[Byggtråd] - budgetrenovering av pendlaren

southland

Aktiv medlem
När min gamla pendlare gav upp med bromshål i fälgen och att vevlagret lät som en fancy pepparkvarn så sparade jag ramen och några överlevande smådelar. Sen har den legat i ungefär fem år och gett mig onda ögat var gång jag passerade den i källaren. Överlevt både en flytt och flera källarrensningar. Sen för några veckor sedan fick jag ett ryck bestämde mig för att sätta fart, typ antingen nu eller så blir det tippen.
Syftet är mest att det är kul att pyssla och att jag inte byggt en cykel innan, men egenskapsmässigt ska den se fin ut (enligt mig) men ändå ha bromsar och växlar, och vara snabbast till glasskiosken (nåja, halvsnabb iaf). Dessutom på budget då den egentligen inte har något riktigt praktisk nytta jämfört med min nuvarande pendlare.
Ramen är ju verkligen inget speciellt i sig, men jag tycker personligen geometrin ser ok ut och på något vis kul om utgångsskicket är en total katastrof med tippen som alternativ.

Nu är det ju inte en riktig byggtråd för den är i stort sett färdig, men jag tycker det är kul att titta på andras projekt så tänkte att jag kan lika gärna dela med mig.

DSC_0569.jpg

Utgångspunkten. En "Peak Flatroad". Köpt av mig ny, för länge sedan när cykel var någonting jag behövde men inte var intresserad av.

southland

Aktiv medlem
IMG_1365.jpg
Vevlagret var sjukt jobbigt att få ur. Gängorna var helt fyllda av rost och alu-oxid så fick pilla dem rena.

IMG_1387.jpg
Lacken hade sett sina bästa dagar

IMG_1434.jpg
Här satt lite skruvar för dryckeshållare. Tyckte det såg o-cleant ut så jag dremlade bort dem och fyllde med en burk kemiskt trä som jag hittade.

IMG_1448.jpg
Slipad och klar för grundning

southland

Aktiv medlem
IMG_1449.jpg
Vit etsande filler-primer

IMG_1466.jpg
Tvåkomponents sprayburk. Blev ok, klarar en inspektion på cirka 1.5 meter eller i 5 km/h. Närmare eller långsammare så ser man lite skönhetsfläckar.

southland

Aktiv medlem
IMG_1514.jpg
Återanvänder bakväxeln. Tiagra!

IMG_1527.jpg
En av många lådor med olika saker

IMG_1567.jpg
Trimma ner styret lite

IMG_1568.jpg
Den här sjukt fula rutan som visar vilken växel man har var ju bara att skruva av. Vilken befrielse!

Köp & Sälj

Topp