[Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

marr

Aktiv medlem
aribr sa:
Hmmm funderade på Hopes standard BB (24) men kanske blir bara ett nytt xt då.
Om du ska ha hopes, kolla så att lagret som sitter i är av en normal storlek. Eventuellt tillochmed skf mtrx, så du kan byta lagret när det första ger upp, istället för att köpa nya koppar också.

Jag har pressat i nya lager i mina hopekoppar. Men det blir en dyr manöver jämfört med xt. Iallafall på kort sikt. Byta lager sen är ingen jättekostnad.

larsaw

Aktiv medlem
aribr sa:
Hmmm funderade på Hopes standard BB (24) men kanske blir bara ett nytt xt då.
Tror att Jofa har gjort empiriska studier i ämnet Hope vs Shimano och funnit att du betalar massor för blinget men får zero utökad hållbarhet. Fast jag killgissar här = dvs kan vara BS...)
Dock är väl Hopes lager lättare att ersätta, iom att själva lagret kan bytas o den gängade koppen behålls.

EST

Aktiv medlem
Ända som har hållit längre för mig är när jag har stoppat i SKF lager i några gamla shimanokoppar å tryckt in plasthylsan men de är dyra...

larsaw

Aktiv medlem
EST sa:
Ända som har hållit längre för mig är när jag har stoppat i SKF lager i några gamla shimanokoppar å tryckt in plasthylsan men de är dyra...
Å fan’ visste inte att det gick!
Trodde Shimano använde ngn konstig spetziale-diameter på sina yttre lagerkoppar...

EST

Aktiv medlem
Japp därav att man måste plocka i plast hyllsan sen har jag för mig dig är 1 mm bredare jag har bytt så flera gånger med gott resultat?

aribr

Medlem
Nej, då blir det XT, aldrig varit missnöjd med den prestandan och de brukar hålla ett bra tag (tvättar sparsamt :D).

Får se om XTR vevpartiet passar iom att kedjestagen har blivit smalare...

Vikten för ram och dämpare blev 3890g för se som är intresserade...inte så dumt för en stålram.

larsaw

Aktiv medlem
aribr sa:
Vikten för ram och dämpare blev 3890g för se som är intresserade...inte så dumt för en stålram.
WTF! Mindre inkl dämp. än min ram UTAN dämpare :/ Har han fyllt min ram med bly eller!!! Skandal!!!

Skämt o sido, din ram har ju helt klart mindre material, vad har du för rör-kvalisort?
Fast min blir ju isf mer Steel is Real ;)

aribr

Medlem
Haha, hadde ju turen att få 725...vad jag förstått så är de rören lite för dyra framöver för Marino så när de som han har är brukade blir det tillbaks till "fulstål".

aribr

Medlem
Det blir en del "tråkiga" uppdateringar medan jag väntar på de sista delarna (offset bussningar och gaffeln), men idag har styrlagret pressats inn och ramen fått BB (xt) och bash monterade efter sin linoljebehandling.

PSX_20181129_202827.jpg

Jag har också fått hem en ny styrstam (35mm) eftersom jag vill göra cykeln lite lekfullare än den gamla (det blir den också iom att dämparkurvan ser lite annorlunda ut... I teorin).

Senast ändrad:

aribr

Medlem
Jaha gaffeln är tilbaka så nu är det bara bussningar och hjul som jag väntar på (fick reklamera bakhjulet).

Men monterade iaf lite saker för att se hur det kommer bli.

PSX_20181205_124404.jpg

PSX_20181205_124305.jpg

aribr

Medlem
Tackar allihopa! Hoppas att den blir klar till jul.

Jag har ett par 170mm slx vevar på ingång (boost, annars blir det lite för tight med 32T) som jag kommer förmodligen polera... Hmmm svart eller silver? Jag gillar inslagen av silver så lutar åt det hållet.

Goodyear däcken stannar på HTn och Maxxis DHF och Aggressor åker på denna. Kan bli tight med 2.5 bak dock...så kanske blir en 2.4 bak.

Senast ändrad:

Astraboy

Medlem
aribr sa:
Astraboy sa:
Jag trodde Hope var det shizzbizz. Har deras styrlager och nu blir man ju lite nervig direkt. Måste nog byta ;-)
Haha gillar det mesta från Hope men vevlager och vevparti har jag hört lite blandade saker om.
Jag kan faktiskt erkänna att deras nya sadelstolpsklämma, som jag blingade till det med, gjorde mig lite irriterad då den näst intill satt helt fast efter att jag fettat in och dragit åt den med rätt torque och lämnat inomhus ett par dagar. Jag fick ta i som f*n och efteråt luktade det knallpulverpistol.

aribr

Medlem
Hmm konstigt.

Iaf. Tog polerade lite snabbt mina Slx vevar och tycker att resultatet blev riktigt bra:

PSX_20181206_151256.jpg

De är inte perfekta men duger :).

Sen har jag en fråga, är det nån som har en 32T ring som orkar mäta diametern? Räknar ut det till 134mm och då har jag bara 3mm till godo mot kedjestaget. Det är tight min borde funka eller hur? Just nu så sitter det en 30T på vevarna men det påverkar ju lite dämpningen och mina ritningar är baserade på 32T.

Senast ändrad:

aribr

Medlem
Tackar. Jag brukar göra så här (vill inte ha spegelblankt):

1) Stoppa vevarna i ett bad med caustic soda (avloppsrensare) i några minuter.

2) Ta ur vevarna och skölj noga.

3) Ta lite grövre sandpapper (kanske 250) och sanda bort resterna som inte gick bort i badet.

4) gå över med en fin slipsvamp.

5) Avsluta med ett poleringsmedel i en trasa.

Edit: det bästa med detta är att man kan ta slipsvampen och poleringsmedelet över vevarna en gång om året och de ser nya ut igen.

Senast ändrad:

aribr

Medlem
Hehe tack! Då vet jag, 32T borde funka, men jag börjar med 30T och ser om det räcker. Inte så jättemånga långa nerförsslingor lokalt så det borde vara ok.

Ett anti squat värde från ca 95%, till 105% borde också inte vara katastrof.

Senast ändrad:

aribr

Medlem
Äntligen hemma från semester och hann fixa med en del.

Återstår att ställa inn växlar och montera lite finbultar (ti). Sen verkar det som min Cura frambroms läcker någonstans från oket. Ska fixa nya o-ringar och se om det ordnar sig. Flera bilder är på väg.

IMG_20190106_170134.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer