[byggtråd] Bulltema

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Det började med en lockelse åt Bullit, men ingen lust att lägga så mycket pengar på nåt som bara verkar fränt och som man kanske egentligen inte har nåt behov av.
Sen är det alltid kul att göra nåt själv och när nu sommaren varit som den varit så kan man ju spendera lite tid i garaget istället för på stranden!
Sen fanns i gömmorna ett Biltema-vrak som jag hittade i skogen i våras, en knäckt framgaffel var nog orsaken att den hamnat där.
Utgångspunkten :
DSC_0421.JPG

Senast ändrad:

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Sen köpte jag ett par 42mm avgasrör på Biltema och drog igång vinkelslip och svets.
En stund senare såg det ut så här:
DSC_0427.JPG

Jag behöll en bit av styrhuvudet för att enklare rikta in det nya långa röret. När jag skulle fästa det undre horisontella stödet så fick svetsen tuppjuck och vägrade lyda inställd ström utan drog på allt den hade med följd att det blev ett par duktiga hål. Där kunde storyn slutat, men istället tog jag ett tag i plånboken och köpte en ny svets...

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Ny svets och några veckor senare börjar man kunna ana vart det ska leda.
Framgaffeln kapade jag av en knapp dm på så den skulle passa 20-tummare istället för 26, barnen fick låna ut ett hjul så länge. Styrrör förlängdes med en bit gammalt vattenledninsrör som husets förra ägare dessutom använt som spaljestolpe!
DSC_0520.JPG

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Sen tackade vinkelslipen för sig efter 15 års trogen tjänst, så nytt tag i plånboken...
Vinkeln på framgaffeln blev lite fel, så jag fick sätta kapen i den och knäcka till den lite. Tänk att så lite kan göra så stor skillnad, från att ha varit instabil till helt ok med bara ett litet snitt!
Sen dags att fixa styrningen ordentligt. Ett par plattjärn och sen ett par fästen och gängad stång, från Biltema förstås...

Bilagor

• DSC_0528.JPG
    DSC_0528.JPG
    87.7 KB · Besök: 52

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Sen var jag tvungen att leta fram ett fungerande bakhjul och ett par trampor så jag kunde provcykla!
Trots punktering gick det utmärkt! Men det blev bara en kort runda då jag glömt det mesta i ivern att testa. Ingen broms, ingen sadel och både styrning och framgaffel bara punktade...
Och så långt har jag kommit just nu. Nästa pilsner blir att fixa lådan, men det tar nog nån vecka innan nästa insats kan göras.

Hasse#7

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Kul med vilda ideer och förverkligande. Jag hoppas lådan kommer ha överrör som är en del av den bärande ramen. Som den är nu tror jag du kommer drabbas av ett utmattningsbrott med tvärstopp.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Nej, nåt överrör kommer det inte bli, det kan jag lova. Det blir rätt fina svetsar med tig, men jag ska nog lägga på lite extra runt skarvarna och kanske en trekantig förstärkning på undersidan mot styrhuvudet.
Men det känns rätt stabilt som det är redan nu.
Peppar peppar...

Hasse#7

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
frippegubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, nåt överrör kommer det inte bli, det kan
> jag lova. Det blir rätt fina svetsar med tig, men
> jag ska nog lägga på lite extra runt skarvarna
> och kanske en trekantig förstärkning på
> undersidan mot styrhuvudet.
> Men det känns rätt stabilt som det är redan
> nu.
> Peppar peppar...

Men är det avgasrör du använder? Det främre röret kommer få enorm belastning intill svetsen vid styrningen. Det kommer antagligen spricka precis bredvid svetsen och då ställer du spetsen på styrningen rakt ned i asfalten eller nåt annat värre. Jag vill inte vara negativ men du har bra odds på att göra illa dig. Ett par bärande rör högre upp skulle ge både stadga och ett mindre brutalt tvärstopp.

plumse

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Skönt projekt! Gillas :)
Jag älskar byggtrådar!

+1 dock på topprör från framgaffeln. Typ två st i en båge och sen en formsydd väska i läder :)
Sen skriver du "Ferrari" på den och löser huslånet efter en vända på Blocket.

fredrik168

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Man hör skepsisen från magnus bovalls tråd om FIRST, hoppas hyllningskören kommer sedan också, har faktiskt tänkt gjort samma sak själv men har ingen svets hemma så det får vänta, men sätt lite förstyvningar mellan lådan och styrhuvudena om det behövs, tummenupp.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Jo, jag inser också att det är den svaga punkten i bygget, men ett topprör skulle liksom (för)störa utseendet. Jag ska tänka till och se hur jag kan förstärka runt den skarven så jag slipper nåt sånt. Exempelvis en trekantig plåt på bägge sidor om ramen just över skarven.
Sen får vi se vem som får rätt, ni eller jag, jag hoppas innerligt att det blir jag...

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Skogling skrev:
> Känns ekipaget sprättigt? ;)

Nu har jag ju bara cyklat några få meter, och med punkterat bakhjul, så omdömet är väl inte så väl underbyggt precis, men jag tyckte den kändes rätt lugn och stabil.
Men innan jag knäckte om framgaffeln så ville framhjulet välta åt sidan och det var ganska instabilt.

HejPåDej

Ny medlem
[byggtråd] Bulltema
frippegubben skrev:
> Jo, jag inser också att det är den svaga punkten
> i bygget, men ett topprör skulle liksom
> (för)störa utseendet. Jag ska tänka till och se
> hur jag kan förstärka runt den skarven så jag
> slipper nåt sånt. Exempelvis en trekantig plåt
> på bägge sidor om ramen just över skarven.
> Sen får vi se vem som får rätt, ni eller jag,
> jag hoppas innerligt att det blir jag...

Tror på dej! :)

Hasse#7

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Jag menar också två tunnare rör som är böjda och ger början till lastutrymmet. Problemet med avgasrör är som jag ser det att de är tillverkade för att vara så billiga som möjligt, krav på hållfasthet saknas väl i princip helt.

marran

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Härligt bygge!

Jag hoppas du får till det så att det håller och blir snyggt. Jag kan också tycka att två böjda rör som topprör skulle bli ganska coolt, och så lastutrymmet mellan dem. Lite som en båt liksom.

Naugas

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Det finns väl färdiga böjar i olika varianter att köpa? Går det sönder så köp en böj, så du undviker en skarv precis där. Men är det bra svetsat så borde det hålla. Var det första svetsen där nere på vänstersidan förresten...? ;)

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Naugas skrev:
> Det finns väl färdiga böjar i olika varianter
> att köpa? Går det sönder så köp en böj, så
> du undviker en skarv precis där. Men är det bra
> svetsat så borde det hålla. Var det första
> svetsen där nere på vänstersidan förresten...?
> ;)

Om du kollar bild 2 så ser du där gamla svetsen fick spunk och brände fina hål, dels framme vid långa styrhuvudet och inne vid ramen. Jag får lägga igen det så småningom.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
wallander skrev:
> Grymt! Lite inspiration:
> http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=
> 18953

Häftigt bygge! En svarv och en fräs står högt på önskelistan, men det lär dröja. Jag funderade länge på liknande design med dubbla rör, men sen hittade jag den här och beslutade att testa med ett rör istället:
Äsch, klarar inte att klistra in en länk med mobilen, men det finns en vit hoj, Vizant, i galleriet hos Atomiczombie.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Och på metalgeek.com finns nåt de kallar tube coping calculator där man kan göra mallar att kapa rören efter, när två rör ska mötas i en vinkel. Funkar kanonbra, man skriver ut det, klipper till, virar runt röret, ritar av och sen är det bara att kapa!
Och om man sätter offset större än diametern får man mönster att ansluta ett rör mot plan yta!

Jenny W

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Coolt bygge.
Alltid kul att se någon förverkliga tankar som någon skrev ovan. I slutändan kanske det blir lika dyrt ändå, med ny svets och ny vinkelslip? Fast då hade du inte haft ny svets och ny vinkelslip till dina kommande projekt :)

Lycka till!

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Så är semestern slut och man är hemma igen, så snart kan det bli dags att göra det sista på min Bulltema!
Styrlager fixade jag genom att kapa av ca en cm i varje ända på befintliga styrrör och sen svetsa fast det inuti det nya grövre röret. Då har jag rätt storlek för styrlagret och det var rätt enkelt att få det i rätt vinkel med en vinkelhake mot det långa röret.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Och sen ett par inspirationsbilder på ett par cyklar jag sprang på under semestern. De fanns till uthyrning vid göta kanal i borensberg. Så visst funkar det med ett rör och utan topprör!
DSC_0542.JPG

DSC_0543.JPG

Naugas

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Apropå styrningen så gillar jag att du använt två länkage på var sida, då kan man förspänna dem mot varandra och få bort eventuella glapp helt. Antar att det är därför du gjort så?

Gör du om framdelen av någon anledning så tipsar jag om att ändra geometrin lite - ha en brantare styrvinkel för att få den stabilare och lättcyklad med last. Sätt styrvinkeln så du får ett värde för hjulets trail på 30-50 mm. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php för att räkna ut det på ett lätt sätt.

Hasse#7

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
frippegubben skrev:
> Och sen ett par inspirationsbilder på ett par
> cyklar jag sprang på under semestern. De fanns
> till uthyrning vid göta kanal i borensberg. Så
> visst funkar det med ett rör och utan topprör!
>
>
Jag har aldrig varit ute efter att dissa ditt bygge. Däremot är jag mån om din hälsa. Det finns fortfarande goda möjligheter att göra lite förbättringar på ditt bygge så att du har marginal i hållfasthet. Om du tittar på Bakfietsen så ser man ju tydligt att de valt att behålla hela röret i ett stycke och bearbetat sig igenom. Dessutom har de svetsat förstärkningar under där belastningen kan förväntas vara störst. Utöver det har de förmodligen valt rördimension genom beräkning, hållfasthetstest eller båda. Men din entreprenörsanda och vilja att slutföra finner jag enastående.

ujja

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Tänkte precis som ovanstående, cyklarna på bild har ju ett genomgående helt rör med förstärkningar.
Om du har last på cykeln och kör över ett gupp blir det en ganska stor chockbelastning, prova att ställa dig mitt på din cykel och hoppa några ggr för en realistisk test.

Skulle jag byggt din cykel hade jag låtit lådan varit en del av den bärande ramen, kanske använt durkplåt i alu som material för lådan och sedan fixerat den högt i styrstag och i framgaffelröret.

Hasse#7

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
ujja skrev:
> Tänkte precis som ovanstående, cyklarna på bild
> har ju ett genomgående helt rör med
> förstärkningar.
> Om du har last på cykeln och kör över ett gupp
> blir det en ganska stor chockbelastning, prova att
> ställa dig mitt på din cykel och hoppa några
> ggr för en realistisk test.
>
> Skulle jag byggt din cykel hade jag låtit lådan
> varit en del av den bärande ramen, kanske använt
> durkplåt i alu som material för lådan och sedan
> fixerat den högt i styrstag och i
> framgaffelröret.

+1 Något som förstärker och samtidigt inte gör en havereande konstruktionsmiss fatal.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Tack Hasse#7, min hälsa ska jag också försöka vara rädd om! Om jag hade haft klenare dimension på styrröret hade jag definitivt valt att göra så jag också. Nu får jag satsa på att sätta förstärkningsplåtar runt skarven och sen hoppas på det bästa. Räkna ids jag inte ens försöka göra... Enklare att ta till lite extra i dimension på förstärkningsplåtarna. (eller sätta dit en trucks från en skateboard under som den landar på om/när den viker sig!!!)

Naugas, det var en av anledningarna att jag valde dubbla. Den andra är att man får fördelaktigast geometri då hävarmen pekar rakt åt sidan och när man styr kommer man till ett läge då man får väldigt liten hävarm och det blir lätt att hjulet viker sig åt sidan utan att man kan hålla emot. Om man istället tar två stag och inte sätter dem exakt rakt ut utan i lite vinkel så blir alltid den ena närmre rät vinkel än annars och jag hoppas att jag därmed lättare ska kunna kontrollera hjulet vid stora styrutslag. Om du förstår hur jag menar? Nu blev det ingen jätteskillnad här, men fästena sitter en bit framför vridcentrum, så liite hoppas jag det hjälper! Jag får väl provcykla lite och innan jag kapat i fästet har jag marginaler att flytta fram det ytterligare om jag skulle önska. Och styrvinkeln blev vad den blev. Jag behöll vinkeln som Bilteman hade och satte samma på framhjulet då jag tänkte att det blir enklare/bättre om de båda är parallella, men tittar man på Bakfiets och Bullit så funkar det visst ändå med olika vinklar.

Annars funderar jag mest på om jag ska göra som jag först tänkte och göra en ram till lådan som går upp både på framstycket och bakom eller göra som på bakfietsen och bara ha stöd undertill.

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Jag skyndar långsamt, har haft ett annat cykelprojekt på gång samtidigt, och en bil som behöver felsökas.
Men idag gjorde jag en mall till flaket som jag kan måtta in ramrören efter, och så bockade jag till lite förstärkningsplåtar som ska staga upp flakramen.
DSC_0671.JPG

Hasse#7

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
frippegubben skrev:
> Jag skyndar långsamt, har haft ett annat
> cykelprojekt på gång samtidigt, och en bil som
> behöver felsökas.
> Men idag gjorde jag en mall till flaket som jag
> kan måtta in ramrören efter, och så bockade jag
> till lite förstärkningsplåtar som ska staga upp
> flakramen.
>
Förstärkt med gungställning ser det ut som :-)

Blir säkert riktigt bra nu när du går mot version 2.0

fredrikforsberg

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Trevligt!
Det är jag som byggt cykeln på fixed som det länkades till tidigare.
Jag tror som några andra att ett rör och 42mm är lite klent! Jag använder mig av två 50mm
Och det gungade en del innan jag gjorde kryss under.

Även om den inte går av så är det tråkigt att cykla på om det känns som att den ska gå av.

Mitt tips är att dra två till rör som du bockat in mot styrhuvudet och sen upp mot gaffelhuvudet. Det kommer göra susen! :)

frippegubben

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
fredrikforsberg, din nya ser ju riktigt cool ut!
Och jag fortsätter nog som jag tänkt så får vi se om ramen jag gör styvar upp tillräckligt eller om det behövs omtag sen. Just nu känns det viktigast att faktiskt dra projektet i mål så jag har nåt att utvärdera och prova.
Sen får vi väl se vad v2 blir... Och jag får väl se upp med svetsen så jag inte får med hela gungställningen i bygget, jag har förstått att man inte vill ha cykeln gungig!

fredrikforsberg

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
Tack!
Trial and error är ett bra sätt! ska ändra lite på min första nu i vinter har jag tänkt, bland annat gaffelvinkel och försprång.

alternativet är väl annars att du gör lådan som en del i den bärande konstruktionen (det kanske du hade tänkt redan) med lite grövre skivor som sedan fäst med typ avgasklammor i ramen.

Snuten

Aktiv medlem
[byggtråd] Bulltema
fredrikforsberg skrev:
------------------------------------------------------
> alternativet är väl annars att du gör lådan
> som en del i den bärande konstruktionen (det
> kanske du hade tänkt redan) med lite grövre
> skivor som sedan fäst med typ avgasklammor i
> ramen.

Det där har jag funderat över framförallt då det gäller trehjuliga lådcyklar. Brukar man bygga så att även skivmaterialet i lådan är med och bär, eller är det vanligare att man bygger en ram som har tillräcklig hållfasthet, och sedan smackar man dit en låda på det också utan att bry sig så mycket om hur den skulle kunna vara med och ta lasten? En del transportcyklar är ju blytunga så man blir lite fundersam.

Topp