Byggtråd allt-i-allo juniorcykel med inslag av DIY juniorvevparti

David_J

Aktiv medlem
Det är dax att 11-åringen släpper sin 26a till lillebror och att bygge av ny hoj sätts igång.
Med lite överblivna komponenter startades jakten på en liten 27,5" ram. Valet föll tillslut på BrandX HT01 i strl 15"
https://www.wiggle.se/brand-x-ht-01-ram-275-tum-hardtail-mountainbike/

Detta projekt byggs över ganska lång tid då jag fått för mig att grabben skall vara med och bygga så mycket som möjligt själv. Då kickbike:ing och annat (gaming) också lockar tillsammans med skola så kommer det inte att bli färdigt på en kväll helt enkelt.

Jag kom över en 11delad GX grupp för en vettig peng.
IMG-4454.JPG

Efter mycket velande om jag skulle korta ner ett sånt fint vevparti så valde jag tillslut att bara köra och vevarna spändes upp i borrmaskinen.
IMG-4472.JPG

En snäll kollega har tillverkat ett kit för att spänna upp vevar i maskinen. Stort tack för det!
IMG-4455.JPG

IMG-4474.JPG

IMG-4477.JPG

Ett tag funderades det på om jag skulle spara orginal hålen men då det finns två yngre syskon som är tänkt skall ärva cykeln så kändes det som det var dax att klippa av både hängslen och livrem. Bågfilen fick jobba..
IMG-4478.JPG

Efter lite slipning
IMG-4491.JPG

Om vikten är av intresse för någon (glömde dock att väga innan...)
IMG-4492.JPG

Ganska gott om gods att gänga i som synes.
Utgångsveven var 175mm, nu är den 155mm.
IMG-5541.JPG

Fortsättning följer en annan dag...

Nypåmtb

Aktiv medlem
Grymt snyggt!
Har själv funderar på det där men saknar vettig pelarborr. Hur lång är din son och vilken längd kapade du vevarmarna till?

jonte987

Aktiv medlem
Galant. Är det GX 11s man ska satsa på? Vad är det för klinga på dem? Ser inte alls ut som samma som NX 11s?

David_J

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Grymt snyggt!
Har själv funderar på det där men saknar vettig pelarborr. Hur lång är din son och vilken längd kapade du vevarmarna till?

Tack!
Lite osäker på sonens längd. Tippar på ca 150cm. Vevarna är 155mm. Generellt har jag kommit fram till att orginal läng minus 20mm är maxlängd vid kortning av vevar. Annars blir godset för tunt. Kortare kan man såklart göra om vevens geometri tillåter det men ibland blir de tunnare ju längre från befintlig pedalgänga man kommer. Shimanos (SLX, XT) vevar är (tror jag) i håliga så de har jag inte vågat mig på..

David_J

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Galant. Är det GX 11s man ska satsa på? Vad är det för klinga på dem? Ser inte alls ut som samma som NX 11s?

Jag försöker hålla mig på en vettig budget, i detta fall blev det GX. Har kortat ett FSA Comet tidigare, det gick också kanon.
Hittar man ett vevpart med pajad pedalgänga så är det ju ett nästan gratis utgångsobjekt.

Det visade sig att detta vevparti hade en Boost klinga vilket jag inte ville ha då det ger knasig kedjelinje. Så det blev ett kina-drev (numer svartmålat). Bara att hoppas att det duger...
Det är nån direktmount standard, ganska vanlig.

drev.jpg

David_J

Aktiv medlem
Hur gick det? Blev den någonsin klar 😃
Oj, hade glömt bort denna tråd... Jo den blev klar fast jag fick avsluta bygget själv. Har inte lyckats fånga sonens intresse tillräckligt för att han skulle vara med och avsluta bygget.
Nu är dilemmat att lillebror, 12år, som är 2,5år yngre och lång för sin ålder även han vuxit ur 26"-aren så vi är tillbaka på ruta ett.
Hursomhelst, båda sönerna gillar cykeln starkt "bra bakhjulsåkacykel". Den får agera transportmedel till aktiviteter, stigcykling och några gånger om året rastas den på Vallåsen (där är sönerna inte så blyga så den får bekänna färg helt klart). Det blev en bra allt-i-allo-cykel.
Har inte haft några bekymmer med den. Helt klart ett lyckat bygge. Rekommenderas!
Recept i grova slängar:
BrandX HT01 ram (enda minuset med denna är väl qr dropouts) modifierad för dropper med intern vajerdragning, borrat hål.
RS Sid gaffel 120mm fyndad på Wiggle för et tusenlapp
GX 1x11 drivlina (happy k&s)
DTSwiss hjul 1700någonting (från bra att ha lagret)
Formula bromsar (från bra att ha lagret)
BrandX hisspinne 120mm (happy k&s)

BrandX.jpg

Martinmat

Aktiv medlem
Snygg! Väntar på en ram för att bygga ny HT till frugan. Funderar även på att borra ur kanelstoppen för att kunna köra heldraget hölje till växeln

Topp