[Byggtråd] Barncykel från vad som finns i garaget+lite nytt.

Octagon

Aktiv medlem
Jag brukar läsa alla fina byggtrådar med nöje, men har aldrig lagt upp någon själv. Cykeln ska bli en födelsedagspresent i april, så bygget sker stötvis i lönndom på natten utan att kunna mäta och prova på den tilltänkta ryttaren. Förhoppningsvis kommer jag ihåg att ta bilder, de sena timmarna till trots.

Koncept: Billiga delar skruvas ihop med vad pappa har i garaget. Om pappa kan uppgradera sin fincykel så att bygget får ärva är det ju en bra anledning att köpa saker. Förhoppningsvis blir den inte alltför svintung, men uppåt 12 kg är inte förvånande med tanke på att jag alltid köpt rätt så hållbara grejor. Kanske därför dom finns kvar i garaget i användbart skick...

Tänkt användningsområde: Hojen ska cyklas av en 10-åring som inte har något som helst intresse av att tävla och hålla på, men tycker att det är ganska kul att cykla med pappa. Inte så kul som dataspel såklart, men kul. Vi brukar köra lite liftburen DH ihop, men denna ska vara cykelbar så att man kommer åt alla fina stigar runt Falun. Cykeln ska även cyklas till skolan ibland. Det blir alltså något slags budget-stighoj. Förlagan när jag tittade på spec. var Commencal Meta HT JR, men en sån låg lite utanför budget, plus att jag hade en del saker liggande i garaget som behövde användas.

Liten ram är inget jag fått över så en On-One 456 EVO 2 i minsta storleken inhandlades på julrea. On-One har alltid rea, men nu var det lite mer rea än vanligt, bara att slå till. Dagen efter var ramen 500:- dyrare så jag prickade rätt i rea-tombolan.

Specen ser ut såhär:
Clipboard01.png

Det är en 26" stålram som väger nästan exakt 2500 g (skruvade på en bit av lagret innan jag vägde). Ingen lättviktare, men inte Crescent/Biltema-tung heller. 26", går det ens att cykla på? Ja, vi får se.
image002.jpg

poacue

Medlem
Lycka till! Ska bli kul å följa då jag själv funderat på något liknande till grabben!

Octagon

Aktiv medlem
Vevparti

I mina lådor fanns flera vevpartier, men alla har vevarmslängd på 172,5 eller 175 mm. Det går ju att ha så på en barncykel, många tillverkare kör 165 mm på cyklar för 9-10 åringar. Men eftera tt ha sett grabben cykla på en Kona Stinky 24 (heldämpad 24" Downhill för barn) med 165 vevar tänkte jag att för stigcykling vill man nog ha något kortare. Efter att ha sökt igenom hela det världsomspännnande datanätverket internet återstod bara Happyride, och där fick jag napp direkt: https://happyride.se/forum/read.php/1/3084626/3084626#msg-3084626

Således inhandlades ett 152 mm vevpari från Cykelgear. Det var som väntat ganska tungt, ca 950 gram. Till detta ska läggas ett 4-kants vevlager som jag inte vägt, ett Shimano 73 mm med 112 mm axel. På cykelprylar där säljaren inte är stolt över vikten (Biltema, Suntour och Specialized) brukar den inte anges, men enligt www ska ett sånt lager väga runt 280 gram,
image001.jpg

Självklart var jag tvungen att vara modern och skippa framväxel. Detta kräver att man har en bakväxel med clutch vilket gör hela bygget lite mer exklusivt, mer om det senare. Hut som helst en 32t Ringmaster klinga från On-One satt inte på någon cykel. 3 st ståldrev mot ett aludrev blev en viss viktminskning kan man säga.

3x ståldrev, 320 gram
image003.jpg

Ringmaster-klingan, 60 gram.
image004.jpg

Klingbultar kunde jag sno från ett gammalt 3-delat Deorevevparti, det passade bra eftersom Ringmastern är ganska fet (långa skruvar).

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
För att få nåt slags uppfattning om hur hojen kommer att se ut satte jag dit vevparti, en gaffel, hjul och däck. Inte helt säker på om jag ska ha just dessa grejor, men i alla fall, man ser hur det ser ut. Det som skruvats på (alt1) och alternativet jag funderar på är som följer:

Hjul
Alt 1: Stans Flow fälgar på röda Superstar Switch nav. Lite lättare än dom alternativa hjulen, snygga dekaler på fälgarna. I pricip omöjliga att ha sönder om man väger 35 kg.
Alt 2: One Solar 31 fälgar på blå Hope Pro II nav. Bredare fälgar, tyngre hjul totalt. Bra ljud från frihjulet så man hör var han håller hus.

Gaffel
Alt 1: Marzocchi Z1 Fr från 2002. 130 mm fjädringsväg. Tung stålfjädergaffel med öppet oljebad. Kräver lite underhåll och går hyfsat friktionsfritt så länge man fettar in den ibland. Men man kan inte anpassa fjädern efter åkarens vikt, så jag funderar på att ta ur ena fjädern, han väger ju som en halv vanlig cyklist. gaffeln behöver ny olja, i övrigt som ny.
Alt 2: Rockshox Revelation Dual air RC. Tyvärr med remote. Halvlätt gaffel för stigcykling. Nyrenoverad och fin. Lättare än den andra, styvare och kan anpassas med lufftryck. Går att variera mellan 120 och 140 med distanser. Sitter i dag på reservcykeln som jag använder när kvinnan i huset tar min.

Stam
Truativ Hussefelt 65 mm (eller 60?). Tung men stabil. För lång, ska försöka hitta en 40 mm istället.

Styre
On One 760 mm med noll riser. Lite väl brett, tror att runt 720 blir lagom. Men jag kapar nog senare när han provat hojen. Handtagen ska bytas till svarta.

Bild nedan. Gamla hojen Islabike Bein 24 till vänster, bygget till höger. Lite onödigt högt vevlager kanske, men innan han växt ur den kommer han att få vuxen-vevar. Sadeln passar inte in, den bara råkade sitta på sadelstolpen. Jag har nog en svart, men fullstor sadel i lådorna.

image006.jpg

JojjeM

Aktiv medlem
Heja heja!

Det är inte skivbromsnav på Islan? Då skulle du ju kunna köra 24" på nya hojen under en övergångsperiod.

/Johan

clnr

Aktiv medlem
Jag hade tagit de lättaste hjulen och den lättaste gaffeln. Cykeln kommer ju väga ung. en tredjedel av cyklisten så allt som gör den lättare är positivt. Är dämpargaffel ett måste för användningen?

Octagon

Aktiv medlem
Islabiken ska lillbrorsan ha och hjulen saknar skivbromsfäste. Man skulle kunna låna från Stinky 24:an, men så drygt att byta däck osv mellan hojarna. Det får bli 26" hjul. Lutar åt dom lättaste om det inte är nån adapterbrist som ställer till det, lite osäker på om jag har 100x15 till det hjulet (Rev gaffeln har det), 110x20 och qr finns dock.

Dämpgaffel är ett krav från användaren. Vi har kört en hel del stigar med Islabiken, Lugnets blå går ganska bra, men det blir rätt skakigt på dom lite ruffigare stigarna med kombination sten och nerför. 130 mm är helt onödigt, men man tager vad man haver. Bäst är kanske att sänka Revelation-gaffeln till 120 mm, lättare och lägre. Ska testa att byta olja mm på Z1:an, har ett minne av att den är betydligt mer plush över rötter, men det kan vara romantiska minnen från ungdomen när den var ny och alla andra hade elastomergaffel från RockShox.

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Det är roligare att bygga än att uppdatera trådar. Men nu ska jag försöka skriva ikapp.

Gaffeln hade en väldigt trist dämpare utan justeringsratt. Eller, returen gick att justera, men inte indämpningen. Så jag switchade med en annan gaffel. Får se om det blir bra, den går i alla fall väldigt lätt, hjälper inte detta får jag hälla i mer lättflytande olja. Troligen onödigt pill, men jag hade inget annat att göra i garaget den kvällen.
Ratt1.jpg
ratt2.jpg

Så var äntligen den blivande 10-åringen borta en hel eftermiddag+kväll. En hjälpmekaniker i form av lillebror 7 år kallades in. Hjälpmekanikern monterade i stort sett hela cykeln, jag satte på däck, drog åt skruvar och justerade växlarna.

Montering av kassett:
karlbygger1.jpg

Montering av bromsadapter fram:
20170211_135847.jpg

Nästan klar cykel innan första provcyklingen. Det ska på en annan stam, kapa styret och kanske andra trampor. Den ser ganska tuff ut tycker lillebror:
klar.jpg

"Så lätt den går" sa lillebror som till vardags harvar runt på en tung Cube. Lite för stor kanske....
cykling.jpg

Bling 1. Saknade bromsskive-skruvar, så när jag ändå handlade nya kunde jag ju köpa nåt snyggt. Lillebror valde rött.
bling1.jpg

Bling 2. XTR! Kassett och växel? På en barncykel? Ja, nu är det 2017 och 10-delade grejor är faktiskt helt ocykelbara, som 26" hjul. Kassetten fick jag faktiskt av en snäll farbror, tillsammans med bromsskivan eftersom grejorna var över. Titankassett... sån har jag aldrig ens haft själv.
bling2.jpg

Återkommer inom kort med komponentlistan och provvägning.

Octagon

Aktiv medlem
Ny styrstam från eBay. 35 mm lång, inget jag hade på lager direkt. Den var både billig och hyfsat lätt, eller i vart fall lättare än 60 mm Truativ-sänket som jag satte dit så länge. Tror det var 15 år sen jag köpte den, men dom tillverkas fortfarande, populär och tung.

Bort:
20170215_202937.jpg

Ny styrstam av märket UNO:
20170215_202956.jpg

Octagon

Aktiv medlem
Härligt med alla glada tillrop! Det värmer.

Här kommer komponentlistan, med vikter. Stämmer faktiskt bra med totalvikten på precis under 12 kg. Jag köpte en prylgalnings-cykel-våg på On-One i samband med ramen, så just nu är det spännande att väga, brukar inte bry mig jättemycket om vikt, men barn är ju så små. Glömde väga ena bromsadaptern och växelwire, så det har jag bara gissat.

Komponentlista.png

Med Alu-ram hade man sparat kanske nåt halvkilo, i övrigt är de flesta komponenten rejäla men inte Crescent/Biltema tunga. En XC-race pappa har antagligen lättare saker i garaget.

Trots att inget egentligen är lätt (förutom bakväxeln) så blir hojen ändå jämförbar med dom cyklar jag tittade på att köpa nya: Islabike Creig 26 på 11,3 kg och Commencal Meta HT Jr på 12.43 kg. Men Islan är alltid slut i lager och Metan är jättedyr. Denna är dessutom unik.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Kul projekt!
Om du sänker, eller kanske har redan sänkt gaffeln, rekommenderar jag att ha så stor negativ kammare som möjligt. Känsligheten i början av slaget blir bara bättre av det.
Det verkar som att du har en dual air, stämmer det? I så fall har jag gjort den modden på min. Skillnaden blev markant!

Octagon

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Kul projekt!
Om du sänker, eller kanske har redan sänkt gaffeln, rekommenderar jag att ha så stor negativ kammare som möjligt. Känsligheten i början av slaget blir bara bättre av det.
Det verkar som att du har en dual air, stämmer det? I så fall har jag gjort den modden på min. Skillnaden blev markant!
Japp, dual air. Gaffeln är "originalsänkt" med en distansring på 10 mm, full höjd är 140 mm men jag har funderat på att stoppa i en eller två till, borde gå att slöjda ur en gammal nylonskärbräda. Så du menar att man ska göra nylonpluttarna med låg volym? Jo, det borde ju göra att negativa kammaren har inverkan längre ner i slaget. Men jag gör inget förrän jag ser hur stora grabben passar på hojen. Födelsedag i början på april. Hittills är den bara provkörd av mig själv och lillebror på 7 år, vi passar dåligt båda två.

(Info-ruta: Dual Air är inte samma sak som dual position air. Dual air innebär att positiva och negativa fjädern pumpas separat.)

Edit: Stavfel

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Nu är cykeln levererad. Den blev över förväntan bra. Så svaret på frågan "kan man bygga barncykel till en ca 150 cm lång 10-åring av en On-One 456 i storlek XS" är: Ja, absolut. Skaffa bara en 35 mm styrstam, 680 mm styre och 152 mm vevarmar så blir det jättebra!

20170417_104611.jpg

En film där man ser hur den rullar nerför finns här:
Den funkar skapligt uppför också, ingen XC-raket kanske, men helt OK ändå. Och får man ha fullfacehjälm och goggels är lyckan fullständig!

AX3L

Aktiv medlem
Optimala uppgraderingen nu vore imho en dropper, ev en sån billig T-mars eller vad de heter. När man var i den åldern hade ju en sån inte bara gjort att man blev kungen på skolgården utan också varit jäkligt praktiskt när man vill leka runt och då slipper köra med trail-höjd på sadeln hela tiden.

Octagon

Aktiv medlem
Så har cykeln blivit stulen. Någon tog sig tid att kapa låset mitt på ljusa dagen utanför Lugnet. Cykelbyggaren är förtvivlad, han har haft den till skolan, Järvsö, Enduro i Göteborg, Arvika, Falun och Isaberg.

Om någon sitter på en liten billig HT med sänkstolpe, XTR växlar och bromsar, Stans Flow fälgar bra Rockshox revelation gaffel och geometri som funkar utförs så hör av er. Gärna gul.

MagerValp

Aktiv medlem
Fy fan. Cykelstölder är ett gissel, men att stjäla ett barns cykel måste vara något av det lägsta man kan göra.

Topp