[Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

marr

Aktiv medlem
aribr sa:
marr sa:
aribr sa:
jofahjalm sa:
Snyggt bygge! Kanske värt att kolla om det går att kapa en länk på kedjan?
Tackar. Körde "klassika" chainring to largest cassette cog + 4 länkar så borde vara rätt.

Kassetten är en XT med Ingrid extender istället för de 3 lägsta standard växlarna.
Jag kör alltid +2bara... De har jag lärt mig :p

Ok.

Jäkla snugg hoj :)
:) Trodde att +4 var rekommenderat för FS. Ska dubbelkolla, håller med att den ser lång ut.

Släpp luften i dämparen, största bak och konprimera, då ser du om du kan kapa :)

aribr

Medlem
Paco sa:
Snygg hoj och skön lösning på flaskstället??
Tackar, dock inte min idee, Starling kör också där.

Nu är kedjan också kortad, tack för tips!

Väntar fortfarande på dämparhårdvaran men den borde komma i veckan. Sen är det att kolla momentet av alla bultar eftersom jag slängde bara ihop cykeln.

aribr

Medlem
Premiär tur ikväll. Blir spännande att äntligen prova.

Inledningsvis kan jag väl säga att det blev rätt högt tryck i dämparen för att få mitt önskade sag så jag tror att Marino bär överväga att flytta dämparfästet på swingen en eller två cm upp.

Då kommer ifs slaglängden minska något men det kanske det är värt för att få en lite lägre leverage ratio.

Det blir en av ändringarna för PS V2 i alla fall.

aribr

Medlem
Oooh sa:
Oj, vad snygg den blev!!!
Tackar! Här kommer lite tankar efter premiärturen (och bilder så klart).

1) Holy moly....hadde inte förväntat mig att det går så mycket snabbare nerför på en FS, men den går väldigt väldigt fort. Funderar på en större bromskiva fram nu (ifs så är jag lite tyngre just nu än jag borde vara).

2) Ingen aning vad vikten blev men den känns lite tung. Jag gissar mellan 14.5 och 15 kg. Kollar sen.

3) Det är riktigt svårt att lyfta framhjulet. Undrar om det har med kedjestaget som är 10mm längre än på HTn. Eller så är det för att jag inte cyklat på typ 3 veckor.

4) Jag har näst största volume spacer i dämparen men den bottnar relativt enkelt. Ifs så dog min dämparpump så jag kanske behöver lite mera luft. Som sagt, den skulle inte må så illa av en lägre leverage rate.

5) BB är lite för låg för Uppsala stigar. Mätte BB drop till nästan 35mm som är ju modernt och coolt men lite för lågt för mina lokala stigar. Blir nog närmare 25-30mm på nästa ram.

6) Supernöjd även fast det blev ganska mycket strul från Marinos sida, särskilt med tanke på att det blir en ny ram så småningom.

Ingen soffbild heller denna gång:

PSX_20180913_200221.jpg

PSX_20180913_200644.jpg

larsaw

Aktiv medlem
Snyggo!

Jo du bekräftar ju det jag själv upplevt gällande utväxlingen på/mot dämparen.
Gällande geo så är den über-moderna utformningen inte helt bara positivt.
Aggressiv geo funkar bäst nerför då du ändå inte trampar så mycket, då är inte lågt BB ivägen. Om det däremot främst ska plattcykla funkar initialt inte lågt BB så bra tills du lärt dig time'a pedaltrampandet...

aribr

Medlem
larsaw sa:
Snyggo!

Jo du bekräftar ju det jag själv upplevt gällande utväxlingen på/mot dämparen.
Gällande geo så är den über-moderna utformningen inte helt bara positivt.
Aggressiv geo funkar bäst nerför då du ändå inte trampar så mycket, då är inte lågt BB ivägen. Om det däremot främst ska plattcykla funkar initialt inte lågt BB så bra tills du lärt dig time'a pedaltrampandet...
Tack! Håller med att det finns för och nackdelar med låg BB. Ska köpa en ny dämparpump imorgon och då kan jag kolla att jag får till sagen rätt, kan ju hända att allt blir bättre med närmare 20% sag men det kräver kanske för mycket tryck i dämparen. Får se helt enkelt.

aribr

Medlem
Finns det några andra alternativ för att få bättre support i midstroke av dämparen?

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
aribr sa:
3) Det är riktigt svårt att lyfta framhjulet. Undrar om det har med kedjestaget som är 10mm längre än på HTn. Eller så är det för att jag inte cyklat på typ 3 veckor.
Snyggt bygge, grattis!
Klart att 10mm extra på kedjestagen gör en smula, men det är nog mest geometrin med lång reach och brant sadelrör som gör det trögt att lyfra framhjulet. "Modern" geometri ger trygga egenskaper när man skall kötta utför och håller framjulet på marken vid klättring, men är inte så rolig för plattcykling i skogen.

aribr

Medlem
Lingon sa:
aribr sa:
Snyggt bygge, grattis!
Klart att 10mm extra på kedjestagen gör en smula, men det är nog mest geometrin med lång reach och brant sadelrör som gör det trögt att lyfra framhjulet. "Modern" geometri ger trygga egenskaper när man skall kötta utför och håller framjulet på marken vid klättring, men är inte så rolig för plattcykling i skogen.
Bra poäng, jag fattar dock inte hur sadelröret spelar roll. Sen tror jag att mina skills (eller brist av de) kanske spelar mest roll.

En lägre BB gör det också svårare att lyfta framhjulet eller hur?

mikipedia_

Aktiv medlem
Ju brantare sadelvinkel ju längre fram över vevpartiet sitter du å då får du mer massa att tippa bak över hjulet för att lyfta fronten.

aribr

Medlem
mikipedia_ sa:
Ju brantare sadelvinkel ju längre fram över vevpartiet sitter du å då får du mer massa att tippa bak över hjulet för att lyfta fronten.
Fattar. Vi pratar om två olika saker, att dra iväg en wheelie är inga större problem, det är manuals som jag pratat om :).

larsaw

Aktiv medlem
BTW, intressanta val av däck!
Skriv gärna ner dina intryck när du väl rullat in dom :)

Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
aribr sa:
mikipedia_ sa:
Fattar. Vi pratar om två olika saker, att dra iväg en wheelie är inga större problem, det är manuals som jag pratat om :).

Ahaa? men borde även ge iaf en liten effekt även på sådana?

xyz-saft

Aktiv medlem
aribr sa:
EST sa:
Det är ju många kedjestag med, gör det inte lättare.
Många = långa gissar jag. Fast det skiljer sig bara 10mm jämfört med HT, är bara mest förvånad över att det blev en så stor skillnad.
Jag tror att det gör större skillnad att du har en dämpare som ska komprimeras än 10 mm längre kedjestag gör.

EST

Aktiv medlem
För mig går det lättare att manuala på min fs än ht å bägge är 29 or..

aribr

Medlem
Jaha nu har jag lite flera mil på cykeln. Ytterligare tankar:

1) Dämpningen känns bra med runt 270 psi som är dock nära max (300). Jag kör också medium compression men det är mitt eget val.

2) Vägde cykeln till 14.2 - 14.5 på en clas Ohlson bagagevikt (därav intervallet). Altså runt det jag förväntade mig. Det är inte alls så dumt och jag tycker att cykeln känns bra vad vikten gäller. Med lite fancy hjul och vevparti kan man nog få den under 14 kg, men jag bryr mig inte.

3) När man klättrar så blir det en del "pedal bob" men jag tror att det kommer fixas med lite anorlunda dämparkurva.

4) När cykeln pekar neråt är den galet bra. Också tyst och det gillar jag.

Kommer nog skicka till Marino snarast så att bollen börjat rulla på den nya ramen. Dämparkurvan kommer att bli lite annorlunda och bb lite högre men annars tror jag att geon får vara sig lik. Ev. ett kortare sadelrör bara för att.

Edit: glömde en sak. Gaffeln känns otroligt bra med alla uppdateringarna, totalt är den nära Pike pris men jag tycker att den känns betydligt bättre en mina tidigare Pikes.

Senast ändrad:

aribr

Medlem
En till uppdatering:

1) En orange volume spacer i dämparen gör att den känns faktiskt riktigt bra nu. Kunde sjunka trycket till 250 och får lite mid support.

2) Jag lyckades montera bashen med lite annorlunda hårdvara. Det är tight, men funkar så det är ju skönt.

3) Vet inte helt vad den optimala kabeldragning för bakväxeln är, kedjan börjar nöta bakväxelvajern.

4) Bromstabbarna (där bromsen monteras) bak är lite för nära skivan så bromsoket blir lite skevt. Detta går att fixa enkelt med lite slipning av bromsadaptorn, det kommer jag göra imorn.

5) Marino har fullt upp, min ersättningsram kommer inte bli redo innan slutet av October. Helt ok, med tanke på att "protptypen" är rätt grym.

6) Ja det blev strul, men jag är nöjd.

aribr

Medlem
Bromsarna luftade och adaptorn slipad...Passar fint nu. Rekommenderar Hopes easy bleed sats, superenkelt. Tycker att cykeln känns klar tills nya ramen kommer. Det blir kanske helt grå...vi får se.

Sen kommer jag montera mina gamla 170mm XTR vevar för att minska pedalstrikes. Blir då så klart mycket lättare, ett riktigt WW bygge haha.

Hann inte med bilder i dagsljus idag så denna får duga:

PSX_20180919_221324.jpg

Ja, nån frågade mig om däcken. De är inte helt dumma! Newton ST (fram) är lite fyrkantigare än de jag tidigare kört och jag gillar det starkt. Escape är inte helt olikt Rekon, snabbt men lite mer åt XC hållet tror jag, lyckades få en punka redan.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Stålhojar är fan riktigt snygga och din är inte ett undantag, Ari!

Har varit nyfniken på GY däcken och det lät ju inte helt dumt(-punkan).

aribr

Medlem
De gamla XTR vevarna blev ju helt ok:

PSX_20180920_194816.jpg

Viktbesparningen är ingen höjdare, runt 115g, men jag var inte ute efter det. Viktigare är att kortare vevar kanske hjälper att motverka den låga bb höjden.

Edit: Men de kommer inte passa, q factor är för tight för den snea baksvingen.

Senast ändrad:

aribr

Medlem
Där sket det sig med "cykeln är klar"...en Ribbon har inhandlats...just nu 160mm slag som känns som lite overkill för Uppsala men jag kan ju alltid ta ner den till 150mm. Blir premiärtur imorgon.

Revelation åker på HTn tills vidare som ska sedan byggas upp till en rolig vintercykel. Om nån är sugen på att byta sina bromsar mot en AWK dubbelkammare till Revelation så kan vi höras. Vill göra gaffeln så enkel som möjligt och behöver bromsar.

Anyway...jag har insett att jag vill nog ha 140mm bak på FS men vill helst inte köpa en ny dämpare. Går det att ta bort spacern i dämparen som gör att den har 52.5 istället för 55 mm slag? Det skulle nog kräva att man tar isär dämparen men det kan det vara värt. Med 55 mm slag skulle jag kunna leka lite mera med swingens egenskaper för mera progressivitet.

aribr

Medlem
Ribbon med 150 slag är bra! Höjer också BB så att 175 vevarna funkar bättre.

Vad gaffeln gäller, är den rätt känslig för luft och iom att leverage är så högt på bakdämparen fick jag lägga till luft där för att få lite balans. Ribbonen känns också lite hårdare dämpad allmänt en min uppgraderade Rev, bättre för mera stök dvs.

Jag bytte över 50mm stamen från HT för att behålla reachen runt 495. Jag märkte också att iom att stål flexar en aning så blir det lite däckskav på sadelröret vid full botning. Det borde fixas med 77° sadelrör och en lite stabilare swing, som jag tror att den blir om triangeln blir lite större som planerat med V2.

I helgen blir det DH premiär för min del i Järvsö...då får vi se om cykeln håller :)

ribbon2.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer