[Byggtråd] Beater-hoj

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Då var det dags igen!

Råtthojen ska få en syster tänkte jag.
http://happyride.se/forum/read.php/1/1972000/1975825

Tanken var en enkel brukshoj för dagligt bruk. Avskalad, bastant och med en touch av nostalgi. Lite mer upprätt och mer vintervänlig än stålracern.

kallarram.jpg

Hade kvar en gammal ram från samma cykelresa som polska cykeln kom från. Den blev eg bara använd Sverige ut. Efter det har den strippats på delar och glömts bort i källaren.

ramkit.jpg

Bort med färg och kika hur den blir, delfinen funkade fint efter 4 år på hyllan. Så nu vet jag att en burk räcker till 2 ramar. Den där andra sprayburken med rost-oleum var inte mycket att hänga i julgranen. Funkade väl sådär men Delfinen var överlägsen.

fargbort.jpg

rambubblor.jpg

rawhang.jpg

Tanken var att köra raw med lack, sedan rota i lådorna och få till någon form av frankensyster till råttracern. Helstelt med 26", kanske 8-delat bak och single fram.

stolpar.jpg

Nu blir det ju sällan som man tänker och en tanke om singlespeed (gärna med ett gammalt coasterbromsnav) och horisontella dropouts resulterade i ett löjligt lågt spontanbud och en för mig okänd tillverkares skapelse ramlade hem från bukten.

rampackadilada.jpg

En brittisk Charge Scissor med stel gaffel. En rätt skoj mix, får se vad det blir av det hela. 29", BMX mid size vevlager, eftersvetsade vbromsfästen komplett med horisontella dropouts. Jadå.

rampackad.jpg

Ena rooxen passade som handsken! Tackar, tackar.

scissorramstolpe.jpg

Fortsättning följer.. ute på jobb en vecka nu.
Tjipp.

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Gokväll i happystugan!

Rullar vidare lite i cykeltråden.
Originaltanken var att helst köra enväxlat nav med en coasterbroms (bakåttrampsbroms) för att hålla allt så minimalt som möjligt. Fint med 14mm horisontella bak på chargeramen (fyndade ukrainska (armour bikes) små titanadaptrar).

Navet som var först på listan var från tjeckiska Velosteel som skulle vara en typ nykopia av Sachs enpetarnav. Skamligt billigt och verkar funka rätt ok.
Sen såg jag ett gäng färgglada Sturmey Archer 2vxl nav. Kanske ett sånt istället?
Hade en 20" minicykel i ungdomen med sånt 2vxlat baktrampsbytaväxelnav. Funkade rätt bra när man väl vant sig vad jag kommer ihåg.
Men så började jag läsa recensioner av det.. verkade vara riktigt många måndagsexemplar där ute.
Dock fann jag i samma veva SRAMs 2vxlade automatnav.. automagiska växelbyten.. som tydligen funkade rätt ok. Några saker på det bara. Verkar växla upp väldigt fort. Obefintliga packningar för vinterkörningen.

nav-skor.jpg

Lite sån rå och ganska grov finish på utsidan komponerat med ett fasligt fult klistermärke i eccogrått.

nav-ladacloseup.jpg

Två 22mm muttrar senare gick det att dra ut hela mekaniken. Där bla den lilla fjädern som styr vid vilken kadens den växlar finns.

nav-inside.jpg

Cykeln blir åt det mörka hållet så lite pyntande på fredagskvällen.

nav-burk.jpg

nav-klart.jpg

I övrigt råkade jag få för mig att det var midsize bmxvevlager. Men de var visst lite för stora för ramen. Alltid bättre mäta 2ggr och köpa en.. Samma att fick tag på profilevevar med 19mm axel och ett 40 tänders profiledrev. Med 22mm hål.. Va fasiken.. BMXgrejer är som en helt ny värld. Vet inte ens om det blir en bra utväxling med 19 tänder bak. Men en adapter ligger på beställning nu.
Framhjulet är på g med. Fick chans att hoppa det gamla vanliga mavicandet och hittade en 28mm 29" 36håls Pacenti TL28. Kinaekrar istället för DT så får se hur det går..

wheel-frambuild.jpg

Resan fortsätter..

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
:) Hade gärna haft en gammal Heuer på nato.

Oftast blir det en möglig Seiko 6105-8110 på sletet racingläder.

seiko6105.jpg

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Go söndagskväll!

Då snurrar det på en liten bit till på projektet.
Hjulen klara och efter lite kladdtrixande med YES, svett och svordomar så slank budgetdäckfynden från on ones sida på. Ett par Planet X 2,3 tummare med asfaltsmönster. Lätt bland de tightaste däcken att få på jag varit i närheten av. Hålen i Pacentifälgarna var för presta så fick bli det.

2hjul.jpg

2dack.jpg

Lite knackande med en skoborste så poppade toppdelen på styrlagret på fint.

2headset.jpg

En liten sprojlans 50mm .[Roox] Dannys FRD stam tänkte jag passade fint till S4 stolpen. Detta får bita tag om ett Soma late riser på 54cm. Smalt som på cityhojar.

2styrstam.jpg

Hittade ett par profile racingvevar på bukten med ett par sletna & hala pedaler som fick några vinterdobbar. Tanken är att de ska sitta med en imperial 40-taggarsklinga.

2pedal2.jpg

2pedal.jpg

2rolling.jpg

Dagens vägbulor är att framlagret glappar lite ca 1mm i sidled och lyckas inte spänna åt det. Får kika på det framöver. Märkte även att vänster pedalgänga i veven var ganska kass och ingen aning om de går att rädda. Pedalens gänga var kass med så de blir nog att hiva. Har jag tur går veven att rädda med nya gängor. Eller så får det bli leta ny vev.

2nav.jpg

2ganga.jpg

Annars väntar jag mest på spanishvevlagret som ska pressas in i ramen. Har en SRAM 850 kedja som väntar och bakdrevet blir original 21 tänder. Sadeln är förresten en Brooks Colt, tyckte de såg lite old school balla ut och passar lite till bmxstuket känns det som. Sedan blir det att bättra på färgen på ramen där bromsfästena är pålödda i efterhand. Rätt sugen på att få känna på utväxlingen i automatixnavet nu. Men blir iväg på jobb i 2v.

(Var ute en sväng med skrothojen och den börjar bygga på sig en fin rostpatina nu.)
2ratb.jpg

((plus för de som undrar över det, dagens beater blev Rangemannen))
2beater.jpg

Tack för titten.
to be c...

Senast ändrad:

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Hallo igen!
Tillbaka från norr nu, så det är dags för mer cykelpysslande!

lang.jpg

Framnavets glapp där saker stannade förra gången var ganska pinsamt enkelt åtgärdat, hade missat det lilla hålet i ringen (som Simona på Bavabici så fint funnit fram till mig) så det var bara att sätta en liten metallpinne där i och dra till den sista biten. Smooth sailing och det gamla BMXkittade CKnavet rullar på som aldrig förr. Gött mos.

framnav-bitar.jpg

framnav-ringar.jpg

Även fått hem rätt storlek på vevlagret nu. Det där med att mäta först och göra sen är en så jäkla bra regel. Lite av en djungel det där med BMXlager. Eller så är det väl eg bara ovana att man mest rotat bland racer och mtbstandarder.
Fann följande olika standarder.

bmx-bbs.jpg

American, koppar som pressas in i ramen och sedan stora lager som pressas in i kopparna. Har diametern 51mm på kopparna, lagren har 41mm och är samma storlek som används i mid size. Finns även med öppna kullager. Tydligen mest vanligt på gamla bmxer, gärna med 1 piecevevar.

Mid använder som sagt 41mm lager pressade direkt in i ramen. Stora starka lager och mindre vikt än american men tyngre än spanish.

Spanish, samma tanke som mid men med 37mm lager istället.

Euro, minsta lagren som skruvas klassiskt in i ramen istället för som de andra pressas.

Fick som sagt för mig Chargen hade mid-size men visade sig vara spanish. Sedan är det bara att dra en axel igenom lagren. Dessa axlar finns i vanligtvis 19mm och 22mm diameter (finns såklart även någon udda 20mm för att röra till allt lite också) och så kommer 24mm mer och mer.
Fästning mot vevarna med 8 (12, 16) eller 48 splines.

Sedan finns det lite olika axellängder på "spindlen" mellan vevarna. Vanliga längden för BMX är 5,75". Då med en vevlagerbredd på 68mm och 110mm baknav. Har man BMXlager på en "mtb"ram så blir det oftast 73mm vevlagerbredd för att få en fin kedjelinje med 135mm baknav och således en 6" axel ska användas.

Mellan lagren ligger ett litet rör med eventuella spacers för att inte lagren ska pressas ihop på mitten när man drar till vevarna. 73mm blev rör och en liten spacer på det. Nu ska man ju helst pressa lager men blev träbit och bank bank samt balansera in röret och spacer i mitten.

lager.jpg

Sedan trycka in axel, plocka på sidolock och testa sig fram hur många spacers som behövs på var sida mellan lager och vev.

spacers.jpg

19 tänderskugg bak, får se sen hur utväxlingen blir, är ju en smal sak att byta och laborera lite där. En liten (fast jäkla tight) låsring och den är på plats.

kugg.jpg

Baktill så passade de ukrainska adaptrarna i titan från Armour Bikes för att få upp vevaxeln från 10mm till 14mm prima. Navet kommer som 120mm OLD men man får med 2st 5mm spacers och axeln är lång som en banan så var riktigt smidigt att hitta bra passform för baksvingen.

bakspacer.jpg

En lite småstörig sak med SRAM Automatixnavet är att det levererades utan klämma att hålla fast baktrampsbromsen (inte ofta man läser om såna här på happy :P ) Hade en, dock 22mm och allt för stor för staget bak så får bli fultejpslösning på den så länge.

faste.jpg

eltejp.jpg

Ramen som är köpt begagnad och original inte har några bromsfästen har fått av tidigare ägare påsvetsade fästen. Efter det har den bara körts runt med lite grå täckfärg. Detta ser inte helt superfint ut men har egentligen ingen direkt praktisk betydelse. Så först tänkte jag låta det vara så men märkte jag störde mig lite på det och tänkte jag skulle ta och måla över lite av det värsta iallafall. Så blev att plocka av allt och tejpa upp över logos och annat. Den svarta färgen bak är ganska lätt att matcha iallafall plus efter lite klarlack så blänkte den någorlunda lika.

baktriangel1.jpg

baktriangel2.jpg

Ja, det var lite vad som händer här. Hoppas alla har en kanonfin helg!

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Tackar :) Ja, hoppas den blir lite kul att cykla sen.
Cykelprojekt är ju perfekta saker en gråmulen höstsöndag.
Grymt nyfiken på växeln.

Testar just nu med Biltemas (hujja, men men) oranga signalfärg. Hade en annan orange från billack men den var allt för ljus. Den här är lite närmare men inte heller helt 100%, lite för mörk, plus såklart helt platt färg. Originalorangen på gaffeln är metallic. Får se om det kan gå att maskera upp lite sen. Plus inte så sugen på att helt måla bort loggan.

gaffel-nopaint.jpg

gaffel-mask.jpg

gaffel-paint.jpg

Konvalj

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Vad hände med den gamla ramen som du började med att lackstrippa? Ligger den kvar i källaren? Är den till salu? :-)

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Bra fråga :)
Den ligger och vilar i ett hörn just nu ja.
Vet inte riktigt framtiden för den än.. just nu får den nog ligga kvar en liten stund. Får se om jag gillar den nya.

gammalramen.jpg

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Godkväll!
Då landade det 2st paket som efter lite fixande och trixande kom fram. Posten, gotta love it.

Nya vevarmar, profile racing 175mm med en 5,75" GDH (Gun Drilled Hollow) lätt axel som dock är för kort så blir den gamla klassiska metallklumpen på 6" med småskruvarna.

profilepaket.jpg

Riktigt irriterande (men de är ju made in the US så inte så underligt) att jag var tvungen att ut och leta en insex på 7/32" för att dra ihop vevpartiet. Kom fint på plats och inte mycket men lagom klarering mot ramen. Kedjan på plats.

drev.jpg

Nästa paket var finalen. Pedalerna.

paket.jpg

Det blev ett par gamla klassiker. Smala brorsan till Easton Flatboy, ett par sprojlans Cully.

cullyplast.jpg

cully.jpg

pedaler.jpg

Hela kalaset hamnade på ca 10kg. Rullar och stoppar fint. Tycker automatixnavet funkar helt prima med växlingen än så länge.
Fann även en säljare på nätet som gör fjädrar i olika hårdheter så får se om det blir någon av de efter ett tags cyklande.

fjadsite.jpg

fjadrar.jpg

Nöjd, så nu är det bara att luta sig tillbaka och cruisa stan. :) Tack för titten!

cykelbak.jpg

cykelfram.jpg

cykelopp.jpg

cykelopp2.jpg

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Tackar! :)
Var skoj att sätta ihop den, alltid spännande att köra första turen när man byggt något från scratch. Hade nästan glömt hur obekväma nya brookssadlar är.

Ja, fasiken det där vevpartiet lär ju tåla. Skönt överdimensionerat för vardagsbruk. Får se vad det blir för däck i vinter. Ser ut som ett par 2,4" skulle få plats.

Willie

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Coolt bygge! Kommer du rulla den utan skärmar eller ska det på något till vintern?

Spännande med sram navet, bara testat det lite snabbt men tyckte det var skumt.. Intressant om man kan anpassa det med olika fjädrar dock! Utvärdera gärna om du börjar experimentera.

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Har kört den hela vintern nu och tycker att den originala utväxlingen funkar helt perfekt på 29". Iallafall för stadscykling.
Blev en liten ass saver brookshield-stänka bak i vinter. Funkar väl sådär men tar bort lite småsprut, sitter lite halvdant men faller inte av. Ser riktigt ful ut på cykeln dock. Så den åker av i sommar.

flarp1.jpg

brettstyre1.jpg

Smala somastyret på 54cm blev tillslut allt för smalt även om det är trevligt på stan bland gående. Så nu till vintern har det blivit ett tokbrett gammalt styre av okänd tillverkare med knurlade gummihandtag. Funkar som den!

brettstyre2.jpg

whiskey

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
How much did those 3 little springs cost? Is the green spring the same as the normal spring? How are they different? My SRAM shifts too early and my knees hurt. I would like it to shift later! Thanks!

.gus

Ny medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Cant really remember how much they were. But was a bit of a hustle to get them to Sweden.
The green is sized as the regular SRAM one and the yellow a little tighter/harder, red one even more.

Gamla trialstyret kändes inte så kul så beställde hem ett mer passande styre som gick fint med S4-sadelstolpen och FRD-styrstammen. Roox Riser MXC (645mm) i skönt wienerkorvs 25,4mm.
Handtag funderade jag på Oury men blev ODI Ruffian BMX 143mm. Satt som ett smäck!

styre-sakerW.jpg

styre1W.jpg

styre2W.jpg

heklamama

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Gött.
Har en Scissorsram i cykelgrottan som jag samlar grejjor till i en sär-skild hög.
Jag saknar en spindel men fem armar för att kunna köra med 110 mm klingor fram.
E ju lite speciellt med BMX lager.
Kan bli fel på många sätt lixom.

Så om någon har en spindel som har ett hål på 22 mm eller större + bricka som är för 22 mm axel så har jag snart bingo.

heklamama

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Mini_me sa:
Hurra! ...vad är det?
En spindel för att kunna montera klingor med bultdiameter på 110 på en BMX-vev.
Så här:

IMG_0621.jpg

Här med bash monterad utvändigt.
Denna cykel blev inte färdig nu heller klingan tog i ramen, så det blev till att lägga spacers och förskjuta axeln höger ut.

IMG_0630.jpg

Kommer att bli kackig kedjelinje.
Just som det började kännas lovande.
TYPISKT.

heklamama

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Ok nu har det hänt grejer.

Ny klinga 39T och nytt frihjul 16T blir ju rätt nära utväxling som min favorit 44x18.

Vevparti.jpg

En första montering.

Version2.jpg

En bild på dinkan:

Beater.jpg

Fortsättning följer....

SGS

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Riktigt jäkla stiligt bygge!

Är det där en skx007? Min Seikokunskap är inte längre vad den en gång var tyvärr.

heklamama

Aktiv medlem
[Byggtråd] Beater-hoj
Uppdatering:

Bromsarna är nu utbyta till Tektro R559.
Stabilare än old-school-BMX-bromsarna och med fiffig snabblåsning för Wiren som gör att man kan kränga dem över lite bredare däck när man får punka.
Den lilla dropbolten som jag skrev ut som test https://happyride.se/forum/read.php/1/2364124/page=9 skulle ju aldrig användas utan var bara till för att kolla mått mm.
Självklart kunde jag inte hejda mig utan monterade prototypen och glömde bort den.
Den sprack såklart, när jag väl glömt bort att den satt där...
Det fick bli lite aluslöjd för att få det att fungera även om jag skulle glömma bort att göra en riktig igen.

bakbroms.jpg

Dinka, nu med vintersportarmband:

dinkaorange.jpg

tja det var väl allt för nu...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer