[Byggtråd] 26" kolfiber-HT för 10-åring

Jonas_L

Medlem
Min dotter är på god väg att växa ur sin Pitpro 24". Den har varit en bra kompis i skogen, speciellt sedan vi bytte framgaffel till en RST F1rst Air och konverterade till 1x9. Pitpron går till lillebror i vår.

Då jag har ett par schyssta hembyggda 26"-hjul liggande så låg det nära till hands att använda dem till dotterns nästa cykel. Har jagat små beg-ramar ett tag nu utan framgång. När jag så hittade en 14" 26:a i kolfiber och ett superpris på en passande gaffel så slog jag till. Det här blir mitt första bygge från grunden, även om jag byggt om mina egna cyklar en hel del under åren.

Ambitionen är att bygga en bra cykel med rimliga komponenter, inte att bygga världens lättaste. Varken jag eller dottern har några tävlingsambitioner, men gillar att komma ut i skog och mark. Det mesta kommer att bli nytt, har trålat webshoppar i ett par veckor nu. Tanken är att detta skall bli vårt vinterpyssel, så det kommer att ta ett tag.

Ramen är en 14" FM-M001, säljs säkert under andra namn. Fick hem dem för 2500 med moms, inklusive styrlager, vevlager och sadelklämma.
IMG_2618.jpg

Idag kom det hem två lådor med SRAM-godis! Här tillsammans med gaffeln, en Manitou Marvel Comp, en 32mm luftgaffel med rebound och kompression. Gaffeln köptes på RCZ i Luxemburg, övrigt på r2 Bike och Bike 24
IMG_2617.jpg

Jonas_L

Medlem
Lådöppning kommer...

Men: SRAM NX 32T 155mm. Finns inte mycket att välja på om man vill testa kortare vevarmar. BB är SRAM BB922 GXP Pressfit. Det BB som följde med ramen var för vanlig Shimano 24mm-axel.

Jonas_L sa:
Lådöppning kommer...

Men: SRAM NX 32T 155mm. Finns inte mycket att välja på om man vill testa kortare vevarmar. BB är SRAM BB922 GXP Pressfit. Det BB som följde med ramen var för vanlig Shimano 24mm-axel.
Det får bli samma för mig om jag bestämmer mig för den ramen. Skulle velat ha rakt styrrör då jag har en fin gaffel på en av mina gamla cyklar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Cinder2i40 sa:
Jonas_L sa:
Lådöppning kommer...

Det får bli samma för mig om jag bestämmer mig för den ramen. Skulle velat ha rakt styrrör då jag har en fin gaffel på en av mina gamla cyklar.
Jag köpte en adapter/bricka på CykelCity för det ändamålet när jag byggde Atles hoj. Funkar toppen. En sån här http://www.chainreactioncycles.com/se/en/hope-tapered-1-5-reducer-crown/rp-prod71609

Jonas_L

Medlem
Cinder2i40 sa:
Jonas_L sa:
Lådöppning kommer...

Köpte vevpartiet på r2 Bikes.

Jonas_L

Medlem
Nu har bygget dragit igång så smått. Det första jag gjorde var att bygga ett enkelt verktyg för att pressa vevlagret. Tillverkat i 19mm MDF, M12-stång, brickor och muttrar. Funkade utan problem, pressningen gick enkelt. Med fett, för er som läste min fråga i annan tråd.
IMG_2738.JPG

Vevparti på plats, NX 155mm
IMG_2739.JPG

Styrlagret gick att trycka i med handkraft - är det OK så?

Sedan grovkapade jag styrröret. Kommer med all säkerhet att kapas ytterligare. Tidigare har jag knackat i stjärn-muttrar, men nu använde jag ett annat verktyg byggt av en liten MDF-bit, en bit M6-stång, en bricka och en mutter. Kändes mer seriöst än att slå ner muttern, funkade fint att dra ner muttern. Styrsytammen kommer att bytas mot en kort Wake-stam, på väg hem.
IMG_2743.JPG

IMG_2744.JPG

Hojen kommer att bli svart (såklart...) med röda accenter. Har beställt styrstam, pedaler, sadelstolpklämma, headset-spacers och växelwire-hölje i rött - dotterns val.

Bakväxel och bromsar sitter på plats nu också. En liten besvikelse var bromsarna, SRAM Level. De kommer säkert att fungera, men handtagen och reservoarerna är stora som hus. Fram blir det 180-skiva, 160 bak.

Jonas_L

Medlem
Våren är här och cykeln är klar, det tog en evighet för några delar på Arlanda under vintern.

26er.jpg

Cykeln väger 10,6kg som den står nu och dottern var nöjd. Kommer att kapa lite höljen när vi ser att allt funkar. Däcken är Nobby Nic 2,25 folding LiteSkin. Hade grymma problem med SRAM:s Grip-shift-reglage, så nu sitter det trigger på styret. Håller på att reklamera två st vridreglage, går troligen tillbaka till dem när vi fått ersättare, men nu skall det cyklas.

MatteXC

Aktiv medlem
Kul att det blev bra Jonas, du vet väl att den "optimala" dragningen av bromshöljet för att slippa gnid mot stanchions är från bryggan och mellan gaffelbenen? För Manitougafflar alltså....

Jonas_L

Medlem
@ Matte: Jag skall kapa broms-slangarna både fram och bak när vi ser att allt funkar. I nuläget går den fri från gaffelbenen, även om det ser lite fult ut. Kapar säkerligen 20mm ytterligare på styrröret också. Har 10m under och 20mm över stammen nu.

@ Octagon: Carbonworld Store på Aliexpress, FM-M001.

@ Tergo: Slutade räkna efter ett tag, men ungefär så här, nivån är 11-delad SRAM NX.

Ram 2500, Gaffel 1000 (bra rea på den!), bromsar 750, kassett 500, Bakväxel 500, vevparti 800, växelreglage 300, kedja 100, däck & slang 500, sadel 250, sadelstolpe 150, pedaler 200, styrstam 50 + lite småplock. Dvs ca 8000 när hjul med skivor och styre fanns hemma. Dvs inte gratis, men det var ett kul projekt med dottern. Tycker att det blev en bra cykel, det finns inte mycket i den här storleken att välja på färdigt.

jonte987

Aktiv medlem
Är det 135mm qr?

Svårt med vevpartiet. Kör du 1x11? Jag vill plundra min 26a o bara köpa ram + vev. Då blir det 1x9.

Finns ingen 9 speed klinga till nx verkar det. Vad tror ni det är bäst, köra nx 11 speed med 9 speed xt kasset eller 165mm shimano vev? Om jag kan hitta det.

Jonas_L

Medlem
Ja, 135 QR. Kör 1x11, allt var nytt.

Det borde inte vara någon skillnad på klinga vid olika delningar bak. NX finns som 155, det avgjorde för mig. 165 funkar ju det med.

jonte987

Aktiv medlem
Tack. Är lite sugen på att köpa medans det finns ramar för 26'' 135 qr. Tyvärr saknas det en dm på barnet så det blir kanske svårt att förklara för frun..

jonte987

Aktiv medlem
Haha. 120 på tå. Än så länge är det 20'' som gäller men kanske kan hoppa 24'' och gå på 26.

Eller så får jag lugna ner mig och köpa en vitus 24a nästa år. Så jävla tung bara.

kga

Ny medlem
Blev ju fantastiskt bra? Funderar på något liknande till min grabb, han fyller 9 till våren och hans 24” blir snart förliten. Hur lång är din dotter jonas_L?

Senast ändrad:

Jonas_L

Medlem
Nu är hon 142, men hon var ca 130 när vi byggde cykeln.

Jag räknar med att den går bra även i år. Den byggdes med kortast möjliga styrstam och stolpe utan setback, så det finns en del att justera uppåt i storlek.

Mini_me

Aktiv medlem
Jonas_L sa:
Nu är hon 142, men hon var ca 130 när vi byggde cykeln.

Jag räknar med att den går bra även i år. Den byggdes med kortast möjliga styrstam och stolpe utan setback, så det finns en del att justera uppåt i storlek.
Då är hon Boost om nåt år då :)

Jonas_L

Medlem
Det funkade bra. Höjde sadeln löpande under året. Får se vad vi gör med setback och styrstam i år.

/ Jonas

sekan

Ny medlem
Våren är här och cykeln är klar, det tog en evighet för några delar på Arlanda under vintern.

Visa bilaga 347845

Cykeln väger 10,6kg som den står nu och dottern var nöjd. Kommer att kapa lite höljen när vi ser att allt funkar. Däcken är Nobby Nic 2,25 folding LiteSkin. Hade grymma problem med SRAM:s Grip-shift-reglage, så nu sitter det trigger på styret. Håller på att reklamera två st vridreglage, går troligen tillbaka till dem när vi fått ersättare, men nu skall det cyklas.
Är den till salu?

OscarEk

Ny medlem
Min dotter är på god väg att växa ur sin Pitpro 24". Den har varit en bra kompis i skogen, speciellt sedan vi bytte framgaffel till en RST F1rst Air och konverterade till 1x9. Pitpron går till lillebror i vår.

Då jag har ett par schyssta hembyggda 26"-hjul liggande så låg det nära till hands att använda dem till dotterns nästa cykel. Har jagat små beg-ramar ett tag nu utan framgång. När jag så hittade en 14" 26:a i kolfiber och ett superpris på en passande gaffel så slog jag till. Det här blir mitt första bygge från grunden, även om jag byggt om mina egna cyklar en hel del under åren.

Ambitionen är att bygga en bra cykel med rimliga komponenter, inte att bygga världens lättaste. Varken jag eller dottern har några tävlingsambitioner, men gillar att komma ut i skog och mark. Det mesta kommer att bli nytt, har trålat webshoppar i ett par veckor nu. Tanken är att detta skall bli vårt vinterpyssel, så det kommer att ta ett tag.

Ramen är en 14" FM-M001, säljs säkert under andra namn. Fick hem dem för 2500 med moms, inklusive styrlager, vevlager och sadelklämma.
Visa bilaga 337721

Idag kom det hem två lådor med SRAM-godis! Här tillsammans med gaffeln, en Manitou Marvel Comp, en 32mm luftgaffel med rebound och kompression. Gaffeln köptes på RCZ i Luxemburg, övrigt på r2 Bike och Bike 24
Visa bilaga 337722
Vill konvertera barnens PitPro 24 till 1x9. Vad använde du för klinga fram? Vad är det för vevparti och lager på dem?

Jonas_L

Medlem
30T NW från Kina. Vill minnas att det var det minsta som passade. Funkade bra som lägsta växel. Vevpartiet är original 3-delat, plockade bara bort klingorna. Tyvärr är vevparti och hjul riktiga bojsänken på PP24.

OscarEk

Ny medlem
30T NW från Kina. Vill minnas att det var det minsta som passade. Funkade bra som lägsta växel. Vevpartiet är original 3-delat, plockade bara bort klingorna. Tyvärr är vevparti och hjul riktiga bojsänken på PP24.
Tack! Vet du vad det är för BCD och hålbild?
Har inte tillgång till cykeln just nu men vill beställa komponenter
Är det fyrkants-axel för vevpartiet?

Jonas_L

Medlem
Vad tänker du göra med cykeln? Byta vevparti/vevlager? Kolla och mät själv isf Kom inte åt helt och hållet med skjutmåttet! BB är ju lite av en djungel.

Funkade bra att montera 30T NW direkt på mittplatsen på vevpartiet.

Hur stor är cyklisten? Original styrstam är väldigt lång, jag bytte till en kort Wake-stam när vi köpte cykeln samt satte på ett lite bredare riser-styre. Och köpte en stolpe i kina-kol och kapade av, originalstolpen gick inte att trycka ner långt nog.

OscarEk

Ny medlem
Vad tänker du göra med cykeln? Byta vevparti/vevlager? Kolla och mät själv isf Kom inte åt helt och hållet med skjutmåttet! BB är ju lite av en djungel.

Funkade bra att montera 30T NW direkt på mittplatsen på vevpartiet.

Hur stor är cyklisten? Original styrstam är väldigt lång, jag bytte till en kort Wake-stam när vi köpte cykeln samt satte på ett lite bredare riser-styre. Och köpte en stolpe i kina-kol och kapade av, originalstolpen gick inte att trycka ner långt nog.
Hej!
Gjorde precis som du, monterade singel-drev på mitt-position. Fick med en kortare stolpe så grabben kan ha den. Styrstammen är som du skriver lite lång men funkar. Tusen tack för hjälpen!

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer