[Byggtråd] Budget 26" cykel till grabben (Trek fuel ex 5)

Johost77

Medlem
Min son växer (konstigt). Det va dags att byta upp till en större cykel.
Jag älskar och bygga, och försöka göra nått bra till grabben vill man ju verkligen. Han älskar ju själv att cykla mer än annat.
Dock är det inte möjligt för oss att lägga så mycket pengar på projektet som man önskar.
Börjar därför lägga ut lite krokar i Köp&sälj. Tänker att det borde ligga lite grejer ut i alla bra å ha lådor. Min son har önskat sig en fullgung.
"Hmm nja det kan nog bli svårt" säger jag. Blir nog lite väl dyrt. Men helt plötsligt dök det upp ett mycket rimligt erbjudande på en ram ( Tack Putte1981)

Så nu ändrades fokus lite. Vi har en Trek ex fuel 5 ram med extra dämpare samt styre, sadelstolpe.
Nu behövs framgaffel och hjul.
Det löste sig också för en rimlig peng. Har nu en RS revelation dual air med hydraulisk poplock, Samt kom över av samma säljare mavic 819 fälgar med xtr nav.

Nu börjar det bli riktigt kul. Kommit över bra grejer till grabben men det kommer behövas mer.

Under jul nu ska vi sprätta upp ramen för att lämna in den på pulverlackering. Ramen kommer förmodligen bli antracitgråmetallic med matt lack.

Här nedan kommer lite bilder. Grabben har varit med i hela projektet. Dock vet han inte allt jag skaffat än (överraskningar för honom) sista bilden är ungefär vad han vill att den ska se ut som när den är klar..

Nu söks: kort styrstam, växlereglage 2/10 helst shimano, sadel, Gärna shimano bromsar. Hör av er om ni har nått skoj.

Mer bilder kommer komma under bygget .
Gaffel.jpg
Bakhjul.jpg
Målbild.PNG
A1A260E5-C9EB-475F-B3C3-37AD41690A19.jpeg

Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
Är det inte skiftnyckel att hålla yttre med och sen insex på den innre från samma sida?

Johost77

Medlem
mikipedia_ sa:
Är det inte skiftnyckel att hålla yttre med och sen insex på den innre från samma sida?

Tack!! Helt rätt!
Nu är det bara lagrena som ska bort. Nån som har nått bra tips eller ska man bara bruka våld?
AF991BDC-09EE-40F1-B2E4-945E0B060794.jpeg

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Snygg! Jag byggde också själv. Grabben älskar hojen, ännu mer sen han fick en dropperpost i födelsedagspresent (han blev överlycklig, modern förstod ingenting). Men det kan vara svårt att få plats med en sån just när cykeln är ny, innan dom växt i den.

Johost77

Medlem
Sakta men säkert går det framåt..
Ramen ska in på lack snart. Väntar på ett paket med massa godis. En vänlig Happyit hörde av sig med massor av bra grejer. Tack baggy!
Har dock inga fler bilder att erbjuda just för tillfället.
Vart köper ni lager till svingen?
Om man ska ha nya Trek dekaler har ni någon ide om vart det är bäst/billigast att köpa det?

Nu sökes bara..
Centerlock skivor 160, 180 mm
Kort styrstam typ 30-50 mm
Styrlager för rakt styrrör 1, 1/8 med 34 mm innermått.

Calcifer

Medlem
Johost77 sa:
Nu sökes bara..
Centerlock skivor 160, 180 mm
Kort styrstam typ 30-50 mm
Styrlager för rakt styrrör 1, 1/8 med 34 mm innermått.
Jag har en 160mm och en 180mm Centerlockskiva av enklare modell liggande som jag kan skicka över om det är av intresse.

kais01

Aktiv medlem
om man tar en omlack och dekaler på en ram som bara behöver lite nagellack här och där är det väl inte direkt budget??

sen 26 har väl sas inbyggd lågprisbudget. men gissar för ts del att själva byggandet har ett egenvärde... :)

verkar bli kul, så länge den inte blir för tung för pojken.

Lindahl195

Medlem
Har en uppsättning avid elixir (5?) bromsar liggande som jag inte behöver, om det kan vara av intresse, jag har aldrig använt dom så ingen aning om det går att få liv i dom..

Johost77

Medlem
kais01 sa:
om man tar en omlack och dekaler på en ram som bara behöver lite nagellack här och där är det väl inte direkt budget??

sen 26 har väl sas inbyggd lågprisbudget. men gissar för ts del att själva byggandet har ett egenvärde... :)

verkar bli kul, så länge den inte blir för tung för pojken.

Det fin är att omlack får jag för 200kr.
Så det gör ju allt lite roligare och känns budget för mig ;)

Johost77

Medlem
Haha ”nya” saker har kommit till bygget. Riktigt snällt å bra pris. Tack baggy!!

Skivor blev donerade av Calcifer

Nu är det fixat. Otroligt glad för alla kommentarer och tips å förslag. Allt blir så mycket roligare med er hjälp.

D540338C-8119-4454-A8F5-DDD554BB918A.jpeg
C7A028ED-CC1E-4B1E-99EC-9C183063DA82.jpeg

Senast ändrad:

aki

Medlem
Kul projekt, ser lovande ut! Jag har just börjat samla prisvärda delar till när döttrarana växer i 26 tum. Rolig utmaning att försöka hålla pris och vikt nere.

Johost77

Medlem
Nu börjar det hända lita saker. Delar har kommit hem en del är på väg. Ramen ska hämtas idag från Pulverlackering. Framgaffeln är lackad och nya dekaler finns. Här är nån liten bild.
2AE896E2-CAF0-45FE-BE32-43A6D8AE1907.jpeg

DarthVidar

Aktiv medlem
Oj, cykeln ser plötsligt väldigt modern ut! Det kommer ju att bli bra det där!

Johost77

Medlem
Det går framåt mitt i alla blöjbyten. Svingen är på
Med nya lager. Bakgaffeln med. Styrlagret med Angelset sitter oxå på. Detta är handgjort av Riccardo Galigani i Italien. Riktigt najs och han gav mig specialpris 😀.
Race Face Atlas styre och truvativ Hussfelt 40mm stam. Ergon G1 handtag.
Nu är det en del småfix som måste göras innan vi kommer vidare.
E3BBA98C-F8E2-42A3-8F25-7D58721A7B0C.jpeg
57705CD8-E01A-4A81-A074-57BCCEB7C3EC.jpeg
CCB327D5-3476-4836-B34A-5F0AEB061E9A.jpeg
F38AB5E1-3024-4525-99A6-7F5DD501B3D6.jpeg

Sam00

Medlem
Tja, jag ser att du säljer vevpartiet du köpte av mig. Vad hände, passade det inte? Det är 2x10 du kör eller hur?
Snyggt förresten, färgen är grymm.

efj

Ny medlem
Kul bygge att följa! Lacken ser ju riktigt bra ut med - får jag fråga vad det kostar att lacka den? Blästrar dem innan?

Johost77

Medlem
Kul bygge att följa! Lacken ser ju riktigt bra ut med - får jag fråga vad det kostar att lacka den? Blästrar dem innan?
Det är pulverlack.
Dom tar bort färg med kembad som jag förstår sen blir det pulverlack. Så det som är smutt är att slippa slipa mm.
kostade tillslut 250kr.
Koster ju mer att köpa spray och grund på burk mm.

Wiciman

Medlem
Riktigt trevlig kulör på ramen! Får man fråga om du har någon nyans-kod? Vem har lackat?

Johost77

Medlem
Riktigt trevlig kulör på ramen! Får man fråga om du har någon nyans-kod? Vem har lackat?
En grund för att få den så billigt är att dom hade färgen hemma. Jag vill ha metallic å då va det silver eller Antracit.
Så efter samtal med min son blev det Antracit och till det matt klarlack. mer vet jag ej.
Så det va lite chansning på hur det skulle bli. Men de har aldrig svikit mig förut...

Vet ej hur sugna dom är på att jag sprider det vidare.
Men skicka ett PM så kan jag tipsa...

Johost77

Medlem
Hej behöver hjälp. ( det är löst )
Behöver en bromsok adapter
Cc 51 mm ska vara 160 skiva.
E144E536-5265-4367-9D79-D9C87DA89321.jpeg

Senast ändrad:

Johost77

Medlem
Nu kommer vi till tankar på saker jag tycker är svårt.
Hur långa vajrar och slangar samt hur ska man dra dom.
Har bilder på hur det ser ut nu. Sitter krympslang på som ej är krympt ännu. Så jag ska ändra lite på slangarna. Men hur ska jag göra och vilket är snyggast.
Kom med förslag ni som vet.
D79FCD22-A572-408B-B0D6-F33F1FDDC4D8.jpeg
F6EF750B-36A0-4BEC-A7B9-6567C6DCC44F.jpeg
A7F6645C-F63B-4F2D-93FC-98506F8BC875.jpeg

Senast ändrad:

Johost77

Medlem
Hej.
Är nån som har distansbrickor till styrröret. Dom jag hade hemma blir inte tillräckligt. Helst svart eller kolfiber. Betalar för mig.
Börjar närma sig färdig. Lite småproblem kvar.
DD1ADD6E-CFC7-4DA6-B7B0-67B1A1E6749B.jpeg

aribr

Aktiv medlem
Skicka ett PM med din address så skickar jag några till dig.

Edit: Snygg cykel, grabben har tur med en sån förälder :).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer