[Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

aribr

Aktiv medlem
Tack alla! Då har jag tyvär inte så mycket annat än skickligheten att skylla på när jag ramlar...eller den där förkylningen som inte släpper, eller det att vädret inte är optimalt, eller att jag har mycket att göra på jobbet och kan inte tänka på annat, eller....

aribr

Aktiv medlem
Cykeln överlevde Järvsö (cyklisten knappt). Det blev en succé tycker jag, klarade de stökigaste lederna galant, även med "bara" 140 slag så kändes geometrin väldigt bra och framförallt trygg. Det blir lite däckskav vid full botning så 135mm slag blir säkert perfekt iom att leverage blir då också lite lägre. DH är ju riktigt kul, nu är det bara att hitta en helg där man kan åka upp igen (hoppas på bra väder i okt).

20181007_103850.jpg

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Ah’ så du har bestämt dig för att också testa en ”högre” baktriangel på nya ramen?

JojjeM

Aktiv medlem
aribr sa:
Cykeln överlevde Järvsö (cyklisten knappt). Det blev en succé tycker jag, klarade de stökigaste lederna galant, även med "bara" 140 slag så kändes geometrin väldigt bra och framförallt trygg. Det blir lite däckskav vid full botning så 135mm slag blir säkert perfekt iom att leverage blir då också lite lägre. DH är ju riktigt kul, nu är det bara att hitta en helg där man kan åka upp igen (hoppas på bra väder i okt).
*trycker på en tänkt gillaknapp*

/Johan

aribr

Aktiv medlem
larsaw sa:
aribr sa:
Jaha, nu börjar jag tänka på V2 igen:
Högre baktriangel! I övrigt ”gorgeous”!
Tackar! Ja högre triangel och lägre topprör eftersom växelreglaget tar i toppröret vid vurpa. Sen måste egentligen kabeln till bakväxeln dras på undersidan av kedjestaget för att undvika nöt från kedjan.

20181009_224523.jpg

Är osäker om det blir svart eller grå swing.

EST

Aktiv medlem
Kan man inte ha en lägre standover å fortfarande få plats med piggyback?

aribr

Aktiv medlem
And so it begins:

received_325338598018095.jpeg

Nya ramen är på g alltså. Det blir en rad förändringar men viktigast är att leverage rate kommer vara betydligt lägre. Små förändringar inkluderar ett lite brantare sadelrör och en lite högre bb samt att ramen kommer ha lite lägre standover.

Geon är också baserad runt en 150mm gaffel så ramen blir 130/150 med en ny dämpare med ung 56 stroke. Det blir nog en mcleod.

larsaw

Aktiv medlem
aribr sa:
And so it begins:

Nya ramen är på g alltså. Det blir en rad förändringar men viktigast är att leverage rate kommer vara betydligt lägre. Små förändringar inkluderar ett lite brantare sadelrör och en lite högre bb samt att ramen kommer ha lite lägre standover.

Geon är också baserad runt en 150mm gaffel så ramen blir 130/150 med en ny dämpare med ung 56 stroke. Det blir nog en mcleod.
Nice! Lite mera aggrro alltså :D

aribr

Aktiv medlem
larsaw sa:
aribr sa:
And so it begins:

Nice! Lite mera aggrro alltså :D
Yes!

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
En fundering har du mätt reach från centrum på styrhuvet?
Man brukar väll mäta från toppen.
Med 120mm och 66grader so borde det väll bli typ 20-30mm skillnad om man sedan kör med ett styre med lite rise på styret så tappar man ännu mera på reach måttet.

Hur som så blir det grymmt.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Magnus.Bovall sa:
En fundering har du mätt reach från centrum på styrhuvet?
Man brukar väll mäta från toppen.
Med 120mm och 66grader so borde det väll bli typ 20-30mm skillnad om man sedan kör med ett styre med lite rise på styret så tappar man ännu mera på reach måttet.

Hur som så blir det grymmt.
Reach är mätt från toppen av styrröret...bilden är bara lite missvisande. Tack :)

aribr

Aktiv medlem
V2 är snart klar. Funderar lite runt färgen...kanske en mörkare grå med rött hadde varit cool...

IMG_20181109_193810_321.jpg

Fullständig spec blir:

Mcleod 200x56 bakdämpare
MRP Ribbon 150mm med bolt-on axle
Hope styrlager
Raceface SIXC styre på 35mm spank styrstam
DMR Deathgrips
Formula Cura Bromsar
Hunt Enduro Wide hjul
Däck? Förmodligen Goodyear som jag kört på.
Bakväxel och reglage (xt m8000)
XTR eller XT vevparti beroende på Q-factor som baksvingen pallar.
One-up dropper...

Så ja, de flesta delarna från V1 kommer över till denna och det som är kvar kommer att monteras på HT ramen.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Om V1:an ska kasseras så tycker jag att du ska köra på samma färgsättning. Annars blir nog en mörkare grå med röda loggor jävligt snyggt.

aribr

Aktiv medlem
V1 kommer nog säljas för nån liten slant för att täcka tullavgiften....får se om det finns några intresserade där ute. Felet är ju inte direkt märkbart när man cyklar utför i 50km i timmen (eller närmare 20 då i mitt fall).

En till:

IMG_20181110_191146_893.jpg

Färgen blir "hammer silver" med röda loggor. Blir cool tror jag.

Senast ändrad:

BigF

Medlem
Ouff! Den där kommer bli grym!

Lite tråkigt att den verkar ha åkt räkmacka förbi min ram bara... ;)

aribr

Aktiv medlem
BigF sa:
aribr sa:
BigF sa:
Ouff! Den där kommer bli grym!

Lite tråkigt att den verkar ha åkt räkmacka förbi min ram bara... ;)
Tack! Iom att den är en "warranty" ram så kanske ni kan ursäkta att det blev så :).
Självklart! Härligt att se att han har hög moral och vill göra rätt för sig.
Håller med, lite synd att det gick lite sämre i sommar att få till det...men om customer service är som det var i mitt fall kan jag ju inte göra något annat än att varmt rekommendera ramarna.

EST

Aktiv medlem
Du får nog skicka vidare nåt till Örebro?

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Här kommer lite bilder av nya ramen...

IMG_20181128_162758.jpg

IMG_20181128_124743.jpg

IMG_20181128_124724.jpg

Bygget kommer dock dröja nån månad eftersom gaffeln åkt till Danmark på service.

Finns det nån vits med dyrare BB än xt?

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Det där blir ju finfint!

Nej XT tycker jag har funkat tillfredställande!
CK är så klart bäst men skyhögt pris på...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer