Byggtråd allt-i-allo juniorcykel med inslag av DIY juniorvevparti
Det är dax att 11-åringen släpper sin 26a till lillebror och att bygge av ny hoj sätts igång.
Med lite överblivna komponenter startades jakten på en liten 27,5" ram. Valet föll tillslut på BrandX HT01 i strl 15"
https://www.wiggle.se/brand-x-ht-01-ram-275-tum-hardtail-mountainbike/
Detta projekt byggs över ganska lång tid då jag fått för mig att grabben skall vara med och bygga så mycket som möjligt själv. Då kickbike:ing och annat (gaming) också lockar tillsammans med skola så kommer det inte att bli färdigt på en kväll helt enkelt.
Jag kom över en 11delad GX grupp för en vettig peng.
Efter mycket velande om jag skulle korta ner ett sånt fint vevparti så valde jag tillslut att bara köra och vevarna spändes upp i borrmaskinen.
En snäll kollega har tillverkat ett kit för att spänna upp vevar i maskinen. Stort tack för det!
Ett tag funderades det på om jag skulle spara orginal hålen men då det finns två yngre syskon som är tänkt skall ärva cykeln så kändes det som det var dax att klippa av både hängslen och livrem. Bågfilen fick jobba..
Efter lite slipning
Om vikten är av intresse för någon (glömde dock att väga innan...)
Ganska gott om gods att gänga i som synes.
Utgångsveven var 175mm, nu är den 155mm.
Fortsättning följer en annan dag...
Med lite överblivna komponenter startades jakten på en liten 27,5" ram. Valet föll tillslut på BrandX HT01 i strl 15"
https://www.wiggle.se/brand-x-ht-01-ram-275-tum-hardtail-mountainbike/
Detta projekt byggs över ganska lång tid då jag fått för mig att grabben skall vara med och bygga så mycket som möjligt själv. Då kickbike:ing och annat (gaming) också lockar tillsammans med skola så kommer det inte att bli färdigt på en kväll helt enkelt.
Jag kom över en 11delad GX grupp för en vettig peng.
Efter mycket velande om jag skulle korta ner ett sånt fint vevparti så valde jag tillslut att bara köra och vevarna spändes upp i borrmaskinen.
En snäll kollega har tillverkat ett kit för att spänna upp vevar i maskinen. Stort tack för det!
Ett tag funderades det på om jag skulle spara orginal hålen men då det finns två yngre syskon som är tänkt skall ärva cykeln så kändes det som det var dax att klippa av både hängslen och livrem. Bågfilen fick jobba..
Efter lite slipning
Om vikten är av intresse för någon (glömde dock att väga innan...)
Ganska gott om gods att gänga i som synes.
Utgångsveven var 175mm, nu är den 155mm.
Fortsättning följer en annan dag...