Byggtråd: Bygga FS av delar från min HT, är det en kass idé?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Jag har länge och väl marinerat tankarna på vilken heldämpad stigcykel jag ska köpa och frågat i mängder av trådar om allt mellan himmel och jord..men så undrade sambon om jag inte skulle bygga en istället och använda det som går av den HT jag redan har och då började jag kika på den möjligheten med en Tallboy CC ram som grund.
Funkar det så får man ju dessutom en bättre ram & gaffel än vad jag skulle få för mer pengar om jag köpte en färdig cykel, om jag nu har rätt.
En Carbon C R-kit med Fox 34 Rhytm och NX kostar ju 47K ungefär.
Jag har idag en Vitus Sentier VR 2019 så tanken är att flytta allt utom framgaffel, jag tror att det mesta går att skruva rätt över. Köpa en bra gaffel samt en dropper, thats it och då borde jag både en vettig cykel och har lärt mig något med.
Min cykel:
Ramen jag kikat på är:
https://www.mtbstore.se/cyklar/ramar/santa-cruz-tallboy-al-frame-kit-ivory (Man får välja CC Build för att se rätt dämpare och pris..33K)
Gaffel:
https://www.wiggle.se/fox-suspension-34-float-performance-grip-fork-2021 eller https://www.bike-components.de/en/R...r-Boost-29-Suspension-Fork-2021-Model-p76120/
Dropper:

Jag tror att det går men har aldrig gjort det och tänker att här finns expertisen så jag frågar...går det här eller är det idioti?
Å vilka specialverktyg behöver jag utöver något att dra fast vevlagret med?

:)

jonte987

Aktiv medlem
Det går men du får rätt bra betalt för en sentier tror jag.
Går utan specialverktyg men det finns för allt från lager till montera starnut.

yonsson

Aktiv medlem
Här kan du få lite inspiration, jag gjorde exakt det i januari.
Kul som satan att bygga! Om du köper en Hope head DR så slipper du slå i starnut.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Nej precis, det är väl mest om man har en rig som man gillar. I så fall kan man flytta det man inte gillar till htn och sälja hel.

Fast jag jan tänka mig en billig sentier ram i medium.

yonsson

Aktiv medlem
Nej precis, det är väl mest om man har en rig som man gillar. I så fall kan man flytta det man inte gillar till htn och sälja hel.

Fast jag jan tänka mig en billig sentier ram i medium.
Såg att ny gaffel var planerad och hann ändra mitt inlägg innan du hann trycka på send. 😂

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Här kan du få lite inspiration, jag gjorde exakt det i januari.
Kul som satan att bygga! Om du köper en Hope head DR så slipper du små i starnut.
Tack!!

yonsson

Aktiv medlem
Kolla så de har samma BB-standard och så båda är Boost. I så fall är det lätt att flytta över allt. Och som sagt, nytt headset och starnut eller expanderbult behövs. Och kolla så ramen har samma standard för bromsskiva bak, annars behövs en adapter. Samma sak fram, om du köper en Pike så behövs en annan bromsadapter fram.

Edit: Pike har 180mm post mount, så då plockar du bara bort adaptern du har fram nu om du fortfarande har 180mm fram.
Edit2: Om du ska byta gaffel så behöver du ny crown race också, det får man till undre styrlagret när man köper det.

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Det är 44mm offset ”original”. Vilken förändring märker en orutinerad snubbe som jag?
Troligtvis ingen. Jag har 51mm offset på min gaffel och min ram är för 44mm offset. Men de flesta tillverkarna går mot flackare gaffelvinkel och kortare offset så kan du välja för samma pris så hade jag valt kortare.

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Kovändning! Fick leveransmånad Maj på Tallboy CC ram av MTB Store så idag beställde jag ett Orbea Occam OMR + Fox DPX2 ramset. MyO med personlig touch.
Fick grymt bra hjälp/pris på Älvängens Cykel. Leverans i mitten av November. Även beställt en Pike Ultimate RC2 150mm 2021. Köpte en Laufey H30 till sambon också så hon kan komma med. Now it’s a waiting game. 🥳👍

yonsson

Aktiv medlem
Kovändning! Fick leveransmånad Maj på Tallboy CC ram av MTB Store så idag beställde jag ett Orbea Occam OMR + Fox DPX2 ramset. MyO med personlig touch.
Fick grymt bra hjälp/pris på Älvängens Cykel. Leverans i mitten av November. Även beställt en Pike Ultimate RC2 150mm 2021. Köpte en Laufey H30 till sambon också så hon kan komma med. Now it’s a waiting game. 🥳👍
Grymt! Kommer bli kanon!

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Vad blev det för färgschema?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Hur velig som helst med färgerna men till slut så bestämde jag mig bara, matt också. Den ska nog gå att cykla med. 😄

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Hur velig som helst med färgerna men till slut så bestämde jag mig bara, matt också. Den ska nog gå att cykla med. 😄
Det var snyggt, satt länge och velade jag med. Sen när du fått den kommer du komma på andra varianter också. Kul med en cykel som är lite unik. fick du med något textmeddelande?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Nästa fråga, jag måste ju beställa dropper och remote. Någon som har ett bra tips på ett kit, gärna med 175mm travel eller mer, som passar direkt på en medium Occam ram?

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Jag beställde denna, 150mm, ska passa enligt mina beräkningar. 😁

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Woop woop, ramen kom idag och jag hämtar den på fredag! En månad tidigare än beräknat. 😁

Fråga. Jag har Sram NX vevar och X-sync direct mount 30T 3mm boost framdrev nu och vill byta till 32T.
Bild, skitigt, bifogas. Bakväxeln är SLX.
Kasset Sunrace 11-46. Tänker passa på att kanske ta ett ”bättre” drev och har fått för mig att detta är bra, men funkar det eller har någon en bättre idé? https://www.bike-components.de/en/W...Mount-Boost-Chainring-for-SRAM-Cranks-p63984/

D3E100D1-AE3E-4E82-904B-89B4EBDA11A7.jpeg

yonsson

Aktiv medlem
Woop woop, ramen kom idag och jag hämtar den på fredag! En månad tidigare än beräknat. 😁

Fråga. Jag har Sram NX vevar och X-sync direct mount 30T 3mm boost framdrev nu och vill byta till 32T.
Bild, skitigt, bifogas. Bakväxeln är SLX.
Kasset Sunrace 11-46. Tänker passa på att kanske ta ett ”bättre” drev och har fått för mig att detta är bra, men funkar det eller har någon en bättre idé? https://www.bike-components.de/en/W...Mount-Boost-Chainring-for-SRAM-Cranks-p63984/

Visa bilaga 447918
Det ska passa. Vet inte om Wolftooth är ”bättre”, men det är coolare. 😉

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
En månad tidigare än beräknat landade ramsetet! 👏😎
Så skönt då alla andra delar är hemma och jag blev av med Sentier ramen utan bekymmer till en trevlig kille här på forumet. Passade på att köpa ny framklinga med, hade NX 30t och skaffade en GX 32t och sparade 66gram på köpet. 😅
Ramen & gaffeln får invisiframe i helgen och till veckan början det roliga. 👍

Bilagor

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Ardbeg, snus, fett & cykeldelar. Nåt ska man ju göra när man väntar på ramen och det bara är skräp på TV som övriga familjen gillar. 😄
B37EC2C4-9605-440F-B392-3BAE1BB95915.jpeg

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Äntligen är bygget igång! För att vara första gången har det gått smidigt än så länge. Började med att dra alla höljen genom ramen.
Kapa gaffeln och få i starnut var ju smidigt men lite läskigt. Mesta pillet hittills har varit att få ur kablar/slangar fram i ramen men det gick ändå.
Kvar att göra:
Ny olja i bromsarna.
Montera kedjan.
Justera växlar.
Framhjul.
Dropperwire, handtag och själva droppern.
Momentdra allt. 😁
Jag tror det är allt.
CB985110-ED54-4884-9C30-452EADEA8BC7.jpeg
C71C1787-78C9-4B2C-8861-474B595CDDA6.jpeg
F4B3E430-A319-4B4B-8952-AE6633A238C5.jpeg
E3CF1C08-E2A9-4F43-B462-DD2CA3082C8C.jpeg

A38F10FC-7A9E-4FB6-9400-F8305B6F6BCA.jpeg
782F8388-9B61-4B94-92C9-91BF20E9E411.jpeg
571A1FCB-8C5E-411A-8536-4FD33836910A.jpeg
3D1E186E-9A0A-47F5-8EE6-73A955D44DD0.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer