[Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

Paco

Aktiv medlem
aribr sa:
Marino har också bekräftat att ramen är på väg från Peru. Jag fyller år nästa helg men törs inte hoppas på att den är framme tills dess.
Kan nog bli tajt. Postmord kidnappade mina ramar i fyra dagar med lösensumma som krav för att släppa dom.

EST

Aktiv medlem
Hehe det var ju innan det jag var ju rätt tidig att köpa en såndär innan han fick i feta däck osv?

aribr

Aktiv medlem
Ok, äntligen dags för en uppdatering :)

Hämtade upp ett "litet" paket:

box.jpg

Som innehöll 9 stycken växelöron!

vaxel.jpg

och en ram :):

frame.jpg

Just nu så har jag beställt styrlager och dämparhårdvara (som inte kom med, som jag tycker är lite märkligt) och de sakerna borde vara hemma i slutet av veckan.

Sedan har jag sprutat linolja i hela ramen som ska torka i några dagar.

Jag provade också att montera mitt bakhjul i ramen och det blir nog väldigt tight (mot sadelröret vid full bottning) med 2.6or bak, det är inte konstigt, jag bad om att 2.4 skulle passa. Det kommer nog gå att pressa inn ett Maxxis 2.5 där bak så jag kör nog på det.

Blir bra det här tror jag.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Tackar!

Har stoppat lite preliminära siffror i Linkage och ser att den kankse är lite mera digressive (ingen aning vad Svenska ordet är) än tänkt. Det är ingen jätteskillnad och jag tror/hoppas att en rätt stor volume spacer i dämparen gör att den inte bottnar allt för lätt.

Den kommer också ha närmare 140 slag enligt mina "snabba" siffror som är inte dumt. Det går ju alltid att byta till en dämpare med 50mm slag istället för 52.5 för att få den tilbaka ner till runt 130.

Blir spännande att prova iaf.

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Om du har 440mm’s kedjestag kan det nog bli tight med 2.5-2.6’or.
Enhörningen hade ju dryga 130mm slag och 5mm frigång mot sadelröret med Aggressor 2.5 (WT) på 31mm IB fälg...

aribr

Aktiv medlem
larsaw sa:
Om du har 440mm’s kedjestag kan det nog bli tight med 2.5-2.6’or.
Enhörningen hade ju dryga 130mm slag och 5mm frigång mot sadelröret med Aggressor 2.5 (WT) på 31mm IB fälg...
Hmm...kanske blir ett måste med en 50 mm dämpare då också...eller offset bushes. Vi får se helt enkelt. Jag hadde sett fram emot att prova reaktiv dämparen dock så om det går med 2.4or så kör jag nog på det.

larsaw

Aktiv medlem
Allt beror iof på hur dämparen sitter, samt hur högt upp pivot-punkten sitter... Är det std. höjd på pivot (för 32T-krans), eller optimerat för större?

aribr

Aktiv medlem
larsaw sa:
Allt beror iof på hur dämparen sitter, samt hur högt upp pivot-punkten sitter... Är det std. höjd på pivot (för 32T-krans), eller optimerat för större?
Standard. Provade precis ett jigg för bottnad dämpare (dvs 157.5mm med min) och får frigången från axel till sadelrör till 380mm som är ju ett hjul med 760 diameter, altså borde 750 ha 5mm frigång, som är inte mycket men med ett 2.4 eller 2.5 blir det helt ok :).

BigF

Aktiv medlem
aribr sa:
Ok, äntligen dags för en uppdatering :)

Hämtade upp ett "litet" paket:

Som innehöll 9 stycken växelöron!

och en ram :):

Just nu så har jag beställt styrlager och dämparhårdvara (som inte kom med, som jag tycker är lite märkligt) och de sakerna borde vara hemma i slutet av veckan.

Sedan har jag sprutat linolja i hela ramen som ska torka i några dagar.

Jag provade också att montera mitt bakhjul i ramen och det blir nog väldigt tight (mot sadelröret vid full bottning) med 2.6or bak, det är inte konstigt, jag bad om att 2.4 skulle passa. Det kommer nog gå att pressa inn ett Maxxis 2.5 där bak så jag kör nog på det.

Blir bra det här tror jag.
Är det helt vanlig linolja du använder? Och hur applicerar du den? Bara att plugga igen alla hål utom ett och fylla på och skaka runt?

aribr

Aktiv medlem
BigF sa:
Är det helt vanlig linolja du använder? Och hur applicerar du den? Bara att plugga igen alla hål utom ett och fylla på och skaka runt?
Ungefär! Jag sprutar i alla ramens tuber; headtube, sadelrör, top tube och downtube. Allt rinner ner till BB som också får en liten skvätt. Sen inn i de små dräneringshålen på swingen. Om man lutar ramen rätt så rinner allt på golvet som man förhoppningsvis har skyddat. Jag torkar bort från ramens yta och låter oljan torka på några dagar.

aribr

Aktiv medlem
Jaha en liten uppdatering då. Nu har jag också råkat ut för en av Marinos QC missar eftersom baksvingen är ung. 5mm skev. Egentligen är det inte ett superstor problem men det gör att vänstra vevarmen är riktigt nära (typ 1mm) från kedjestaget. Jag kan flytta spacern på drivsidan men då funkar ju inte bashen!

PSX_20180822_215620.jpg

Har kontaktat Marino och vi får se hur han löser det.

Annars var det några andra tabbar också, fick vist 31.6mm sadelrör istället för 30.9 och axlarna är för korta...men annars är allt bra haha.

MtbIte

Aktiv medlem
Först styrlagerna som inte följde med och sen det här, man kan ju säga att du har haft maximal otur, förhoppningsvis får du en ny ram men då får du ju vänta ytliggare några veckor.

aribr

Aktiv medlem
Tror att snabbaste fixen är en ny bakswing, men gissar att han behöver ramen för att centrera swingen.

Goda nyheter är dock att ramen klarar 2.6 maxxis däck bak (iaf med denna torra sommar, typ 3mm clearance). Blir ett nytt bakdäck för hösten om vi lyckas lösa det hela med ramen.

aribr

Aktiv medlem
Så Marino svarat att det blir en ny ram...Jag får hålla denna som "prototyp" om jag vill ändra geon i v2 lan vi ta det då.

Ni får jag få den cykelbar först och se hur den känns. Blir säkert bara att flytta spacern och köra utan bashen då, ett 5mm snett hjul kommer inte göra världens skillnad.

Ja tabbar händer men Marino står bakom produkten till 100%, så jag är fortfarande nöjd...

EST

Aktiv medlem
Ja han måste se till att göra rätt grejer jobbade visst på nåt Excel dokument?

aribr

Aktiv medlem
Haha jag har hört nått om det där excelarket :).

Blir bra iaf att kunna "prototypa" ramen och se vad den går för. Vet redan en ändring som jag kommer föreslå, kommer bli tight med kablarna under dämparen tror jag och man kan säkert flytta det fästet upp ung. 3mm utan att skada för mycket.

larsaw

Aktiv medlem
Fan va surt för dig Ari :/
Men håller med, Marino backar en ju, känns tryggt.
Inte så dumt med en prototyp först, se till att få hojen cyklingsbar så att du hinner få koll på om geometrin behöver justeras.

aribr

Aktiv medlem
larsaw sa:
Fan va surt för dig Ari :/
Men håller med, Marino backar en ju, känns tryggt.
Inte så dumt med en prototyp först, se till att få hojen cyklingsbar så att du hinner få koll på om geometrin behöver justeras.
Ja absolut. Så länge jag kan få den cyklingsbar är det inte så dumt. Frågan är också om det går att böja swingen utan att göra den skev. Den är rak men bara åt sidan. Tror att det blir svårt men det kan vara värt ett försök.

Borde också tillägga att det är inte bara Marino som har svårt att ha raka swingar:

p3pb15714833.jpg

Från Pinkbikes recension av Starling Murmur. Joe säger att det inte är ett problem och jag tycker egentligen att Marino hanterat ärendet bättre.

Så lik Murmur skulle den inte bli haha:

20180823_082854.jpg

Senast ändrad:

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Känns som peru byggaren borde dra lite i handbromsen och se över sinna rutiner.
För att kontrolera att folk får det dom har beställt och slutkontroll innan leverans.

aribr

Aktiv medlem
Magnus.Bovall sa:
Känns som peru byggaren borde dra lite i handbromsen och se över sinna rutiner.
För att kontrolera att folk får det dom har beställt och slutkontroll innan leverans.
Håller med, mycket för hans egen skull. Det kan inte vara lönsamt att behöva skicka två ramar till kunder som bara beställt en.

Annars så tycker jag att det är kul att följa hur de Peruanska ramarna utvecklas, saker händer fort nu (kanske för fort haha).

larsaw

Aktiv medlem
Själv är jag rätt glad att min ram inte kommit längre än till fronttriangeln...
Dessutom blir enhörning 2.0's bakända lite custom (jämfört hans vanliga), vilket jag hoppas kommer göra Marino noggrannare (hoppas jag)...
Har han bett dig att bända o testa om du kan rikta bakändan? Iom att det är stål borde det ju vara fullt möjlig.

aribr

Aktiv medlem
Han har inte bett mig att testa att rikta bakändan men jo det kanske går. Problemet är ju att hjulet är rakt, det bara sitter förskutet med 5 mm åt ena sidan. Jag är lite rädd att om jag börjar böja saker då blir cykeln bananformad.

Tänker också att min nya kommer ha annorlunda sving. Om dämparfästet går upp så blir det hela mera progressivt...fortfarande linjärt(ish) men kommer nog inte bottna så lätt. Vi får se, jag kommer som sagt testa ramen ordentligt. Hmmm...var hittar jag drops och hopp :)?

larsaw

Aktiv medlem
aribr sa:
Tänker också att min nya kommer ha annorlunda sving. Om dämparfästet går upp så blir det hela mera progressivt...fortfarande linjärt(ish) men kommer nog inte bottna så lätt. Vi får se, jag kommer som sagt testa ramen ordentligt. Hmmm...var hittar jag drops och hopp :)?
Du mernar det bakre dämparfästet va? För om du flyttar det främre blir det motsatt effekt...

aribr

Aktiv medlem
larsaw sa:
aribr sa:
Du mernar det bakre dämparfästet va? För om du flyttar det främre blir det motsatt effekt...
Yep!

JojjeM

Aktiv medlem
aribr sa:
Hmmm...var hittar jag drops och hopp :)?
Om vi pratar Uppsala och du vill droppa under kontrollerade former utan stök så finns en bra lastkaj på Ackis, sidan ner mot stadsträdgården.

Vill du köra större så finns ett dropp bakom Kung Björns hög (där dnleriksson bröt nyckelbenet i våras).

Shrue bottnar sin Canyon:

/Johan

aribr

Aktiv medlem
Snart cykelbar.

Givet de problem som jag haft så blev byggtråden någott förkortad, blir längre när ram v2.0 kommer.

marino_bike.jpg

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Snyggt bygge! Kanske värt att kolla om det går att kapa en länk på kedjan?
Tackar. Körde "klassika" chainring to largest cassette cog + 4 länkar så borde vara rätt.

Kassetten är en XT med Ingrid extender istället för de 3 lägsta standard växlarna.

marr

Moderator
Forumvärd
aribr sa:
jofahjalm sa:
Tackar. Körde "klassika" chainring to largest cassette cog + 4 länkar så borde vara rätt.

Kassetten är en XT med Ingrid extender istället för de 3 lägsta standard växlarna.
Jag kör alltid +2bara... De har jag lärt mig :p

Ok.

Jäkla snugg hoj :)

aribr

Aktiv medlem
marr sa:
aribr sa:
jofahjalm sa:

Jag kör alltid +2bara... De har jag lärt mig :p

Ok.

Jäkla snugg hoj :)
:) Trodde att +4 var rekommenderat för FS. Ska dubbelkolla, håller med att den ser lång ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer