul att experimentera, så kör på bock om du nu är sugen på det, men det brukar bli dyrare än man tänkt sig.

Jag får nog börja med att gå ut i boden och mocka upp något för att se om sittpositionen blir något att ha.

Utgångsläget är Shimano XT 9 delat och V-bromsar.

Om man nu skulle vilja genomföra konverteringen och vill ha brifters vad ska man kika på då?

Iom att jag vill ha skärmar bör jag nog återgå till canti-bromsar enligt orignalspec vilket bör underlätta.

Vilken hoj du byggt till din fru! Närapå optimala brukscykeln i min bok! Ingen press, men det ska bli skoj att se vad du gör med din nya!😊

Jag har en Specialized Hardrock från det glada 90-talet som jag byggde ihop för några år sedan. Här är byggtråden https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-retro-mtb-till-affaeren-nu-med-bockstyre.3691059/. Där står en del om bockstyrekonvertering och vilka reglage som fungerar, där jag valt Claris ST-R2000 vilka är ganska basic men fungerar helt utan anmärkning.

Första varianten av min dylika cykel:

CF4C9281-52E4-48B5-8A12-896172B83149.png

Som därefter byggdes om till detta utförande:

A910BA4F-1AE9-43FE-B621-7AC88C097511.jpeg

Ramen är två centimeter längre än min normala storlek, vilket jag löst genom att köra en kortare stam. Geometrimässigt fungerar den helt fantastiskt bra på alla vis, och jag har lastat den full med hel bikepackingutrustning vilket inte bekommer den det minsta. En favoritcykel, helt klart!

På äventyr:

0445E98C-3919-409C-802F-6864D995C12A.png

Gällande reglage för bockstyre så går jag just nu och väntar på ett par reglage till denna skapelse, där jag valt samma Claris-reglage.

FE73568E-5379-4201-B428-C5B100BFA988.jpeg

Claris-reglagen är alltså för 8-delat vilket är kompatibelt med alla gamla 8-delade bakväxlar. Jag minns inte om vajerdragningen är samma för 8- och 9-delade bakväxlar, men om det är samma ska du kunna köra 8-delade reglage med 9-delad bakväxel. Något säger mig att det var vid 10-delat som dragningen ändrades.

Huruvida Sora-reglage är kompatibla med din 9-delade växel vågar jag inte svara på. Men att enkla Shimanoreglage är väldigt funkis är jag däremot säker på!

Edit: kollade @rezorex feta Spez i pendlartråden! Fy satan vad fräck den var! Som syns både på den och på min Specialized så blir det typ som en riktigt biffig landsvägscykel vad gäller sittställningen. Lagom stor ram och lagom kort styrstam så blir det riktigt bra! Givet att man löser en ganska raceig sittposition.

Senast ändrad:
Shimano 8-, 9- och gamla 10-delade lvg-grupper har samla vajerutväxling. Nya 10-delade, d v s Tiagra och GRX har en samma vajetutväxling som 11-delat. Shimano hade samma vajerutväxling för både mtb och lvg fram t o m 9-delat.

Shimano 8-, 9- och gamla 10-delade lvg-grupper har samla vajerutväxling. Nya 10-delade, d v s Tiagra och GRX har en samma vajetutväxling som 11-delat. Shimano hade samma vajerutväxling för både mtb och lvg fram t o m 9-delat.
Just det! Då borde alltså 9-delad bakväxel funka med 9-delade reglage oavsett varifrån de kommer, men vid 10-delat måste man hålla isär lvg- och mtb-delar. Korrekt?

Ja. Shimano hade samma vajerutväxling länge, ända sedan 6-delat. Så allt går att kombinera med allt, t ex mtb-bakväxel för 6-delat tillsammans med gammalt lvg-reglage för 10-delat om bakväxeln skulle paja någonstans i obygden. Eller den mer vanliga bakväxeltrimningen från fabrik, 9-delad bakväxel med 8-delat reglage.

Ja. Shimano hade samma vajerutväxling länge, ända sedan 6-delat. Så allt går att kombinera med allt, t ex mtb-bakväxel för 6-delat tillsammans med gammalt lvg-reglage för 10-delat om bakväxeln skulle paja någonstans i obygden. Eller den mer vanliga bakväxeltrimningen från fabrik, 9-delad bakväxel med 8-delat reglage.

Nya sora-reglage är kompatibla med 9-delad XT och canti.

Toppen tack för detta! Ligger ett par Sora brifters här på K&S som jag kanske måste hugga.

Men först ska jag provyckla lite med ett temporärt styre som jag hittade i gömmorna.

Men hur shimsar man en quill stamm från en 1" till 1 1/8" utan att beställa en shim på nätet? Räknar ut at mellanlägget behöver vara ca 1,6mm tjockt.

75AABCBB-0994-4147-98C9-C882D787A0E8.jpeg

Om det bara är temporärt brukar det väl funka ok att skära upp en aluminiumburk och linda några varv?

Vilken hoj du byggt till din fru! Närapå optimala brukscykeln i min bok! Ingen press, men det ska bli skoj att se vad du gör med din nya!😊

Jag har en Specialized Hardrock från det glada 90-talet som jag byggde ihop för några år sedan. Här är byggtråden https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-retro-mtb-till-affaeren-nu-med-bockstyre.3691059/. Där står en del om bockstyrekonvertering och vilka reglage som fungerar, där jag valt Claris ST-R2000 vilka är ganska basic men fungerar helt utan anmärkning.

Första varianten av min dylika cykel:

Visa bilaga 612690

Som därefter byggdes om till detta utförande:

Visa bilaga 612691

Ramen är två centimeter längre än min normala storlek, vilket jag löst genom att köra en kortare stam. Geometrimässigt fungerar den helt fantastiskt bra på alla vis, och jag har lastat den full med hel bikepackingutrustning vilket inte bekommer den det minsta. En favoritcykel, helt klart!

På äventyr:

Visa bilaga 612692

Gällande reglage för bockstyre så går jag just nu och väntar på ett par reglage till denna skapelse, där jag valt samma Claris-reglage.

Visa bilaga 612694

Claris-reglagen är alltså för 8-delat vilket är kompatibelt med alla gamla 8-delade bakväxlar. Jag minns inte om vajerdragningen är samma för 8- och 9-delade bakväxlar, men om det är samma ska du kunna köra 8-delade reglage med 9-delad bakväxel. Något säger mig att det var vid 10-delat som dragningen ändrades.

Huruvida Sora-reglage är kompatibla med din 9-delade växel vågar jag inte svara på. Men att enkla Shimanoreglage är väldigt funkis är jag däremot säker på!

Edit: kollade @rezorex feta Spez i pendlartråden! Fy satan vad fräck den var! Som syns både på den och på min Specialized så blir det typ som en riktigt biffig landsvägscykel vad gäller sittställningen. Lagom stor ram och lagom kort styrstam så blir det riktigt bra! Givet att man löser en ganska raceig sittposition.

Tack för väldigt utförligt svar och länk till byggtråden. Jag ska botanisera lite där och återkommer kanske med frågor.

Håller med, hennes cykel är kanske det finaste jag har lyckats kreera i cykelväg, toppar lätt andra fina (och dyra) cyklar jag har byggt till mig själv. Det fina med att bygga cyklar till andra är att man inte tröttnar på dom på samma sätt. Hade den varit i större storlek hade den säkert blivit ombyggd stup i kvarten.

Ärligt talat lite ovan att jobba på äldre cyklar. Gick ut för att plocka lös styret från den gamla Peguoten. Men nä. En 7mm insexnyckel äger jag tydligen inte, vilket krävs om jag ska få loss quillbulten.

ett annat skäl att inte harmonisera cyklarna alltför tydligt kan vara att din fru med viss trolighet vill köra sin egen grej, inte vara ett 'tillbehör'?

kan vara en rolig utmaning att ge dem sina egna identiteter..

Detta sexistiska inlägg borde anmälas! Varför kan TS inte vara tillbehöret?
tänkte inte tanken. men det funkar förstås åt det hållet med. men bisittaren brukar vara den som inte driver projektet, i det här fallet hustrun. har inget med sexism eller kön att göra

och ändå med visst allvar; frugan har en unik och fin cykel här. den riskerar drabbas av en knoll och tott-känsla om det kommer en till närmast likadan i familjen.

tänkte inte tanken. men det funkar förstås åt det hållet med. men bisittaren brukar vara den som inte driver projektet, i det här fallet hustrun. har inget med sexism eller kön att göra

Jag tänkte mer på tillbehör när man möter paret på gatan. Där ser man inte direkt vem som driver projektet (om man inte går på föredöme).

och ändå med visst allvar; frugan har en unik och fin cykel här. den riskerar drabbas av en knoll och tott-känsla om det kommer en till närmast likadan i familjen.

Det håller jag med om.

Jag brukar driva cykelprojekt i familjen, men frun, och också sonen, har starka åsikter på vad hon tycker om på utseendemässigt och funktionsmässigt.

Tackar för omtanken. Alla har vi saker att förbättra men det problemet har vi inte här är i min familj.
Vidare deltagande från din sida undanbedes om du ska fortsätta kommentera på det här viset.

Får några månader sedan köpte jag en 1994 Parkpre Team 925 i storlek 22" som jag tänkt använda som pendlare. Sedan kom jag på andra tankar och hittade en hoj hos en familjemedlem som jag numera rullar 17km enkel till jobbet på. Parkpren blev stående. Den fick förvisso nya däck, bromsklossar och ett annat styre. Just nu är det min "promenadcykel" som jag glider runt och övar wheelies på tillsammans med min son. Nu i snöovädret som vi haft i Stockholm valde jag ändå att cykla på Parkpren för att undvika snöpackning under skärmar och för sina mönstrade däck. Med dom nya däcken och styret kändes cykeln mycket bättre än tidigare. Turerna gjorde att jag började fundera på att eventuellt bygga om den till pendlare, då med bockstyre, och kanske sälja den andra pendlaren.
Visa bilaga 612490

Till saken hör den att jag har byggt om en snarlik hoj till min fru för några år sedan. En 1995 Marin Team Edition i samma gunmetal/titanfärg. Hennes cykel kom med 7-delad XTR grupp. Där gick jag all in med Rene Herse, Honjo, Soma, Simworks, Nitto etc. Det finns alltså stark potential för oss att ha två väldigt lika cyklar vilket kunde bli kul.
Visa bilaga 612492

Hur hade ni resonerat?

His & Hers?

Visa bilaga 612491
Underbara cyklar, helt magiska. Sålde nyligen min parkpre pro elite titan, men nu till frågan, vad för korg och styre är de på din frus cykel?

Om det är värt det kan bara du svara på men jag är väldigt nöjd med min bock och 28" konverterade Rocky Mountain från 96 isf. Kort stam och ingen offset på stolpen löser sittställningen.

/T

Om jag ska va ärlig så har jag funderat på att konvertera tillbaka till riserstyre och korg fram på min Spez. Med det sagt så är jag fortf. Supernöjd med setupen jag har nu. Ska dock noteras att den är väldigt lynnig i underlaget som råder nu med modd. Taskig trail gör att den är lite väl känslig.

Anl. Till att jag funderar på att gå bort från bock är att få en lite mer casual åkställning när den inte används för pendling och möjlighet att ha korg fram. Det är lite väl tight nu med det korta styrröret och bock.
Men det låter ju som att du har en bra line-up med cyklar så om du ska ha den som snabb pendlare är det en dundersetup!

Tips är som tidigare skrivit att kort stam är att föredra och en kompakt bock.

Fick äntligen lite feeling och slängde på bockstyre (Deda Piega a la N3wton) och Sora brifters köpta här på K&S.

IMG_5789.jpeg

IMG_5791.jpeg

IMG_5790.jpeg

Vill alltid göra såna här typer av ombyggnationer i steg så att jag får koll på att det kommer kännas rätt. Både i min sittposition och styrgeometrin. Gente mot min all-road sitter jag 1cm längre och 1cm lägre på den här cykeln så helt inom ramarna för vad som är rimligt. Jag kommer inte cykla så långa sträckor på den här hojjen, max 3 mil åt gången, så lite mer åt det aggro hållet är ok.

Summa summarum tror jag på konceptet, behöver en stolpe med 0 offset, annan sadel och lite finlir med vinkel på styre för att sitta rätt men annars är det helt funkis. Med 3kg last på styret så kändes styrgeometrin riktigt trevlig och naturlig, får se hur det känns i em då laptopen ska med hem.

Annat som bör fixas med är:
  • Styrlinda
  • in-lina barrel adjusters för bromsar
  • Ev cantibromsar om jag ska ha skärmar
  • Ev Skärmar
  • Större 1X klinga fram, kanske en 44a
  • Litet flak fram?
  • I framtiden - Dynamonav och lampor

Tillbaka
Topp