[Byggtråd] 26" från skräp till fränt?

wukkaN

Aktiv medlem
Det är för många lyxbyggen igång så jag ska försöka kontra med ett fulbygge!

Jag har redan en tråd där jag försöker sminka en gammal GT-racer. I väntan på delar och tid så dök det i yardsaletråden upp en gammal stålmtb från mitten av 90-talet som fångade mitt intresse. Tanken var att ha den som en slitochslänghoj för badturer och pizzahämtning.

Inspirerad av såkket's finbygge https://happyride.se/forum/read.php/1/3623265 så ville jag göra något liknande fast fattigmansversionen. Bonzo har en cannondale (syns i samma tråd) som är åt samma håll. Det stuket är jag ute efter. Edit: alltså åt samma håll som finbygget. Den är riktigt fin för övrigt :)

Sen dök mini_me's bygge https://happyride.se/forum/read.php/1/3177279/page=2 upp i sökfunktionen och helt plötsligt blev jag sugen (som i att be någon annan göra det är mig) på att svetsa fast skivbromsfäste och trycka dit en gungggaffel istället. Håller mig dock till ursprungsplanen för tillfället.

Såhär ser hojen ut:
IMG_20190925_083334.jpg

Kommer köra singlespeed och planen är att byta ut till följande:

bmxstyre och stam, i stilen billigt-från-decathlon
zoom_1576868.jpg

zoom_1715366.jpg

Schwalbe fat Franks i bruna däck med vita sidor
_detail_fatfrank-brown-whitewall.jpg

Matchade med en billig brun sadel
Ventura_Bike_Outdoor_Saddle_mit_Nieten_braun640x430.jpg

Rosa pedaler och handtag för att matcha det solblekta föredetta röda i ramens logo, får se om det blir rätt nyans eller inte..
dmr-v6-pedal-pink.jpg

RitcheyCompTruegrupXHaandtag091116_05.jpg

Sen en pizza/pakethållare att ha fram.
frampakethallare-crescent-original-28tum-622mm-mutteraxel.jpg

Däck, pedaler och handtag är beställda, resten ska jag försöka sourca beggat.

Oavsett hur det blir i slutändan så är det lite kul att försöka sminka gamla grisar, blir nog bli fint det här ;)

Senast ändrad:

Polarbear

Aktiv medlem
Min första riktiga mtb var en sån där. Den där färgen hade de 94. Helt ok ramar för ditt ändamål. Lycka till! ska följa den här tråden nu :)

wukkaN

Aktiv medlem
Tack för peppen!

Har svårt att få tid i verkstan men har klickat hem styre och stam så hoppas att det ramlar in under nästa vecka. Däck, pedaler och handtag har kommit och förhoppningsvis hinner jag tvätta rent och gå igenom hojen i helgen, så jag vet vad som kan räddas. Hade hoppats ha den klar för att få testa på SSSM men det verkar inte bli så, satsar inför nästa år istället :)

såkket

Aktiv medlem
Kommer bli hur bra som helst bara inte sadelhöjden på bilden är korrekt inställd för cyklisten som skall framföra ekipaget.

wukkaN

Aktiv medlem
såkket sa:
Kommer bli hur bra som helst bara inte sadelhöjden på bilden är korrekt inställd för cyklisten som skall framföra ekipaget.
Haha nej med den höjden blir det lite väl rangligt ;) tror den var hög även för förra ägaren.

Har beställt ett bmx-styre med 190mm höjd och om jag har räknat rätt så borde det bli mer cruiser än Brompton
j18-407-14.jpg

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Har äntligen fått lite paket och byggtid. Tvättat av och tagit bort de flesta komponenterna. Vevlagret verkar risigt så blir antingen att försöka fixa till det eller byta ut. Behöver även ett nytt vevparti, är det Biltema som gäller om man vill ha det budget, (läs billigt) men relativt "prisvärt"?

Fick på nya däcken!
20191021_173115.jpg

Och så fort jag får styrstamen och drivlinan så åker det här på (inte helt nyansmatchat men jag tror det funkar ändå)
20191021_174310.jpg

Hjulen är ganska skeva så kanske borde ta tillfället i akt och lära mig rikta hjul... På återseende!

Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Helvete vilken lång stam! Respekt?

Bra färg kombo mellan ram och däck ?

Nog första gången jag nämns i samma anda som ”inspiration” ?

wukkaN

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Helvete vilken lång stam! Respekt?

Bra färg kombo mellan ram och däck ?

Nog första gången jag nämns i samma anda som ”inspiration” ?
haha den där stamen ska bytas ut, otb'ar bara av att titta på den ;) Håll till godo, din dirtjumper blev ju grym! Det är alltid nice när man kan ta hand om något gammalt och hotta upp det lite.

John L sa:
Fina färger! Den där hojen kommer bli majsig
Tackar! Håller tummarna för det :)

Hade annars blivit snyggt med brun Brooks-sadel o bruna läderhandtag... passat fint ihop med däcken..

Kul tråd, har själv en 26" ram i garaget som det långsamt samlas delar till.

wukkaN

Aktiv medlem
borstar_micke sa:
Hade annars blivit snyggt med brun Brooks-sadel o bruna läderhandtag... passat fint ihop med däcken..

Kul tråd, har själv en 26" ram i garaget som det långsamt samlas delar till.
Tackar!

Är jäkligt svag för rosa och brunt ihop så tror jag kör med rosa handtag. Håller dock med om att det hade blivit nice med Brooks för rumpa och händer :)

Var ute och fulmekade idag. Upptäckte att bmx-stammen inte var lika hög som original (duh!) och inte fanns det spacers som räckte till. Så fick jag idéen att kapa styrröret, vilket i sig inte är något särskilt. Problemet var att jag inte hade någon rörkap och/eller skruvstäd.. såg dock någon på tuben som kapat röret med stammen som "guide" och tänkte att så svårt kan det väl inte vara?

Sagt och gjort, tejpade lite för att skydda styrstamen
20191027_162346.jpg

Allt gick bra och jag var nöjd, tills upptäckten att jag missat fästet/stoppet för cantibroms-vajern. Den fungerar även som spacer på ca 1cm... Avänder shim för att få 1" till 1 1/8" och det lirade inte riktigt. Fästet/stoppet är 1" vilket gör att styrröret blev för kort och shimen för lång.. mamma mia..
20191027_163049.jpg

Vad fan gör jag nu? Jo! Jag tar givetvis bort spacers som satt under, vilket ger mer 1"-rör att fästa på. Sågade bort överflödet av shimmen och voila - ser ju bra ut. Mäta en gång, såga två gånger.

Stammen har nog tillräckligt att fästa i ;)
20191027_165617.jpg

Nu är det bara drivlina och bromshandtag kvar sen är den bruklig :):)

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Haha nej tyvärr.. vevlagret sitter något sjukt så har inte kommit så mycket längre. Bromsar, vajrar och sadel har den dock fått. Ska ge mig på vevlagret en gång till när tillfälle ges :)

wukkaN

Aktiv medlem
Fick hjälp av lbs att få bort vevlagret! Så nu är bygget igång igen, försöker få till kedjelinjen, undrar om jag kan ta bort vevlagerspacern och lösa det? Alternativt flyttar jag kassett-spacers istället. Vad tror ni blir bäst?
20200528_173340.jpg

Willie

Aktiv medlem
Tufft bygge!

Jag hade skippat spacern eller satt den på andra sidan om den behövs, krävs det mer kan du ju alltid flytta bakdrevet ut också.

//W

Valhalla_

Aktiv medlem
Fan vad smart! Det är bara att borra alltså, jag behöver inte vara rädd att stammen imploderar när jag cyklar sen?
Med tänkt användning och vad ser ut som en stam gjord av ett solitt aluminiumblock tror jag det är absolut ingen fara. Borra ungefär mitt mellan styrklämman och styrrörsinfästningen, där är det gott om "kött".

Valhalla_

Aktiv medlem
Fick hjälp av lbs att få bort vevlagret! Så nu är bygget igång igen, försöker få till kedjelinjen, undrar om jag kan ta bort vevlagerspacern och lösa det? Alternativt flyttar jag kassett-spacers istället. Vad tror ni blir bäst?
Sätt spacern på vänstra sidan av vevlagerhylsan? Eller flytta om lite distanser i ditt single speed kit?
Ta inte bort vevlagerspacern, det blir inte bra...

gtbiexil

Aktiv medlem
Med tänkt användning och vad ser ut som en stam gjord av ett solitt aluminiumblock tror jag det är absolut ingen fara. Borra ungefär mitt mellan styrklämman och styrrörsinfästningen, där är det gott om "kött".
En annan variant som jag har mycket god erfarenhet av är denna
cxm_cyclocross_interbike_day3travis brown ss_canti-hanger.jpg

glitch

Aktiv medlem
Och skulle du behöva en sån vajerhängare som på bilden ovanför har jag en ny sån i kartong till salu då den inte kommer användas. :)

wukkaN

Aktiv medlem
Sätt spacern på vänstra sidan av vevlagerhylsan? Eller flytta om lite distanser i ditt single speed kit?
Ta inte bort vevlagerspacern, det blir inte bra...
Det såg ut som att spacern inte skulle varit där från första början, vänster vevarm "gängade" inte hela vägen in. När jag tog bort spacern så sitter den bättre på vevaxeln. Märkte inga andra problem när jag gängade på vevlageret igen. Vevaxeln mätte jag till 12cm (säkert 122mm om jag varit mer noggran). Vad för problem kan uppstå om man tar bort spacern och borde det varit uppenbart att spacern ska vara där?

Haha jo vi pratade ju om det, men det har löst sig på annat håll (y)
Hojta bara om du behöver bromsmojängen, har ingen nytta av den längre.
Ah,vad bra! Fick dåligt samvete här borta. Tackar, hojtar till om det behövs :)

Kedjelinjen ser bättre ut nu iaf, ska försöka spänna kedjan bättre och mäta när jag är nere nästa gång.
20200529_163431.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Kolla vevlagrets manual så står det däri.
Edit: 1 st spacer bör det vara... så montera tillbaks den. :giggle:

wukkaN

Aktiv medlem
Är man dumsnål så får man skylla sig själv..
20200530_141727.jpg

Så jag passade på att stötta LBS, ikväll hoppas jag bli någorlunda klar :)
20200530_141659.jpg

wukkaN

Aktiv medlem
Efter mycket klåperi, strul och svett så är den nu "klar"! Eller ja, måste dra bromsvajer bak och sen justera in bägge bromsarna. Canti var ett helvete jag inte hade förutspått. Funderar på att byta till v-broms eller vad Guds gåva till cantifästen nu heter. Om det inte finns någon happyit söder om sthlm som vill svetsa på ett par disc-fästen? :):) Hjulen vobblar som om dom var på väg hem från krogen. Men trots det så är jag supernöjd! Den känns, efter lilla turen runt huset, som en stor BMX. En lekfull cruiser alltså. Jag är glad!

20200611_154412.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer