[Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

larsaw

Aktiv medlem
Riktigt riktigt snygg!
Hoppas den levererar på stigen också (med nya baktriangeln...)

aribr

Aktiv medlem
Tack för alla kommentarer!

Nu har jag hittat att bromsen läcker från speedlock delen, dvs Formulas smarta icke-lösning för intern dragning (varför ska vi ha detta på en frambroms?)

Det är då antigen slangen eller själva speedlock delen på oket som ska bytas...men går det att köra vanlig slang utan speedlock på dessa bromsar? Är det bara att köra olive och compression nut som vanligt då?

Hittar inget om det tyvär.

Edit: Pratat med Formula. Det är bara att byta slang till en icke speedlock variant. Det funkar inte att köra som vanligt iom att slangen är inte värmebeständig! Jag ska dock inte göra det, iom att jag beställde Cura 4 broms istället för fram :). Mina extra kilon kommer behöva det tror jag.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Bromsen fixad, bultar installerade och växlar justerade. Synd att det är så tråkigt mörkt ute annars hadde jag skickat med lite bilder på skapelsen. Fixar det i helgen.

Dessa detaljbilder bjuder jag på istället...

PSX_20190115_212703.jpg

PSX_20190115_212554.jpg

PSX_20190115_212413.jpg

PSX_20190115_212244.jpg

PSX_20190115_212101.jpg

För de som undrar så är xt växeln monterad på Formula bromsen med en formula adapter för ispec B och en Hope ispec 2 adaptor... Funkar perfekt men avståndet mellan växel och handtag kan vara för långt för de med små händer.

Edit: en fråga, tycker ni att axeln ska åka ut ur växelörat? Har en annan axle som sticker ut ca 6mm...det kanske är bättre?

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
velovin sa:
Snyggt som attan! Vad gäller axeln ser väl det där prima ut?
Tack! Fint, det är bara på de andra Marino hojar som jag haft så sticker axeln ut kanske 5mm...den där sista gängan på växelörat kanske inte spelar nån roll.

aribr

Aktiv medlem

aribr

Aktiv medlem
Jaha då var premiär ronden avklarad. Dock kan jag inte uttala mig om cykelns prestanda givet hur isigt och snöigt allt är här... Men borde vara bra (det var mest hike-a-bike idag). Hann inte med bilder i dagsljus men men...

PSX_20190119_225313.jpg

PSX_20190119_225558.jpg

Antracith

Ny medlem
aribr sa:
Jaha då var premiär ronden avklarad. Dock kan jag inte uttala mig om cykelns prestanda givet hur isigt och snöigt allt är här... Men borde vara bra (det var mest hike-a-bike idag). Hann inte med bilder i dagsljus men men...
Snyggt jobbat! Riktigt läcker hoj! Kul med detaljer som dina polerade vevar och de blanka fina oken ;)

aribr

Aktiv medlem
horvathkalman sa:
Hello! (Sorry I write in weak English)

I have planned with Marino one 29 er super endruo with Pole XL geometry.

What they do think, what should I pay attention to?
Hey. Travel?

I don't know, I think it will probably be OK, however there must be some limitation to the length of the tubes... 520 reach is massive and, at least with high quality tubing such as Reynolds, there is a limit to the tube length.

aribr

Aktiv medlem
Antracith sa:
aribr sa:
Snyggt jobbat! Riktigt läcker hoj! Kul med detaljer som dina polerade vevar och de blanka fina oken ;)
Tackar. Lite ändringar på g dock :)

VanGarg

Aktiv medlem
Suuuupersnygg hoj Aribr! Verkligen grym lack.
Fått någon känsla för om justeringen av dämparkurvan gjorde någon märkbar skillnad för progressiviteten?

Tänkte bomba på med massa frågor om bromsarna då jag e sjukt sugen på 4kolvsvarianten fram o bak, men startade en separat tråd med de frågorna istället. Skulle vara görtacksam om du ville skriva dina erfarenheter av bromsarna där.
Länk till tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3487057

/VanGarg

aribr

Aktiv medlem
VanGarg sa:
Suuuupersnygg hoj Aribr! Verkligen grym lack.
Fått någon känsla för om justeringen av dämparkurvan gjorde någon märkbar skillnad för progressiviteten?

Tänkte bomba på med massa frågor om bromsarna då jag e sjukt sugen på 4kolvsvarianten fram o bak, men startade en separat tråd med de frågorna istället. Skulle vara görtacksam om du ville skriva dina erfarenheter av bromsarna där.
Länk till tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3487057

/VanGarg
Tack! Svårt att säga hur dämpningen känns efter den enda turen jag haft med cykeln (dunderförkyld). Iaf så kör jag mycket mindre tryck i bakdämpare för att nå samma sag, typ 80 psi mindre...men det har också med dämparen att göra.

Får komma med längre uttalande när jag haft flera turer på cykeln.

aribr

Aktiv medlem
Hunnit ändra lite. Ett high rise (40mm) styre funkar perfekt! Vilken stor skillnad jämfört med 20mm rise.

Blev också ett Race Face vevparti iom att jag lyckades paja slx vevpartiet...don't ask.

Nu är cykeln iaf redo för våren, hoppas cyklisten också blir det, denna förkylning verkar aldrig släppa.

PSX_20190204_184141.jpg

PSX_20190204_184417.jpg

aribr

Aktiv medlem
EST sa:
Alltså den är jävligt stilren den där!
Tackar! Jag är nöjd med utseendet iaf. Hur den kommer kännas när snön är borta återstår att se men från de korta turer jag haft hittills är den riktigt sweet.

Väger runt 15 kg för de som undrar, som är väl rimligt för en stål fs. Clas Ohlson vågen sa 14.8 men det får man nog ta med en nypa salt.

aribr

Aktiv medlem
Blivit en del mil på Peruanen, funkar kanon!

Älskar också vädret just nu, helt perfekta stigar.

IMG_20190427_235733.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer